תוכן עניינים
1. השם
2. סעיפי החוק
פרק ב: הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור
3. תיקון חוק הסדרים במשק המדינה
5. תיקון פקודת העיריות – הוראות מעבר
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __: רשויות מקומיות
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 24 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024, התשפ"ג-2023, פרק __: רשויות מקומיות.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
נוכח מבנה הארנונה הקיים, אשר מביא להעדפה מובנית של הרשויות המקומיות לתכנן לעסקים, שככלל מניבים להן הכנסות משמעותיות יותר מארנונה, ויוצר פערים כלכליים בין הרשויות המקומיות, מוצע להקים קרן שכספיה יחולקו בין הרשויות המקומיות בהתאם למספר ההיתרים לבניית יחידות דיור שניתנו בכל רשות מקומית, באופן שיגדיל את ההכנסה השוטפת של הרשויות המקומיות מקליטת דיור. בכך יהיה כדי להקטין את התמריץ השלילי של רשויות מקומיות בתכנון למגורים, לסייע להן בצמצום הפערים הכלכליים שנובעים מקליטת תושבים חדשים ולהגדיל את ההשקעה בתושבים.
ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע להקים קרן שאליה יפרישו הרשויות המקומיות אחוז מסך הגידול העתידי של גבייתן מארנונה שאינה ממגורים, לעומת שנת 2022, שתהיה שנת הבסיס. ההפרשות לקרן ייעשו מהגידול בתקבולים העתידיים מארנונה שאינה ממגורים בלבד, באופן שיבטיח לרשויות המקומיות ודאות לגבי הכנסותיהן הקיימות. נוכח הפערים המשמעותיים בהיקף ההכנסות של רשויות מקומיות מארנונה שאינה ממגורים, מוצע לקבוע הבחנה בין הרשויות המקומיות לפי גובה הכנסותיהן ממנה, ובהתאם לקבוע את שיעור ההפרשות שלהן יידרשו, על מנת להתאימן למצב הכלכלי של הרשות המקומית. כלומר, מוצע לעגן בחקיקה חלוקה מחדש של מס הארנונה ברמה הארצית, בעוד היום הארנונה מהווה מס מקומי שמשמש לכיסוי הוצאות הרשות המקומית במתן שירותים מוניציפליים.
כספי הקרן יחולקו בין הרשויות המקומיות בהתאם למספר ההיתרים לבניית יחידות דיור שיינתנו בהן, באופן שיגדיל את ההכנסה השוטפת של הרשויות המקומיות מקליטת דיור ויגדיל את ההשקעה בתושבים. ככל שתיוותר יתרה בקרן, חלקה ישמש להבטחת תשלום המענקים כאמור בשנים הבאות וחלקה האחר ישמש למימוש תכליות תזכיר החוק באמצעות פעילויות אחרות, בהתאם להצעות מועצת הקרן, בכפוף להסכמה רחבה של הרשויות המקומיות. החל משנת 2029 מועצת הקרן תוכל לבצע בחינה מחודשת של אמות המידה להקצאת כספי הקרן בכל שנה, ושינוי שלהם יהיה גם הוא כפוף להסכמה רחבה של הרשויות המקומיות.
מועצת הקרן תקום כגוף מינהלי חדש במשרד הפנים, אך תהיה לה עצמאות כלפי הממשלה, והיא תורכב מנציגי הממשלה, נציגי השלטון המקומי ומנציג ציבור. נציגי השלטון המקומי ייבחרו במנגנון בחירה שייקבע בהמשך על ידי שר הפנים ושר האוצר, באופן שיביא לידי ביטוי את השונות הקיימת בין הרשויות המקומיות ואת מגוון האינטרסים בהן.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו פקודת העיריות [נוסח חדש], וחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992.
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
אין.
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
אין.
ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': רשויות מקומיות
פרק __': רשויות מקומיות
|
1. |
סעיף 1 לפרק זה ייקרא "חוק הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור, התשפ"ג-2023". |
||||||
|
2. |
ואלה סעיפי חוק הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור, התשפ"ג-2023: |
||||||
|
|
|
||||||
|
|
|
מטרה |
1. |
מטרתו של חוק זה לתמרץ את הרשויות המקומיות להגדיל את ההשקעה בתושב ולהגדיל את היצע הדיור בתחומן, לסייע להן בקליטת תושבים חדשים ולצמצם את הפערים הכלכליים ביניהן. |
|||
|
|
|
הגדרות |
2. |
בחוק זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"ארנונה עסקית" – תקבולי ארנונה מכל נכס שאינו מבנה מגורים, כהגדרתו בהוראות לפי סעיפים 8 ו-9 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[1]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"ארנונה עסקית לנפש" – חלוקת הארנונה העסקית ברשות המקומית במספר תושבי הרשות המקומית, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"גידול בארנונה עסקית" – סכום הגידול של הארנונה העסקית ברשות מקומית ביחס להכנסותיה מארנונה עסקית בשנת 2022; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"הדוח המבוקר" – כהגדרתו בסעיף 140ג לפקודת העיריות[2]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"היתר לבניית יחידת דיור" – היתר לפי סעיף 145 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[3], אשר מגדיל את מלאי יחידות הדיור ברשות המקומית ביחס לשנה הקודמת, כפי שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"המדד החברתי-כלכלי" – אפיון ודירוג של רשויות מקומיות לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסיה בהן, כפי שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"המועצה" – מועצת הקרן כמשמעותה בסעיף 9; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"הקרן" – קרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור שהוקמה לפי סעיף 3; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"רשות מקומית" – עיריה, מועצה אזורית ומועצה מקומית, למעט מועצה מקומית תעשייתית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"רשות מקומית ביהודה ושומרון" – מועצה אזורית המנויה בתוספת לצו בדבר ניהול מועצות אזוריות (יהודה ושומרון)(מס' 783), התשל"ט-1979, ומועצה מקומית המנויה בצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה ושומרון)(מס' 892), התשמ"א-1981, שבתחיקת הבטחון; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"שיעור העדכון" – כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"השרים" – שר הפנים ושר האוצר. |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
הקמת הקרן |
3. |
מוקמת בזה קרן לקיום מטרת החוק, שתיקרא קרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור. |
|||
|
|
|
נכסי הקרן |
4. |
(א) נכסי הקרן מיועדים לקיום מטרות החוק ולמימון הוצאות התפעול של הקרן, לרבות תשלום גמול והחזר הוצאות לחברי מועצת הקרן שאינם עובדי המדינה או עובדי רשות מקומית ולתשלום שכר המבקר הפנימי והרואה חשבון המבקר. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נכסי הקרן יוקצו בהתאם להוראות חוק זה או בהתאם להחלטה שתתקבל לפי סעיף 6, לאחר ששולמו הוצאות התפעול של הקרן. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נכסי הקרן אינם ניתנים לעיקול, להמחאה או לשעבוד. |
|
|
|
|
כללי ההקצאה מהקרן |
5. |
