תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
הצעת חוק ההתאמות הפיסקליות, התשפ"ג-2023
1. הגדרות
2. דוח ההפרשים
5. שימוש בתקציב ההתאמות והקצאתו למטרות אחרות
6. תכנית מאזנת
תזכיר חוק ההתאמות הפיסקליות, התשפ"ג-2023
תזכיר חוק ההתאמות הפיסקליות, התשפ"ג-2023.
תזכיר זה מופץ יחד עם תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (להלן – חוק היסוד). בהצעה לתיקון חוק היסוד מוצע, כתוצאה מהליך הפקת לקחים שהתבצע במשרד האוצר ביחס לעמידה במסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק במהלך תקציב המוגש זמן רב לפני תחילת שנת התקציב (להלן – שנת התקציב), כי יתבצע עדכון תחזיות בסמוך לתחילת שנת התקציב ובהמשך לכך ייעשו התאמות במקרה שבו, בעקבות עדכון התחזיות, נוצר הפרש מהגירעון הצפוי לאותה שנה או ממגבלת ההוצאות הקבועה לאותה שנה, הכל במטרה להביא לכיסוי ההפרש האמור (ראו דברי הסבר להצעת חוק היסוד). עוד נקבע בהצעת חוק היסוד, כי אם ההתאמות שיבוצעו לא יביאו לכיסוי ההפרש האמור יהיה על הממשלה להניח על שולחן הכנסת תכנית מאזנת לכיסוי ההפרש.
הצעת חוק זו קובעת הסדרים משלימים ומפורטים להצעת חוק היסוד.
כך, תזכיר החוק כולל פירוט הנתונים המעודכנים שיכלול דוח ההפרשים; שיעור תקציב ההתאמות ואופן השימוש בו בהתאם לקיומו של הפרש גירעון או הפרש הוצאות ואופי ההפרש הקיים; והוראות לעניין התכנית המאזנת שעל הממשלה להגיש ככל שיש הפרש הוצאות או הפרש גירעון בהתאם לדוח ההפרשים.
לא רלוונטי.
ייקבע בחוק התקציב לשנת 2024 תקציב התאמות בשיעור הקבוע בתזכיר זה.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
|
1. |
בחוק זה - |
|
|
|
|
"דוח הפרשים" – כמשמעותו בסעיף 3א1 לחוק היסוד; |
|
|
|
"ההוצאה הממשלתית המותרת", לשנת התקציב – סכום ההוצאה הממשלתית המותרת לפי חוק התקציב לשנת התקציב; |
|
|
|
"הפרש גירעון" ו-"הפרש הוצאות" – כהגדרתם בחוק היסוד; |
|
|
|
"חוק היסוד" – חוק-יסוד: משק המדינה[1]; |
|
|
|
"חוק הפחתת הגירעון" – חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992[2]; |
|
|
|
"פעולת איזון לכיסוי יתרת הפרש גירעון" – פעולת איזון לשם כיסוי יתרת הפרש הוצאות וכן הטלת מס, אגרה או תשלום חובה אחר, או הגדלת שיעורם, או הגדלת הכנסות המדינה בדרך אחרת ממקור שאינו מילווה; |
|
|
|
"פעולת איזון לכיסוי יתרת הפרש הוצאות" – חקיקה, התקנת תקנות, קביעת הוראות מינהל או התחייבות של הממשלה בדרך אחרת, שיש בה כדי להביא להקטנה של סכום ההוצאה הממשלתית, לרבות בדרך של הגבלת ההוצאה הממשלתית לסכום הנמוך מהתקרה הקבועה בחוק התקציב השנתי; |
|
|
|
"שנת התקציב" – כמשמעותה בסעיף 3א1 לחוק היסוד; |
|
|
|
"תקציב התאמות" – תקציב התאמות לשנת התקציב כמשמעותו בסעיף 3א1(א)(1) לחוק היסוד. |
|
2. |
דוח ההפרשים יכלול נתונים מעודכנים אלה לגבי שנת התקציב: |
|
|
|
|
(1) סכום ההוצאה הממשלתית הצפויה לשנת התקציב, נטו, לרבות מתן אשראי, ולמעט החזר חובות קרן בלבד שאינו החזר חובות כאמור למוסד לביטוח לאומי; |
