תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': משק הגז הטבעי
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': משק הגז הטבעי.
תזכיר זה כולל חלק מתיקוני חקיקה אשר נכללו בהצעת חוק משק הגז הטבעי (תיקון מס' 11), התשפ"ב-2022, ובהצעת חוק משק הגז הטבעי (תיקון מס' 12) (אישור בהליך מהיר של מיתקן גז טבעי ברשת חלוקה), התשפ"ב-2022, בשינויים שונים שנקבעו בהחלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023.
התיקונים המוצעים באים להסדיר מספר עניינים בחוק משק הגז הטבעי:
א. החוק קובע כי התקופה המרבית למתן רישיון שאינו רישיון חלוקה הינה 30 שנה. בהתאם להמלצות צוות בין משרדי שהוקם לצורך גיבוש מתווה עיבוי ההון העצמי של חברת נתג"ז, אשר פוקע בסוף חודש יולי 2034, מוצע להאריך את תקופת רישיון ההולכה של החברה לתקופה אחת נוספת של 15 שנים, וזאת על מנת לשפר את המדדים הפיננסיים של החברה באמצעות מתן האפשרות לגיוס ומימון לתקופות יותר ארוכות נוכח הארכת תקופת הרישיון שניתן לחברה.
ב. בהתאם לחוק בנוסחו כיום, במקרים שבהם חברת החלוקה מעוניינת לחבר צרכן הממוקם בסמוך לקו חלוקה קיים או לקו חלוקה שכבר אושר בהליך סטטוטורי, הגם שמתווה החיבור הוא בעל מאפיינים תכנוניים פשוטים יחסית, יש צורך לקבל אישור לתוכנית עבודה לרשת חלוקה, על כל המשתמע מכך, בהליך שנמשך לרוב מספר רב של חודשים. לחלופין, ניתן לקבל אישור בעבור מקטעים דומים בלחץ נמוך מאוד, לפי סעיף 26 לחוק משק הגז, בהליך שנמשך גם הוא חודשים רבים. על מנת להקל ולייעל את תהליך קבלת האישור עבור מתקני גז בלחץ נמוך של עד 7 בר מוצע לתקן את חוק משק הגז כך שיתווסף מסלול לאישור בהליך מהיר של חיבור צרכנים סמוכים לרשת החלוקה בלחץ נמוך כאמור, במקרים המוגדרים בהצעת ההחלטה ובהתאם לתנאים המפורטים בה.
ג. החוק מאפשר לשר האנרגיה לקבוע בתקנות חובת רישיון לעניין עוסק בשיווק גז טבעי לצרכנים פרטיים. יחד עם זאת, נכון לעת הזאת, על מנת להקל ברגולציה ובבירוקרטיה ולאפשר שוק תחרותי, אין כוונה לקבוע חובת רישיון לשיווק אלא נכון להסתפק באמות מידה. בכדי להסדיר את תחום שיווק הגז הטבעי על ידי משווקים שעוסקים בשיווק גז טבעי לצרכנים פרטיים ואינם טעונים רישיונות כאמור, מוצע שהמועצה לענייני משק הגז הטבעי תהיה רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים הניתנים על ידי המשווקים. כצעד אכיפתי משלים מוצע להטיל עיצום כספי על משווק אם פעל בניגוד לאמות מידה או להוראות שנקבעו כאמור.
תיקון של חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': משק הגז הטבעי
|
1. |
בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[1] (בפרק זה – חוק משק הגז הטבעי) – |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף 15(ב) - |
||||||
|
|
|
|
(א) הסיפה החל במילים "שלא להגביל בזמן" תסומן "(1)"; |
|||||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (1) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(2) להאריך את תקופת תוקפו של רישיון הולכה שניתן לפי סעיף 11א(א) לתקופה אחת נוספת של 15 שנים."; |
||||
|
|
|
(2) אחרי סעיף 26 יבוא: |
||||||
|
|
|
"הגדרות לסעיפים 26א עד 26ח |
26א. |
בסעיף זה ובסעיפים 26ב עד 26ח- |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"אישור בהליך מהיר" – אישור שניתן לפי סעיפים 26ב עד 26ח; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"הגורם המאשר" – מהנדס הוועדה ואולם - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לעניין מיתקן גז שאינו במרחב תכנון מקומי כאמור בסעיף 12 לחוק התכנון והבנייה – מתכנן המחוז; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אם התקבלו הערות בעל מקרקעין כאמור בסעיף 26ד(ו) – רשות הרישוי המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"מגבלות" – מגבלות בנייה, פיתוח ושימוש שחלות על המקרקעין בשל הקמת מיתקן הגז; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"מהנדס הוועדה" – מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, כמשמעותו בסעיף 20 לחוק התכנון והבנייה, של הוועדה שבתחומה מוצע להקים את מיתקן הגז; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"מיתקן נקודת המעבר" – מונה ומיתקן להפחתת לחץ כאמור בסעיף 37(ב); |
||
|
|
|
|
|
|
|
"מיתקן תשתית" – כל אחד מאלה, לרבות מיתקנים המשרתים אותם: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) דרכים ומסילות ברזל לסוגיהן; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) קווי תשתית ובכלל זה קווי חשמל, קווי גז פחמימני מעובה, קווים שמובילים כימיקלים ודלק לסוגיהם או חומרים מסוכנים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) קווי תקשורת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) קווי מים, קווי ביוב וקווי ניקוז; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"מתכנן המחוז" – כמשמעותו בסעיף 8(א) לחוק התכנון והבנייה, של המחוז שבתחומו מוצע להקים את מיתקן הגז; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"רשות רישוי מקומית" – כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"תחום הבקשה" – השטח אשר בהתאם לבקשה לאישור בהליך מהיר, כמשמעותה בסעיף 26ג, כולל את כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) השטח שבו תוקם רשת החלוקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שטח שנדרש לשם הקמת מיתקן הגז והשטח שבו יחולו מגבלות בשלו, והכל בהתאם לבקשה לאישור בהליך מהיר. |
