תוכן עניינים

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023 פרק ___': רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון 3

א. שם החוק המוצע. 3

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו. 3

ג. עיקרי החוק המוצע. 3

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים.. 4

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 4

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי. 4

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 4

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023 פרק ___': רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון 5

פרק ___: רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון 5

1. תיקון חוק המטרו. 5

"סימן ג1. 5

2. השגה וערעור. 10

3. תשלום המס.. 11

4. מקדמות.. 11

5. עבירות ועונשים.. 11

6. סמכויות אכיפה. 13

7. הוראות כלליות.. 14

8. הוספת הוראת מעבר. 15

דברי הסבר. 16

 


 

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023 פרק ___': רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום24  בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו- 2024), התשפ"ג-2023, פרק ____': רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

נוכח הצורך למימון חלק מפרויקט המטרו באמצעות מקורות המבוססים על התועלות הכלכליות שיניב הפרויקט והעובדה כי מערכת המטרו צפויה להוביל לעליית ערכי הקרקעות הסובבות אותן ולהגדלת הפעילות העסקית של עסקים במתחמי ההשפעה הסובבים את תחנות המטרו, מוצע להטיל היטל למימון פרויקט המטרו על בעלי נכסים במתחמי השפעה שכתוצאה ממיזם המטרו שווי נכסיהם והפעילות העסקית הנובעת מהם צפויים לגדול באופן משמעותי.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

עיקר 1 – יוטל היטל למימון פרויקט המטרו, שבו יחובו בעלי נכסים במתחם השפעה. ההיטל ישולם לאוצר המדינה וישמש לצורך מימון מיזם המטרו.

 

עיקר 2 - ההיטל יוטל על בעלי נכסים במתחמי ההשפעה מסביב לתחנות המטרו כהגדרתם בחוק, והצפויים להנות בהתאם למחקרים ולנהוג במקרים אחרים בעולם, שעליית ערכי הנכסים היא הגבוהה והמשמעותית ביותר במתחמים הנמצאים באזורים אלה.

 

עיקר 3 - סכום ההיטל שיוטל על נכס יהיה הסכום שמתקבל ממכפלת סכום ההיטל למטר רבוע בשטח הנכס במטרים רבועים כפי שנקבע לצורך תשלום הארנונה על ידי הרשות המקומית שבאזור שיפוטה נמצא הנכס.

 

עיקר 4 - חובת תשלום ההיטל תחול החל ממועד ההפעלה של המטרו במתחם ההשפעה שבו נמצא הנכס, אך שר האוצר יהיה רשאי לקבוע בצו כי היטל מימון המטרו ישולם החל ממועד הקמת המיזם.

 

עיקר 5 -  מוצע כי היטל מימון המטרו ישולם מדי שנה למשך 30 שנה ממועד ההפעלה.

 

עיקר 6 - היטל מימון המטרו לא יחול על נכסים המשמשים מגורים או על נכסים הפטורים מתשלום ארנונה או על נכסים בבעלות הרשויות המקומיות.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"א-2021;

יתוקן חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

היקף גביה נאמד בסך 20 מיליארד ש"ח.

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023 פרק ___': רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון

פרק ___: רכבת תחתית (מטרו) – רכיב למימון

תיקון חוק המטרו

1.

בחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021‏[1]:

 

 

(1)  

בסעיף 15  -

 

 

 

 

(א)  לפני ההגדרה "היטל השבחה" יבוא:

 

 

 

 

 

""בעל נכס" - מי שהיה נישום על הכנסה שהייתה מופקת מהנכס אילו הנכס היה מושכר על ידי בעל המקרקעין כהגדרתו בסעיף 19;";

 

 

 

 

(ב) אחרי ההגדרה "יתרת מסגרת ההוצאה" יבוא:

 

 

 

 

 

""מועד ההפעלה" - תחילת פעילות רכבת המטרו במתחם ההשפעה המסוים שבו נמצא הנכס;

 

 

 

 

 

"המנהל" – המנהל, כהגדרתו בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש];";

 

 

 

 

(ג)  אחרי ההגדרה "מקרקעין מושבחים בתכנית פינוי ובינוי" יבוא:

 

 

 

 

 

""נכס" – בנינים וקרקעות תפוסים או פנויים במתחמי ההשפעה, לרבות נכסים ציבוריים ופרטיים;";

 

 

(2)  

בסעיף 17, בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (5), יבוא:

 

 

 

 

"(6) הכנסות המדינה מגביית היטל מימון המטרו לפי סעיף 29.";

 

 

(3) אחרי סעיף 28 יבוא:

 

 

"סימן ג1

 

 

"היטל מימון המטרו

28א

(א)  בנוסף לאמור בכל דין, בעל נכס ישלם היטל לאוצר המדינה אשר ישמש למימון בנייה ופיתוח של מיזם המטרו לפי הוראות סימן זה (להלן – היטל מימון המטרו).

 

 

 

 

 

 

(ב) היטל מימון המטרו לא יחול על אותו חלק בנכס שלגביו שולם מס השבחת מטרו לפי חוק זה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  היטל מימון המטרו יהיה הסכום המתקבל ממכפלת סכום ההיטל למטר רבוע בשטח הנכס, במקדם שיטת הארנונה ובמקדם המדרג העירוני, ובהתאם להוראות שלהלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום ההיטל למטר רבוע יהיה בסך של 70 ש"ח למטר רבוע (בסעיף זה – סכום ההיטל);

 

 

 

 

 

 

 

(2) שטח הנכס במטרים רבועים  יהיה אותו השטח שנקבע לצורך תשלום הארנונה על ידי הרשות המקומית שבאזור שיפוטה נמצא הנכס (בסעיף זה – שטח הנכס);

 

 

 

 

 

 

 

(3) שר האוצר יקבע לכל רשות מקומית שיש בשטחה  המוניציפלי מתחם השפעה, מקדם לפי שיטת חישוב שטח הנכס בארנונה של הרשות המקומית, (בסעיף זה – מקדם שיטת הארנונה);

 

 

 

 

 

 

 

(4) שר האוצר יקבע לכל רשות מקומית שיש בה מתחם השפעה, מקדם מדרג עירוני בהתאם למחירי השכירות הממוצעים של הנכסים המסחריים שברשויות המקומיות (בסעיף זה – מקדם מדרג עירוני).