(א) בשל כל היתר לבניית יחידת דיור שניתן ברשות מקומית בשנים 2018 עד 2020, תהיה זכאית הרשות המקומית למענק בסך של 1,500 ש"ח, שיועבר מהקרן לתקציבה מידי שנה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בשל כל היתר לבניית יחידת דיור שניתן ברשות מקומית החל משנת 2021, תהיה זכאית הרשות המקומית בחלוף שלוש שנים, למענק בסך של 2,000 ש"ח, שיועבר מהקרן לתקציבה מידי שנה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) ירדו נכסי הקרן מסך המענקים שצריכים להשתלם באותה שנה, סכום כל מענק שזו השנה הראשונה להעברתו, יפחת באותה שנה באופן יחסי לסכום שנותר בקרן, לאחר שהועברו המענקים שהוקצו בשנים הקודמות (בסעיף זה – מענק מותאם). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הועברו מענקים מותאמים, ולאחר מועד העברתם גדלו נכסי הקרן עקב הפרשה מאוחרת של רשות מקומית את חלקה לקרן, תעביר הקרן לרשויות המקומיות השלמה בעד מענקים מותאמים ששולמו להן, עד לגובה המענק כאמור בסעיף קטן (ב). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) עלו נכסי הקרן על סך המענקים שהועברו באותה שנה, תחולק היתרה שתיוותר בקרן, כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) 70% מהיתרה תיוותר בקרן לצורך תשלום מענקים בשנים הבאות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) 30% מהיתרה תשמש למימון פעילויות נוספות שמקיימות את מטרות החוק, בהתאם להצעת המועצה, לפי סעיף 6; לא התקבלה החלטה על מימון פעילויות אחרות כאמור, תשמש כל היתרה לתשלום מענקים בשנים הבאות. |
|
|
|
|
|
|
|
(ו) תשלום המענקים לרשויות המקומיות ייעשה עד ליום 1 בדצמבר בכל שנה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ז) סכום המענקים כאמור בסעיף קטן (ב), יתעדכן מידי שנה לפי שיעור העדכון; עדכון כאמור יחול רק על המענקים שהרשות המקומית זכאית להם לראשונה באותה שנה. |
|
|
|
|
שינוי כללי ההקצאה |
6. |
(א) החל משנת 2029, רשאית המועצה להציע כללי הקצאה שונים לנכסי הקרן, ובלבד שאלו יקיימו את מטרות החוק, ובהתחשב, בין השאר, באלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) האפיון והסיווג של הרשות המקומית בהתאם למדד החברתי-כלכלי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) האיתנות הפיננסית של הרשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מספר יחידות הדיור שנבנו ברשות המקומית בשלוש השנים הקודמות, בכלל וביחס למספר יחידות הדיור הקיימות בה בפרט. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השרים רשאים לקבוע אמות מידה נוספות לשינוי כללי ההקצאה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הצעת המועצה לשינוי כללי ההקצאה, תתקבל אם תינתן לה הסכמה של לפחות 70 אחוזים מהרשויות המקומיות, שמייצגות לפחות 70 אחוזים מהתושבים ברשויות המקומיות: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הצעת המועצה תועבר לכל הרשויות המקומיות ותפורסם באתר האינטרנט של המועצה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) באתר האינטרנט של המועצה, תינתן אפשרות לציבור להעיר הערות להצעה שפורסמה, ואלו יישקלו על ידי המועצה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הסכמת רשות מקומית להצעת המועצה, תינתן בכתב, לאחר שקיימה דיון במועצתה, ולא יאוחר מ-90 ימים מיום שהועברה אליה ההצעה כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) לא ניתנה הודעה בכתב בדבר הסכמתה של רשות מקומית בחלוף 90 ימים, יראו את הרשות המקומית כמתנגדת להצעה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), שר האוצר, בהסכמת שר הפנים, רשאי לקבוע כי הצעת המועצה לשינוי כללי ההקצאה אינה עומדת במטרות החוק; שר האוצר יעביר הודעה בכתב למועצה על ביטול הצעתה. |
|
|
|
|
רשות מקומית באזור יהודה ושומרון |
7. |
(א) רשות מקומית באזור יהודה ושומרון תהיה זכאית למענקים כאמור בסעיף 5 ולמימון פעילויות נוספות בהתאם להחלטה שתתקבל לפי סעיף 6. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מכל סכום שיועבר לרשות המקומית לפי סעיף קטן (א), ינוכה סכום ההפרשה לפי סעיף 8(א) עד (ב) ו-(ה), ולכל היותר הסכום כאמור בסעיף קטן (א). |
|
|
|
|
מקורות הקרן |
8. |
(א) עד ליום 15 באוקטובר בכל שנה, תפריש כל רשות מקומית לקרן שיעור מהגידול בארנונה העסקית של השנה הקודמת, בהתאם לגובה הכנסתה מארנונה עסקית באותה שנה – הכל לפי הדוח המבוקר שלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) רשות מקומית שבה ההכנסות מארנונה עסקית לנפש עלו על 2,000 ש"ח - תפריש 49% מהגידול בארנונה העסקית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) רשות מקומית שבה ההכנסות מארנונה עסקית לנפש עלו על 1,000 ש"ח ולא עלו על 2,000 ש"ח – תפריש 35% מהגידול בארנונה עסקית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) רשות מקומית שבה ההכנסות מארנונה עסקית לנפש עלו על 500 ש"ח ולא עלו על 1,000 ש"ח - תפריש 20% מהגידול בארנונה עסקית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) רשות מקומית שבה ההכנסות מארנונה עסקית לנפש לא עלתה על 500 ש"ח - תפריש 10% מהגידול בארנונה העסקית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שיעור ההפרשה של רשות מקומית לקרן בשל שנה מסוימת, יהיה קבוע ולא ישתנה, גם אם בשנה אחרת תידרש להפריש שיעור אחר, בעקבות שינוי בגובה הכנסותיה מארנונה עסקית לנפש. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא העבירה רשות מקומית לקרן את ההפרשה שבה היא מחויבת לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב) עד ליום 15 בנובמבר בכל שנה, יחולו עליה אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תתווסף עליה ריבית פיגורים לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, מהמועד האחרון לביצוע ההפרשה ועל למועד ביצועה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לא תהיה זכאית לקבלת מענקים מהקרן לפי סעיף 5 או למימון פעילויות נוספות בהתאם להחלטה שתתקבל לפי סעיף 6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) החשב הכללי במשרד האוצר או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי להורות על קיזוז חובה הכספי הקצוב של הרשות מכל תשלום ממשלתי שמשתלם לה שלא על פי חוק, והסכום שיקוזז יועבר לקרן; קיזוז כאמור לא ייעשה אלא לאחר שניתנה הודעה בכתב לרשות המקומית בדבר הכוונה לקזז את חובה, והיא לא סילקה אותו בתוך 30 ימים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) החל משנת 2025, יתעדכנו סכומי ההכנסות מארנונה עסקית לנפש כאמור בפסקאות (1) עד (4), לפי שיעור העדכון. |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
חברי מועצת הקרן |
9. |
