תזכיר טיוטת תקנות משק החשמל (קוגנרציה), (תיקון...), תשפ"ג-2023

טיוטת תקנות

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות משק החשמל (קוגנרציה), (תיקון...), תשפ"ג-2023

 

ב.  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנה 10(א)(1) לתקנות משק החשמל (קוגנרציה), תשס"ה – 2004 (להלן: "התקנה" או "התקנות" בהתאמה) קובעת בהתאמה כדלקמן:

"על המבקש רישיון מותנה להוכיח זיקה למקרקעין שעליהם הוא מתעתד להקים את המיתקן, לאורך כל תקופת הרישיון המבוקשת; היו המקרקעין מוחכרים, רשאי המבקש להוכיח זיקה למקרקעין, לאורך כל תקופת הרישיון, בכפוף להארכת תקופת החכירה לתקופה מתאימה, בתום הסכם החכירה..."

זיקה למקרקעין מוגדרת בתקנות "זכויות במקרקעין או זכות לקבלת זכויות במקרקעין" 

זכויות במקרקעין מוגדרות בתקנות "בעלות או שכירות כמשמעותן בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969".

כלומר, תנאי לקבלת רישיון מותנה, הוא שמבקש הרישיון הוכיח שיש לו זכויות של שכירות או בעלות בקרקע או אופציה לקבלת זכויות אלו.

 

כמפורט בהחלטת רשות החשמל מס' 64604 מיום 28.12.2022  (להלן- החלטת הרשות, קישור להחלטה, https://www.gov.il/he/departments/policies/64604 ), מבקש רישיון להקמת מיתקן לייצור חשמל, מכח זכייה במכרז מדינה של החשב הכללי במשרד האוצר (להלן- החשכ"ל) להקמת תשתיות מסוג PPP או BOT, לא יכול לעמוד בדרישת התקנות בנוסחן כיום להוכחת "זיקה למקרקעין" כאמור. זאת משום, שהמדינה מעניקה לזוכה במכרז או מי מטעמו זכות של רשות שימוש או בר רשות  במקרקעין  Right to Utilize the Site")") לצורך הקמת המיתקן והפעלת המיתקן למשך כל תקופת ההקמה וההפעלה הקבועה בהסכם הזיכיון. זו הפרקטיקה שהייתה נהוגה ושקיימת עד היום, ביחס לטיב הזכויות שמוענקות במכרזי מדינה.

 

עמדת רשות החשמל כמפורט בהחלטתה היא בין היתר שבמכרזי מדינה ניתנת זכות מספיקה לצורך מתן רישיון מותנה, אשר עונה על תכלית התקנות, הן בשל טיבה והן בשל היותה מוענקת ומאושרת על ידי המדינה. זכות זו גם מספיקה לצורך קידום הליכי התכנון והרישוי. עמדה זו היא בהתאמה לעמדת החשכ"ל, הוא הגורם הממשלתי שמעניק את הזכות לזכיין, לפיה הזכות שניתנת במסגרת מכרזי מדינה היא משמעותית וחזקה ומאפשרת הקמת תחנת כח והפעלתה. זאת משום שמדובר בזכות אשר כוללת סמכויות מכח סעיפים 16,17 ו- 18 לחוק המקרקעין; משום שהזכות ניתנת לתקופת הפעלה של 24 שנים ו 11 חודשים מעבר לתקופת ההקמה; ומשום שהזכות מוגבלת לביטולה על ידי המדינה רק  למקרה של ביטול  הסכם הזיכיון כולו, אשר מטבע הדברים יתבצע במצבים חריגים בלבד.

 

לנוכח האמור לעיל, מטרת תיקון זה היא להוספת דרישה מיוחדת להוכחת זכויות במקרקעין שתחול על מבקש רשיון מותנה מכוח זכייה במכרז מדינה ביחס למיתקן על מקרקעין שהם מקרקעי ישראל, באופן שתהיה תואמת לפרקטיקה הנוהגת במסגרת מכרזי מדינה כמפורט לעיל.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות משק החשמל (קוגנרציה), (תיקון...), תשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[1], ולפי הצעת רשות החשמל, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 10

1.  

בתקנות משק החשמל (קוגנרציה), תשס"ה – 2004 (להלן – התקנות העיקריות),  בתקנה 10  -

 

 

(1) אחרי תקנה משנה (א), פסקה (1) יבוא –

(1א) על אף האמור בתקנת משנה (1), מבקש רישיון מותנה ביחס למיתקן על מקרקעין שהם מקרקעי ישראל מכח זכייה במכרז מדינה, יוכיח חלף הוכחת זיקה לקרקע כי הוא בעל זכות, או זכות לקבלת זכות, לגבי המקרקעין עליהם המיתקן המאפשרת לו תכנון, הקמה והפעלה של המיתקן לאורך כל תקופת הרישיון המבוקשת. הוכחת זכויות כאמור תעשה על ידי קבלת אישור מעורך המכרז או מי שהוסמך מטעמו לניהול המכרז לפיו מבקש הרישיון קיבל זכות או זכות לקבלת זכות כאמור במקרקעין.

 

תחולה

2.

