תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, עיקרי החוק המוצע והצורך בו
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע:
פרק __': גמישות ניהולית במערכת החינוך
1. תיקון חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך)
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': גמישות ניהולית במערכת החינוך
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': גמישות ניהולית במערכת החינוך.
על מנת להשלים את יישום התכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך כפי שנקבעה בהחלטת ממשלה מס' 226 מיום 1 באוגוסט 2021, שעניינה התכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך, מוצע לתקן את חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך), התש"ס-2000, כך שכל רשות חינוך מקומית כהגדרתה בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 (להלן – חוק לימוד חובה), תפתח חשבון בנק, עבור כל מוסד חינוך רשמי, כהגדרתו בחוק לימוד חובה. לחשבון בנק זה יועברו כספים על-ידי משרד החינוך ורשות החינוך המקומית שישמשו למטרות התכנית כמפורט בהצעת ההחלטה והם יהיו פטורים מעיקול ולא יהיו ניתנים להמחאה או לשעבוד.
עוד מוצע לקבוע בחוק כי על אף האמור בפקודת העיריות [נוסח חדש], מורשי החתימה בחשבון הבנק שייפתח יהיו מנהל המוסד ועובד מטעם רשות החינוך המקומית המועסק במוסד החינוך.
יתוקן חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך), התש"ס-2000.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': גמישות ניהולית במערכת החינוך
|
|
|
|||||
|
תיקון חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך) |
1. |
בחוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך), התש"ס-2000 - |
||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 1, אחרי "שההקצבות" יבוא "והכספים"; |
|||
|
|
|
|
(2) בסעיף 2 – |
|||
|
|
|
|
|
(א) במקום ההגדרה "רשות חינוך מקומית" ו-"מוסד חינוך רשמי" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
""רשות חינוך מקומית", "מוסד חינוך" ו"מוסד חינוך רשמי" – כהגדרתם בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949;"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בהגדרה "הקצבות", בסופה יבוא "למעט כספי גמישות ניהולית בית ספרית;"; |
||
|
|
|
|
|
(ג) אחרי ההגדרה "הקצבות" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
""כספי גמישות ניהולית בית ספרית" – כל הכספים שיופקדו בחשבון הבנק המוסדי לצורך התכנית לגמישות ניהולית;"; |
||
|
|
|
|
|
(ד) אחרי ההגדרה "מנהל יחידת הנוער" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
""התכנית לגמישות ניהולית" – התכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך כפי שנקבעה בהחלטת הממשלה מס' 226 מיום כ"ג באב תשפ"א (1 באוגוסט 2021)."; |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 3 – |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), אחרי "בתוספת" יבוא "הראשונה"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "לתוספת" יבוא "לתוספת הראשונה והתוספת השנייה"; |
||
|
|
|
|
(4) בסעיף 5, במקום "(בחוק זה – החשבון)" יבוא "(בחוק זה – חשבון החינוך)."; |
|||
|
|
|
|
(5) אחרי סעיף 5 יבוא: |
|||
|
|
|
"חשבון בנק מוסדי |
5א. |
(א) בלי לגרוע מהוראות סעיף 5, רשות חינוך מקומית תפתח חשבון בנק עבור כל מוסד חינוך רשמי שמשתתף בתוכנית לגמישות ניהולית (בחוק זה – חשבון הבנק המוסדי). |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המדינה ורשות החינוך המקומית יעבירו לחשבון הבנק המוסדי, את הכספים המיועדים לאותו מוסד חינוך רשמי בהתאם לתכנית לגמישות ניהולית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיפים 142ג, 191 ו-203 לפקודת העיריות [נוסח חדש], ובסעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש], מורשי החתימה בחשבון הבנק המוסדי, יהיו מנהל המוסד החינוכי ועובד של רשת החינוך המקומית המועסק במוסד החינוך, שגזבר רשת החינוך האמורה הסמיכו לכך באישור מליאת מועצת הרשות המקומית (בסעיף זה - עובד רשות החינוך המקומית), שניהם יחדיו. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) עובד רשות החינוך המקומית יפעל בכל הנוגע לחשבון הבנק המוסדי בהתאם להוראות גזבר רשת החינוך המקומית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ה) רשות החינוך המקומית תפקח על אופן ניהול חשבון הבנק המוסדי. |
|
|
|
|
|
|
|
(ו) הכספים שהופקדו בחשבון הבנק המוסדי ישמשו למטרות המפורטות בתוספת השנייה בלבד. |
|
|
|
|
|
|
|
