תוכן עניינים

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 3

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 3

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 3

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 3

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

פרק __': בריאות (חלק ב') 4

1.  תיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) 4

2.  בריאות (פרק ב') – תחילה. 10

דברי הסבר. 11


 

 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': בריאות (חלק ב')

 

 

תזכיר זה מיישם את החלטת ממשלה מס' 198 מיום 24 בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': בריאות (חלק ב').

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מטרת הצעת החוק היא לצמצם את תופעת "כפל הביטוח" בתחום הניתוחים בין תכניות שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים (להלן – תכניות השב"ן) לפוליסות ביטוחי הבריאות הפרטיות ולהביא לכך שמרבית הניתוחים הפרטיים בישראל יערכו על ידי קופות החולים במסגרת תכניות השב"ן וזאת בהתבסס, בין היתר, על המלצות הוועדה הציבורית להעצמת שירותי הבריאות בישראל ואסדרת מערכת הציבורית והפרטית.

כיום, 95% מהמחזיקים בפוליסות ביטוח בריאות מסחריות הם חברים בתכניות השב"ן. מבוטחים אלה מחזיקים ב"כפל ביטוח" בכל הנוגע לכיסוי ביטוחי עבור ביצוע ניתוחים בישראל כיוון שבמרבית המקרים, ניתן להם אותו כיסוי ביטוחי כפי שניתן להם בשב"ן.  כך, מבוטח אשר מבוטח בשב"ן ובפוליסות בריאות המעניקות כיסוי ביטוחי עבור ניתוחים בישראל, יבצע במקרה הצורך רק ניתוח אחד, בדרך של ניצול זכאותו מכוח פוליסת הבריאות או מכוח תכנית השב"ן, ומבלי שיוכל לממש את הכיסוי הביטוחי הנוסף שברשותו או לקבל פיצוי נוסף כלשהו. המשמעות היא שהמבוטח משלם פעמיים על שירות שיוכל לקבל רק פעם אחת.

לצד התשלום הכפול של המבוטח בגין שירות יחיד שהוא נדרש לקבל, מערכת הבריאות הפרטית הממומנת על ידי תכניות ביטוחי הבריאות מייצרת החצנות שליליות על מערכת הבריאות הציבורית. במצב הקיים בישראל מספר הרופאים המנתחים מוגבל, ואף נמצא במחסור חמור, עובדה המובילה לתחרות בין מוסדות בריאות על רופאים. בנוסף, מערכת הבריאות הפרטית מתחרה במערכת הבריאות הציבורית בתנאים כלכליים לא שוויוניים כשהמערכת הציבורית נמצאת בתנאים נחותים לעומת הפרטית. כך למשל, המערכת הפרטית לא מחויבת לממן הכשרה של כוח אדם רפואי, אינה נדרשת לטפל במקרים מורכבים, אינה נדרשת לטפל במקרי טראומה ולהעמיד כוח אדם כונן לצורך כך, וכדומה. במצב דברים זה, בתי החולים הציבוריים לא מצליחים להתחרות בתנאי השכר של המערכת הפרטית, מה שמביא לכך שחדרי ניתוח רבים בבתי החולים הציבוריים אינם מנוצלים בכל שעות היממה כיוון שהרופאים מעדיפים לנתח באופן פרטי עבור שכר גבוה יותר, התורים לניתוחים מתארכים, והמערכת הציבורית נושאת לבדה בעלויות של המצבים הרפואיים הקשים והחולים המורכבים יותר.

לעומת תכניות הביטוח הפרטיות, תכניות השב"ן יעילות יותר מבחינה משקית, ומייצרות פחות החצנות שליליות כלפי המערכת הציבורית ולכן קיימת עדיפות מובהקת לכך שהניתוחים הפרטיים ייעשו על ידן. תכניות השב"ן מספקות למבוטח את אותה הפרוצדורה במחיר נמוך בממוצע של כ-25% לעומת חברות הביטוח, בין היתר משום שהתחרות על השכר הרופאים בתכניות השב"ן מרוסנת יותר לאור החקיקה המחייבת את התכנית לפעול באיזון בניגוד לחברת הביטוח אשר מטרתה השאת רווחים לבעלי המניות.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

מוצע כי במקרה בו מבוטח בפוליסת ביטוח בריאות שכוללת כיסוי ביטוחי שאינו תלוי במימוש זכויותיו של מבוטח בתכנית השב"ן, תבע כיסוי לניתוח פרטי בישראל בדרך של מימוש זכאותו בתכנית השב"ן, ואותו ניתוח מכוסה בפוליסת הביטוח של המבוטח, ישלם המבטח לקופת החולים שבאמצעותה בוצע הניתוח סכום כספי בגובה מחיר הניתוח לקופת חולים כפי שהוא קבוע בתעריפון משרד הבריאות, או בגובה המחיר של הסדר הניתוח שמשלם המבטח, לפי הנמוך מביניהם.