תקנה 1א לתקנות העיקריות, כתיקונן בתקנות 1 לתקנות אלה,  יחולו על בקשה לקבלת רישיון מותנה, שהוגשה החל מיום פרסומן של תקנות אלה; על אף האמור רשאי אדם שהגיש בקשה לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב תחילתם של תקנות אלה וטרם קיבל החלטה בבקשתו, לבקש את תחולתן של תקנות אלה לגביו. 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

_________________

 ישראל כ"ץ

שר האנרגיה והתשתיות

 


 

דברי הסבר

 

כללי

תקנה 10(א)(1) לתקנות משק החשמל (קוגנרציה), תשס"ה – 2004 (להלן: "התקנה" או "התקנות" בהתאמה) קובעת בהתאמה כדלקמן:

"על המבקש רישיון מותנה להוכיח זיקה למקרקעין שעליהם הוא מתעתד להקים את המיתקן, לאורך כל תקופת הרישיון המבוקשת; היו המקרקעין מוחכרים, רשאי המבקש להוכיח זיקה למקרקעין, לאורך כל תקופת הרישיון, בכפוף להארכת תקופת החכירה לתקופה מתאימה, בתום הסכם החכירה..."

זיקה למקרקעין מוגדרת בתקנות "זכויות במקרקעין או זכות לקבלת זכויות במקרקעין" 

זכויות במקרקעין מוגדרות בתקנות "בעלות או שכירות כמשמעותן בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969".

כלומר, תנאי לקבלת רישיון מותנה, הוא שמבקש הרישיון הוכיח שיש לו זכויות של שכירות או בעלות בקרקע או אופציה לקבלת זכויות אלו.

 

כמפורט בהחלטת רשות החשמל מס' 64604 מיום 28.12.2022  (להלן- החלטת הרשות, קישור להחלטה, https://www.gov.il/he/departments/policies/64604 ), מבקש רישיון להקמת מיתקן לייצור חשמל, מכח זכייה במכרז מדינה של החשב הכללי במשרד האוצר (להלן- החשכ"ל) להקמת תשתיות מסוג PPP או BOT, לא יכול לעמוד בדרישת התקנות בנוסחן כיום להוכחת "זיקה למקרקעין" כאמור. זאת משום, שהמדינה מעניקה לזוכה במכרז או מי מטעמו זכות של רשות שימוש או בר רשות  במקרקעין  Right to Utilize the Site")") לצורך הקמת המיתקן והפעלת המיתקן למשך כל תקופת ההקמה וההפעלה הקבועה בהסכם הזיכיון. זו הפרקטיקה שהייתה נהוגה ושקיימת עד היום, ביחס לטיב הזכויות שמוענקות במכרזי מדינה.

 

עמדת רשות החשמל כמפורט בהחלטתה היא בין היתר שבמכרזי מדינה ניתנת זכות מספיקה לצורך מתן רישיון מותנה, אשר עונה על תכלית התקנות, הן בשל טיבה והן בשל היותה מוענקת ומאושרת על ידי המדינה. זכות זו גם מספיקה לצורך קידום הליכי התכנון והרישוי. עמדה זו היא בהתאמה לעמדת החשכ"ל, הוא הגורם הממשלתי שמעניק את הזכות לזכיין, לפיה הזכות שניתנת במסגרת מכרזי מדינה היא משמעותית וחזקה ומאפשרת הקמת תחנת כח והפעלתה. זאת משום שמדובר בזכות אשר כוללת סמכויות מכח סעיפים 16,17 ו- 18 לחוק המקרקעין; משום שהזכות ניתנת לתקופת הפעלה של 24 שנים ו 11 חודשים מעבר לתקופת ההקמה; ומשום שהזכות מוגבלת לביטולה על ידי המדינה רק  למקרה של ביטול  הסכם הזיכיון כולו, אשר מטבע הדברים יתבצע במצבים חריגים בלבד.

 

לנוכח האמור לעיל, מטרת תיקון זה היא להוספת דרישה מיוחדת להוכחת זכויות במקרקעין שתחול על מבקש רשיון מותנה מכוח זכייה במכרז מדינה ביחס למיתקן על מקרקעין שהם מקרקעי ישראל, באופן שתהיה תואמת לפרקטיקה הנוהגת במסגרת מכרזי מדינה כמפורט לעיל.

 

לתקנה 1 המוצעת שעניינה תיקון תקנה 10 לתקנות העיקריות

 

מוצע תיקון להוספת הסדר מיוחד שיחול על מבקש רשיון מותנה ביחס למיתקן על מקרקעין שהם מקרקעי ישראל,  מכח זכייה במכרז מדינה, לפיו חלף הדרישה הקיימת להוכחת זיקה לקרקע יידרש המבקש לקבלת אישור פרטני מעורך מכרז המדינה, או מי שהוסמך מטעמו לניהול המכרז, כי ניתנה לו על ידי המדינה זכות או זכות לקבלת זכות ביחס למקרקעין המאפשרת תכנון הקמה והפעלה של תחנת הכח לאורך כל תקופת הרשיון המבוקשת.

 

לתקנה 2 המוצעת לעניין תחולה

התיקון יחול על בקשה לקבלת רישיון מותנה שהוגשה ביום פרסומו של התיקון לתקנות או לאחריו. בנוסף,  מבקש רישיון שהגיש בקשה לרישיון טרם כניסה לתוקף של תיקון התקנות יהיה רשאי לבקש שבקשתו תיבחן בהתאם לתקנות בנוסחן לאחר התיקון.



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 208; התשפ"ב, עמ' 257.