 

 

 

 

 

 

(ד) סכום היטל מימון המטרו יותאם לפי סעיף 120ב לפקודה כאילו היה תקרת הכנסה, ויעוגל לשקל החדש השלם הקרוב.

 

 

מועד החיוב בהיטל מימון המטרו

28ב

(א)  עם תחילת מועד הפעלת המטרו במתחם ההשפעה הספציפי שבו נמצא הנכס, מנהל רשות המטרו יודיע לרשות המקומית שבתחומה נמצא מתחם השפעה, ולמנהל רשות המסים, על תחילת מועד ההפעלה, ויפרסם את מועד תחילת ההפעלה ברשומות.

 

 

 

 

 

 

(ב) חובת תשלום היטל מימון המטרו במתחם ההשפעה תחול מתחילת שנת המס שלאחר השנה שבה חל מועד הפרסום ברשומות לפי סעיף קטן (א) (בסעיף זה – מועד תחילת חובת תשלום היטל מימון המטרו).

 

 

 

 

 

 

(ג)  היטל מימון המטרו ישולם מדי שנה למשך תקופה של שלושים שנים ממועד תחילת חובת תשלום היטל מימון המטרו.

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף זה, שר האוצר יהיה רשאי לקבוע בצו, באישור ועדת הכספים של הכנסת, כי היטל מימון המטרו ישולם החל ממועד תחילת העבודות להקמת מיזם המטרו במתחם ההשפעה הספציפי שבו נמצא הנכס (להלן – מועד תחילת העבודות).

 

 

 

 

 

 

(ה)  הכריז שר האוצר הכרזה לפי סעיף קטן (ד) בדבר מועד תחילת העבודות יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) החל ממועד תחילת העבודות ועד מועד תחילת חובת תשלום היטל מימון המטרו, גובה ההיטל יעמוד על שיעור של 20% מסכום ההיטל כמשמעותו בסעיף 28א(ג);

 

 

 

 

 

 

 

(2) היטל מימון המטרו ישולם מדי שנה למשך תקופה של ארבעים שנים ממועד תחילת העבודות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) עם מועד תחילת העבודות במתחם ההשפעה הספציפי שבו נמצא הנכס, מנהל רשות המטרו יודיע לרשות המקומית שבתחומה נמצא מתחם השפעה, ולמנהל רשות המסים, על תחילת מועד תחילת העבודות, ויפרסם את מועד תחילת העבודות ברשומות;

 

 

 

 

 

 

 

(4) שר האוצר יהיה רשאי לקבוע בצו הוראות לעניין מתן פטור חלקי או מלא מהיטל מימון המטרו שיחול לגבי אזור מסוים ובמהלך חלק מתקופת ההקמה שיקבע, אם התקיימו נסיבות עובדתיות חריגות באותו אזור, וזאת לאחר שהתייעץ עם מנהל רשות המטרו וראש הרשות המקומית הנוגעת בדבר.

 

 

הודעה למדינה

28ג

(א)  הרשות המקומית שבתחומה נמצא נכס החייב בתשלום היטל מימון מטרו תשלח לכתובת הנכס, בתחילת כל שנת מס, הודעה על חובת תשלום היטל מימון מטרו של בעל הנכס בשל אותו נכס, ואת פרטי הנכס הנדרשים לצורך הדיווח לרשות המסים לפי סעיף 28ז (להלן – ההודעה).

 

 

 

 

 

 

(ב) לא קיבל בעל הנכס הודעה מטעם הרשות המקומית כאמור בסעיף קטן (א), אין באמור כדי לפטור אותו מחיוב בתשלום היטל מימון המטרו.

 

 

 

 

 

 

(ג)  נוסח הודעת הרשות המקומית ופרטיה, ייקבעו על ידי שר האוצר, ויכלול, בין היתר, הבהרה כי החבות בהיטל היא של בעל הנכס ולא של מחזיק הנכס, וכי אין למקבל ההודעה חובה להעברת ההודעה לבעל הנכס.

 

 

 

 

 

 

(ד) נוסח הודעת הרשות המקומית לפי סעיף קטן (ג) יפורסם באתר האינטרנט של רשות המסים.

 

 

פטור מתשלום היטל מימון מטרו

28ד

(א)  היטל מימון המטרו לא יחול על הנכסים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) נכסים המשלמים ארנונה לפי תעריף של דירת מגורים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) נכסים הפטורים מתשלום ארנונה לפי פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פיטורין), 1938;

 

 

 

 

 

 

 

(3) נכסים בבעלות של רשות מקומית, חברה עירונית או תאגיד עירוני כהגדרתו בסעיף 249א לפקודת העיריות [נוסח חדש].

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), שר האוצר יהיה רשאי לקבוע כי סוג נכס לא יהיה פטור מתשלום ההיטל ככל שמדובר בנכס הפועל למטרות רווח או שקיימת בו פעילות עסקית כפי שיקבע השר בצו.