(ז) הפסיק מוסד חינוך רשמי להשתתף בתכנית לגמישות ניהולית או הוחלט על הפסקת השתתפותו בתכנית האמורה, תחולק יתרת הכספים שנותרה בחשבון הבנק המוסדי של אותו מוסד חינוך רשמי לקופת המדינה ורשות החינוך המקומית בהתאם לחלקה היחסי של כל אחת מהן בכספים שהופקדו בחשבון הבנק המוסדי."; |
|
|
|
|
(6) בסעיף 6, במקום "החשבון" יבוא "חשבון החינוך"; |
|||
|
|
|
|
(7) בסעיף 7, אחרי "לחשבון" יבוא "החינוך"; |
|||
|
|
|
|
(8) בסעיף 9, אחרי "בהקצבה" יבוא "או בכספי גמישות ניהולית בית ספרית" ובסופו יבוא "אין בהוראת סעיף זה כדי לגרוע מהוראות חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963, ומהוראות חוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח-1978."; |
|||
|
|
|
|
(9) בסעיף 10, אחרי "שבחשבון" יבוא "החינוך ובחשבון המוסדי"; ובסופו יבוא "החינוך"; |
|||
|
|
|
|
(10) בתוספת במקום "תוספת (סעיף 3(ב))" יבוא "תוספת ראשונה (סעיף (3))"; |
|||
|
|
|
|
(11) אחרי התוספת הראשונה יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
(1) גינון, אחזקת וחידוש ציוד לרבות ריהוט, , מזגנים, תנורי חימום, ציוד מחשוב ותקשורת; |
||
|
|
|
|
|
(2) ציוד משרדי, ציוד ספורט, ספרים, חומרי לימוד, וציוד למגמות לימוד; |
||
|
|
|
|
|
(3) פעילויות ויוזמות חינוכיות, מתגברים ותומכים חינוכיים, פרויקטים לימודיים, תכניות העשרה, מלגות תלמידים, הכשרות והשתלמויות; |
||
|
|
|
|
|
(4) שירותי הנהלת חשבונות וניהול כספים.". |
||
מחקרים של ארגון ה-OECD מעלים מסקנה לפיה מבנה מערכת החינוך בישראל מאופיין בריכוזיות חריגה – בישראל כ-69% מההחלטות בנוגע למערכת החינוך מתקבלות ברמת השלטון המרכזי, לעומת ממוצע של 35% במדינות ה-OECD. מבנה המערכת מכתיב קבלת החלטות רחוקה מהתלמיד ומצרכיו הפרטניים, באופן המקשה על יעילות השירות. העברת סמכויות לגורמי השטח, היא המגמה העולמית המרכזית בחינוך, ומרבית המדינות באירופה כבר יישמו רפורמה לאוטונומיה חינוכית במהלך עשרים השנים האחרונות. כמו כן, ארגון ה-OECD מצא, כי במקומות בהם מנהלי בתי הספר קיבלו את ההחלטות הנוגעות לבית הספר שלהם, ההישגים הלימודיים היו גבוהים יותר מאשר במקומות בהם השלטון המרכזי קיבל את אותם סוגי החלטות.
על מנת להביא לשיפור מערכת החינוך בישראל, כך שתהיה מערכת מובילה ויעילה, המותאמת לצרכי התלמידים, התקבלה החלטה מס' 226 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 226), המאפשרת העברת סמכויות ממשרד החינוך אל מנהלי בתי הספר, בשלושה מישורים: סמכות תקציבית, באמצעות הקצאת סל כספי גמיש שיעמוד לרשות המנהל, שהיקפו ייקבע בשים לב למספר התלמידים במוסד ולמצבם הסוציו-אקונומי; סמכות פדגוגית, לערוך שינויים והתאמות בתכנית הלימודים בהתאם לצרכי התלמידים במוסד; וסמכות לארגון מתכונת הלימודים, בהתאם לצרכים. סמכויות אלה יותאמו בהדרגה, בשים לב ליכולת בית הספר והרשות המקומית להתנהל באופן עצמאי. העברת סמכויות זו תגדיל את מרחב הגמישות הניהולי של הצוותים החינוכיים, כך שיהוו מכפילי כוח לשיפור איכות מערכת החינוך.
כדי לממש את התכנית האמורה ולהעניק למנהלי בתי הספר את הגמישות הנדרשת בבחירת התוכניות החינוכיות הפועלות בבית ספרם חיוני לפתוח חשבון בנק עבור בתי הספר ולאפשר להם להיות מורשי החתימה בחשבון זה, אליו יועברו כספים בהתאם לתכנית.
כיום, סעיף 191(א) לפקודת העיריות [נוסח חדש] (להלן – פקודת העיריות), קובע כי על מנת להתחייב על כספים נדרשת חתימה של שני גורמים: ראש העירייה או פקיד אחר שהורשה לכך על ידי המועצה וגזבר העירייה. הגזבר רשאי מכוח סעיף191(ב) לפקודת העיריות למנות עובד מעובדי העיריה הכפוף לו בכדי לחתום בשמו על החשבון. הקושי מתעורר ביחס לגורם שיכול להיכנס בנעלי ראש העירייה ולשמש כמורשה החתימה הנוסף בחשבון, וזאת הואיל ומנהלי בתי הספר היסודיים, וחלק ממנהלי חטיבות הביניים, אינם עובדי עירייה אלא עובדי משרד החינוך.
לאור האמור לעיל, מוצע לתקן את חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנת נכסים למטרות חינוך), התש"ס-2000 (להלן – חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות)), כך שייפתח חשבון בנק לכל מוסד חינוך רשמי המשתתף בתכנית ושמנהלי בתי הספר יהיו מורשי החתימה בחשבון זה. במסגרת התיקון המוצע יוסדרו סמכויות המנהל וגזבר הרשות המקומית. בהתאם, מוצע גם לתקן את חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות) כך שייקבעו בו השימושים המותרים במסגרת המשאבים המוקצים לתכנית.
בהתאם לרציונל הפדגוגי העומד בבסיס התכנית, מוצע גם לתקן את חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות), כך שתימנע אפשרות לעיקול כספי הגמישות הניהולית הנמצאים בחשבון.