(א) לקרן תהיה מועצה שתמנה שבעה חברים, והם: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) עובד משרד האוצר, שימנה שר האוצר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עובד משרד הפנים, שימנה שר הפנים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) עובד משרד ראש הממשלה, שימנה ראש הממשלה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) נציג ציבור בעל תואר שלישי בכלכלה, המכהן או שכיהן בעבר כאיש סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל או מחוץ לישראל, בעל מומחיות בתחומים הנוגעים לפעילות הקרן, שימנה שר האוצר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) שלושה נציגי השלטון המקומי, שייבחרו בהתאם לסעיף 12. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) יושב ראש מועצת הקרן ייבחר על ידי חבריה מבין נציגי השלטון המקומי; בהעדר רוב למינוי, לנציג משרד האוצר במועצה יהיה קול מכריע. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) שר הפנים יפרסם הודעה ברשומות בדבר מינוי המועצה והרכבה, וכן בדבר כל שינוי בהרכבה. |
|
|
|
|
תפקידי מועצת הקרן |
10. |
תפקידיה של המועצה הם: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(1) לערוך מעקב אחר ביצוען של הפרשות הרשויות המקומיות לקרן, להתריע בפני רשות מקומית שלא ביצעה את הפרשותיה לקרן במועד ולהחיל עליה את הוראות החוק בעניין זה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להכין דוחות שנתיים על פעולות הקרן, תקבוליה והוצאותיה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) למנות לקרן מבקר פנימי ורואה חשבון מבקר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) למלא כל תפקיד אחר שהוטל עליה בחוק זה. |
|
|
|
|
עצמאות ואי-תלות |
11. |
במילוי תפקידיה תפעל המועצה באופן עצמאי וללא תלות, למילוי מטרות חוק זה, בלבד. |
|||
|
|
|
בחירת נציגי השלטון המקומי למועצה |
12. |
(א) נציגי השלטון המקומי ייבחרו מתוך רשימת מועמדים שיעמדו בתנאי כשירות שיקבעו השרים, ובהתאם למנגנון בחירה שיקבעו השרים, בהתחשב, בין השאר, באלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מספר התושבים ברשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מאפיינים דמוגרפיים של הרשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מאפיינים כלכליים של הרשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) מעמדה המוניציפלי של הרשות המקומית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מנגנון הבחירה, כפי שייקבע, יתקיים אחת לשלוש שנים. |
|
|
|
|
סייגים למינוי |
13. |
לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה, או שהוגש נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו. |
|||
|
|
|
תקופת כהונה |
14. |
(א) תקופת כהונתו של חבר המועצה שהוא נציג ציבור תהיה ארבע שנים, ורשאי שר האוצר להאריך את תקופת כהונתו לתקופת כהונה נוספת, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תקופת כהונתו של חבר המועצה שהוא נציג השלטון המקומי תהיה שלוש שנים, ואם ייבחר שוב, ימשיך לכהן, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות. |
|
|
|
|
הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה |
15. |
(א) חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות למי שמינה אותו כחבר המועצה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או עובד או חבר הגוף שאותו הוא מייצג במועצה, ואם הוא נציג ציבור – הוא נתמנה לעובד המדינה או לעובד רשות מקומית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן לגבי חבר המועצה, יועבר מכהונתו לפני תום הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה בהודעה בכתב, על ידי מי שעל ידו מונה, ולגבי נציג השלטון המקומי, על ידי שר הפנים, בהסכמת שר האוצר: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה, או שהוגש נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא חדל מלכהן בתפקיד שבשלו התמנה, ואם התמנה כנציג ציבור, הוא התמנה לעובד המדינה או לעובד רשות מקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים הדרושים למינויו מלכהן כחבר המועצה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא תופסק כהונתו של חבר המועצה לפי סעיף קטן (ב) אלא לאחר שנתן לו הגורם בעל הסמכות להפסיק את כהונתו, הזדמנות לטעון את טענותיו לעניין זה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הפסיק חבר המועצה לכהן לפי הוראות סעיף זה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) יפעל הגורם בעל הסמכות לעניין אותו חבר, לפי הוראת סעיף 9, למינוי חבר אחר במקומו, בהקדם האפשרי. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) היה חבר המועצה שהפסיק לכהן נציג השלטון המקומי, ימונה במקומו מי שקיבל את מירב הקולות בהתאם למנגנון הבחירה שייקבע לעניין זה, לפי סעיף 12. |
|
|
|
תוקף פעולות |
16. |
קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי המועצה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. |
|||
|
|
|
סדרי עבודת המועצה |
17. |
(א) המנין החוקי בישיבות המועצה הוא רוב חבריה ובהם יושב ראש המועצה, נציג משרד האוצר ונציג משרד הפנים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החלטות מועצת הקרן יתקבלו ברוב קולות החברים המשתתפים בישיבה; היו הדעות שקולות, תכריע דעתו של יושב ראש המועצה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) החלטות מועצת הקרן יהיו מנומקות ויירשמו בפרוטוקול שייחתם על ידי חברי המועצה הנוכחים באותה ישיבה; על הפרוטוקולים של דיוני המועצה יחולו הוראות פרק אחד עשר לתוספת השניה לפקודת העיריות. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) יושב ראש מועצת הקרן, ביחד עם חבר מועצה נוסף שהיא תבחר לכך, יהיו מורשים לחתום בשם מועצת הקרן על כל מסמך שעשייתו בתחום סמכותה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מועצת הקרן תקבע את סדרי עבודתה וסדרי דיוניה, ככל שלא נקבעו לגביהם הוראות בחוק זה, ואלו יפורסמו באתר האינטרנט של המועצה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) שר האוצר, בהתייעצות עם שר הפנים, רשאי לקבוע בתקנות הוראות נוספות לסדרי עבודת המועצה. |
|
|
|
|
בעלי תפקידים |
18. |
(א) המועצה תמנה לקרן מבקר פנימי, שעליו יחולו הוראות חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992[4], בשינויים המחויבים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המועצה תמנה לקרן רואה חשבון מבקר, שעליו יחולו הוראות חוק החברות, התשנ"ט-1999[5], החלות על רואה חשבון מבקר של חברה, בשינויים המחויבים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המבקר הפנימי ורואה החשבון המבקר ימונו לתקופות כהונה של ארבע שנים, וניתן לשוב ולמנותם לתקופת כהונה אחת נוספת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) שכרם של המבקר הפנימי ושל רואה החשבון המבקר ייקבע בהתאם להוראות החשב הכללי במשרד האוצר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) היועץ המשפטי לקרן יהיה עובד המדינה וימונה בהתאם להליכי המינוי הנהוגים לתפקיד זה בשירות המדינה. |