|
|
|
|
סמכות לאישור בהליך מהיר של מיתקן גז ברשת חלוקה |
26ב. |
על אף הוראות סעיפים 25 עד 26, הגורם המאשר מוסמך לאשר את מיקומו של מיתקן גז שהוא חלק מרשת חלוקה, באישור בהליך מהיר, אם מתקיימים לגבי מיתקן הגז כל אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) מיתקן הגז נועד לחבר בין רשת חלוקה שניתנו לגביה האישורים הנדרשים לפי פרק זה ולפי חוק התכנון והבנייה, לבין צרכן; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(2) במיתקן הגז יוזרם גז בלחץ שלא יעלה על 7 בר (bar); |
||
|
|
|
|
|
|
|
(3) מיתקן הגז יוקם בקרקע שייעודה דרך, בשטח ציבורי פתוח ששטחו הרצוף עולה על 10 דונם או בשטח הצרכן, ואם מיתקן הגז הוא בלחץ שלא יעלה על 4 בר (bar) – יכול שיוקם גם בשטח המיועד למיתקנים הנדסיים או בשטח חקלאי; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(4) מגבלות שיחולו בשל הקמת מיתקן הגז, שלא בשטח הצרכן, יחולו רק בקרקע או בשטח כאמור בפסקה (3); |
||
|
|
|
|
|
|
|
(5) מיתקן הגז שיוקם שלא בשטח הצרכן יהיה תת-קרקעי בלבד, למעט החלק העילי של שוחה לברז ניתוק; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(6) אורכו של מיתקן הגז שיאושר לא יעלה על 1,500 מטרים, ואם התקיימו שני התנאים שלהלן – על 3,000 מטרים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) מיתקן הגז הוא בלחץ שלא יעלה על 4 בר (bar); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בקרקע שבה יוקם מיתקן הגז ואינה שטח הצרכן, מותרת הקמת קו תשתית תת-קרקעי בהתאם לתוכנית מפורטת או תוכנית מיתאר מקומית הכוללת הוראות של תוכנית מפורטת, שאושרה לפי חוק התכנון והבנייה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
לעניין פסקה זו, "אורכו של מיתקן הגז" - אורך תשתית מיתקן הגז הגדול ביותר הנמדד החל מנקודת ההתחברות לרשת החלוקה כאמור בפסקה (1), שהיא רשת חלוקה שהאישור לגביה ניתן שלא באישור בהליך מהיר, ועד מיתקן נקודת מעבר שהוא חלק ממיתקן הגז שלגביו מתבקש האישור בהליך מהיר, בתוספת מרחקי מגבלות החלות בשל המיתקנים כאמור. |
||
|
|
|
בקשה לאישור בהליך מהיר |
26ג. |
(א) בקשה לאישור בהליך מהיר תוגש בידי בעל רישיון חלוקה (בסעיפים 26ד עד 26ה – המבקש) למהנדס הוועדה, ולעניין מיתקן גז שאינו במרחב תכנון מקומי כאמור בסעיף 12 לחוק התכנון והבנייה – למתכנן המחוז, ותכלול את כל אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תשריט בקנה מידה של 1:500, שייערך על גבי מפת מדידה שנערכה ונחתמה בידי מודד בעל רישיון לפי פקודת המדידות[2], והמעודכנת לשנה שלפני מועד הגשת הבקשה, שבו סומנו על גבי המפה כל אלה, באופן שמאפשר קריאה של כל אחד מהם בנפרד או ביחד עם האחרים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) רצועת השטח המיועדת להנחת צינור גז תת-קרקעי שהוא חלק מרשת החלוקה, המתווה של הרצועה ורוחבה, ופירוט המגבלות שיחולו עליה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מיקום מיתקני נקודת המעבר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) ייעודי הקרקע והגבלות הנוגעות לשימושי הקרקע, בהתאם לכל התכניות המאושרות לפי חוק התכנון והבנייה החלות בתחום הבקשה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) כל מיתקני התשתית וכל מיתקני הגז הנמצאים בתחום הבקשה, לרבות מיתקנים כאמור שטרם הוקמו אך אושרו בתוכנית לפי חוק התכנון והבנייה, והמגבלות החלות בשלהם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) שטח לעבודות זמניות הנלוות לעבודות הקמת מיתקן הגז לפי הבקשה לאישור בהליך מהיר, אם המגיש מבקש לכלול באישור הוראות לעניין שטח כאמור, לרבות שטח לעירום עפר, שטח אחסנה ודרך גישה זמנית אליו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) אזור נטול מקורות הצתה סביב מיתקנים הכוללים נישוב, אם נדרש; לעניין זה, "מקורות הצתה" ו-"נישוב" – כהגדרתם בתקנות לפי סעיף 25(טו); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) נספח בינוי ותיאום תשתיות, חתום בידי מתכנן מיתקן הגז, אשר יתייחס, בין השאר, לנושאים אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) תנוחה של מיתקן הגז המתוכנן על גבי מפת המדידה כאמור בפסקה (1), לרבות סימון מיקום מיתקני תשתית קיימים ומתוכננים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) פירוט התכנון המוצע של