 

 

מתן אישורים בכפוף לתשלום היטל מימון המטרו

28ה

שר האוצר רשאי לקבוע כי מתן אישורים המותנים בתשלום מס השבחת מטרו, כמפורט בסעיף 24 לחוק, יותנו בתשלום היטל מימון המטרו שיש לשלמו עד מועד מתן האישורים.

 

 

מערכת ממוחשבת לחישוב מס

28ו

לצורך חישוב סכום ההיטל ומיקום הנכס במתחם השפעה, תעמיד רשות המטרו, או גורם אחר אשר יקבע שר האוצר, מחשבון פומבי שיאפשר למשתמש לקבוע האם חלה חובת היטל על נכס לפי הפרטים שיזין.

 

 

דיווח שנתי

28ז  

(א)  בעל נכס החייב בתשלום היטל מימון מטרו בשל נכס אשר היה בבעלותו בשנת המס הקודמת, יגיש לפקיד השומה, לגבי שנת מס שבה חייב בהיטל, דו"ח לפי סעיף 131 לפקודה, ולא יחולו לגביו באותה השנה התקנות שנקבעו לפי סעיף 134א לפקודה. 

 

 

 

 

 

 

(ב) בעל נכס כאמור בסעיף קטן (א), יצרף לדו"ח, דיווח על סכום ההיטל אשר חייב בו (להלן – דוח היטל מטרו); דוח היטל מטרו יפרט את כל הרכיבים הנדרשים לצורך חישוב ההיטל, וכן את פרטי הנכס אשר בשלו נדרש תשלום ההיטל.

 

 

 

 

 

 

(ג)  בעל נכס שלא דיווח כאמור בסעיף קטן (ב), יראו אותו כאילו לא הגיש את הדוח לפי סעיף 131.

 

 

שומה

28ח

(א)  מסר בעל נכס דוח היטל מטרו, יראו את הדוח האמור כקביעת סכום ההיטל בידי אותו אדם (להלן – שומת ההיטל העצמית), ופקיד השומה ישלח לו הודעה בדבר סכום היטל שהוא חייב בו על פי הדו"ח.

 

 

 

 

 

 

(ב) פקיד השומה רשאי לבדוק את השומה העצמית, ולשום את בעל ההיטל, והוראות חלק ט' לפקודת מס הכנסה יחולו, בשינויים המחויבים, לגבי שומה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  נוסף על האמור בסעיף קטן (ב), אם נתוני הארנונה, על-בסיסם נערכה שומת ההיטל, השתנו בעקבות השגה, ערר או ערעור שהוגש לפי חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), התשל"ו-1976 (להלן – חוק הארנונה), פקיד השומה יהיה רשאי לתקן את שומת ההיטל, לבקשת בעל הנכס או מיוזמתו, בתוך שנה מיום שההחלטה בהשגה, בערר או בערעור כאמור הפכה להחלטה סופית. לעניין זה ; "החלטה סופית" – החלטה שאין עליה עוד זכות לערר או ערעור.

 

 

 

 

 

 

(ד) פקיד השומה יהיה רשאי לשום את שומת ההיטל לפי סעיף זה, כחלק מהשומה הכוללת לגבי סכום הכנסתו של בעל הנכס לפי הוראות הפקודה, או כשומה נפרדת.

 

 

השגה וערעור

28ט

(א)  על הליכי השגה וערעור על שומת ההיטל יחולו הוראות הפרק השני לחלק ט' לפקודת מס הכנסה, ובלבד שהשגה וערעור כאמור יוגשו רק בשל טעות שנפלה בהודעת התשלום, ובכלל זה בשל טעות בעניינים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הנכס אינו נמצא באזור מתחם השפעה, כפי שנקבע בהודעת התשלום;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שולם מס השבחת מטרו על חלק מהנכס;

 

 

 

 

 

 

 

(3) נפלה בהודעת התשלום טעות בסיווג שיעור חלקו של החייב בבעלות בנכס;

 

 

 

 

 

 

 

(4) המשיג אינו הבעלים של אחד הנכסים כפי שנקבע בהודעת התשלום או שתקופת בעלותו באחד הנכסים שונה מהקבוע בהודעה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) נעשתה טעות חשבון בהודעת התשלום;

 

 

 

 

 

 

 

(6) אחד הנתונים שעל פיהם נקבע גובה ההיטל, שונה מהנתון כפי שהוא מצוי בהודעת תשלום הארנונה.

 

 

 

 

 

 

(ב) הליכי השגה וערעור על נתוני הארנונה, אשר על-בסיסם נערכה שומת ההיטל, ימשיכו להתנהל לפי חוק הארנונה.

 

 

תשלום המס

28י

(א)  בעל נכס החייב בתשלום היטל מימון מטרו בשל שנת מס מסוימת ישלם את סכום ההיטל לרשות המסים במועד שבו חייב לשלם את מס ההכנסה על הכנסתו החייבת באותה שנת מס.

 

 

 

 

(ב) לעניין תשלומים וגבייה, יראו את ההיטל כמס הכנסה שחייב בעל הנכס לשלמו באותה שנה, ויחולו עליו הוראות הדין החלות על תשלום וגביית מס הכנסה, ובלבד שלצורך חישוב מס הכנסה, לפי חלקים ב' עד ז' לפקודת מס הכנסה, לא יראו את ההיטל כחלק מהמס.

 

 

מקדמות

28יא

(א)  על אף האמור בסעיף 28י, לא יחולו לגבי היטל מימון מטרו ההוראות בדבר תשלום מקדמות לפי פרק שני, סימן א', לפקודת מס הכנסה.

 

 

 

 

(ב) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין תשלום מקדמות על חשבון ההיטל; הוראות סעיפים 180 ו-190 לפקודה, יחולו על מקדמות לפי סעיף קטן זה, בשינויים המחויבים.