|
|
|
|
דוחות שנתיים על פעילות הקרן |
19. |
המועצה תכין דוחות שנתיים על פעולות הקרן, תקבוליה והוצאותיה, אשר יוגשו לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ויפורסמו באתר האינטרנט של המועצה. |
|||
|
|
|
גמול והחזר הוצאות |
20. |
(א) חבר המועצה שאינו עובד המדינה או עובד גוף מתוקצב או נתמך, כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[6], יהיה זכאי לתשלום בעד השתתפות בישיבות המועצה, בהתאם להוראות החשב הכללי במשרד האוצר החלות על חברי ועדות ציבוריות. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תשלום כאמור יעשה מנכסי הקרן והוא יקבל קדימות על פני חלוקת המענקים לרשויות המקומיות לפי סעיף 5 או ומימון פעילויות נוספות בהתאם להחלטה שתתקבל לפי סעיף 6. |
|
|
|
|
הימנעות מניגוד עניינים |
21. |
(א) בסעיף זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב [חורג]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"בעל עניין" – כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[7]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"טיפול" – לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"ניגוד עניינים", של חבר המועצה – ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"קרוב", של חבר המועצה – כל אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בן משפחה של חבר המועצה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אדם שלחבר המועצה יש עניין במצבו הכלכלי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) תאגיד שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) גוף שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא ימונה לחבר המועצה ולא יכהן כחבר כאמור, מי שבשל כהונתו ימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו במועצה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש – יודיע על כך לשרים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) על אף האמור בסעיף זה, רשאי חבר המועצה שהוא נציג השלטון המקומי להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף או הציבור שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
|
|
|
|
החלת דינים |
22. |
חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם, בפעולתם כחברי המועצה, כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה ולעניין פעולותיהם במועצה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979[8]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) חוק העונשין, התשל"ז-1977[9]– ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959[10] – ההוראות הנוגעות לכלל עובדי המדינה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971[11]– ההוראות הנוגעות לתעודת עובד הציבור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969[12]. |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
ביצוע ותקנות |
23. |
השרים ממונים על ביצוע חוק זה והם רשאים להתקין תקנות לביצועו. |
|||
|
|
|
תחילה |
24. |
תחילתו של חוק זה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024). |
|||
|
|
|
הוראות מעבר |
25. |
(א) עד למינוי מועצת הקרן, תפקידי המועצה ימולאו על ידי הגורמים הרלוונטיים במשרד הפנים, בשינויים המחויבים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) עד למינוי בעלי התפקידים כאמור בסעיף 18 לחוק: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המבקר הפנימי של משרד הפנים יערוך ביקורות, בהתאם לשיקול דעתו, גם בקרן ובמועצה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ימונה רואה חשבון מבקר על ידי משרד הפנים, ויכול שיהיה רואה חשבון מבקר אשר למשרד התקשרות קיימת עמו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) ייעוץ משפטי יינתן למועצה, בהתאם לצורך, על ידי היועץ המשפטי של משרד הפנים או מי מטעמו." |
|
3. |
בסעיף 9 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[13] – |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב)(2), אחרי "של סכום הארנונה הכללית" יבוא "או על הרחבת שיטת המדידה של שטח הנכסים"; |
|||||
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (ב1) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ב2) רשות מקומית רשאית לשנות את שיטת המדידה של שטח הנכסים שנוהגת אצלה, באופן שתוכל להטיל ארנונה על מטר רבוע שאותו לא מדדה כחלק מהנכס, בכפוף לאישור השרים ולשאר דרישות סעיף קטן (ב)(2).". |
||||
|
4. |
בסעיף 330 לפקודת העיריות[14] – |
||||||
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "בשלוש השנים" יבוא "בשנתיים"; |
|||||
|
|
|
(2) פסקאות (2) ו-(3) – בטלות; |
|||||
|
|
|
(3) אחרי פסקה (3) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3א) חלפו למעלה משמונה שנים מסיום תקופת הפטור הראשונה, והבנין נותר במצב של נכס הרוס או ניזוק כאמור, יהיה חייב המחזיק בבנין בסכום הארנונה המרבי, בהתאם להוראות לפי סעיפים 8 ו-9 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[15], הקבוע לסוג הנכס המתאים לבניין על פי השימוש האחרון שנעשה בו."; |
||||
|
|
|
(4) בפסקה (4), במקום "התקופות כאמור בפסקאות (1) ו-(2) ייספרו" יבוא "התקופה כאמור בפסקה (1) תיספר"; |
|||||
|
5. |
(א) מחזיק בבנין אשר מכוח סעיף 330(1) לפקודת העיריות, כנוסחו ערב התיקון, לא היה חייב בתשלום ארנונה, יחולו עליו הוראות אלה: |
||||||
|
|
|
|
(1) אם לא היה חייב בתשלום ארנונה במשך תקופה שעלתה על שנה, ועדיין מתקיימים בבנין התנאים שבגינם לא חויב בארנונה, לא יהיה חייב בארנונה למשך שנה אחת נוספת לכל יותר. |
||||
|
|
|
|
(2) אם לא היה חייב בתשלום ארנונה במשך תקופה קצרה משנה, ועדיין מתקיימים בבנין התנאים שבגינם לא חויב בארנונה, לא יהיה חייב בארנונה למשך שנתיים לכל היותר. |
||||
|
|
|
(ב) מחזיק בבנין אשר מכוח סעיף 330(1) לפקודת העיריות, כנוסחו ערב התיקון, לא חייב בתשלום ארנונה, יהיה חייב בארנונה בגין הבנין לפי סעיף 330(3א), כפי שיתוקן בסעיף 4(1) לחוק זה, לכל המאוחר בחלוף שבע שנים מיום התחילה. |
|||||
|
|
|
(ג) מחזיק בבנין אשר מכוח סעיף 330(2) לפקודת העיריות, כנוסחו ערב התיקון, חייב בסכום המזערי לתשלום ארנונה, כאמור שם, יהיה חייב בארנונה בגין הבנין לפי סעיף 330(3א), כפי שיתוקן בסעיף 4(1) לחוק זה, לכל המאוחר בחלוף ארבע שנים. |
|||||
כללי
ארנונה היא מס שנתי המוטל על ידי הרשויות המקומיות על תושביהן המחזיקים בנכס, כהגדרת מונחים אלה בסעיף 269 לפקודת העיריות [נוסח חדש], אשר מטרתו לממן את הפעילויות השונות של הרשות המקומית, בעניינים המקומיים אשר בתחום סמכותה.