מיתקן הגז, לרבות הלחצים המתוכננים, עומק ההטמנה וחציות עיליות ותת-קרקעיות של מתקני תשתית אחרים, והכל בהתייחס גם לתיאור פני שטח, למיתקני תשתית שכנים ומיתקני גז שכנים, תת-קרקעיים ועיליים, למבנים, וכן לקווי בניין בהתאם לתקן המפורט בתוספת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) פרטי תכנון נקודתיים נדרשים, ובכלל זה פרטי החציה והשילוט; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) שטח לעבודות זמניות, אם נדרש, כאמור בפסקה (1)(ה); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מפרט שאושר לפי סעיף 24, למיתקן הגז שלגביו מבוקש האישור בהליך מהיר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) המידע וההתייחסות שהעבירו בעלי מיתקני התשתית, בהתאם לסעיף 26ד(א). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על בקשה לאישור בהליך מהיר יחתמו כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בעל רישיון החלוקה שמגיש את הבקשה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מי שערך את הבקשה מטעם בעל רישיון החלוקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מתכנן מיתקן הגז. |
|
|
|
|
תנאי מקדים להגשת בקשה וקבלת הערות לאחר ההגשה |
26ד. |
(א) בעל רישיון חלוקה לא יגיש בקשה לאישור בהליך מהיר אלא אם כן פנה לכל בעלי מיתקני התשתית בתחום הבקשה, 15 ימים לפחות לפני הגשת הבקשה, בבקשה לקבל מהם מידע בדבר מיתקני התשתית שבתחום הבקשה והתייחסות אליה (בסעיף קטן זה – הפנייה); פנייה כאמור תכלול: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הודעה לכל אחד מבעלי מיתקני התשתית בתחום הבקשה כי עליו למסור לבעל רישיון החלוקה את המידע וההתייחסות כאמור בתוך 15 ימים מיום שנמסרה לו הפנייה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) את מסמכי הבקשה כאמור בסעיף 26ג(א). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא קיבל המבקש את המידע או את ההתייחסות לבקשה בתקופה האמורה כאמור בסעיף קטן (א)(1), יגיש את הבקשה כאמור בסעיף 26ג בצירוף העתק הפנייה לבעל מיתקן התשתית. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לאחר הגשת הבקשה לאישור בהליך מהיר יודיע המבקש לכל בעלי מיתקני התשתית ובעלי המקרקעין שבתחום הבקשה על הגשת הבקשה ויצרף להודעה את מסמכי הבקשה כאמור בסעיף 26ג(א); בהודעה כאמור יציין המבקש כי באפשרות בעל מיתקן התשתית או בעל המקרקעין לשלוח את הערותיו לבקשה למהנדס הוועדה או למתכנן המחוז, שאליו הוגשה הבקשה, עם העתק למבקש, בתוך 15 ימים מיום מסירת ההודעה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הודעה לבעל מקרקעין לפי סעיף קטן (ג) תימסר או תישלח לבעל המקרקעין לפי מענו הידוע, במסירה אישית או בדואר רשום עם אישור מסירה; המבקש יצרף לבקשה את אישור המסירה כאמור או ראיה אחרת המעידה על קיום הוראת סעיף קטן זה; לא ידוע למבקש מענו של בעל המקרקעין כאמור ולא הצליח להשיגו במאמץ סביר - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) יצהיר כי מענו של בעל המקרקעין אינו ידוע לו וכי עשה מאמץ סביר להשיגו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יערוך פרסום בעיתון לפי הוראות סעיף 1א לחוק התכנון והבנייה, שיפורטו בו עיקרי הבקשה לאישור בהליך מהיר, תחום הבקשה, משרדי הגורם המאשר שבהם ניתן לעיין במסמכי הבקשה וכן האפשרות של בעל המקרקעין בתחום הבקשה לשלוח את הערותיו לבקשה למהנדס הוועדה או למתכנן המחוז, שאליו הוגשה הבקשה עם העתק למבקש בתוך 21 ימים ממועד הפרסום. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) פרסם המבקש פרסום בעיתון כאמור בסעיף קטן (ד)(2), יעביר למהנדס הוועדה או למתכנן המחוז, שאליו הוגשה הבקשה ,את העתק הפרסום וכן את התצהיר כאמור באותו סעיף קטן. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) לא קיבל מהנדס הוועדה או מתכנן המחוז, שאליו הוגשה הבקשה, את הערותיו של בעל מקרקעין לבקשה, במהלך התקופה שנקבעה לכך, יראו את בעל המקרקעין כאילו הסכים לבקשה לאישור בהליך מהיר, והמהנדס או המתכנן כאמור, יחליט בבקשה כגורם מאשר, כאמור בסעיף 26ה; קיבל המהנדס או המתכנן כאמור את הערותיו של בעל מקרקעין במהלך התקופה שנקבעה לכך, יעביר את ההערות שהתקבלו לרשות הרישוי המקומית לצורך החלטתה בבקשה כגורם מאשר, כאמור בסעיף 26ה. |
||
|
|
|
החלטה בבקשה לאישור בהליך מהיר |
26ה. |
(א) הגורם המאשר יחליט אם לאשר בקשה לאישור בהליך מהיר או לדחותה, בתוך 20 ימים מתום התקופה שבה בעל מיתקן התשתית או בעל המקרקעין רשאי היה להעביר את הערותיו כאמור בסעיפים 26ד(ג) או 26ד(ד)(2), לפי העניין; הגורם המאשר לא יקבע תנאים לאישור הבקשה, למעט לעניין אופן ביצוע העבודה המבוקשת ולעניין החזרת השטח לקדמותו בתחום ביצוע העבודה לאחר סיום העבודות; הגורם המאשר ישלח עותק של ההחלטה למגיש הבקשה ולרשות הגז הטבעי. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החלטת הגורם המאשר כאמור בסעיף קטן (א) תונחה על פי שיקולים תכנוניים ומהתוכניות החלות לפי חוק התכנון והבנייה ובשים לב להערות בעל המקרקעין ופוטנציאל הפגיעה בתשתית אחרת שעלול לגרום לפגיעה סביבתית חמורה ביותר ובלתי הפיכה, ועל פי אלה בלבד; הגורם המאשר לא ידרוש מהמבקש מסמכים, פרטים וצרופות נוספים, מעבר למפורט בסעיפים 26ג ו-26ד. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא התקבלה החלטת הגורם המאשר בתוך 5 ימים מתום התקופה שנקבעה בסעיף קטן (א), יראו את הבקשה לאישור בהליך מהיר כאילו אושרה. |