 

 

עבירות ועונשים  

28יב

(א)  לא הגיש בעל נכס דוח היטל מטרו בניגוד להוראות סעיף 28ז, דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2] (בסימן זה – חוק העונשין), או קנס שהוא פי שניים מסכום ההיטל שלא שולם בשל אותה עבירה, הכל לפי הסכום הגבוה יותר.

 

 

 

 

(ב) מי שמסר הצהרה, ידיעה או הודעה שאינה נכונה, דינו – מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, או קנס שהוא פי שלושה מסכום ההיטל שלא שולם בשל אותה עבירה, הכל לפי הסכום הגבוה יותר.

 

 

 

 

(ג)  אדם אשר במטרה להתחמק ממס עבר אחת מהעבירות המנויות להלן, דינו – מאסר חמש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ופי שלושה מסכום ההיטל שהעלים או שהתכוון להעלים או שני העונשים כאחד:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מסר בדוח ההיטל, אמרה או תרשומת כוזבת;

 

 

 

 

 

 

 

(2) השיב תשובה כוזבת בעל פה או בכתב, על שאלה שנשאלה, או על דרישת ידיעות שנערכה על פי סימן זה;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הכין או קיים הצהרה כוזבת או חוזה כוזב או רשומות אחרות כוזבות, או שזייף הצהרה או חוזה או רשומות;

 

 

 

 

 

 

 

(4) השתמש בכל מרמה, ערמה או תחבולה.

 

 

 

 

 

 

(ד) אישום בפלילים של אדם, או הרשעתו על פי סעיף זה, אינם גורעים מחובתו לתשלום ההיטל.

 

 

 

 

 

 

(ה)  נעברה עבירה לפי חוק זה בידי חבר-בני-אדם, יהיה אשם גם כל מי שבעת ביצוע העבירה היה בו מנהל פעיל, מזכיר, נאמן, בא-כוח, שותף פעיל, חשב, מנהל חשבונות או כל פקיד אחראי אחר, זולת אם הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו או שנקט כל האמצעים הנאותים כדי להבטיח קיום הוראות החוק.

 

 

 

 

 

 

(ו)  נוכח המנהל כי אדם עבר עבירה לפי סעיף זה, רשאי הוא, בהסכמתו של האדם, לקחת מידו כופר כסף, שלא יעלה על הקנס הגבוה ביותר שמותר להטילו בשל אותה עבירה; הואשם האדם בפלילים, אין לקבל כופר כל עוד לא ציווה היועץ המשפטי לממשלה על הפסקת ההליכים.

 

 

מידע וידיעות

28יג

(א)  הסמכויות הנתונות לפקיד השומה לפי פרק שני ופרק שלישי לחלק ח' לפקודה, יהיו נתונות לו גם לצורך שומת היטל המטרו.

 

 

 

 

 

 

(ב) עד 30 במרץ של כל שנה, רשות מקומית תעביר למנהל מידע לגבי הנכסים העסקיים שנמצאים בתחומי מתחם השפעה שבתחומה ושטחם, וכן את הפרטים הנדרשים לצורך חישוב ההיטל, לרבות פרטי הבעלים של אותם הנכסים, ובלבד שאם אין בידי הרשות את פרטי הבעלים של נכס מסוים, היא תעביר את פרטי המחזיק בנכס.

 

 

 

 

 

 

(ג)  המנהל יחזיק את המידע שהתקבל לפי פסקה זו, במאגר מידע כמשמעותו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, והמידע יימחק ממאגר המידע ביום 31 בדצמבר של שנת המס שתחילתה 3 שנות מס לאחר השנה שבה מועבר המידע.

 

 

 

 

 

 

(ד) פקיד השומה לא יפנה למי ששמו הועבר על ידי הרשות המקומית כמחזיק כדי לקבל ממנו מידע לעניין היטל המטרו, אלא לאחר שעשה מאמץ לפנות לבעלים הרשום במרשם המקרקעין; ככל שיפנה פקיד השומה למחזיק שאיננו הבעלים של הנכס, יבהיר לו כי אינו חייב בהיטל וכי אינו חייב להודיע לבעלים על ההיטל.

 

 

סמכויות אכיפה

28יד

התעורר חשד לביצוע עבירה לפי סימן זה, רשאי מי שהוסמך מכוח סעיף 227 לפקודה - 

 

 

 

 

(1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)[3], בשינויים המחויבים;

 

 

 

 

(2) לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (בסעיף זה – פקודת מעצר וחיפוש)[4], בשינויים המחויבים;

 

 

 

 

(3) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים.

 

 

הוראות כלליות

 

28טו

ההוראות הכלליות הקבועות בחלק יב' לפקודת מס הכנסה, יחולו, בשינויים המחויבים, גם לגבי היטל מימון מטרו; לכל מונח אחר שאינו מפורש בסימן זה, תהיה המשמעות הנודעת לו בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה.   

 

 

סיוע בחברה ממשלתית

28טז

המנהל ופקיד השומה, יהיו רשאים להסתייע בחברה ממשלתית לשם יישום הפעולות הנדרשות לגביית היטל המטרו לפי תנאים ומגבלות הדומים במהותם לתנאים ולמגבלות הקבועים בפרק ח' לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2022;

 

 

תיקון חוק העבירות המנהליות

28יז

בחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985[5], בתוספת הראשונה, בטור א', בסופו יבוא "פרק ג לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021"."

הוראת מעבר

2.