טרם שנת 1985 הוענק שיקול דעת רחב לרשות המקומית בכל הנוגע להטלת ארנונה, לקביעת שיעוריה ולסיווג הנכסים. על רקע האינפלציה מחד והגירעונות בתקציבי הרשויות מאידך, נקבעה, החל משנת 1985, שורת הגבלות סטטוטוריות על סמכות הרשויות המקומיות בענייני ארנונה (להלן – דיני ההקפאה).
הסמכות להטיל ארנונה נותרה בידי הרשויות המקומיות, אולם דיני ההקפאה הגבילו את כוחן של הרשויות המקומיות לשנות את תעריפי הארנונה. בחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992 (להלן – חוק ההסדרים 1992), נקבעו כללים ומגבלות ביחס להטלת ארנונה כללית על ידי הרשויות המקומיות, ביחס לשינוי ולעדכון תעריפי הארנונה. בהסתמך על ההוראות האמורות ואחרות, הותקנו במהלך השנים תקנות שנתיות ובסופו של דבר תקנות של קבע, תקנות ההסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007 (להלן – תקנות הארנונה), שבהן עוגנו ההוראות בדבר הסכומים המזעריים והמרביים לסכום הארנונה הכללית שניתן לגבות על סיווגי נכסים שונים.
תמונת המצב בשלטון המקומי כיום, בין היתר בשל האופן שבו הוסדרו דיני הארנונה בישראל כמתואר לעיל, היא שתעריפי הארנונה למגורים נמוכים משמעותית ממרבית תעריפי הארנונה שאינה למגורים. כך למשל, התעריף הממוצע של ארנונה למגורים בכלל הרשויות המקומיות עומד על 52 ש"ח למטר רבוע, בעוד שהתעריף הממוצע של משרדים, שירותים ומסחר עומד על 184 ש"ח – פער של 132 ש"ח למטר רבוע; התעריף הממוצע בסיווג מלאכה עומד על 87 ש"ח – פער של 35 ש"ח; ובסיווג בנקים וחברות ביטוח על 1,023 ש"ח - פער של 971 ש"ח.
זאת, כאשר במקביל קיים פער משמעותי גם בהוצאות הרשות המקומית על תושבים, לעומת הוצאותיה על נכסים אחרים. ככלל, תושבים צורכים שירותים רבים ויקרים יותר, ובראשם שירותי רווחה וחינוך, אשר כוללים תחזוקת מבני חינוך, תשלום שכר לגננות ולסייעות, כמו גם שירותי ניקיון, תאורה, גינון, שטחים פתוחים, תחזוקת דרכים ותשתיות, תרבות, דת ואירועים. לעומת זאת, הוצאות הרשות המקומית על שירותים לעסקים מצומצמות משמעותית, כאשר הרשות נדרשת להשקיע בעיקר בהוצאות תברואה, תאורה ותחזוקת רחוב כללית. כך שהעלות של עסקים עבור הרשות המקומית נמוכה משמעותית מעלותם של תושבים, אך תעריפי הארנונה לנכסים שאינם למגורים, ככלל גבוהים יותר.
שילוב הפער בין ההוצאות הגבוהות על תושבים לעומת עסקים להכנסות הגבוהות מעסקים לעומת ההכנסות מתושבים, מוביל לכך שלרשויות המקומיות קיים תמריץ שלילי משמעותי לקליטת תושבים חדשים ואילו תמרוץ יתר לתכנון עודף באופן משמעותי של שטחי תעסוקה ומסחר. עיוות התמריצים מביא בין היתר לעיוות בתכנון העירוני, אשר במקרים רבים נסמך היום על שיקולים כלכליים ולא על תכנון אופטימלי בהתאם לצרכי המשק והאזור. תכנון יתר של שטחי תעסוקה מביא לחוסר יעילות בשימוש בקרקע, שהרי שטחים רבים המתוכננים לשימושי משרדים אינם צפויים להתממש בעשורים הקרובים.
נתוני מינהל התכנון לגבי מלאי השטחים המתוכננים לתעסוקה בכלל המחוזות בארץ, מלמדים שקיים עודף תכנוני משמעותי של עשרות מיליוני מ"ר לתעסוקה לעומת הצורך הצפוי בהם עשרות שנים קדימה.
העיוות הקיים מביא, לצד סיבות נוספות, להיצע נמוך של דיור, בפרט באזורי הביקוש, לעלייה במחירי הדיור וכן להשפעה שלילית על יכולתה הכלכלית של רשות מקומית שקולטת תושבים חדשים, בפרט בהיקפים משמעותיים, אשר עשויה להביא לירידה ברמת השירותים שניתנת לתושבי הרשות המקומית, החדשים והוותיקים, ולחיזוק התמריץ השלילי של הרשות המקומית לתכנן למגורים.
מבנה הארנונה הקיים, אשר מביא כאמור להעדפה מובנית של הרשויות המקומיות לתכנן שטחים לעסקים על פני בניית יחידות דיור למגורים, באופן שיניב להן הכנסות משמעותיות יותר, מוביל להיצע רחב של שטחי עסקים עודפים לעומת מחסור בהיצע של תכנון למגורים, מצב אשר מביא גם לעלייה עקבית במחירי דירות למגורים ובמחירי השכירות שלהן, ומנגד ליציבות מחירי המשרדים במהלך העשור האחרון. עוד יש בכך להביא למצב שבו רשויות מקומיות שקולטות דיור בהיקפים משמעותיים, באופן שתורם להגדלת היצע הדיור, נאלצות לעיתים לשנות ולרדד מהשירותים הניתנים על ידן לתושביהן.