||
|
|
|
ערר על החלטה בבקשה לאישור בהליך מהיר |
26ו. |
(א) החליט הגורם המאשר לדחות את הבקשה לאישור בהליך מהיר, או לאשר את הבקשה בתנאים שאינם אופן ביצוע העבודה המבוקשת או החזרת השטח לקדמותו בתחום ביצוע העבודה לאחר סיום העבודות, רשאי מגיש הבקשה לאישור בהליך מהיר לערור על החלטה כאמור של הגורם המאשר, בתוך 15 ימים מיום שהומצאה לו. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הערר יוגש לרשות הרישוי, ואם הגורם המאשר הוא מתכנן המחוז - לוועדת המשנה לתוכניות עבודה כמשמעותה בסעיף 119ז לחוק התכנון והבנייה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מגיש הערר יעביר העתק מהערר לגורם המאשר, והגורם המאשר יהיה רשאי להשיב לערר בתוך 7 ימים מיום שהומצא לידיו הערר. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) החלטה בערר תינתן בתוך 30 ימים מיום שהוגשה תשובת הגורם המאשר לערר, כאמור בסעיף קטן (ג), או מיום שחלף המועד להגשת התשובה כאמור, לפי המוקדם, ותישלח למגיש הערר, לגורם המאשר, לרשות הגז הטבעי ולוועדה המקומית שתחום הבקשה נמצא בתחומה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) התקבל הערר, תאושר הבקשה בהתאם להחלטה בערר. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) בערר לפי סעיף קטן זה - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אם הוא מוגש לרשות הרישוי - הרכב רשות הרישוי לא יכלול את מהנדס הוועדה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מנהל הרשות או עובד הרשות שמינה לעניין זה, יוזמן לדיונים בערר ויהיה רשאי להביע את עמדת הרשות בנוגע לערר. |
|
|
|
|
מפת עדות |
26ז. |
עם סיום ביצוע העבודות לפי הבקשה לאישור בהליך מהיר, יגיש בעל רישיון החלוקה למהנדס הוועדה, ובוועדה מרחבית גם למהנדס הרשות, לרשות הארצית לכבאות והצלה ולרשות הגז הטבעי מפת עדות כפי שנקבע לפי סעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה; על גבי מפת העדות יסומנו המגבלות שיחולו בשל מיקומו של מיתקן הגז כפי שבוצע. |
||||
|
|
|
טפסים |
26ח. |
מנהל מינהל התכנון, בהסכמת מנהל רשות הגז הטבעי, רשאי לפרסם באתר האינטרנט של מינהל התכנון טפסים הכוללים את פרטי המידע לפי סעיפים 26ג ו-26ד, ופרטים אלה בלבד, לרבות טופס להגשת בקשה לאישור בהליך מהיר." |
||||
|
|
|
(3) בסעיף 38, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ב1) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), אף אם לא נקבעה חובת רישיון לעיסוק בשיווק גז טבעי לפי סעיף 5, המועצה רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל העוסק בשיווק גז טבעי לתת לצרכן הרוכש גז טבעי לשימוש ביתי או לצרכן הנמצא באזור מגורים שהצריכה המרבית במיתקני הגז המשמשים אותו אינה עולה על 16 מטרים מעוקבים של גז טבעי לשעה, לרבות לגבי העניינים הבאים: |
|||||
|
|
|
|
(1) דרכי התקשרות עם הצרכן; |
|||||
|
|
|
|
(2) האופן והתדירות של משלוח החשבונות; |
|||||
|
|
|
|
(3) אופן גביית התשלומים בעבור העוסק בשיווק גז טבעי ובעבור בעלי רישיונות הולכה וחלוקה, לרבות גבייה בשיעורים וסדרי הגבייה והתשלום; |
|||||
|
|
|
|
(4) שיעורי הריבית או הפרשי ההצמדה והריבית שישולמו על איחור בתשלומים; |
|||||
|
|
|
|
(5) המקרים והתנאים שבהם רשאי העוסק בשיווק גז טבעי להפסיק או לצמצם את שיווק הגז לצרכן; |
|||||
|
|
|
|
(6) אופן ותדירות מתן האפשרות לצרכן לעבור ממשווק למשווק; |
|||||
|
|
|
|
(7) דרכי טיפול בפניות ובתלונות הצרכן, לרבות כללים בדבר תיעוד ודיווח." |
|||||
|
|
|
(4) בסעיף 77(א) לחוק משק הגז הטבעי, ברישה, אחרי "בעל רישיון" יבוא "או העוסק בשיווק של גז טבעי לצרכן המפורט בסעיף 38(ב1)". |
||||||
|
|
|
(5) בסעיף 105 לחוק משק הגז הטבעי, האמור בו יסומן "(א)", ואחריו יבוא: |
||||||
|
|
|
"(ב) השר רשאי, בצו, לשנות את התוספת." |
||||||
|
|
|
(6) אחרי סעיף 106 לחוק משק הגז הטבעי יבוא: |
||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
(סעיף 26ג(א)(2)(ב)) |
||||||
|
|
|
1. תקן ישראלי ת"י 5664, חלק 3[3]." |
||||||
כללי מוצע להסדיר שלושה עניינים בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002 (בפרק זה – חוק משק הגז הטבעי). התיקון הראשון מוצע בפסקה (1) לסעיף 1 להצעת החוק ועניינו הארכת רישיון ההולכה של חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (בפרק זה – חברת נתג"ז).