לגבי שתי שנות המס הראשונות שלאחר יום התחילה של חובת תשלום היטל מימון מטרו לגבי נכס מסוים, כאמור בסימן ג1 לחוק המטרו, כנוסחו בסעיף 28ג לחוק זה, לא יינקטו הליכי אכיפה על בעל הנכס בשל הפרת הוראה לפי אותו הסימן, אלא אם כן אלא אם כן דרש ממנו פקיד השומה לתקן את ההפרה והתרה בו, בכתב, כי אם לא תתוקן ההפרה בתוך 60 ימים ממועד קבלת ההודעה יוטל עליו קנס, והמפר לא תיקן את ההפרה בתוך 60 הימים האמורים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

בהתאם לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960, אמונה רשות מקרקעי ישראל, על ניהול מקרקעי ישראל ובכלל זה על שיווק מקרקעין לטובת בניית יחידות דיור למגורים. לשם שיווק מקרקעין כאמור, נדרש ביצוע עבודות הפיתוח בתחומי המקרקעין המשווקים, שכוללות בין השאר עבודות כגון: סלילת כבישים, עבודות תיעול וניקוז. ללא הבטחת ביצוע עבודות הפיתוח בתוך פרקי זמן סבירים, נוצר עיכוב ממשי בשיווק מגרשים ליזמים, אשר עומד בניגוד למדיניות הממשלה בדבר הגדלת היצע הדיור בישראל.

 

פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב, הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שתוכנן בישראל. מערכת המטרו כוללת שלושה קווים המתפרסים על פני 24 רשויות מקומיות. אורך הקווים עולה על 150 ק"מ ולמעלה מ-100 תחנות. מערכת המטרו תכלול 4 דפואים ו-7 מתחמי תחבורה משולבים שמטרתם ליצור חיבוריות וקישוריות בתוך מערכת הסעת ההמונים. עלות הפרויקט כפי שנקבעה בחוק המטרו הינה 150 מיליארד שקלים.

 

התועלות התחבורתיות, הכלכליות והאורבניות ממערכת מטרו גבוהות במיוחד וערכן נאמד בשווי של בין 26 ל-34 מיליארד שקלים בשנה. מערכת המטרו ,צפויה להביא לפיתוח כלכלי משמעותי במטרופולין באמצעות נפח גדול יותר של נוסעים שיוכל להתנייד ברחבי המטרופולין בכל שעה ובפרט למרכזי העסקים ובכך להגדיל את מחזור הפעילות העסקית של מקומות עבודה ועסקים קיימים. הנגישות תאפשר התאמה טובה יותר בין העובדים למקומות העבודה, וציפוף בין מרכזי עסקים שמצידם יהנו מיתרון לגודל וחיסכון בעלויות. כל אלו יהוו מנוף לצמיחה הכלכלית.

 

כמו כן, לפי מחקרים שונים שנערכו בעולם, מערכות להסעת המונים בכלל, ומערכת מטרו בפרט, מביאות לעליית ערכי הקרקעות הסובבות אותן ובפרט לעליית שווי זכויות הבנייה הקיימות באזור הסובב את המטרו וזאת לאור הנגישות שמעניקה תשתית המטרו ועליית רמת החיים של התושבים החיים באזור.

 

נוכח האינטרס הלאומי בקידום המיזם, חריגות גודלו של הפרויקט אשר נקבע בחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 בסך של 150 מיליארד ש"ח, נקבע בחוק המטרו כי מחצית מהסכום ימומן על ידי מקורות וכלי מימון המבוססים על התועלות הכלכליות שיניב הפרויקט.

 

נוכח הצורך למימון המטרו במקורות המבוססים על התועלות הכלכליות שיניב הפרויקט והעובדה כי מערכת המטרו צפויה להוביל לעליית ערכי הקרקעות הסובבות אותן ולהגדלת הפעילות העסקית של עסקים במטרופולין, בהחלטת ממשלה מספר 200 מיום ה-1.8.2021 הוטל על הממונה על התקציבים במשרד האוצר בשיתוף מינהל הכנסות המדינה, השמאי הממשלתי הראשי, מנהל רשות המיסים והמועצה הלאומית לכלכלה לגבש מודל למיסוי עליית שווי נכסים המושפעים מתכניות המטרו והוטל על שר האוצר להגיש את תיקוני החקיקה הנדרשים לצורך יישום המיסוי בהתאם למודל שיגובש כחלק מהצעת התקציב לשנת 2023 (להלן – הצוות).

 

בהתאם לאמור, הצוות גיבש מודל למיסוי עליית שווי הנכסים המושפעים מתכניות המטרו לפיו מוצע כי על בעלי נכסים במתחמי השפעה שכתוצאה מתחילת עבודות והפעלת מיזם המטרו שווי נכסיהם והפעילות העסקית הנובעת מהם צפויים לגדול באופן משמעותי יוטל היטל מימון המטרו, אשר יקבע על ידי שר האוצר בצו בסכום למטר רבוע של הנכס, וישולם מתחילת עבודות המטרו במתחם ההשפעה בו נמצא הנכס ובפריסה של עד 30 שנה. נוכח האמור, מוצע להטיל היטל מימון מטרו בהתאם למודל המיסוי שגובש.

 

סעיף 1       לסעיף 15 המוצע      

מוצע לקבוע מספר הגדרות לעניין סימן א' לפרק ג' שכותרתו " מימון ופיתוח מיזם המטרו ". ההגדרות כוללות, בין השאר, הגדרת בעל הנכס החב בהיטל מימון המטרו, הגדרת דירת מגורים המוחרגת מחבות תשלום היטל מימון המטרו וכן הגדרת מועד ההפעלה של רכבת המטרו.