|
|
|
(2) ההוצאה הממשלתית המותרת לשנת התקציב; |
|
|
|
(3) סכום תקציב ההתאמות שנקבע בחוק התקציב השנתי לשנת התקציב; |
|
|
|
(4) תחזית הכנסות המדינה הצפויות לשנת התקציב; |
|
|
|
(5) תחזית הגירעון הכולל הצפוי בתקציב המדינה בלא מתן אשראי לשנת התקציב; |
|
|
|
(6) הסכום המתקבל ממכפלת מגבלת הגירעון המותר לשנת התקציב, בתוצר המקומי הגולמי הצפוי לשנת התקציב; לעניין זה, "מגבלת הגירעון המותר לשנת התקציב" – שיעור הגירעון הכולל המרבי שרשאית הממשלה לקבוע לפי סעיף 5 לחוק הפחתת הגירעון, לגבי שנת התקציב; |
|
|
|
(7) קיומו של הפרש הוצאות, ואם קיים הפרש כאמור – סכום ההפרש; |
|
|
|
(8) קיומו של הפרש גירעון, ואם קיים הפרש כאמור – סכום ההפרש. |
|
3. |
(א) תקציב ההתאמות יהיה בשיעור של 0.7% מההוצאה הממשלתית המותרת. |
|
|
|
|
(ב) בלי לגרוע מחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[3], יהיה השימוש בתקציב ההתאמות לפי חוק זה, בלבד. |
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), בחוק התקציב לשנת 2024 תקציב ההתאמות יהיה בשיעור של 0.4% מההוצאה הממשלתית המותרת. |
|
4. |
נקבע בדוח ההפרשים כי קיים הפרש הוצאות או הפרש גירעון, ישמש תקציב ההתאמות לצורך כיסוי ההפרש הגבוה מביניהם (להלן –ההפרש לכיסוי); בדוח ההפרשים תציין הממשלה אם די בשימוש בתקציב ההתאמות או בהפחתתו מההוצאה הממשלתית המותרת, כדי לכסות את מלוא ההפרש לכיסוי. |
|
|
5. |
לא נקבע בדוח ההפרשים כי קיים הפרש הוצאות או הפרש גירעון, הממשלה, לפי הצעת שר האוצר, תהיה רשאית לעשות שימוש בתקציב ההתאמות ולהקצותו בשנת הכספים. |
|
|
6. |
תכנית מאזנת כמשמעותה בסעיף 3א1(א)(3) לחוק היסוד, שמגיש שר האוצר לממשלה יחד עם דוח ההפרשים, כאמור באותו סעיף, תכלול פעולות איזון לכיסוי יתרת הפרש הוצאות או פעולות איזון לכיסוי יתרת הפרש גירעון, לפי העניין. |
כללי הצעת החוק המתפרסמת בזה מוצעת בהמשך להצעת חוק-יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 13) (להלן – הצעת חוק היסוד). בהצעת חוק היסוד מוצע, כתוצאה מהליך הפקת לקחים שהתבצע במשרד האוצר ביחס לעמידה במסגרות הפיסקליות הקבועות בחוק במהלך תקציב המוגש זמן רב לפני תחילת שנת התקציב (להלן – שנת התקציב), כי יתבצע עדכון תחזיות בסמוך לתחילת שנת התקציב ובהמשך לכך ייעשו התאמות במקרה שבו, בעקבות עדכון התחזיות, נוצר הפרש מהגירעון הצפוי לאותה שנה או ממגבלת ההוצאות הקבועה לאותה שנה, הכל במטרה להביא לכיסוי ההפרש האמור (להלן – מנגנון ההתכנסות) (ראו דברי הסבר להצעת חוק היסוד). עוד נקבע בהצעת חוק היסוד, כי אם ההתאמות שיבוצעו לא יביאו לכיסוי ההפרש האמור יהיה על הממשלה להניח על שולחן הכנסת תכנית מאזנת לכיסוי ההפרש.
הצעת חוק זו קובעת הסדרים משלימים ומפורטים להצעת חוק היסוד לגבי הקצאת תקציב ההתאמות, אופן השימוש בו והגשת דוח ההפרשים לעניין קיום או אי קיום הפרש גירעון או הפרש הוצאות.
