תזכיר טיוטת צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(תיקון מס'...), התשפ"ג-2023. 3

1. תיקון סעיף 1. 3

2. תיקון סעיף 3. 4

3. תחילה. 5

דברי הסבר. 5


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023.

 

צו זה מיישם את החלטת הממשלה מיום 24 בפברואר 2023 בדבר עדכון מיסוי תחליפי דלק.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

ביום 17 בינואר 2021 נכנסה לתוקף רפורמה אשר הטילה בלו על שמני סיכה ועל תחליפי דלק. במקביל להטלת המס נכנס לתוקף גם צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון), התשפ"ב-2022, במסגרתו נקבע פטור לשימושים תעשייתיים שונים. על מנת להקל על התעשייה המשתמשת בשמני סיכה ובתחליפי דלק, מוצע לבצע מספר תיקונים בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005.

 

הוספת הפטורים מהמס בצו זה, יחד עם התיקון המקביל לעניין מס קנייה,  צפויים להביא להפחתת הכנסות המדינה ממסים בסך של 8 מיליון ₪ בשנה.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 9  לחוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005[2] (להלן- הצו העיקרי)-

 

 

 

(1) בהגדרה "מפעל פטור לעניין תחליף דלק", בסופה יבוא:

 

 

 

"(15) עיסות כיור שסיווגן בפרט 34.07 לתעריף המכס;

 

 

 

(16) תוספי מזון, תוספי תזונה וחומרי טעם וריח המשמשים בתעשיית המזון;

 

 

 

(17) חומרי הברקה, מירוק ותכשירים דומים שסיווגם בפרט 34.05 לתעריף המכס;

 

 

 

(18) שמני סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל (ח1) לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 27 לתעריף המכס ותכשירי סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל 2 לכללים נוספים (ישראליים) בפרק 34 לתעריף המכס;

 

 

 

(19) תרסיסים הנתונים במיכל ריסוס בלחץ גבוה (אירוסול), שקיבולו אינו עולה על 1000 סמ"ק המכיל גז, המסווגים בפרטים 27.10, 34.03 ו -38.14 לתעריף המכס;

 

 

 

(20) תחליב יציב המכיל מים (אמולסיה) בשיעור שלא יפחת מ- 90%  המסווג בפרט 34.03.196000 לתעריף המכס;

 

 

 

(21) תכשיר על בסיס MTBE (methyl tertiary butyl ether) שסיווגו בפרט 38.11.190000 לתעריף המכס אשר כמות תחליפי הדלק בו אינה עולה על 4%;

 

 

 

(22) משחות סיכה שסיווגן בפרטים 27.10.197100 ו-34.03.195000 לתעריף המכס;

 

 

 

(23) תוספים מעובדים לצמנט, לחומרי טיח או לבטון שסיווגם בפרט 38.24.400000";

 

 

 

(2) אחרי ההגדרה "רישיון רכב" יבוא:

 

 

 

 

"שמן סיכה משומש"- שמן סיכה, לרבות תכשיר סיכה, שנפגם כתוצאה משימוש שנעשה בו".

תיקון סעיף 3

2.  

בסעיף 3(א) לצו העיקרי-

 

 

 

(1) אחרי פסקת משנה (10) יבוא:

 

 

 

 

"(10א) סולר המשמש כחומר זינה לייצור אנ-פו כהגדרתו בתקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), התשנ"ד-1994[3], במפעל המחזיק בהיתר לפי חוק חמרי נפץ, התשי"ד-1954[4]";

 

 

 

(2) אחרי פסקת משנה (16) יבוא:

 

 

 

 

"(16א) שמן סיכה משומש המשמש לייצור ששמן ממוחזר במפעל המחזיק בהיתר רעלים הכולל עיסוק במיחזור (פסולת מסוכנת) לפי סעיף 3 לחוק החומרים המסוכנים";

 

 

 

(3) במקום פסקת משנה (18) יבוא:

 

 

 

 

"(17א) תחליף דלק משומש או שמן סיכה משומש המשמש בתחנת מעבר לאחסון ביניים, מיון עירוב או אריזה מחדש, לצורך העברתו לאחד השימושים המפורטים בפסקאות משנה (16), (16א) או (17) או לייצוא;  לעניין פסקה זו, "תחנת מעבר" – עסק המחזיק בהיתר רעלים הכולל עיסוק של תחנת מעבר לפי סעיף 3 לחוק החומרים המסוכנים והמשמש לאחסון ביניים של פסולת מסוכנת או לאחת או יותר מהפעולות הבאות שאושרו בהיתר רעלים בו מחזיק העסק:

 

 

 

 

 

(א)  מיון ואריזה מחדש של פסולת מסוכנת;

 

 

 

 

 

(ב) מיון ואיחוד פסולות וניתוב פסולת ליעד הסופי;

 

 

 

 

(18)שמן סיכה המשמש בתהליך ייצור בתעשיות חומרי בניין, נייר, קרטון וטקסטיל ובא במגע ישיר עם חומרי הגלם כחלק מתהליך הייצור, במפעל שעיקר פעילותו היא פעילות ייצור באחת מהתעשיות האמורות אשר צורך לפחות 4,000 ליטרים שמן סיכה בשנת מס לצורך הייצור";

 

 

 

(4) בפסקת משנה (19), אחרי "צורכת" יבוא "לפחות" ובמקום "ייצור" יבוא "הייצור";

 

 

 

(5) בפסקת משנה (20), אחרי "צורך" יבוא "לפחות" ובמקום "ייצור" יבוא "הייצור";

 

 

 

(6) אחרי פסקת משנה (20) יבוא:

 

 

 

 

"(21) תכשיר סיכה המשמש בתהליך ייצור בתעשיית יציקות הפוליאוריתן ובא במגע ישיר עם חומרי הגלם כחלק מתהליך הייצור, וזאת במפעל שעיקר פעילותו היא פעילות ייצור בתעשיית יציקות הפוליאוריתן אשר צורך לפחות 4,000 ליטרים מהדלק האמור בשנת מס לצורך הייצור;

 

 

 

 

(22) שמן סיכה המהווה חלק ממכונה חקלאית שיוצרה בישראל ויוצאה ובלבד שהשמן יוצא בתוך המכונה".

תחילה

3.  

תחילתו של צו זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-605-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

ביום ט"ו בשבט התשפ"ב (17 בינואר 2021) נכנסה לתוקף רפורמה אשר הטילה בלו על שמני סיכה ועל תחליפי דלק. במקביל להטלת המס נכנס לתוקף גם צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון), התשפ"ב-2022 (להלן- צו התיקון) במסגרתו נקבע פטור לשימושים תעשייתיים שונים. על מנת להקל על התעשייה המשתמשת בשמני סיכה ובתחליפי דלק, מוצע לבצע מספר תיקונים בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 (להלן - צו הפטור), והכל כפי שיפורט להלן.

 

יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם גם תיקון לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017.

 

לסעיף 1

צו התיקון קבע פטור מבלו על תחליפי דלק ושמני סיכה המשמשים כחומר זינה לייצור מוצרים הפטורים ממס  ל-14 סוגי תעשיות המפורטות בהגדרת "מפעל פטור לעניין תחליף דלק". בצו זה מוצע לקבוע פטור מבלו למספר תעשיות נוספות, אשר משתמשות בתחליפי הדלק כחומר זינה לייצור מוצרים. התעשיות שמוצע להחיל לגביהן את הפטור לצו הן:

(א) עיסות כיור שסיווגו בפרט 34.07;

(ב)  תוספי מזון, תוספי תזונה וחומרי טעם וריח המשמשים בתעשיית המזון;

(ג) חומרי הברקה, מירוק ותכשירים דומים שסיווגם בפרט 34.05;

(ד)  שמני סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל (ח1) לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 27 ותכשירי סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל 2 לכללים נוספים (ישראליים) בפרק 34;

(ה) תרסיסים הנתונים במיכל ריסוס בלחץ גבוה (אירוסול), שקיבולו אינו עולה על 1000 סמ"ק המכיל גז, המסווגים בפרטים 27.10, 34.03 ו -38.14; 

(ו) תחליב יציב המכיל מים (אמולסיה) בשיעור שלא יפחת מ- 90%  המסווג בפרט 34.03.196000;

(ז) תכשיר על בסיס (methyl tertiary- butyl ether)  MBTE שסיווגו בפרט 38.11.190000 אשר כמות תחליפי הדלק בו אינה עולה על 4%;

(ח)  משחות סיכה שסיווגן בפרטים 27.10.197100 ו-34.03.195000;

(ט) תוספים מעובדים לצמנט, לחומרי טיח או לבטון שסיווגם בפרט 38.24.400000.

עוד מוצע לקבוע הגדרה ל"שמן סיכה משומש", וזאת על מנת לאפשר קביעה של פטור מבלו על העברת מוצר זה למחזור ולסילוק, והכל כפי שיפורט בהמשך.