לעניין הגדרת "בעל נכס" – מוצע לקבוע שבעל הנכס החייב בתשלום ההיטל הוא מי שהיה נישום על הכנסה שהייתה מופקת מהנכס אילו הנכס היה מושכר על ידי בעל המקרקעין או החוכר לדורות של המקרקעין (להלן – הבעלים הישיר של הנכס). ברוב המוחלט של המקרים הבעלים הישיר של הנכס הוא גם הנישום שמפיק הכנסה מהנכס, בין אם מדובר בהכנסות שכירות או בהכנסות המופקות משימוש עצמי בנכס (להלן – הכנסות מהנכס), ולכן, הוא ידווח על ההיטל במסגרת הדיווח השנתי שלו למס הכנסה לפי ההוראות בדבר דיווח על ההיטל שלהלן. אבל, ישנם מקרים שבהם הבעלים הישיר של הנכס לא משלם את מס ההכנסה בשל הכנסות המופקות מהנכס, מכיוון שהוא אינו חייב הנישום לעניין מס הכנסה. מצבים כאלה מתרחשים לדוגמא, כאשר ישות שקופה כמו שותפות או חברת בית, היא הבעלים הישיר של הנכס. במקרים כאלה, הנישום שמדווח ומשלם את המס בשל הכנסות הישות השקופה, לרבות הכנסות מהנכס, הוא בעל הזכויות בישות. במקרים כאלה, לפי המוצע, יראו את בעל הזכויות כאמור כבעלים של הנכס, והוא ישלם את חלק ההיטל השווה לחלק ההכנסות שהיו מיוחסות לו מהכנסות הישות השקופה, לו הישות השקופה הייתה מפיקה הכנסה מהשכרת הנכס.

 

לסעיף 28א המוצע

מוצע להטיל היטל למימון פרויקט המטרו, אשר יוטל על בעלי נכסים במתחם ההשפעה וזאת לאור עליית שווים של הנכסים והגברת הפעילות העסקית הצפויה במתחמים אלו כתוצאה מהקמת מיזם המטרו. היטל המימון ישולם לאוצר המדינה לצורך מימון מיזם המטרו. ההיטל יוטל על בעלי נכסים במתחמי ההשפעה מסביב לתחנות המטרו כהגדרתם בחוק, וזאת לפי מחקרים ולנעשה בעולם, שעליית ערכי הנכסים היא הגבוהה והמשמעותית ביותר במתחמים הנמצאים באזורים אלה. מוצע לקבוע שהיטל מימון כאמור לא יוטל על אותם חלקים בנכס שמחויבים בתשלום מס השבחת מטרו.

 

מוצע כי סכום ההיטל שיוטל על נכס יהיה בסכום שנתי שמתקבל בכל שנה ממכפלת סכום ההיטל למטר רבוע בשטח הנכס במטרים רבועים כפי שנקבע לצורך תשלום הארנונה על ידי הרשות המקומית שבאזור שיפוטה נמצא הנכס, כאשר סכום ההיטל הקבוע בתזכיר החוק יעודכן בהתאם למדד המחירים לצרכן אחת לשנה. נוכח ההבדלים באופן חישוב שטחו של נכס בין רשויות מקומיות, ועל מנת להשוות בתשלום ההיטל בין בעלי הנכסים ברשויות שונות, נדרש להכפיל את סכום ההיטל במקד המגלם את שיטת החישוב השונה בין הרשויות השונות. בנוסף, סכום ההיטל יוכפל במקדם אשר ישקף את הבדלי התועלות בין בעלי הנכסים ברשויות המקומיות השונות. הבדלי התועלות ישוקפו באמצעות חישוב מחירי השכירות של נכסים מסחריים ברשויות השונות.

 

להלן משוואה המסכמת את אופן חישוב ההיטל:

מ"ר על פי ארנונה X סכום ההיטל X מקדם שיטת הארנונה X מקדם מדרג עירוני.

 

לסעיף 28ב המוצע

מוצע, כי לאור הצורך במימון עבודות הקמת המטרו, חובת תשלום ההיטל תחול החל ממועד ההפעלה של המטרו במתחם ההשפעה בו נמצא הנכס, אך כי שר האוצר יהיה רשאי לקבוע בצו כי היטל מימון המטרו ישולם החל ממועד הקמת המיזם.

 

כמו כן, מוצע לקבוע כי מנהל הרשות יודיע עם תחילת העבודות במתחם ההשפעה לרשות המקומית הרלוונטית ולמנהל רשות המסים, יפרסם את ההודעה ברשומות ויפעל להגברת המודעות הציבורית לעניין היטל מימון המטרו והחובה לשלמו.

 

מאחר שתכלית ההיטל היא למימון הקמת והפעלת מיזם המטרו בסכום של 20 מיליארד ש"ח, מוצע כי היטל מימון המטרו ישולם מדי שנה למשך 30 שנה ממועד תחילת ההפעלה.

 

לסעיף 28ג המוצע

על מנת לפשט את מנגנון הגבייה, להקל על בעלי הנכסים ולצמצם רגולציה ככל הניתן, מוצע כי הרשות המקומית שבתחומה נמצא נכס החייב בתשלום היטל מימון מטרו תשלח, בתחילת כל שנת מס, לכתובת הנכס הודעה על חובת תשלום היטל מימון מטרו של בעל הנכס בשל אותו נכס.

 

למען הסר ספק, מובהר כי שליחת ההודעה נעשית לשירות האזרחים אך אי קבלתה אינה פוטרת את בעל הנכס מתשלום היטל מימון המטרו.