בנוסף, מוצע כי במועד חידושה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון מסוג פרט, אשר נכרתה לפני תחילתו של הפרק המוצע (להלן – הפוליסה המקורית), יצרף המבטח את המבוטחים של הפוליסה האמורה, אשר חברים בתכניות שב"ן, לפוליסה עם כיסוי משלים שב"ן, חלף הפוליסה המקורית. זאת, אלא אם הודיעו כי אינם מעוניינים לעבור לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, והכל בהתאם להוראות המפורטות להלן.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק פיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981.

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

הגדלת תקציב רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ב-2.5 מיליון ש"ח לצורך הקמת ממשק מקוון להעברת המידע הנדרש לצורך מימוש החוק.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

הגדלת תקני רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בתקן אחד.

 

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': בריאות (חלק ב')

 

 

 

פרק __': בריאות (חלק ב')

תיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח)

1.  

בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן – חוק הפיקוח על הביטוח)[1], אחרי סעיף 78כב יבוא -

 

 

"פרק ז'3: הוראות לעניין כיסוי ביטוחי דומה בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון ובתכניות שירותי בריאות נוספים של קופות החולים לאותו מבוטח

 

 

הגדרות

78כג.

בפרק זה -

 

 

 

 

 

 

"כיסוי הוצאות הנדרשות לשם ביצוע הניתוח" - כיסוי בשל כל ההוצאות הרפואיות הנדרשות לשם ביצוע הניתוח ולאשפוז הנלווה לביצועו, ובכלל זה שכר רופא מרדים, הוצאות חדר ניתוח, ציוד מתכלה, שתלים, תרופות במהלך הניתוח והאשפוז, בדיקות שבוצעו כחלק מהניתוח והוצאות אשפוז עד לתקרה של 30 ימי אשפוז כולל אשפוז טרום-ניתוח;

 

 

 

 

 

 

"הסדר ניתוח" - כהגדרתו בסעיף 13 לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ו-2016[2];

 

 

 

 

 

 

"חוק ביטוח בריאות ממלכתי" - חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[3];

 

 

 

 

 

 

"ניתוח פרטי בישראל" -  ניתוח או טיפול מחליף ניתוח, המתבצע בישראל, שלא במסגרת סל השירותים והתשלומים של הקופה;

 

 

 

 

 

 

"סל שירותי הבריאות" - כהגדרתו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ולרבות סל השירותים והתשלומים של קופת החולים כמשמעו בחוק האמור;

 

 

 

 

 

 

"פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון" - פוליסה שהוצאה לפי תכנית ביטוח ניתוחים, אשר הכיסוי לניתוח במסגרתה מקנה שיפוי עבור ביצוע ניתוחים פרטיים בישראל ללא התחשבות בחברות המבוטח בתכנית שב"ן;

 

 

 

 

 

 

"פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן" - פוליסה שהוצאה לפי תכנית ביטוח ניתוחים אשר הכיסוי לניתוח במסגרתה מקנה שיפוי לביצוע ניתוחים פרטיים בישראל ובכלל זה להוצאות הרפואיות הנדרשות לשם ביצוע ניתוח, רק במקרה שבו תכנית השב"ן בה חבר המבוטח אינה מכסה את הניתוח, ובמקרה שבו הרופא המנתח נמצא בהסדר הניתוח עם המבטח ולא נמצא בהסדר הניתוח עם קופת החולים, וכן מקנה שיפוי בעד ההשתתפות העצמית שנגבית מהמבוטח לפי סעיף 10 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במקרה בו מבוטח ביצע את הניתוח במימון תכנית השב"ן;

 

 

 

 

 

 

"קופת חולים" - כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, במסגרת שירותי בריאות נוספים;

 

 

 

 

 

 

"תכנית לביטוח ניתוחים" - תכנית ביטוח לביטוח ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בישראל כולל התייעצות שהונהגה החל מיום כ"ב בשבט התשע"ו (1 בפברואר 2016);

 

 

 

 

 

 

"תכנית שב"ן" - תכנית לשירותי בריאות נוספים שאינם כלולים בסל שירותי הבריאות, כמשמעה בסעיף 10 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

 

 

חובת השתתפות של חברת הביטוח הפרטית בתשלום ביצוע ניתוח באמצעות השב"ן

78כד.

