תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023
2. תחילה
3. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'.... והוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023.
צו זה מיישם את החלטת הממשלה מיום 24 בפברואר 2023, בדבר עדכון מיסוי תחליפי דלק.
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 11), התשפ"ב-2021 הטיל מס קנייה על תחליפי דלק וקבע פטורים מסוימים מהמס. על מנת להקל על התעשייה המשתמשת בשמני סיכה ובתחליפי דלק, בצו זה מוצע לבצע מספר שינויים במיסוי של תחליפי דלק. בנוסף, מוצע להטיל מס קנייה על תזקיק שעווני בגובה מס הקנייה החל על תחליפי דלק, כלומר 4,208.59 שקלים חדשים לכל טונה.
קידומו של התיקון לפיו יוטל מס על תזקיק שעווני, יחד עם התיקון המקביל לעניין בלו, צפויים להביא לתוספת הכנסות של כ- 52 מיליון ש"ח.
מנגד, הוספת הפטורים מהמס בצו זה, יחד עם התיקון המקביל לצו הבלו על דלק (פטור והישבון), צפויים להביא להפחתת הכנסות המדינה ממסים בסך של 8 מיליון ₪ בשנה.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון סעיף 1 |
1. ( |
בסעיף 1 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בהגדרה "מפעל פטור לעניין תחליף דלק", אחרי פרט (14) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(15) עיסות כיור שסיווגן בפרט 34.07; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(16) תוספי מזון, תוספי תזונה וחומרי טעם וריח המשמשים בתעשיית המזון; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(17) חומרי הברקה, מירוק ותכשירים דומים שסיווגם בפרט 34.05; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(18) שמני סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל (ח1) לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 27 ותכשירי סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל 2 לכללים נוספים (ישראליים) בפרק 34; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(19) תרסיסים הנתונים במיכל ריסוס בלחץ גבוה (אירוסול) שקיבולו אינו עולה על 1000 סמ"ק המכיל גז, המסווגים בפרטים 27.10, 34.03 ו -38.14; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(20) תחליב יציב המכיל מים (אמולסיה) בשיעור שלא יפחת מ- 90% המסווג בפרט 34.03.196000; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(21) תכשיר על בסיס(methyl tertiary- butyl ether) MBTE שסיווגו בפרט 38.11.190000 אשר כמות תחליפי הדלק בו אינה עולה על 4%; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(22) משחות סיכה שסיווגן בפרטים 27.10.197100 ו-34.03.195000; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(23) תוספים מעובדים לצמנט, לחומרי טיח או לבטון שסיווגם בפרט 38.24.400000". |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
בתוספת הראשונה לצו העיקרי- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בפרט 27.10- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף 192000- |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) בטור ד', במקום האמור יבוא "4,208.59 ש"ח לטונה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) בטור ו', במקום האמור יבוא "טונה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף 197100 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) סעיף 197500 –בטל; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג)בסעיף 197600, בטור ב'- |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) אחרי "צורכת" יבוא "לפחות"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) אחרי "לצורך ייצור" יבוא "ובלבד שישמש כאמור"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) בסעיף 197700 , בטור ב'- |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) אחרי "צורך" יבוא "לפחות"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) אחרי "לצורך עיבוד שבבי" יבוא "ובלבד שישמש כאמור"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) אחרי סעיף 197700 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בכללים נוספים (ישראליים) לפרק 34- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בכלל 2, בפתיח, לפני "שמן סיכה" יבוא "המכיל"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי כלל 2 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
"3. בפרט 34.03 "משחות סיכה'' (Greases) – תרכובת של פחמימנים נוזליים על בסיס של סבון"; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בפרט 34.03- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף 193000, בטור ב', אחרי "צורך" יבוא "לפחות"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פרט 193000 יבוא- |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) בפרט 38.14- |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי סעיף 002100 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. ( |
תחילתו של צו זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. |
על אף האמור בסעיף 12 לצו העיקרי, יראו לעניין תיאום הסכום האמור בצו זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023), כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2022. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 11), התשפ"ב-2021 (להלן- תיקון מס' 11) הטיל מס קנייה על תחליפי דלק וקבע פטורים מסוימים מהמס. על מנת להקל על התעשייה המשתמשת בשמני סיכה ובתחליפי דלק, בצו זה מוצע לבצע מספר שינויים במיסוי של תחליפי דלק. בנוסף, מוצע להטיל מס קנייה על תזקיק שעווני בגובה מס הקנייה החל על תחליפי דלק, והכל כפי שיפורט להלן.
יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודמים תיקונים מקבילים במיסוי הבלו על תחליפי דלק בייצור מקומי:
1. על שמני סיכה בצורת משחה המסווגים בפרט 27.10 לא חל מס קניה, ואילו על תכשירי סיכה בצורת משחה המסווגים בפרט 34.03 חל מס קניה בגובה של כ-3 ₪ לליטר. היות שמדובר במוצרים תחליפיים, מוצע בצו זה לקבוע כי גם על משחות סיכה שיסווגו בפרט חדש שמספרו 34.03.195000 לא יחול מס קניה. בנוסף, בכללים נוספים (ישראליים) לפרק 27 מוגדרות כיום משחות סיכה (GREASES) כ"תרכובת של פחמימנים נוזליים על בסיס של סבון". הואיל ובצו זה מוצע כאמור להוסיף פרט מכס למשחות סיכה גם בפרק 34, מוצע לקבוע גם בכללים לפרק 34 הגדרה למשחות סיכה, שתהיה זהה להגדרה של משחות סיכה המופיעה בכללים נוספים (ישראלים) לפרק 27.