 

לסעיף 28ד המוצע

מוצע, כי לאור הצורך להתאים את תכליות ההיטל לזהות הנישומים, היטל מימון המטרו לא יחול על נכסים המשמשים מגורים או על נכסים הפטורים מתשלום ארנונה וזאת מאחר שלא מתקיימים בה כלל ההצדקות להטלת היטל מימון המטרו ובכלל זה אינה צפויה להגדיל הכנסות או את פעילותה העסקית נוכח תחילת עבודות או הפעלת מיזם המטרו. עם זאת, לשר האוצר תהיה אפשרות לקבוע שההיטל יחול על סוג נכס הפטור מהיטל ככל שסוג הנכס פועל באופן התואם את תכליות ההיטל ופועל למטרות רווח או קיימת בו פעילות עסקית.

 

לסעיף 28ה המוצע

היטל מימון מטרו מוטל, בין היתר, לאור עליית שווי הנכסים בגין השקעת המדינה במיזם המטרו בסמוך לנכס ולכן מוצע מנגנון דומה למנגנון הקבוע במס השבת המטרו בחוק המטרו שמטרתו להבטיח את תשלום ההיטל על ידי בעלי הנכסים, על ידי כך ששר האוצר יהיה רשאי לקבוע כי מתן אישורים המותנים בתשלום מס השבחת המטרו כגון רישום בפנקסי המקרקעין ואישורים הניתנים על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבניה, ינתנו רק לאחר תשלום ההיטל.

 

לסעיף 28ו המוצע

על מנת להקל על הנישומים, לשיפור השירות לאזרח ובמטרה להנגיש לנישומים את האפשרות לברר האם ההיטל חל על העסק שלו ומהו סכום ההיטל אותו יהיה חב, מוצע לייצר מנגנון שיאפשר לנישומים לחשב ההיטל שעליהם לשלם. כמו כן, מוצע ליצר מנגנון יידוע נוסף של הודעה על חובת התשלום שישלח לכתובת הנכס וימוען לבעל הנכס.

 

לסעיף 28ז-ח המוצעים

מוצע לקבוע הליכי ביקורת שומתיים לצורך סימן זה, הדומים במהותם להליכים המתנהלים לפי פקודת מס הכנסה. שימוש בכללים המוכרים ממס הכנסה תקל על התפעול של ההיטל, ויאפשר הקמת מערכת אחת לצורך דיווח וגביית ההיטל, במקום ליצור כפל חובות על הנישומים וכפל מערכי גבייה בממשלה. 

על פי המוצע, בשלב הראשון יגיש בעל הנכס שומה עצמית, שבה הוא יקבע את סכום המס אשר עליו לשלם. לאחר שפקיד השומה בדק את השומה, יהיה עליו לאשר אותה אם מצא שהיא נכונה, או לקבוע לפי מיטב שפיטתו את המס החל אם היא לא נכונה. קביעה כאמור, יכולה להיעשות גם בעקבות הסכמה עם החייב במס.

אם לא בחן פקיד השומה את השומה העצמית בתקופה שנקבעה לשם כך בפקודה, יראו את השומה העצמית כאילו התקבלה. אבל, מכיוון שהשומה תתבסס על נתוני הארנונה, ונתונים אלה עלולים להשתנות, מוצע להאריך את התקופה לעשיית שומה במקרים שבהם נתוני הנכס לפי חיובי הארנונה השתנו ביחס לאותה שנה בשל השגה, ערר או ערעור על חיוב הארנונה. במקרה כזה, תהיה שנה נוספת שבמהלכה יהיה רשאי פקיד השומה לתקן את השומה מעבר לתקופות הקבועות בפקודה, בין ביוזמתו ובין לבקשת בעל הנכס.

מוצע לקבוע שמי שחייב בתשלום היטל יהיה חייב בהגשת דוח שנתי לפי הוראות פקודת מס הכנסה בשל השנה שבה חויב בהיטל, כאשר הוא יצרף לדוח זה את שומת ההיטל. כמו כן, מכיוון שמדובר בהיטל אחר שהוא לא חלק ממס הכנסה מבחינה מהותית, בעל נכס שלא דיווח על ההיטל, יראו אותו כאילו לא הגיש את הדוח לפי סעיף 131.

 

לסעיף 28ט המוצע

מוצע לקבוע מנגנון של השגה על שומה שנעשתה, שבמסגרתה יוכל בעל הנכס להעלות את השגותיו על אופן עריכת השומה, או להפנות את המנהל לטעויות שנעשו בה. מכיוון שעל פי המוצע סכום ההיטל מחושב לפי נוסחה הקבועה בתוספת ומכיוון שקביעת הנתונים שמשמשים לצורך הנוסחה נעשים על פי המפורט בחיובי הארנונה, מוצע לקבוע שניתן יהיה להשיג רק בשל עילות הקשורות בהחלטות שקיבל פקיד השומה, שדוגמאות לעילות כאמור מפורטות בסעיף.

 

לסעיף 28י המוצע

מוצע שכל ההוראות החלות על גביית מס הכנסה יחולו גם על גביית ההיטל, ובכלל זאת הוראות לעניין מועדי תשלום המס, ריבית והפרשי הצמדה, החזר מס ששולם ביתר, ריבית פיגורים, סמכויות גבייה של רשות המסים. מובהר בסעיף שעל עף שהוראות הגבייה והתשלום דומות, אין מדובר בחלק ממס ההכנסה, ולכן כלל ההוראות על חישוב המס, לרבות ניכויים, זיכויים, פטורים, קיזוז הפסדים, לא יחולו בקשר להיטל.

 

לסעיף 28יא המוצע

מוצע שלא יחולו הוראות הפקודה החלות על תשלום מקדמות. חלף זאת, מוצע להקנות לשר האוצר סמכות לקבוע מקדמות המתאימות להיטל כמוצע בהצעת החוק.

 

לסעיף 28יב המוצע

מוצע לקבוע שאי הגשת דוח ההיטל שבעל נכס מחויב להגישו לפי סימן זה, תהיה עבירה פלילית, שדינה מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, או קנס שהוא פי שניים מסכום היטל שלא שולם בשל אותה עבירה, הכל לפי הסכום הגבוה יותר.