ביצע מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון ניתוח פרטי בישראל בדרך של מימוש זכאותו בתכנית השב"ן, ואותו ניתוח מכוסה בפוליסת הביטוח של המבוטח, ישלם המבטח לקופת החולים שבאמצעותה בוצע הניתוח סכום כספי בגובה מחיר הניתוח לקופת חולים כפי שהוא קבוע בתעריפון משרד הבריאות, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021, או בגובה מחיר הסדר הניתוח למבטח כפי שקבע שר האוצר בהתאם לסמכותו לפי הוראת סעיף 78כה, לפי הנמוך מביניהם.

 

 

מחיר ניתוח על פי הסדר המבטח

78כה

(א)  סבר הממונה כי מבטח אחד או יותר משלם מחיר נמוך יותר עבור הסדר ניתוח ממחיר אותו הניתוח במחירון משרד הבריאות, בהתבסס על נתונים שהביא בפניו מבטח, יפנה הממונה לשר האוצר בהמלצה לקבוע בצו את מחיר הניתוח למבטח בעבור אותו ניתוח, לפי המחיר הנמוך ביותר שמשלם מבטח לאותו ניתוח, בצירוף הנתונים שעליהם התבססה המלצתו. 

 

 

 

 

 

 

(ב) במקרה שבו, לפי המלצת הממונה כאמור בסעיף קטן (ב), מבטח משלם עבור הסדר ניתוח מסוים מחיר נמוך מהמחיר שנקבע במחירון משרד הבריאות עבור אותו ניתוח, שר האוצר רשאי לקבוע בצו, בהסכמת שר הבריאות, מחיר לניתוח אשר יהיה מחיר הסדר הניתוח למבטח אותו יידרש המבטח לשלם בהתאם לסעיף 78כד.

 

 

 

 

 

 

(ג)  שר האוצר רשאי להעביר את המלצת הממונה בצירוף הנתונים כאמור בסעיף קטן (ב) לשר הבריאות לשם קבלת הסכמתו.

 

 

דרישת התשלום של הקופה

78כו.

(א)  לצורך ביצוע התשלום כאמור בסעיף 78כד, תברר קופת החולים באמצעות ממשק מקוון מאובטח שיופעל על ידי הרשות אם חבר קופת החולים מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, ואם כן – תברר קופת החולים באמצעות הממשק בנוסף את הפרטים הבאים בלבד –

 

 

 

 

 

 

 

(1) זהות המבטח בפוליסה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מועד תחילת הביטוח של פוליסת הביטוח כאמור.

 

 

 

 

 

 

(ב) הרשות לא תשמור מידע שהועבר לפי סעיף קטן (א) מעבר לפרק הזמן המזערי הדרוש לצורך הפעלת הממשק.

 

 

 

 

 

 

(ג)  בעת פניית החבר לביצוע הניתוח באמצעות תכנית השב"ן, תודיע לו קופת החולים כי בכוונתה לברר את הפרטים המנויים בסעיף קטן (א) וכי יתכן שתקבל פרטים נוספים הנדרשים לפי סעיף 78כז.

 

 

 

 

 

 

(ד) סברה קופת החולים כי על פי המידע שקיבלה על המבטח לשלם לה בהתאם להוראות סעיף 78כד – תשלח הקופה למבטח הודעת תשלום, ביום העסקים הראשון לאחר סוף הרבעון שבו בוצע הניתוח ותציין בה את הפרטים הבאים (להלן – הודעת התשלום):

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום התשלום שאותו יש להעביר לה לפי סעיף 78כד;

 

 

 

 

 

 

 

(2) קוד הניתוח לפי מחירון משרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) פרטי הרופא שביצע את הניתוח;

 

 

 

 

 

 

(ה)  המבטח ישלם לקופת החולים את סכום התשלום שנדרש בהודעת התשלום בתוך 90 ימים ממועד קבלת ההודעה, אלא אם קבע הממונה כי פוליסת הביטוח של המבוטח אינה מכסה את הניתוח בהתאם לסמכותו לפי סעיף 78כז.

 

 

ערעור על דרישת התשלום

78כז.

(א)  המבטח רשאי לפנות לממונה בבקשה שיקבע כי פוליסת הביטוח של המבוטח אינה מכסה את הניתוח שבשלו קיבל הודעת תשלום כאמור בסעיף 78כו(ד), ולכן אינו נדרש להיענות לדרישת התשלום.

 

 

 

 

 

 

(ב) הממונה יודיע למבטח ולקופת החולים את החלטתו בבקשת המבטח בתוך 60 ימים ממועד קבלת הבקשה; הממונה רשאי לפרש בתשובתו את תמצית ממצאיו.

