תוכן עניינים

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום מדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023,  פרק ___': ייעול התחבורה הציבורית.. 4

פרק ___': ייעול התחבורה הציבורית.. 4

1. תיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש] 4

2. תיקון חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987. 5

דברי הסבר. 5


 

 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': תשתיות תחבורה ציבורית

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': תשתיות התחבורה הציבורית.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע

 

המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל היא נמוכה ועומדת על כ-16 קמ"ש, בהשוואה למהירות ממוצעת של כ-25 קמ"ש בערים במדינות המפותחות, שבהן אמצעים מגוונים עם זכות דרך בלעדית.

 

לאור החשיבות בפיתוח התחבורה הציבורית וניצול הפוטנציאל של נתיבי תחבורה ציבורית ונתיבים רבי תפוסה, מוצע להגביר את האכיפה בנתיבים אלו ולהקל על פיתוח מסופי תחבורה ציבורית. בהתאם לכך מוצע להכשיר מפקחים באופן שיורה שר התחבורה והבטיחות בדרכים בהסכמת השר לביטחון פנים. עוד מוצע להסמיך את משרד התחבורה למנות מפקחים, שהם עובדי המשרד, אשר יבצעו אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, ובכללם נתיבי רב תפוסה.

 

כמו כן, מוצע ליתן אפשרות מפורשת לשימוש במגרשים ריקים כמגרשי חניה לטובת חניית אוטובוסים ציבוריים, באמצעות צו של הרשות המקומית בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תתוקן פקודת התעבורה [נוסח חדש] וחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

ייעול השימוש בתחבורה ציבורית ובנתיבי רב תפוסה יוביל להפחתת הגודש בכבישים ולחיסכון במשאבים ציבוריים.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

משרד התחבורה יסמיך יותר מפקחים לטובת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע.


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום מדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023,  פרק ___': ייעול התחבורה הציבורית

 

 

פרק ___': ייעול התחבורה הציבורית

תיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש]

1.  

בפקודת התעבורה [נוסח חדש] -

 

 

(א)  בסעיף 61ז:

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא "ורשאי הוא להסמיך מפקחים רק לעניין הסמכויות האמורות בסעיף 61ח בלבד או סעיף 61ט בלבד".

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב)(2), בסופו יבוא "הכשרת המפקחים למילוי תפקידם באשר לסמכויות האמורות בסעיף 61ט תיעשה בהסכמת השר לביטחון לאומי".

 

 

 

(3) בסעיף קטן (ג), אחרי "לפי סעיף זה" יבוא "ועל הסמכויות המסורות לו".

 

 

(ב) אחרי סעיף 61ח יבוא:

 

 

"אכיפת עבירות תעבורה בידי מפקחים

61ט.

(א)  התעורר חשד לביצוע עבירה כאמור בסעיף 61ז, יהיו למפקח הסמכויות הבאות לשם אכיפתן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לאותת לנוהג ברכב שיעצור את רכבו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג בפניו תעודה רשמית המזהה אותו;

 

 

 

 

 

 

 

(3) להיכנס לסוגי הרכבים המפורטים להלן כשהם נייחים: רכב ציבורי, רכב מסחרי, אוטובוס פרטי לפי הפקודה ורכב פרטי שמספר המושבים בו עולה על שמונה מושבים מלבד הנהג;

 

 

 

 

 

 

 

(4) למסור הודעת תשלום קנס כאמור בסעיף 228(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982[1], לאחר שנוכח כי יש יסוד להניח שבוצעה עבירה מהעבירות לפי סעיף 61ז לפקודה זו.

 

 

 

 

 

 

(ב) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ולובש מדי מפקח בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) יש בידו תעודת מפקח החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג לפי דרישה."

תיקון חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987

2.  

בחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987 -

 

 

 

 

(1)  

בסעיף 5 -

 

 

 

 

(א)  אחרי "כמגרש חניה ציבורי" יבוא "לרבות כמגרש חניה לצורך חניית אוטובוס ציבורי".

 

 

 

 

(ב) אחרי "כלי רכב" יבוא "לרבות אוטובוס ציבורי כהגדרתו בפקודת התעבורה [נוסח חדש] הפועל בכפוף לרשיון קו שירות".

 

 

(2) בסעיף 6(א), אחרי "לפי כל דין", יבוא "הודיע בעל המגרש כי ישתמש במגרש כמגרש חניה פרטי, לא יהיה בכוחו של צו לשימוש ארעי כמגרש חניה ציבורי לצורך חניית אוטובוס ציבורי כאמור בסעיף 5 כדי לחייב את בעל המגרש לנהלו לצורך חניית אוטובוסים ציבוריים בלבד".

דברי הסבר

המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל הינה נמוכה ועומדת על כ-16 קמ"ש, בהשוואה למהירות ממוצעת של כ-25 קמ"ש בערים במדינות המפותחות, שבהן אמצעים מגוונים עם זכות דרך בלעדית.

 

לפי נתונים שריכזה חברת נתיבי איילון ביחס לערים - ניו יורק, דבלין, ונקובר, לונדון ובריסל, משך הנסיעה של אמצעי התחבורה הציבורית התקצר משמעותית בעקבות שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית. בניו-יורק למשל המהירות התפעולית של האוטובוסים עלתה בעד 23% בזכות נתיבי התחבורה הציבורית. בבריסל המהירות התפעולית עלתה ב-38% בזמן שיא והשונות בין זמן השיא והשפל הצטמצמה משמעותית. בנוסף, קיים קשר ישיר בין מהירות האוטובוס לגידול במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית. בדבלין למשל זמן נסיעת האוטובוסים הפך למהיר יותר ב-30% בהשוואה לרכבים הפרטיים, ובעקבות כך מספר הנוסעים גדל ב-176%.