כמו כן, מוצעים סעיפי עבירות ועונשין אשר נועדו לאפשר הרתעה ואכיפה בנוגע להסדר הקבוע בסימן. העבירות המוצעות מבוססות על עבירות בחוקי המס, תוך עריכת שינויים. כך לדוגמא, מוצע לקבוע הוראות דומות להוראות דיני המס לגבי אלה: מי שמסר הצהרה, ידיעה או הודעה ביודעין שאינה נכונה; אדם אשר במטרה להתחמק מהיטל מסר ידיעה כוזבת או השתמש בכל מרמה, ערמה או תחבולה. לגבי חלק מהעבירות, נקבעו עונשי המאסר הקבועים בצידן בהתאם לסעיפים המקבילים בחוקי המס, ובחלק מהעבירות העונשים הופחתו.

בנוסף מוצע לקבוע בסימן זה הוראות דומות לאלה שנקבען בפקודת מס הכנסה בעניין חבות תשלום ההיטל על מי שהורשע בפלילים וסמכות המנהל לאפשר למי שעבר על אחת העבירות המנויות לכפר על העבירה בכופר כסף.

 

לסעיף 28יג המוצע

מוצע לקבוע שהסמכויות של פקיד השומה לקבלת מידע הנתונות לו לצורך אכיפת תשלום מס הכנסה, תהיינה נתונות לו גם לצורך אכיפה על תשלום ההיטל. אך יובהר, כי השימוש בסמכויות האלה מוגבל לכך שהוא נדרש להשתמש בהן לצורך ההיטל.

בנוסף, מכיוון שלרשויות המקומיות יש את המידע הרלוונטי לצורך חישוב ההיטל, מוצע לקבוע שהרשויות יעבירו למנהל רשות המסים את המידע הנצרך לענין זה. מכיוון שאין לרשויות המקומיות מרשם מעודכן וכולל של הבעלים של כלל הנכסים, מוצע לקבוע שאם אין בידי הרשות את פרטי הבעלים של נכס מסוים, היא תעביר את פרטי המחזיק בנכס. כמובן, שהמחזיק אינו חייב בהיטל, ורשות המסים תשתמש במידע אך ורק לצורך אכיפת תשלום ההיטל על ידי הבעלים של הנכס.

 

לסעיף 28יד המוצע

בשל כך שהפקידים המתפעלים את מערך הגבייה של מס הכנסה יתפעלו גם את גביית ההיטל, מוצע לקבוע שמי שהוסמך לערוך חקירות או חיפושים לשם גילויין של עבירות על פקודת מס הכנסה, יהיה מוסמך להשתמש בחלק מהסמכויות שניתנו לו, שמפורטות בסעיף זה, זה גם לצורך גילויין של עבירות לפי סימן זה.

 

לסעיף 28טו המוצע

מוצע לקבוע שההוראות הכלליות הקבועות בחלק יב' לפקודת מס הכנסה, יחולו, בשינויים המחויבים, גם לגבי היטל מימון מטרו. סעיפים אלה עוסקים, בין השאר בחובת הסודיות המוטלת על מי שמפעיל את מערך המיסוי, באפשרות לייצג נישומים, המצאת הודעות וסמכות לקביעת טפסים.

 

לסעיף 28טז המוצע

המנהל כהגדרתו בפקודת מס הכנסה, ופקידי השומה כהגדרתם באותו חוק (להלן – רשות המסים), אחראים על גביית ההיטל לפי סימן זה, אך מוצע לקבוע שהם יהיו רשאים להסתייע בחברה ממשלתית לשם יישום הפעולות הנדרשות לגביית היטל המטרו. הסדר זה נקבע לאור התאמת גביית המס לתפקידה של רשות המסים מחד, והצורך בגמישות תפעולית מאידך. הצורך בגמישות נובע מהמורכבות התפעולית המיוחדת המאפיינת את מערך הגבייה לפי הסדר זה. מורכבות זאת נובעת מהצורך לגבות היטל בהתבסס על מאפיינים נכסיים, שאינם נבדקים כעניין שבשגרה על ידי עובדי רשות המסים, ואינם מתחום מומחיותה, ושדורשים השקעת משאבים שייתכן שבשיקולי עלות תועלת עדיפה השקעתם בפעולות אחרות של הרשות.

מוצע לקבוע, שאף עם הרשות מסתייעת בחברה ממשלתית לצורך גביית היטל, מערכת הגבייה תהיה תחת אחריותה, והיא זו תקבע מדיניות המגדירה כיצד החברה הממשלתית תהיה יכולה לגשת למידע במערכת, ומה תהיה מדיניות האכיפה שלה, והכל לפי תנאים ומגבלות הדומים במהותם לתנאים ולמגבלות הקבועים לעניין הסתייעות בחברה הממונה לעניין גביית מס הגודש לפי לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2022.

 

לסעיף 28יז המוצע

מוצע לתקן את חוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985, ולהוסיף סימן זה לרשימת החוקים שלגביהם שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בהם, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית.

 

לסעיף 2 המוצע

מאחר שמדובר בהיטל חדש, ושכמו בכל חקיקת המס, האחריות על דיווח ועל תשלום ההיטל מוטלת על בעלי הנכסים, מוצע לקבוע תקופת ביניים של שנתיים שבהן לא יוטלו סנקציות בשל עבירות לפי חוק זה.

 

 



[1]ס"ח התשפ"ב, עמ' 95.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[3] חוקי א"י, כרך א', עמ' (ע) 439, (א) 467.

[4]  דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 12, עמ' 284 .