 

 

 

 

 

 

(ג)  קבע הממונה כי המבטח אינו נדרש לעמוד בדרישת התשלום והקופה סברה כי נפלה טעות בהחלטתו, רשאית הקופה לבקש מהממונה לדון מחדש בהחלטתו והוא יכריע בבקשה בתוך 30 ימים.

 

 

 

 

 

 

(ד) בירור פניית המבטח יהיה בדרך שתיראה לממונה, והוא לא יהיה קשור להוראות שבסדרי הדין או בדיני ראיות; הממונה יהיה רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן בירור המחלוקת על ידו.

 

 

הסדר מוסכם אחר בין קופת החולים למבטח

78כח.

(א)  על אף האמור בסעיפים 78כו ו-78כז, החל ביום ל' באב התשפ"ד (3 בספטמבר 2024), השר רשאי לקבוע בתקנות, בהסכמת שר הבריאות ובהתייעצות עם הממונה, כי קופת החולים והמבטח רשאים לקבוע בהסכם בכתב ביניהם הסדר אחר להעברת תשלום מהמבטח לקופת החולים; בתקנות יקבע השר באלה תחומים רשאים קופת החולים והמבטח לסטות מההסדר הקבוע בסעיפים האמורים.  

 

 

 

 

 

 

(ב) הסכם בין קופת החולים למבטח כאמור בסעיף קטן (א) יאושר מראש על ידי הממונה והמנהל הכללי של משרד הבריאות.

 

 

העברת מבוטח מפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן

78כט.

(א)  במועד חידושה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, שאיננה ביטוח בריאות קבוצתי, אשר נכרתה לפני תחילתו של פרק זה (להלן – הפוליסה המקורית), יצרף המבטח את המבוטחים של הפוליסה האמורה, אשר חברים בתכניות שב"ן  (להלן – מבוטחי פרט החברים בשב"ן), לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, חלף הפוליסה המקורית; אולם אם תקופת האכשרה של מבוטחי הפרט החברים בשב"ן טרם הסתיימה במועד החידוש כאמור, יצרפם המבטח לאחר תום תקופת האכשרה בשב"ן.

 

 

 

 

 

 

(ב) לצורך צירוף מבוטחי הפרט החברים בשב"ן לפוליסות משלימות שב"ן כאמור בסעיף קטן (א), יברר כל מבטח שמנהיג תכנית ביטוח שלפיה הוצאו פוליסות ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון מול כל קופת חולים, באמצעות ממשק מקוון שמפעילה הרשות, מי ממבוטחיו חבר בתכנית שב"ן של קופת חולים.

 

 

 

 

 

 

(ג)  הרשות לא תשמור מידע שהועבר לפי סעיף קטן (ב) מעבר לפרק הזמן המזערי הדרוש לצורך הפעלת הממשק.

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), הודיע מבוטח מבין מבוטחי הפרט החברים בשב"ן טרם העברתו לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן למבטח כי ברצונו להישאר בפוליסה המקורית, ובתקופה של שנה לאחר העברתו לפוליסה כאמור – כי ברצונו לחזור לפוליסה המקורית, המבטח ישאירו בפוליסה המקורית, או יחזירו לפוליסה המקורית, לפי העניין; אולם במקרה בו ביקש המבוטח לחזור לפוליסה המקורית, תחילת תקופת הביטוח בפוליסה המקורית תהיה למפרע מיום חידוש הפוליסה.

 

 

 

 

 

 

(ה)  העברת המבוטח לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן כאמור בסעיף קטן (א) והחזרתו של המבוטח לפוליסה המקורית לאחר העברתו במקרה שהמבוטח ביקש זאת כאמור בסעיף קטן (ב), תעשה בלא בחינה מחודשת של מצב רפואי קודם ובלא תקופת אכשרה.

 

 

 

 

 

 

(ו)  המבטח יודיע מראש למבוטח על הצירוף האמור בסעיף קטן (א) ועל אפשרותו של המבוטח להישאר בפוליסה המקורית ולחזור לפוליסה המקורית, לפי העניין.

 

 

 

 

 

 

(ז) הממונה יקבע הוראות בעניין צירופם של מבוטחי הפרט החברים בשב"ן לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, ובכלל זה על אופן יידוע המבוטחים על אפשרותם להישאר בפוליסה המקורית או לחזור אליה כאמור בסעיף קטן (ה).

 

 

חובת העברת מידע באמצעות ממשק מקוון

78ל.

קופת חולים ומבטח יעבירו את המידע הנדרש להעברה באמצעות הממשק המקוון המאובטח שיופעל על ידי הרשות כאמור בסעיפים 78כו(א) ו-78כט(ב) ויבצעו את הפעולות הנדרשות לשם כך, בהתאם להוראות שיקבע הממונה.

 

 

סודיות

78לא.