נוסף לכך, בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, בין היתר בשל תופעת האגלומרציה, המבטאת התקבצות של פירמות ופעילות כלכלית במקום אחד לצורך ניצול יתרונות לגודל והגברת יעילות העובדים, מרכזי העסקים המשמעותיים ביותר מרוכזים בגלעין המטרופולין. תהליכים אלו מובילים להעמקת הפערים בין ההכנסות של רשויות מקומיות באזורי הביקוש לבין אלו של רשויות מחוץ לאזורי הביקוש, שבהן האוכלוסייה אמנם גדלה אך לא בהלימה לגידול בשטחי התעסוקה והמסחר.
מסקירה בינלאומית שערכה המועצה הלאומית לכלכלה, עולה כי על מנת לפתור בעיה זו, מדינות רבות ברחבי העולם יצרו מנגנוני חלוקה מחדש של הכנסות מארנונה, ובפרט ארנונה עסקית, וביניהן בריטניה, ארצות הברית, אירלנד, דרום קוריאה ושוודיה, לצורך צמצום פערים כלכליים ותיקון תמריצים ברשויות המקומיות.
במדינת מינסוטה בארצות הברית למשל, מיושמת החל משנת 1975 רפורמה בתחום המיסוי המוניציפאלי, והיום היא חלה ב-7 מחוזות המטרופולין של מינסוטה. לפי רפורמה זו, נקבעה שנת 1971 כשנת הבסיס שאליה יושווה בכל שנה שלאחריה הגידול בהכנסות מארנונה שאינה למגורים במחוז, כאשר חלק מהגידול בהכנסות עובר מדי שנה לקרן משותפת. כספי הקרן שנצברו מחולקים מחדש בין המחוזות במטרופולין. מטרות רפורמה זו הן קידום פיתוח אזורי יעיל ואפקטיבי, מניעת מרוץ לתחתית בקביעת שיעורי המס המוניציפלי וצמצום הפערים בין הרשויות המקומיות.
בפרק המוצע, מוצעת מתכונת חדשה היוצרת דבר חקיקה עצמאי. מניסיון העבר עולה כי חקיקת פרקים בחוק התכנית הכלכלית השנתית או בחוק ההתייעלות הכלכלית השנתית, הקובעת הסדרים משפטיים עצמאיים וחדשים ואינה כוללת רק תיקוני חוקים אחרים, מקשה על איתורם ותיקונם בעתיד (למשל פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו־2010), התשס"ט–2009, שעניינו אזורי עדיפות לאומית). פרקים אלה כוללים לא אחת הסדר מקיף שלו היה מוצע ונקבע שלא במסגרת חוק התכנית הכלכלית או חוק ההתייעלות הכלכלית, היה נחקק כחוק חדש ונפרד.
מוצע על כן לקבוע מתכונת חדשה, ולפיה הסעיף הראשון בפרק זה, יקים את החוק החדש שייווצר – חוק הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור, התשפ"ג-2023, והסעיף השני בפרק יביא את נוסח החוק המוצע כדבר חקיקה נפרד.
להלן ההסבר לסעיפי חוק הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור, התשפ"ג-2023, כנוסחם בסעיף 2 לתזכיר החוק:
לסעיף 1 לחוק המוצע
מוצע להגדיר את מטרות החוק, לצמצם את התמריץ השלילי בהגדלת היצע הדיור בתחומי רשות מקומית וכן לסייע בצמצום הפערים הכלכליים הנובעים, בין השאר, מקליטת תושבים חדשים, על ידי הגדלת הכנסותיהן השוטפות מקליטת דיור, באופן שיגביר משמעותית את האטרקטיביות הכלכלית בקליטת תושבים חדשים ברשות המקומית, וכן להגדיל את ההשקעה בתושבים.
לסעיף 2 לחוק המוצע
מוצע לקבוע הגדרות הרלוונטיות להוראות החוק המוצע.
לסעיפים 3 ו-4 לחוק המוצע
מוצע להקים קרן, שתיקרא הקרן להגדלת ההשקעה בתושב ולתמרוץ דיור (להלן - הקרן), אשר כספיה לא יהיו חלק מהכנסות המדינה ומתקציב המדינה. נכסי הקרן יחולקו בין הרשויות המקומיות בהתאם להיתרי הבנייה למגורים שיינתנו בהן, באופן שיגדיל את ההכנסה השוטפת של הרשויות המקומיות מקליטת דיור. הקרן בעיקרה תמומן על ידי הרשויות המקומיות, אשר יידרשו להפריש אחוז מסך הגידול העתידי של גבייתן מארנונה שאינה ממגורים, לעומת שנת 2022 שתהיה שנת הבסיס.
לסעיפים 5 ו-8 לחוק המוצע
בהתאם למנגנונים שיושמו בעולם, מוצע לקבוע כי מקורות הקרן יהיו בעיקרם ההפרשות שיידרשו להעביר אליה הרשויות המקומיות. כך, מוצע לקבוע כי אחוז מסך הגידול העתידי של גביית הרשויות המקומיות מארנונה שאינה למגורים, לעומת שנת 2022 שתהווה את שנת הבסיס, יופרשו לטובת הקרן.
ההפרשות לקרן יעשו רק מהגידול בארנונה שאינה למגורים, קרי, מהתקבולים העתידיים בארנונה, באופן שיבטיח לרשויות המקומיות ודאות לגבי הכנסותיהן הקיימות. על מנת להתאים את שיעור הגידול שתידרש להפריש כל רשות מקומית למצבה הכלכלי, מוצע לקבוע הבחנה בין רשויות מקומיות ביחס להפרשות שלהן יידרשו. ההבחנה תיערך בהתאם לגובה הכנסותיהן מארנונה שאינה למגורים, כך שרשויות שהכנסותיהן מארנונה שאינה למגורים הן הגדולות ביותר יפרישו 49% מהגידול בהכנסותיהן וכך במתווה יורד, כאשר רשויות שהכנסותיהן מארנונה שאינה למגורים הן הנמוכות ביותר יפרישו רק 10% מהגידול בהכנסות אלו, באופן שישמר עבורן שיעור גדול יותר מהגידול בהכנסות מארנונה שאינה למגורים. מוצע לתת ביטוי גם למדד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית, אשר יש בו ללמד על היקף השירותים שנדרשת הרשות המקומית לספק לתושביה, ולקבוע שרשות מקומית אשר המדד החברתי-כלכלי שלה אינו עולה על 4, תירש להפריש פחות מהגידול בארנונה שאינה ממגורים.