התיקון השני שמוצע בפסקה (2) לסעיף ... להצעת החוק עניינו אישור בהליך מהיר של מתקן גז טבעי ברשת חלוקה. הגז הטבעי מגיע אל מפעלי התעשייה והצרכנים האחרים באמצעות מערכת הולכה ורשת חלוקה. רשת החלוקה מזרימה גז טבעי בלחץ נמוך לצרכנים ברחבי הארץ והיא מוקמת על ידי חברות החלוקה, שהן בעלות רישיון להקים ולהפעיל את הרשת האמורה לפי החוק.
הליך אישור תכנית עבודה לרשת חלוקה מוסדר בסעיף 25 לחוק משק הגז הטבעי. סעיף 25(יד) לחוק משק הגז הטבעי קובע כי תוכנית עבודה שאושרה לפי החוק תבוא במקום אישור לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (בפרק זה – חוק התכנון והבנייה). לעניין מיתקן גז טבעי ללחץ נמוך מאוד (עד 4 בר), ניתן להגיש היתר בנייה לפי סעיף 26 לחוק משק הגז הטבעי ולפי תקנות התכנון והבנייה (הקמת מיתקן גז טבעי בלחץ נמוך מאוד), התשס"ז-2006 (בפרק זה – תקנות הקמת מיתקן גז טבעי בלחץ נמוך מאוד).
סעיף 119ה לחוק התכנון והבנייה מעגן את הליך התכנון הייחודי שלפי סעיף 26 לחוק משק הגז הטבעי. סעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה קובע כי הקמת קו תשתית תת-קרקעית בידי בעל רישיון לחלוקת גז – אינה טעונה היתר בנייה.
לפי הדין כיום, במקרים שבהם חברת החלוקה מעוניינת לחבר צרכן הממוקם בסמוך לקו חלוקה קיים או לקו חלוקה שכבר אושר בהליך סטטוטורי, הגם שמתווה החיבור הוא בעל מאפיינים תכנוניים פשוטים יחסית, יש צורך לקבל אישור לתוכנית עבודה לרשת חלוקה, על כל המשתמע מכך, בהליך שנמשך לרוב מספר רב של חודשים. לחלופין, ניתן לקבל אישור בעבור מקטעים דומים בלחץ נמוך מאוד, לפי סעיף 26 לחוק משק הגז הטבעי, בהליך שנמשך גם הוא חודשים רבים.
מוצע להוסיף לחוק משק הגז הטבעי מסלול לאישור בהליך מהיר של חיבור צרכנים סמוכים לרשת החלוקה בלחץ נמוך של עד 7 בר, במקרים המוגדרים בהצעת החוק ובתנאים המפורטים בה. מסלול זה מקוצר ויעיל יותר לעומת הליך אישור תוכנית עבודה לרשת חלוקה המוסדר כאמור בסעיף 25 לחוק משק הגז הטבעי ובתקנות חוק משק הגז הטבעי (תוכנית עבודה לרשת חלוקה), התשע"ז-2016, ולעומת הליך אישור הקמת מיתקן גז בלחץ נמוך מאוד, עד 4 בר, המוסדר כאמור בסעיף 26 לחוק ובתקנות הקמת מיתקן גז בלחץ נמוך מאוד.
לתיקון המוצע תועלות רבות למשק ולציבור הצרכנים ובשל כך ישנה חשיבות רבה לקידומו בהקדם האפשרי.
פרישת רשת החלוקה התקדמה מאוד בשנים האחרונות וכיום ישנו מספר משמעותי של צרכנים פוטנציאליים המצויים בסמיכות לרשת החלוקה הקיימת, או שצפויה להיות מוקמת בקרוב. בין השאר, התיקון צפוי לסייע בהפחתת הרגולציה הקיימת כיום ובכלל זה בקיצור לוחות הזמנים, ולהקל באופן ניכר על חיבור אותם צרכנים. כיום גם במקרים פשוטים שבהם הצרכן סמוך לרשת החלוקה שאושרה ואשר זמן הקמת מיתקן הגז לחיבורו צפוי להיות קצר יחסית, קבלת האישור הסטטוטורי אורכת לרוב חודשים רבים, בעוד שלפי ההליך המוצע תקופה זו תתקצר משמעותית וניתן יהיה לאשר את הבקשה בתוך זמן קצר ביותר.
בכך התיקון צפוי לסייע בקידום תועלות הכלכליות והאחרות, הן לצרכנים עצמם והן מהבחינה המשקית, ולסייע בחסכון תשומות הן בהיבט התכנוני-סטטוטורי והן מבחינת העלויות המשקיות כאמור.