(א)  מבלי לגרוע מהוראות כל דין, הרשות, קופת חולים ומבטח שקיבלו מידע לפי הוראות פרק זה ישמרו אותו בסוד ולא יגלו אותו לאחר אלא לפי הוראות פרק זה.

 

 

 

 

(ב) לא יראו בהעברת מידע לפי פרק זה כהפרה של חובת הסודיות לפי סעיף 50א.

 

 

הגבלת שימוש

78לב.

מבלי לגרוע מהוראות כל דין, הרשות, קופת חולים ומבטח שקיבלו מידע לפי הוראות פרק זה יעשו שימוש במידע האמור אך ורק לצרכים המפורטים באותו פרק, לפי העניין.

 

 

תחולה

78לג.

פרק זה יחול על תכניות ביטוח לניתוחים שיונהגו או יחודשו ממועד תחילתו של פרק זה ואילך." 

 

2.  

בתוספת השלישית, בחלק א', אחרי פסקה (11) יבוא:

 

 

 

"(11א) גילה מידע שקיבל לפי הוראות פרק ז'3 לאחר שלא לפי הוראות הפרק האמור, בניגוד להוראות סעיף 78לא;

 

 

 

(11ב) עשה שימוש במידע שקיבל לפי הוראות פרק ז'3 שלא לצרכים המפורטים בפרק האמור, בניגוד לסעיף 78לב;".

בריאות (פרק ב') – תחילה

3.  

תחילתו של פרק ז'3 לחוק הפיקוח על הביטוח, כנוסחו בסעיפים 1 ו-2 לחוק זה, ביום י"ז באלול התשפ"ג (3 בספטמבר 2023).

 


 

דברי הסבר

סעיף 1      מוצע להוסיף פרק לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשמ"א-1981 (להלן – חוק הפיקוח על הביטוח), שיקבע הוראות למקרים בהם קיים למבוטח כפל ביטוח בביטוחי בריאות עם כיסוי לניתוחים בישראל בין תכניות השב"ן לבין פוליסות ביטוחי בריאות מסחריות.

הוספת סעיף 78כג לחוק הפיקוח על הביטוח   הגדרות. מוצע להגדיר מונחים שונים המשמשים בפרק המוצע, ביניהם: "פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון" ו"פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן". כיום, ישנם שני סוגים עיקריים של פוליסות בריאות המעניקות כיסוי לניתוח פרטיים בישראל. "פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון" היא פוליסה אשר מעניקה למבוטח כיסוי ביטוחי המאפשר לו לממש את זכאותו לבצע את הניתוח באמצעות מימוש הפוליסה, ללא התחשבות בחברותו של המבוטח בשב"ן או באפשרות לבצע את הניתוח באמצעות השב"ן. לעומתה, "פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן" היא פוליסה המתחשבת בחברותו של המבוטח בשב"ן, ובהתאם מעניקה למבוטח כיסוי ביטוחי לעניין ביצוע ניתוחים בישראל במקרה בו תכנית השב"ן בה חבר המבוטח אינה מכסה את הניתוח או לחילופין במקרה בו המנתח נמצא בהסדר עם חברת הביטוח ולא נמצא בהסדר עם השב"ן. בנוסף, פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן מקנה למבוטח שיפוי בגין ההשתתפות העצמית שנגבית מהמבוטח לפי סעיף 10 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי), במקרה בו מבוטח ביצע את הניתוח באמצעות תכנית השב"ן. מוצע להגדיר את שני סוגי הפוליסות האמורים לפי הפירוט לעיל.

הוספת סעיף 78כד לחוק הפיקוח על הביטוח         מוצע לקבוע כי במקרה בו ביצע מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון ניתוח פרטי בישראל בדרך של מימוש זכאותו בתכנית השב"ן, ואותו ניתוח מכוסה בפוליסת הביטוח של המבוטח, ישלם המבטח לקופת החולים שבאמצעותה בוצע הניתוח סכום כספי בגובה מחיר הניתוח לקופת חולים כפי שהוא קבוע בתעריפון משרד הבריאות, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – תעריפון משרד הבריאות), או בגובה המחיר של הסדר הניתוח שמשלם המבטח, לפי הנמוך מביניהם.  

ההצעה להטיל את חובת התשלום האמור על חברות הביטוח לקופת החולים נותנת למעשה לקופת החולים מעין זכות שיבוב מול חברת הביטוח. לפיכך, מבחינה מהותית, לא מדובר בהטלת חיוב חדש על חברות הביטוח, כי אם דרך לחייבן לעמוד בהתחייבות לכיסוי ביטוחי שהתחייבו אליו בפוליסת הניתוח.