 

לסעיף 2

צו התיקון קבע פטור מבלו על שימושים מסויימים בדלק. מוצע לבצע מספר תיקונים בסעיף 3(א):

א. מוצע להוסיף את פסקת משנה (10א), במסגרתה יינתן פטור מבלו על סולר המשמש כחומר זינה לייצור חומר נפץ אנ-פו. חומר נפץ זה הוא תערובת של חנקת אמוניום עם דלק נוזלי, בדרך כלל סולר. יצוין כי במסגרת הרפרומה ניתן פטור מבלו על תחליף דלק המשמש לייצור חומרי נפץ, ואולם בפועל נעשה שימוש גם בסולר לייצור חומר נפץ אנ-פו, ובהתאם מוצע להרחיב את הפטור למטרה זו.

ב.  פסקת משנה (16) קובעת פטור מבלו על תחליף דלק משומש לצורך מיחזורו. מוצע לקבוע פטור דומה על שמן סיכה משומש, כהגדרתו בצו,. תיקון זה מקודם בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.

ג. בהתאם לפסקאות משנה (16), (16א) ו-(17), מפעל מחזור ומפעל סילוק רשאי לקלוט תחליף דלק משומש ושמן סיכה משומש ממפעל פטור לעניין תחליף דלק בפטור מבלו. מוצע בצו זה להוסיף את פסקת משנה (17א), שתאפשר את העברת תחליף הדלק המשומש והשמן המשומש מהמפעל הפטור לתחנת מעבר, לאחסון ביניים, מיון, עירוב או אריזה מחדש, לצורך העברתו למפעל המחזור או מפעל הסילוק או ליצוא. 

ד.  פסקת משנה (18) קובעת פטור מבלו על שמן סיכה המשמש בתהליך ייצור חומרי בניין ובא במגע ישיר עם חומרי הגלם כחלק מתהליך הייצור. פסקת משנה (20) קובעת פטור מבלו על תכשיר סיכה ושמן סיכה המשמשים בתהליך עיבוד שבבי ובאים במגע ישיר עם חומרי הגלם כחלק מתהליך העיבוד. לאור בקשות לפטור של תעשיות נוספות, מוצע בצו זה להרחיב את הפטור מבלו לשמן סיכה שבא במגע ישיר עם חומר הגלם גם לתעשיית הטקסטיל  והנייר והקרטון וכן לקבוע פטור מבלו  על תכשיר סיכה שבא במגע ישיר עם חומר הגלם בתעשיית היציקות פוליאוריתן.  יצוין כי נוסח הצו לפני התיקון דורש כי המפעל יצרוך 4,000 ליטרים, ולאחר ביצוע התיקון המוצע יובהר כי הכוונה לצריכה של לפחות 4,000 ליטרים, וכי גם מפעל הצורך כמות גדולה מ4,000 ליטרים יוכל ליהנות מהפטור.

ה. פסקת משנה (19) קובעת פטור מבלו לשמן המשמש בתהליך הייצור של מוצרי מאפה, והכל בכפוף לתנאים המפורטים. אחד התנאים לקבלת הפטור הוא כי המאפייה צורכת 4,000 ליטרים. מוצע לתקן את פסקת משנה (19) ולהבהיר כי מאפיות נדרשות לצרוך לפחות 4,000 ליטר על מנת לעמוד בתנאי הפטור, כלומר הם יכולים לצרוך כמות גדולה יותר ועדיין להיות זכאים לפטור.

ו. מוצע להוסיף את פסקת משנה (22) ולקבוע פטור מבלו על תכשיר סיכה שבא במגע ישיר עם חומר הגלם בתעשיית יציקות פוליאוריתן.

ז. מוצע להוסיף את פסקת משנה (22) ולתת פטור לשמני סיכה המיוצאים לחו"ל בתוך מכונות חקלאיות, וזאת בדומה למנגנון דומה שקיים במס קניה בצורה של הישבון.

 

לסעיף 3

מוצע כי תחילתו של צו זה תהיה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023).

 

 



[1] ס"ח התשי"ח, עמ' 160; התשס"ו, עמ' 580, התשע"ג, עמ' 163.

[2] ק"ת- שיעורי מק"ח התשס"ה, עמ' 50; התשפ"ב, עמ' 154.

[3] ק"ת התשנ"ד, עמ' 536.

[4] ס"ח התשי"ד, עמ' 64.