הכספים שהופרשו על ידי הרשויות המקומיות יועברו לקרן, שמתוכה הם יחולקו בין הרשויות המקומיות באופן שעבור כל היתר לבניית יחידת דיור שניתן ברשות מקומית בשנה קלנדרית, החל משנת 2021 ואילך, תהא זכאית הרשות בחלוף שלוש שנים משנת מתן ההיתר, למענק בסך 2,000 ש"ח שיועבר לתקציבה השוטף מידי שנה. כך למשל, עבור היתרים שניתנו ברשות מקומית בשנת 2021 תהיה זכאית הרשות למענקים לדיור החל משנת 2024.
בנוסף, מוצע לקבוע שעבור כל היתר לבניית יחידת דיור שניתן ברשות מקומית בין השנים 2018 עד 2020, בהן התממשו הסכמי גג בהיקפים נרחבים, אשר מגדילים את מלאי יחידות הדיור ברשות ביחס לשנה הקודמת, תהיה זכאית הרשות המקומית החל משנת 2024 למענק בסך 1,500 ש"ח.
באופן זה, ייווצר מודל תקצוב קבוע בשל היתרים לבניית יחידות דיור ברשות המקומית, שמשקפים את מאמץ הרשות לקליטת תושבים חדשים אליה, באמצעות תשלום המענקים לדיור והמענקים לתמיכה. מענקים אלו נועדו לסייע לרשויות המקומיות לשפר את רמת השירותים לתושביהן, הן החדשים והן הקיימים, ולצמצם פערים בין רשויות מקומיות אשר נהנות היום מהכנסות גבוהות משמעותית מארנונה שלא למגורים ובהתאם טיב השירותים אשר הן נותנות לתושביהן, לעומת רשויות מקומיות אשר הכנסותיהן מארנונה כאמור אינן גבוהות. תמרוץ הרשויות המקומיות כאמור יהווה חלק משמעותי מהמדיניות הממשלתית להגדיל את היצע הדיור ולמתן את מחירי הדירות למגורים.
כך, המענקים כאמור, אשר יועברו מהקרן, ישמשו לאותה תכלית שעבורה נגבה מס הארנונה על ידי הרשויות המקומיות, של אספקת שירותים מוניציפליים, בחלוקה מוסדרת בין הרשויות המקומיות השונות, בהתאם למפורט לעיל, ובאופן שיאפשר גם לרשויות מקומיות שאין להן שטחי תעסוקה ומסחר נרחבים, לצמצם את הפערים במתן שירותים מוניציפליים שניתנים על ידן לתושביהן, לעומת הרשויות שנהנות משפע של שטחים כאמור.
הבסיס לשינוי היסודי המוצע בחלוקת ההכנסות מארנונה שאינה ממגורים בין רשויות מקומיות, נובע מהיות הארנונה תשלום חובה מסוג מס, כך שאין כל זיקה בין התשלום לשירות כלשהו שניתן לנישום האינדיבידואלי. כך, גם אם הרשות המקומית לא מספקת שירותים מוניציפליים מסוימים, כגון: מדרכה סלולה, תאורת רחוב ושירותי פינוי אשפה למחזיקים בנכס באזור מסוים, עדיין אלו לא יהיו פטורים מתשלום ארנונה, ולהיפך, לא ניתן למנוע את ההנאה מהשירותים המוניציפליים שמספקת הרשות המקומית מנישומים שמסרבים לשלמה (מיסוי מקרקעין בישראל, ארנונה עירונית, ספר ראשון, 72-75).
במצב החוקי היום, הארנונה משמשת כמס מקומי לכיסוי הוצאות הרשות המקומית במתן שירותים מוניציפליים. כעת, מוצע לעגן בחקיקה ראשית חלוקה מחדש של הארנונה שאינה ממגורים ברמה הארצית, לצורך הגשמת תכליות תזכיר החוק.
ככל שתיוותר יתרה בקרן, חלקה ישמש להבטחת תשלום המענקים כאמור בשנים הבאות וחלקה האחר ישמש למימוש תכליות תזכיר החוק באמצעות פעילויות אחרות, בהתאם להחלטות שתקבל מועצת הקרן, בכפוף להסכמה רחבה של הרשויות המקומיות. החל משנת 2029 מועצת הקרן תוכל אף לבצע בחינה מחודשת של הקריטריונים להקצאת הכספים שיופרשו אל הקרן בכל שנה, ושינוי שלהם יהיה גם הוא כפוף להסכמה רחבה של הרשויות המקומיות.
לסעיף 7 לחוק המוצע
מוצע כי נוכח מבנה הקרן, אשר היא עצמאית ומנותקת מתקציב המדינה, ייקבע במפורש בחקיקה כי הכספים ממנה יחולקו גם לאזור יהודה ושומרון, לצורך צמצום פערים כלכליים בקליטת תושבים חדשים. זאת, באופן שמהסכום שתהיה זכאית לקבל כל רשות מקומית באזור יהודה ושומרון מהקרן, ינוכה סכום השווה לשיעור מהגידול בארנונה שאינה ממגורים של הרשות, בהתאם לגובה הכנסותיה באותה שנה. יובהר, כי גם אם הגידול של רשות מקומית באזור מארנונה שאינה ממגורים יעלה על הכספים שזכאית הייתה לקבל מהקרן בהתאם להיתרי הבנייה שניתנו בה, היא לא תפריש כספים לקרן, הן בשל סוגיות בדין הבינלאומי והן בשל המצב החוקי השונה ביחס להוצאת היתרי בנייה באזור יהודה ושומרון, כך שהרשויות המקומיות שם אינן הגורם המוסמך ליתן היתרי בנייה למגורים.
לסעיפים 6, 9 עד 18, 19 עד 22 ו-25 לחוק המוצע
מוצע להקים את מועצת הקרן כגוף מדינתי חדש. למועצת הקרן תהיה עצמאות כלפי הממשלה ולכן גם יועץ משפטי נפרד שיהיה עובד המדינה, אך היא לא תהיה תאגיד נפרד מהמדינה. מבנה זה של מועצת הקרן נדרש נוכח רגישות הנושא, שילובם של נציגי השלטון המקומי במוצעת הקרן, אשר מהם יבוא אף יושב ראשה, ונוכח תפקידה הציבורי הממוקד בהיקפו שאינו מחייב פעילות יומיומית או עיתית ולכן אינו מחייב במנגנון של קבע. לכן, מוצע כי מועצת הקרן תפעל מכוח חוק כגוף לווייני, והיא תנהל באופן עצמאי את הקרן, אך לא תהווה תאגיד נפרד מהמדינה (הסמכות המינהלית, יצחק זמיר, 481-492).