2. מוצע לפטור ממס קניה תרסיסי שמן, הנתונים במיכל ריסוס בלחץ גבוה, המכיל גז (אירוסול), שקיבולו אינו עולה על 1000 סמ"ק וזאת לאור הסבירות הנמוכה, שתרסיסים אלה ישמשו לצרכי אנרגיה ולמהילה בדלקים אחרים.
3. מוצע לפטור ממס קניה תחליב יציב המכיל מים בשיעור שלא יפחת מ- 90%, וזאת לאור הסבירות הנמוכה, שתחליבים אלה ישמשו לצרכי אנרגיה ולמהילה בדלקים אחרים.
יצוין כי בעקבות התיקונים שפורטו עד כה, אשר מחריגים טובין מסוימים מתחולת מס הקנייה החל על תחליפי דלק, הטובין יהיו פטורים גם מבלו כאשר הם מיוצרים בישראל, שכן הם ייגרעו מהגדרת תחליף דלק" המופיעה בצו הבלו על דלק (הטלת בלו), התשס"ד-2004.
4. מאז כניסת תיקון מס' 11 לתוקף ישנה עלייה בייבוא של תזקיק שעווני, שהוא תזקיק שמופק מהנפט הגולמי, ומתאים לשמש כדלק לכלי רכב כבדים או כחומר בעירה, בפני עצמו או בתוך תערובת עם סולר. כיום לא חל מס קנייה על תזקיק שעווני. בהתאם, מוצע בצו להטיל מס קנייה על תזקיק שעווני בגובה מס הקנייה החל על תחליפי דלק, כלומר 4,208.59 שקלים חדשים לכל טונה.
5. תיקון מס' 11 קבע, בין היתר, פטור ממס קניה על שמן סיכה או תכשיר סיכה לתעשיית העיבוד השבבי ופטור ממס קניה על שמן סיכה לתעשיית חומרי הבניין, הבאים במגע ישיר עם חומרי הגלם, כחלק מתהליך הייצור, וזאת בכפוף לתנאים המפורטים בצו. לאור בקשות לפטור של תעשיות נוספות, מוצע בצו זה להרחיב את הפטור ממס קניה לשמן סיכה שבא במגע ישיר עם חומר הגלם גם לתעשיית הטקסטיל והנייר והקרטון וכן לקבוע פטור ממס קנייה על תכשיר סיכה שבא במגע ישיר עם חומר הגלם בתעשיית היציקות פוליאוריתן.
6. תיקון מס' 11 קבע פטור ממס קנייה על תחליפי דלק ושמני סיכה המשמשים כחומר זינה לייצור מוצרים הפטורים ממס ל-14 סוגי תעשיות המפורטות בהגדרת "מפעל פטור לעניין תחליף דלק". בצו זה מוצע לקבוע פטור ממס קנייה למספר תעשיות נוספות, אשר משתמשות בתחליפי הדלק כחומר זינה לייצור מוצרים. התעשיות שמוצע להחיל לגביהן את הפטור לצו הן:
(א) עיסות כיור שסיווגו בפרט 34.07;
(ב) תוספי מזון, תוספי תזונה וחומרי טעם וריח המשמשים בתעשיית המזון;
(ג) חומרי הברקה, מירוק ותכשירים דומים שסיווגם בפרט 34.05;
(ד) שמני סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל (ח1) לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 27 ותכשירי סיכה מתוספים כהגדרתם בכלל 2 לכללים נוספים (ישראליים) בפרק 34;
(ה) תרסיסים הנתונים במיכל ריסוס בלחץ גבוה (אירוסול), שקיבולו אינו עולה על 1000 סמ"ק המכיל גז, המסווגים בפרטים 27.10, 34.03 ו -38.14;
(ו) תחליב יציב המכיל מים (אמולסיה) בשיעור שלא יפחת מ- 90% המסווג בפרט 34.03.196000;
(ז) תכשיר על בסיס (methyl tertiary- butyl ether) MBTE שסיווגו בפרט 38.11.190000 אשר כמות תחליפי הדלק בו אינה עולה על 4%;
(ח) משחות סיכה שסיווגן בפרטים 27.10.197100 ו-34.03.195000;
(ט) תוספים מעובדים לצמנט, לחומרי טיח או לבטון שסיווגם בפרט 38.24.400000.
7. בפרטי מכס 27.10.197600 ו- 27.10.197700 נקבע פטור ממס קנייה למאפייה ולמפעל לעיבוד שבבי הצורכים 4,000 ליטר דלק. מוצע בצו זה לתקן את פרטי המכס האלה ולהבהיר כי מאפיות ומפעלים לעיבוד שבבי נדרשים לצרוך לפחות 4,000 ליטר על מנת לעמוד בתנאי הפטור, כלומר הם יכולים לצרוך כמות גדולה יותר ועדיין להיות זכאים לפטור. בנוסף מוצע להבהיר כי הפטור יהיה אך ורק למי שישתמש בדלק בהתאם לתנאי הפטור ולכן התווספו המילים "ובלבד שישמש כאמור", וזאת בדומה לפרטי מכס מותנים אחרים בצו תעריף המכס כדוגמת פרט 27.10.197200.
8. בכללים לפרק 34 בכללים נוספים (ישראליים), בסעיף 2 בהגדרה של "תכשיר מתוסף", מוצע להוסיף בתחילת ההגדרה את המילה "המכיל" על מנת להבהיר כי מדובר בתכשיר סיכה המכיל שמן סיכה, כשהשמן מהווה אחד המרכיבים בתכשיר.
בנוסף לאמור, מוצע לקבוע הוראת שעה המבהירה כי מדד הבסיס לעניין עדכון הסכומים בחודש ינואר 2023 הוא הממד הידוע בחודש דצמבר 2022.
קידומו של צו יחד עם התיקונים המקבילים בבלו צפויים להביא לתוספת הכנסות של כ- 44 מיליון ש"ח.