מנגד, צעד זה יקטין את הוצאות הניתוח של קופות החולים כיוון שיקבלו תשלום חלקי על עלות הביטוח שבוצע דרכן. לעומת חברות הביטוח, ובהתאם לסעיף 10(ו) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, קופות החולים מחויבות באיזון אקטוארי ואינן רשאיות לצבור רווחים. לפיכך, עם הקטנת הוצאות קופות החולים על הניתוחים בשב"ן יוזלו הפרמיות המשולמות בתכניות השב"ן או לחילופין יורחבו השירותים שניתנים במסגרת תכניות השב"ן. בכך, המבוטח שמשלם עבור כפל הביטוח המתואר לעיל, יהנה בתמורה מהוזלה מסוימת בעלות תכנית השב"ן או הגדלה של השירותים שניתנים לו (יחד עם המבוטחים הנוספים בתכנית שב"ן).

יצוין, כי מחירי תעריפון משרד הבריאות נמוכים מעלות הניתוחים שמתבצעים במסגרת תכניות שב"ן ב-25% בממוצע. לכן התשלום שיועבר מחברות הביטוח לא יכסה באופן מלא את עלות הניתוח לקופות החולים. יש בכך כדי לבטא במידת מה את התחייבותה של קופת החולים לשפות את המבוטח בגין הניתוח. 

בנוסף, עלויות הניתוחים של קופות החולים במסגרת השב"ן הן ככלל נמוכות יותר מעלויות הניתוחים לחברות הביטוח הפרטיות. יחד עם זאת, ועל מנת שלא לחייב את חברות הביטוח לשלם יותר מעלות הניתוח שהתחייבה לכסות בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, מוצע לקבוע כי במקרה בו הסדר הניתוח שמשלמת חברת הביטוח הוא נמוך יותר ממחירו בתעריפון משרד הבריאות, תשלם חברת הביטוח לקופת החולים את הסכום הנמוך ביותר שמשלמת חברת הביטוח על פי הסדר הניתוח שלה, כפי שקבע שר האוצר, כמפורט להלן.

הוספת סעיף 78כה לחוק הפיקוח על הביטוח  מוצע לקבוע מנגנון לקביעת המחיר של הסדר ניתוח שמשלם מבטח במקרה בו המחיר האמור נמוך יותר ממחיר הניתוח לפי מחירון מב"ר. מוצע כי במקרה שבו מבטח משלם עבור הסדר ניתוח מסוים מחיר נמוך מהמחיר שנקבע במחירון משרד הבריאות עבור אותו ניתוח, שר האוצר יקבע בצו, לפי המלצת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה), ובהסכמת שר הבריאות, מחיר לניתוח אשר יהיה מחיר הסדר הניתוח למבטח אותו יידרש המבטח לשלם בהתאם לסעיף 78כד. המלצת הממונה תהיה מבוססת על נתונים שקיבל ממבטחים, לפי המחיר הנמוך ביותר שמשלם מבטח כלשהו. שר האוצר יהיה רשאי להעביר את הנתונים האמורים לשר הבריאות לצורך קבלת הסכמתו.

הוספת סעיף 78כו לחוק הפיקוח על הביטוח    דרישת תשלום של קופת החולים. לצורך קיום חובת התשלום של חברת הביטוח לקופת החולים, מוצע לקבוע כי קופת החולים תשלח דרישת תשלום לחברת הביטוח במקום בו חבר בתכנית השב"ן אשר מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, ביצע ניתוח במסגרת תכנית השב"ן (להלן – דרישת התשלום).

לצורך שליחת דרישת התשלום, מוצע לאפשר לקופת החולים לברר אם חבר תכנית השב"ן שביצע את הניתוח כאמור מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, ואם כן – באיזו חברת ביטוח ומאיזה מועד הוא מבוטח בפוליסה כאמור. מידע זה יועבר לקופת החולים באמצעות ממשק אינטרנטי שתפעיל רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הרשות).

על מנת להגן ככל הניתן על המידע המועבר ולהימנע מהקמת מאגר מידע חדש אשר מצליב את המידע על חבר תכנית השב"ן וחברותו בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון, מוצע לקבוע כי הרשות לא תשמור את המידע המועבר כאמור מעבר לפרק הזמן המזערי הדרוש לצורך הפעלת הממשק.

כמו כן, מוצע כי בעת פנייתו לקופת החולים לצורך ביצוע הניתוח באמצעות תכנית השב"ן, תודיע לו קופת החולים כי בכוונתה לברר את הפרטים האמורים וכן כי יתכן שתקבל פרטים נוספים מחברת הביטוח הנדרשים לצורך בירור דרישת התשלום.