בהיותה גוף לווייני, אמנם תקבל הקרן שירותים ממשרד הפנים, בעיקר בתקופת הביניים עד שתמנה מועצת הקרן את בעלי התפקידים הנדרשים וביניהם יועץ משפטי, רואה חשבון ומבקר פנימי, אך כאמור, תפעל לפי שיקול דעתה העצמאי.
מועצת הקרן תורכב מנציגי הממשלה, שימנו ראש הממשלה, שר האוצר ושר הפנים, לפי העניין, מנציג ציבור, ומנציגי השלטון המקומי, באופן שיצור מבנה מאוזן. נציגי השלטון המקומי ייבחרו במנגנון בחירה כפי שייקבע בתקנות, באופן שיביא לידי ביטוי את השונות הקיימת בין הרשויות המקומיות ואת מגוון האינטרסים שקיים בהן, לרבות מספר התושבים ברשות, מאפייניה הדמוגרפיים והכלכליים, כך שיתאפשר למשל לקבוע כי לכל רשות מקומית קול יחסי בהתאם למספר התושבים בה.
מועצת הקרן תהא אחראית על חלוקת הכספים שנצברו בה, בהתאם לאמור, כאשר החל משנת 2029 תוכל מועצת הקרן לבצע בחינה מחודשת להקצאת הכספים שנצברו בה החל משנה זו ואילך, וזאת בכפוף להסכמה רחבה של הרשויות המקומיות להצעות החלוקה שתביא.
סעיף 3
כיום, לא נהוגה בכלל הרשויות המקומיות שיטת מדידה אחידה לצורך חישוב שטח הנכס לעניין תשלום הארנונה, אלא נהוגות 3 שיטות מדידה עיקריות. חישוב נטו-נטו, שבמסגרתו נמדד שטח הפנים של הדירה, כולל חדרי שירות ומרפסות סגורות ולמעט קירות חיצוניים ופנימיים, מרפסות פתוחות, חדרי מדרגות, מרתפים משותפים, חדרי כניסה, מקלט ומוסך; חישוב ברוטו, שבמסגרתו נמדד שטח הפנים של הדירה כולל חדרי מגורים, פרוזדורים, אולם כניסה, מרפסות מקורות, חדרי שירות ובנייני עזר, קירות פנימיים, מרפסות ושטחים מקורים, לא כולל קירות חיצוניים ושטחים משותפים (מקלט, חנייה, חדר כניסה, חדר מדרגות ומבני עזר); חישוב ברוטו-ברוטו, שבמסגרתו נמדד כל השטח המקורה במבנה, לרבות קירות חיצוניים ופנימיים, מרפסות פתוחות, חדרי מדרגות, מרתפים משותפים, חדרי כניסה ומחסן המשמש את הבניין או המקלט.
שיטת המדידה הנפוצה ביותר ברשויות המקומיות היא חישוב ברוטו-ברוטו, שבה משתמשות כ-86% מהרשויות המקומיות. שיטת מדידה זו מקלה באופן משמעותי על מדידת שטח הנכס של הנישום על ידי הרשות המקומית, שכן אין צורך בכניסה למבנה אלא די במדידה חיצונית פשוטה, אשר יכולה להיעשות באמצעים טכנולוגיים זמינים.
במצב החוקי היום, תקנות הארנונה לא מאפשרות שינוי שיטת המדידה אלא במצב שהשתנה תחום השיפוט של הרשות המקומית. לכן, מוצע לקבוע בחוק ההסדרים 1992, כי רשות מקומית אשר תבקש לשנות את שיטת המדידה שלה ולעבור לשיטת מדידה מרחיבה יותר, באופן שיורחב שטח הנכס שימדד, תוכל להגיש בקשה לאישור השינוי האמור על ידי שר הפנים ושר האוצר.
סעיף 4
מחירי הדיור הגבוהים מחייבים התייחסות ומציאת פתרונות למצב במגוון היבטים. מוצעים כעת כמה כלים בהקשר זה להשמשת מבנים שנהרסו או ניזוקו, בנסיבות האמורות בסעיף 330 לפקודת העיריות [נוסח חדש], ומשכך זכאים לפטור מארנונה לתקופה מסוימת, תגדיל את היצע הדירות בשוק ותוכל להוות פתרון ראשוני מהיר למצב. כך ביחס למבנים המיועדים למגורים בעיקר, אך גם ביחס למבנים המיועדים לתעשייה, מסחר ותעסוקה, השמשתם צפויה לתרום משמעותית להכנסות הרשויות המקומיות ולהיטיב עם תושביהן. לכן, מוצע לקצר את התקופה שבה זכאים מבנים כאמור לפטור מארנונה, משלוש שנים לשנתיים בלבד, תקופה אשר תימנה ברציפות או במצטבר, ולאחריה יהיה בעליו של מבנה כאמור חייב בארנונה על פי סיווגו והכל לפי צו המסים של הרשות המקומית. עוד מוצע, כדי לתמרץ השמשת מבנים כאמור, לקבוע כי נכס שלא הושמש בחלוף 10 שנים ויותר, יהיה חייב בארנונה בסכום המרבי שקבוע לסוג הנכס המתאים למבנה, לפי השימוש האחרון שנעשה בו.
[1] ס"ח התשנ"ג, עמ' 10; התשע"ח, עמ' 850.
[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשפ"ב, עמ' 1098.
[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ב, עמ' 1062.
[4] ס"ח התשנ"ב, עמ' 198; התש"ע, עמ' 475.
[5] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189; התשפ"ב, עמ' 884.
[6] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60.
[7] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234.
[8] ס"ח התש"ם, עמ' 86.
[9] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.
[10] ס"ח התשי"ט, עמ' 190.
[11] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 18, עמ' 421.
[12] ס"ח התשכ"ט, עמ' 103.
[13] ס"ח התשנ"ג, עמ' 10; התשע"ח, עמ' 850.
[14] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשפ"ב, עמ' 1098.
[15] ס"ח התשנ"ג, עמ' 10; התשע"ח, עמ' 850.