התיקון השלישי שמוצע בפסקה (3) לסעיף .... להצעת החוק, עניינו קביעת אמות מידה לעוסקים בתחום שיווק הגז הטבעי לצרכנים פרטיים. סעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי קובע כי המועצה לענייני משק הגז הטבעי רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות שעל בעל רישיון לפי החוק לתת לצרכניו.
העיסוק בשיווק גז טבעי אינו טעון רישיון ונכון לעכשיו אין כוונה לקבוע בתקנות חובת רישיון כאמור בהתאם לסמכות שר האנרגיה שבסעיף 5 לחוק משק הגז הטבעי. על כן לפי סעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי בנוסחו היום, אין אפשרות לקבוע אמות מידה או הוראות לעניין מי שעוסק בשיווק של גז טבעי.
מוצע לתקן את חוק משק הגז הטבעי באופן שיאפשר למועצה לענייני משק הגז הטבעי, לקבוע אמות מידה או הוראות למשווקים, לפי עיקרי הדברים המפורטים להלן. כמו כן, כצעד משלים לכך מוצע לתקן בהתאם את סעיף 77 לחוק משק הגז הטבעי, שעניינו הטלת עיצומים כספיים, כך שניתן יהיה להטיל עיצום כספי על משווק שפעל בניגוד לאמות המידה או להוראות שנקבעו כאמור בסעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי כנוסחו המוצע.
יצוין כי המשווקים פועלים במשק הגז הטבעי כחלק ממערכת יחסים משולשת, בינם לבין הצרכן ולבין בעל רישיון החלוקה האמון על הקמה והפעלה של רשת החלוקה לפי רישיונו בהתאם לסעיף 3(2) לחוק משק הגז הטבעי. קביעת אמות מידה לשירות בעבור צרכנים במקטע הביתי תאפשר קביעת רמת שירות אחידה לשיווק גז טבעי לאותם צרכנים. בהיעדר אמות מידה כאמור, השירות לצרכנים אלו ניתן לפי שיקולי החברות העוסקות בשיווק, באופן שאינו אחיד ובלא התוויה של סטנדרט מינימלי למתן השירותים. לנוכח האמור, ישנו צורך ממשי בהסדרת פעילות זו בהקדם האפשרי והתייחסות הרגולטור לנושאים שבבסיס מתן השירות – ביניהם התקשרות עם הצרכן, גביית תשלומים ומשלוח חשבונות, הפסקה או צמצום השירות וכדומה. קביעת אמות המידה לשירות בנסיבות אלו משמעותית ביותר כאשר מדובר בצרכנים קטנים בעלי היקף צריכה נמוך יחסית.
לפסקה (1)
סעיף 15 לחוק משק הגז הטבעי קובע כי התקופה המרבית למתן רישיון שאינו רישיון חלוקה הינה 30 שנה. ביום י"ד באב התשס"ד (1 באוגוסט 2004) ניתן לחברת נתג"ז רישיון הולכה ל-30 שנה, והוא בתוקף עד יום ט"ו באב התשצ"ד (31 ביולי 2034). בשנת 2015 הוקם צוות בין-משרדי שכלל נציגים של משרד האנרגיה, האוצר, רשות החברות הממשלתיות ורשות הגז הטבעי, לצורך גיבוש מתווה עיבוי ההון העצמי של חברת נתג"ז (בפרק זה – הצוות). הצוות בחן, בין השאר, את יחס ההון הפיננסי של חברת נתג"ז, שהיו נמוך באותה תקופה בהשוואה לחברות ממשלתיות אחרות שפועלות בתחום התשתיות. בין השאר, המליץ הצוות על הארכת תקופת רישיון ההולכה של החברה, כדי לשפר את המדדים הפיננסיים של החברה, וזאת באמצעות מתן האפשרות לגיוס ומימון לתקופות ארוכות יותר. לנוכח זאת, מוצע לתקן את סעיף 15(ב) לחוק משק הגז הטבעי ולקבוע כי שר האנרגיה יהיה רשאי להאריך את תקופת רישיון ההולכה של חברת נתג"ז לתקופה אחת נוספת של 15 שנים.
לפסקה (2)
לסעיף 26א המוצע מוצע לקבוע הגדרות למונחים שיש בהם שימוש בהצעת החוק לעניין הסדרת האישור בהליך מהיר. בכלל זה מוצע לכנות את ההליך המוצע כ"אישור בהליך מהיר", את הגורמים התכנוניים הרלוונטיים (מהנדס הוועדה ומתכנן המחוז) כמי שנושאים בתפקיד ביחס למיקום המבוקש של מיתקן הגז שיוקם, את "תחום הבקשה" בצורה רחבה, ככוללת, חוץ מהשטח שבו תוקם המערכת, גם את השטח שנדרש לשם הקמת המערכת וכן שטח שבו יחולו מגבלות בנייה, פיתוח או שימוש בשל המיתקן.
לסעיף 26ב המוצע מוצע לקבוע כי הגורם שיהיה מוסמך לאשר את תשתית החלוקה באישור בהליך מהיר לפי סעיף זה הוא מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המרחב התכנוני שבו מתוכננת הקמת התשתית (להלן - מהנדס הוועדה), ולעניין מיתקן גז שאינו במרחב תכנון מקומי כאמור בסעיף 12 לחוק התכנון והבנייה – מתכנן המחוז.