מוצע כי במקרים בהם סברה קופת החולים, על פי המידע שנמסר לה, כי היא זכאית לתשלום מהמבטח, תשלח הקופה את דרישת התשלום ביום העסקים הראשון לאחר סוף הרבעון שבו בוצע הניתוח. זאת, על מנת לרכז במועד אחד את כלל הדרישות ולמנוע פיזור בין כל המקרים.

כן מוצע לקבוע, כי חברת הביטוח תשלם לקופת החולים את הסכום הנדרש ממנה לפי דרישת התשלום בתוך 90 ימים ממועד קבלת דרישת התשלום, וזאת אלא אם הממונה קבע כי אין להיענות לדרישת התשלום כיוון שפוליסת הביטוח אינה מכסה את הניתוח שבוצע במסגרת תכנית השב"ן. ודוק: על חברת הביטוח להיענות לדרישת התשלום במועד האמור, אלא אם הממונה קבע אחרת והיא אינה רשאית שלא לשלם בהתבסס על עמדתה בלבד.

הוספת סעיף 78כז לחוק הפיקוח על הביטוח   ערעור על דרישת התשלום. כאמור לעיל, מוצע לקבוע כי חברת הביטוח תהיה רשאית לפנות לממונה בתוך 30 ימים ממועד קבלת הודעת התשלום בבקשה שיקבע כי פוליסת הביטוח של המבוטח אינה מכסה את הניתוח שבשלו קיבלה הודעת תשלום (להלן – בקשת חברת הביטוח).

על מנת שקופת החולים תדע על בקשת חברת הביטוח, וכן על מנת לאפשר לקופת החולים לערער על החלטת הממונה אם החליט להיעתר לבקשת חברת הביטוח, מוצע לקבוע כי חברת הביטוח תעביר עותק מהפנייה לממונה לקופת החולים.

מוצע לקבוע כי הממונה יודיע לחברת הביטוח ולקופת החולים את החלטתו בבקשת חברת הביטוח בתוך 60 ימים ממועד פניית חברת הביטוח לממונה. כן מוצע לקבוע, כי קופת החולים תהיה רשאית לבקש מהממונה לעיין מחדש בהחלטתו.

הוספת סעיף 78כח לחוק הפיקוח על הביטוח  מוצע לקבוע סמכות לשר האוצר לקבוע בתקנות בהתייעצות עם הרשות, כי קופת החולים וחברות הביטוח יהיו רשאיות לקבוע בהסכם בכתב ביניהם הסדר אחר מההסדר שפורט לעיל להעברת תשלום מהמבטח לקופת החולים; בתקנות יקבע השר באלה תחומים רשאים קופת החולים והמבטח לסטות מההסדר הקבוע בסעיפים 78כו ו-78כז.

מוצע לקבוע כי סמכותו של שר האוצר לקבוע תקנות כאמור תחל ביום ל באב התשפ"ד (3 בספטמבר 2024), היינו שנה לאחר מועד תחילת החוק, וזאת על מנת לאפשר שהות מסוימת לבחינת ההסדר המוצע והשפעתו על קופות החולים וחברות הביטוח. כן מוצע לקבוע, כי הסכם בין קופת החולים לחברת הביטוח כאמור יאושר על ידי הממונה והמנהל הכללי של משרד הבריאות, זאת על מנת לוודא כי אין בהסכם כאמור כדי ליצור תנאי תחרות לא שוויוניים ולא הוגנים בין קופות החולים ובין חברות הביטוח.

הוספת סעיף 78כט לחוק הפיקוח על הביטוח כמפורט לעיל, חבר בתכנית שב"ן המבוטח גם בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון מחזיק בכפל ביטוח ולמעשה משלם פעמיים על שירות שלא יוכל לקבל יותר מפעם אחת. כמו כן, הפרמיה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון גבוהה יותר מהפרמיה של פוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן בכ-30% בממוצע. מדובר אם כן במוצר יקר יותר אשר לא מספק שירות עדיף למבוטח. בנוסף, ולאור הכוונה להטיל חובת תשלום על חברות הביטוח לקופת החולים, ייתכן כי מחירי פוליסות ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון יעלו אף יותר. לפיכך, ועל מנת לאפשר למבוטחים ליהנות ממוצר דומה וזול יותר, מוצע לקבוע כי במועד חידושה של פוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון מסוג פרט, אשר נכרתה לפני תחילתו של פרק זה (להלן – הפוליסה המקורית), תצרף חברת הביטוח את המבוטחים של הפוליסה האמורה, אשר חברים בתכניות שב"ן (להלן – מבוטחי פרט החברים בשב"ן), לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, חלף הפוליסה המקורית. הכל ללא ביצוע חיתום מחדש בעת ההעברה.