 

לאור החשיבות בפיתוח התחבורה הציבורית וניצול הפוטנציאל של נתיבי תחבורה ציבורית ונתיבים רבי תפוסה, מוצע להגביר את האכיפה בנתיבים אלו ולהקל על פיתוח מסופי תחבורה ציבורית.

 

לסעיף 1(א)(1)              מוצע לתקן את סעיף 61ז(א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה) כך שייקבע כי, השר יהיה רשאי להסמיך מפקחים לעניין הסמכויות האמורות בסעיף 61ח בלבד או סעיף 61ט בלבד.

לסעיף 1(א)(2)              מוצע לתקן את סעיף 61ז(ב)(2) לפקודה התעבורה כך שייקבע כי, המפקחים שיוסמכו לאכיפה בנתיבי רב תפוסה יעברו הכשרה מתאימה לעניין הסמכויות שיהיו מסורות להם, כפי שיורה השר ובהסכמת השר לביטחון לאומי.

לסעיף 1(ב)                   לאור ההשקעה הרבה בהקמת נתיבי תחבורה ציבורית כחלק מהפתרון לגודש בכבישים, יש צורך בשיפור האכיפה, בפרט בדרכים בין עירוניות, ולהגביר את ביצוע האכיפה הפיסית בייחוד בנתיבים רבי תפוסה, לגביהם נדרשת בדיקת מספר הנוסעים בפנים הרכב.

 

העדר האכיפה פוגע משמעותית ביעילות נתיבי התחבורה הציבורית ונתיבי רב תפוסה- תשתיות שבהם משקיעה המדינה רבות. נוכח האמור, מוצע להוסיף את סעיף 61ט לפקודה ולהקנות למשרד התחבורה את האפשרות להסמיך מפקחים, שהם עובדי המשרד, אשר יבצעו אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, ובכללם נתיבי רב תפוסה. מוצע להסמיך את המפקחים לאותת לנוהג ברכב שיעצור את רכבו, לדרוש מכל אדם למסור למפקחים את שמו ומענו ולהזדהות בפניהם, להיכנס לרכב ציבורי, רכב מסחרי, אוטובוס פרטי ורכב פרטי שמספר המושבים בו עולה על שמונה מושבים מלבד הנהג וכן למסור הודעת תשלום קנס כאמור בסעיף 228(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982,לאחר שנוכח כי יש יסוד להניח שבוצעה עבירה מהעבירות לפי סעיף 61ז לפקודה.

 

לסעיף 2                       סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987 (להלן – חוק מגרשים ריקים), מקנה לרשויות מקומיות סמכות להוציא צו לשימוש ארעי במגרש ריק כמגרש חניה ציבורי. במסגרת זו, על בעל המגרש להתיר ל"כלי רכב" להחנות באותו המגרש ללא תשלום. החוק האמור אינו מגדיר מה עשוי לכלול "מגרש חניה ציבורי" ומהם "כלי רכב". תיקון החקיקה מוצע בכדי להבהיר כי "מגרש חניה ציבורי" כאמור בסעיף 5 לחוק מגרשים ריקים כולל בתוכו גם מגרש חניה לצורך חניית אוטובוס ציבורי ובהתאמה, כי "כלי רכב" לפי החוק כוללים גם אוטובוס ציבורי כהגדרתו בסעיף 1 לפקודת התעבורה [נוסח חדש], אשר פועל בכפוף לרישיון קו שירות.

תיקון מבהיר זה הולם את מטרת ותכלית חוק מגרשים ריקים. צו חניה נועד בין היתר להקל על מצוקת חניה ציבורית. אם חניון המיועד לחניית רכב פרטי משרת את הציבור, קל וחומר כי חניון אוטובוסים המשרת את התחבורה הציבורית – שלמען שירות הציבור נועדה – נכנס בגדר החניה הציבורית אותה ניתן להתיר על-פי חוק מגרשים ריקים.

תכלית מובהקת נוספת של חוק מגרשים ריקים היא צמצום או מניעת מפגעים סביבתיים. התיקון המבהיר נדרש כחלק מפעילות משרד התחבורה להסדיר, להרחיב ולשפר את מתקני התשתית של שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים, בעיקר באוטובוסים חשמליים. בטווח המיידי והקצר, ועד להשלמת אישור של תכניות מתאימות, פועל המשרד לאיתור של שטחים מתאימים להכשרתם המיידית כחניונים ציבוריים לאוטובוסים. פעילות זו תצמצם מפגעים סביבתיים שנגרמים מרכבים פרטיים.

במסגרת התיקון, מוצע לקבוע כי אם רשות מקומית תיתן צו המורה על שימוש ארעי לצורך חניית אוטובוסים ציבוריים ובעל המגרש הודיע כי הוא מעוניין להשתמש במגרש כמגרש חניה לרכב פרטי, בהתאם לזכאותו לפי סעיף 6 של חוק מגרשים ריקים, לא יהיה בכוחו של הצו לפי סעיף 5 לחוק כדי להגביל את השימוש במגרש החניה הפרטי לטובת חניית אוטובוסים ציבוריים בלבד.



[1] ס"ח התשמ"ב מס' 1043, עמ' 43.