בנוסף, מוצע לקבוע את התנאים אשר בהתקיימם יינתן אישור בהליך מהיר להקמת מיתקן גז. אישור כאמור יינתן רק למיתקן שנועד לחבר בין רשת חלוקה שניתנו לגביה האישורים הנדרשים לפי פרק ג' לחוק משק הגז הטבעי (הכוללים, בין השאר, מפרט שאושר לפי סעיף 24) ולפי חוק התכנון והבנייה, לבין צרכן גז טבעי, ואשר מוזרם בו גז בלחץ שלא יעלה על 7 בר (פסקאות 1 ו-2).
תנאי נוסף לאישור בהליך מהיר הוא שמיתקן הגז ומגבלות הבטיחות הנובעות מהקמתו יהיו בקרקע שייעודה דרך, בשטח ציבורי פתוח ששטחו הרצוף עולה על 10 דונם או בשטח הצרכן, כמפורט בסעיף. אם מיתקן הגז הוא בלחץ שלא יעלה על 4 בר, יינתן אישור בהליך מהיר גם בקרקע שייעודה שטח למיתקנים הנדסיים ושטח חקלאי (פסקאות 3 ו-4).
כמו כן נדרש כי מיתקן הגז שיוקם יהיה תת-קרקעי בלבד, למעט החלק העילי של שוחה לברז ניתוק. הוראה זו לא תחול לגבי מתקן גז שיוקם בשטח צרכן (פסקה 5).
במסגרת התיקון המוצע ניתן לבקש אישור בהליך מהיר בשני מקרים (פסקה 6):
- אם אורכו של מיתקן הגז אינו עולה על 1,500 מטרים;
- אם אורכו של מיתקן הגז עולה על 3,000 מטרים – הוא בלחץ שלא יעלה על 4 בר, ובקרקע שבה יוקם מיתקן הגז ואינה שטח הצרכן, מותרת הקמת קו תשתית תת-קרקעי לפי תוכנית מפורטת או תוכנית מיתאר מקומית הכוללת הוראות של תוכנית מפורטת (כמשמעותה בסעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה).
אורך מיתקן הגז יימדד בין נקודת ההתחברות לרשת חלוקה מאושרת כדין, שלא לפי התיקון המוצע, לבין מיתקן נקודת המעבר שהוא חלק ממיתקן הגז שלגביו מתבקש האישור בהליך מהיר המוצע, כמפורט בסעיף; תשתית כאמור יכולה לכלול נקודת מעבר אחת או יותר, כלומר גם אם האישור או החיבור של רשת חלוקה יעשה במספר שלבים שכולם או חלקם אושרו בהליך המהיר המוצע.
יובהר, כי המדידה הקובעת תהיה של המקטע הארוך ביותר במיתקן, שכן אפשר שיהיו מספר נקודות מעבר במיתקן חלוקה אחד.
לסעיף 26ג המוצע בקשה לאישור בהליך מהיר תוגש לגורם המאשר בידי בעל רישיון חלוקה ותכלול תשריט מפורט, שבו יסומנו על גבי מפה הפרטים שנדרשים כדי לבחון את הבקשה, באופן שמאפשר לקרוא כל רובד של הפרטים, לפי כל אחת מהפסקאות שבסעיף קטן (א)(1) המוצע, בנפרד או ביחד עם האחרים.
בנוסף תכלול הבקשה נספח בינוי כמפורט בסעיף קטן (א)(2) ומסמכים נוספים כמפורט בסעיף קטן (א) המוצע, לרבות מפרט שאושר לפי סעיף 24 לחוק משק הגז הטבעי, וכן התייחסות בעלי מיתקני התשתית, והמידע שהעבירו בהתאם לסעיף 26ד(א) המוצע.
על הבקשה יחתמו בעל רישיון החלוקה שהוא מגיש הבקשה, עורך הבקשה מטעם בעל רישיון החלוקה ומתכנן מיתקן הגז.
לסעיף 26ד המוצע מוצע לקבוע כי בעל רישיון חלוקה לא יגיש בקשה לאישור בהליך מהיר אלא אם כן פנה לכל בעלי מיתקני התשתית בתחום הבקשה, 15 ימים לפחות לפני הגשת הבקשה, לקבל מהם מידע בדבר מיתקני התשתית שבתחום הבקשה ואת התייחסותם לבקשה, וכלל בבקשה הודעה ואת מסמכי הבקשה, והכל כמפורט בפסקאות (1) ו-(2) לסעיף קטן (א) המוצע.
מוצע לקבוע, כי ככל שהמבקש לא קיבל את המידע או את ההתייחסות לבקשה בתוך 15 הימים האמורים, הוא יגיש את הבקשה לגורם המאשר בצירוף העתק הפנייה לבעל מיתקן התשתית.
כמו כן, מוצע לקבוע הליך לקבלת עמדות בעלי מקרקעין בתחום הבקשה, ולקבלת הערות בעלי מיתקני התשתית בתחום הבקשה - וזאת לאחר הגשת הבקשה, כמפורט בסעיף קטן (ג) ואילך.
כך למשל, לעניין בעל מקרקעין שמענו אינו ידוע, מוצא לקבוע הסדר של פרסום בעיתון, בדומה להוראות שחלות במצבים דומים לפי חוק התכנון והבנייה.
מוצע לקבוע כי אם הגורם המאשר לא קיבל את הערותיו של בעל מקרקעין לבקשה במהלך התקופה שנקבעה לכך, יראו את בעל המקרקעין כאילו הסכים לבקשה לאישור בהליך מהיר.