מוצע להטיל חובה זו על פוליסות פרט בלבד, לנוכח ההנחה שבעל הפוליסה של פוליסה קבוצתית ידאג כי האינטרסים של מבוטחי הפוליסה לאור השינוי הרגולטורי הצפוי ישמרו ותנאי הפוליסה יעודכנו בהתאם.

יחד עם זאת, וכיוון שמדובר בשינוי הכיסוי הביטוחי הקיים, מוצע לאפשר למבוטחי הפרט החברים בשב"ן להודיע כי ברצונם להישאר בפוליסה המקורית או לחזור אליה בתקופה של שנה לאחר ההעברה. במקרה בו יחזור מבוטח לפוליסה המקורית בתקופה של שנה כאמור, תחילת תקופת הביטוח בפוליסה המקורית תהיה למפרע מיום חידוש הפוליסה, כאילו לא עבר המבוטח לפוליסת ביטוח משלימת שב"ן. בהתאם, על המבוטח יהיה לשלם את ההפרשים בין מחירי הפוליסות.

על מנת לבצע את ההעברה האמורה, נדרש לחברת הביטוח לדעת איזה ממבוטחי הפרט אצלה הם חברים בתכנית שב"ן. לצורך כך, מוצע לקבוע כי חברת הביטוח שמנהיגה תכנית ביטוח שלפיה הוצאו פוליסות ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון תברר מול כל קופת חולים, באמצעות ממשק מקוון שמפעילה הרשות, מי ממבוטחיה חברים בתכנית שב"ן של קופת חולים. על מנת להגן ככל הניתן על המידע המועבר ולהימנע מהקמת מאגר מידע חדש, מוצע לקבוע כי הרשות לא תשמור את המידע המועבר כאמור מעבר לפרק הזמן המזערי הדרוש לצורך הפעלת הממשק.

על מנת להבטיח שזכויותיהם של מבוטחי הפרט החברים בשב"ן לא יפגעו ולהבטיח את האפשרות לבחור בין הפוליסות השונות, מוצע לקבוע חובת יידוע מראש של חברת הביטוח ולהטיל על הממונה לקבוע הוראות בעניין צירופם של מבוטחי הפרט החברים בשב"ן לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן, ובכלל זה על אופן יידוע המבוטחים על אפשרותם להישאר בפוליסה המקורית או לחזור אליה.

הוספת סעיף 78ל לחוק הפיקוח על הביטוח     על מנת להבטיח את העברת המידע הנדרש לצורך קיום של ההסדר המוצע, מוצע לקבוע כי קופת חולים וחברת ביטוח יעבירו את המידע הנדרש להעברה באמצעות הממשק המקוון המאובטח שיופעל על ידי הרשות כמפורט לעיל, ויבצעו את הפעולות הנדרשות לשם כך, בהתאם להוראות שיקבע הממונה.  

הוספת סעיף 78לא לחוק הפיקוח על הביטוח  לשם הגנה על המידע המועבר לפי חוק זה, מוצע לקבוע כי הרשות, קופת חולים וחברת ביטוח שקיבלו מידע לפי הוראות פרק זה יעשו שימוש במידע האמור אך ורק לצרכים המפורטים באותו פרק, לפי עניין.

כן מוצע להבהיר כי לא יראו בהעברת מידע לפי פרק זה, הדורש למעשה העברת מידע על מבוטחים, כהפרה של חובת הסודיות לפי סעיף 50א. 

הוספת סעיף 78לב לחוק הפיקוח על הביטוח   לשם הגנה על המידע המועבר לפי חוק זה, מוצע לקבוע כי הרשות, קופת חולים וחברת ביטוח שקיבלו מידע לפי הוראות פרק זה יעשו שימוש במידע האמור אך ורק לצרכים המפורטים באותו פרק, לפי עניין.

הוספת סעיף 78לג לחוק הפיקוח על הביטוח   מוצע לקבוע כי פרק זה יחול על תכניות ביטוח לניתוחים שיונהגו או יחודשו ממועד תחילתו של פרק זה ואילך. 

סעיף 2      מוצע לקבוע סמכות להטלת עיצום בכל הנוגע למבטח שהפר את חובת הסודיות שמוצע לקבוע בסעיף 78כט ו-78ל המוצעים לעיל.

סעיף 3      תחילה. על מנת לאפשר תקופת התארגנות לרשות ולשוק, מוצע לקבוע כי תחילתו של הפרק המוסף לחוק תהיה ביום י"ז באלול התשפ"ג (3 בספטמבר 2023).

 

 



[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 208; התשפ"ב עמ' 864.

[2] ס"ח התשע"ו, עמ' 39.

[3] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.