לסעיף 2 בסעיף 3א1(א)(2) להצעת חוק היסוד מוצע לקבוע כי עד ארבעים וחמישה יום לפני תחילת שנת תקציב, ולא מוקדם מחודשיים לפני תחילת שנת התקציב תגיש הממשלה לכנסת, לפי הצעת שר האוצר, דוח לענין קיום הפרש הוצאות (שהוא ההפרש החיובי שבין תחזית ההוצאה הממשלתית לשנת התקציב לבין סכום ההוצאה הממשלתית המאושרת לאותה שנה) ולעניין קיום הפרש גירעון (שהוא ההפרש החיובי שבין תחזית הגירעון לשנת התקציב לסכום הגירעון המותר לאותה שנה), הכל כפי שייקבע בחוק. הוראה זו מטרתה לאפשר עדכון התחזיות שנעשו בעת גיבוש חוק התקציב לשנת תקציב מסויימת כאשר הצעת חוק התקציב לאותה שנה הונחה על שולחן הכנסת במועד המוקדם משישה חודשים לפני תחילתה של אותה שנה, וכדי שלא ייווצר מצב שבו ביצוע התקציב בשנת התקציב האמורה יוביל להתבדרות פיסקלית.
בהתאם לכך מוצע לקבוע בחוק המוצע כי הדוח האמור (להלן – דוח ההפרשים) יכלול את הנתונים המעודכנים לגבי הפרשים כאמור, ככל שישנם, ונתונים לעניין הרכיבים של הפרשים אלה. על פי המוצע יכלול הדוח את אלה: תחזית ההוצאה הממשלתית; סכום ההוצאה הממשלתית המותרת; סכום תקציב ההתאמות; תחזית הכנסות המדינה הצפויות לשנת התקציב; תחזית הגירעון לשנת התקציב; סכום הגירעון המותר; הפרש ההוצאות אם מתקיים הפרש כאמור; הפרש הגירעון אם מתקיים הפרש כאמור.
סעיף 3 סעיף 3א1(א) להצעת חוק היסוד קובע כי בחוק התקציב שהונח על שולחן הכנסת במועד המוקדם משישה חודשים לפני תחילת שנת כספים מסויימת (בסעיף זה – שנת התקציב), ייקבע סעיף תקציב התאמות לאותה שנת הכספים (להלן - תקציב ההתאמות). תקציב זה נועד לשימוש באותה שנה ואינו מוקצה למטרה מסוימת. נוכח הקושי בקביעת תחזיות ואומדנים כמפורט בדברי ההסבר להצעת חוק היסוד, נועד תקציב ההתאמות לאפשר ביצוע התאמות בתקציב לפי הצרכים שיתבררו בסמוך לתחילת שנת התקציב. עוד נקבע כי פרטים לגבי תקציב ההתאמות, ההצעה לשימוש בו והקצאתו ייקבעו בחוק.
בהמשך לסעיף האמור מוצע לקבוע בחוק המוצע כי תקציב ההתאמות יהיה בשיעור של 0.7% מההוצאה הממשלתית המותרת. ואולם, מוצע כי בחוק התקציב לשנת 2024 תקציב ההתאמות יעמוד על שיעור של 0.4% מההוצאה הממשלתית המותרת.
לסעיף 4 מוצע לקבוע כי ככל שנקבע בדוח לעניין קיום הפרשים, שהוגש בהתאם לסעיף 3א1(א)(2) להצעת חוק היסוד שקיים הפרש הוצאות או הפרש גירעון (להלן – ההפרשים), ישמש תקציב ההתאמות לצורך כיסוי ההפרש הגבוה מבין שניהם (להלן – סכום ההפרש לכינוס). כמו כן מוצע לקבוע כי הממשלה תציין בדוח האמור אם די בהפחתת תקציב ההתאמות כאמור כדי לכסות את ההפרשים במלואם.
סעיף 5 סעיף 3א1(א)(1) להצעת חוק היסוד קובע כי הוראות לעניין שימוש בתקציב ההתאמות ייקבעו בחוק. בהמשך לכך מוצע כי אם בדוח ההפרשים שהגישה הממשלה לא נקבע כי קיים הפרש הוצאות או הפרש גירעון, אזי הממשלה תהיה רשאית לעשות שימוש בתקציב זה, לפי הצעת שר האוצר.
סעיף 6 מוצע לקבוע כי התכנית המאזנת שתוגש בהתאם לסעיף 3א1(א)(3) להצעת חוק היסוד, יחד עם דוח הפרשים שנקבע בו כי יש הפרש גירעון או הפרש הוצאות, תכלול את פעולות האיזון בהתאם לסוג ההפרש. היינו: ככל שההפרש שנוצר נובע מעלייה בהוצאה הממשלתית הרי שפעולות האיזון יכללו צעדים להקטנת ההוצאה הממשלתית בשנת התקציב, וככל שההפרש שנוצר נובע בקיטון בהכנסות המדינה הרי שפעולות האיזון יכללו צעדים להקטנת ההוצאה הממשלתית בשנת התקציב או צעדים להגדלת הכנסות המדינה בשנת התקציב.