לסעיף 26ה המוצע מוצע לקבוע כי הגורם המאשר יחליט בבקשה לאישור בהליך מהיר בתוך 20 ימים מתום התקופה שבה בעל מיתקן התשתית או בעל המקרקעין היו רשאים להעביר את הערותיהם כאמור בסעיפים 26ד(ג) או 26ד(ד)(2), לפי העניין. הגורם המאשר לא יקבע תנאים לאישור הבקשה, למעט לעניין אופן ביצוע העבודה המבוקשת ולעניין החזרת השטח לקדמותו בתחום ביצוע העבודה ולאחר סיום העבודות.
כמו כן, מוצע לקבוע כי הגורם המאשר לא יוכל לדרוש ממגיש הבקשה מסמכים, פרטים וצרופות נוספים, מעבר למפורט בסעיפים 26ג ו-26ד המוצעים.
עוד מוצע לעגן את העיקרון שלפיו החלטת הגורם המאשר תונחה על פי שיקולים תכנוניים הנובעים מהערות בעל המקרקעין ומהתוכניות החלות בהתאם לחוק התכנון והבנייה, מחוק משק הגז הטבעי, או מפוטנציאל פגיעה בתשתית אחרת שעלול לגרום לפגיעה סביבתית חמורה ביותר ובלתי הפיכה, ועל פי אלה בלבד.
אם לא התקבלה החלטת הגורם המאשר בתוך 5 ימים מתום התקופה שנקבעה בסעיף קטן (א), יראו את הבקשה לאישור בהליך מהיר כבקשה שאושרה.
לסעיף 26ו המוצע על החלטת מהנדס הוועדה הדוחה את הבקשה לאישור בהליך מהיר או הקובעת תנאים בניגוד לאמור בסעיף 26ה, ניתן יהיה לערור לוועדת ערר בתוך 15 ימים.
מוצע לקבוע את ההליך לערר כאמור: הוא יוגש בתוך 15 ימים מיום שבו הומצאה ההחלטה למבקש, אם הגורם המאשר הוא מהנדס הוועדה – הערר עליו יוגש לרשות הרישוי, ואם הגורם המאשר הוא מתכנן המחוז – לוועדת המשנה לתוכניות עבודה, המוקמת לפי סעיף 119ז לחוק התכנון והבנייה, הגורם המאשר יוכל להשיב לערר בתוך 7 ימים מיום שהומצאה אליו וההחלטה בערר תתקבל בתוך 30 ימים מיום שהוגשה או מיום שהוגשה תגובת הגורם המאשר, לפי המוקדם.
מוצע להבהיר כי בערר שמוגש לרשות הרישוי – הרכב הרשות לא יכלול את מהנדס הוועדה, שכן על החלטתו מוגש הערר. כן מוצע לקבוע כי מנהל הרשות לגז טבעי, שמונה לפי סעיף 59 לחוק משק הגז הטבעי, או עובד הרשות מטעמו יוזמן לדיונים בערר ויהיה רשאי להביא את עמדת הרשות בנוגע לערר.
לסעיף 26ז המוצע מוצע לקבוע כי עם סיום ביצוע העבודות לפי אישור בהליך מהיר שניתן, יגיש בעל רישיון החלוקה מפת עדות (As Made) למהנדס הוועדה, לרשות הארצית לכבאות והצלה ולרשות הגז הטבעי.
לסעיף 26ח המוצע מוצע להסמיך את מנהל מינהל התכנון, בהסכמת מנהל רשות הגז הטבעי, לפרסם באתר האינטרנט של מינהל התכנון, טפסים שישמשו להגשת בקשה לאישור בהליך מהיר. יודגש, כי טפסים אלו יתייחסו רק לפרטי המידע שבסעיפים 26ג ו-26ד המוצעים, ולא תהיה אפשרות להוסיף בקשה למידע נוסף במסגרת טפסים אלו.
לפסקה (3) מוצע לתקן את סעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי ולקבוע כי גם אם לא נקבעה חובה לקבלת רישיון, המועצה תהיה רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל העוסק בשיווק של גז טבעי לתת לצרכן הרוכש גז טבעי לשימוש ביתי או לצרכן שלחץ הגז הטבעי המסופק במקטע המחבר אותו לרשת החלוקה הוא נמוך ודומה באופיו ללחץ הגז טבעי שנועד לשימוש ביתי.
לפסקה (4) בהמשך לתיקון המוצע לסעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי, מוצע לתקן את סעיף 77 לחוק משק הגז הטבעי שעניינו עיצומים כספיים, כך שמנהל רשות הגז הטבעי יהיה רשאי להטיל עיצום כספי על העוסק בשיווק של גז טבעי לצרכנים המפורטים בסעיף 38(ב1), אם משווק כאמור פעל בניגוד לאמות המידה או ההוראות שקבעה המועצה בהתאם לסעיף 38(ב1) המוצע.
לפסקה (5) מוצע להסמיך את שר האנרגיה והתשתיות לשנות את התוספת לחוק משק הגז הטבעי, שנקבעה לצורך הפרטים שנדרשים לבקשה לאישור בהליך מהיר, שמפנה לתקן הישראלי הרלוונטי לעניין קווי הבניין שבתחום הבקשה לאישור בהליך מהיר.
לפסקה (6) מוצע לקבוע בתוספת לחוק משק הגז הטבעי, לצורך הפרטים שנדרשים לבקשה לאישור בהליך מהיר, בהתאם לסעיף 26ג המוצע, הפנייה לתקן ישראלי 5664, חלק 3, שהוא התקן הישראלי הרלוונטי לעניין קווי הבניין שבתחום הבקשה לאישור בהליך מהיר.