טיוטת תקנות

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ג-2023.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

על רקע סיכום מקצועי בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר, שגובש בחודש ינואר 2021, בהדברות עם מועצת החלב ונציגי יצרני החלב והמחלבות, תוקן חוק תכנון משק החלב, התשע"א - 2011 (תיקון מספר 4). בהתאם לתיקון, תוקפה של הוראת המעבר הקבועה בסעיף 44 לחוק, שהסמיכה את שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר (להלן – השרים) לקבוע תקנות בדבר המחירים שעל מחלבה לשלם ליצרן עבור ליטר חלב גולמי, הוארך עד ליום 31 בדצמבר 2023, תוך מתן אפשרות לשרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך את התקופה בשנתיים נוספות.

בהתאם לתיקון מספר 4 קבעו השרים, במסגרת תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב) (הוראת שעה), התשפ"ב –2021 (להן – הוראת השעה), הוראות שונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק. מכוח סעיף 44(ב)(3) ו-(4) לחוק נקבע כי חישוב עלויות של ייצור חלב יעשה לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר. כן נקבע כי מהמחיר הרבעוני לליטר חלב ברבעון השלישי וברבעון הרביעי של שנת 2021 יופחתו 2.8 אגורות.

ביוני 2022 נחתם סיכום בין משרדי נוסף, לפיו הומלץ לשרים לתקן את החוק כך שסקר עלויות ייצור חלב יביא בחשבון רפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 800 אלף ליטר או יותר (במקום 700). עוד הוסכם להפחית במשך 4 רבעונים את מחיר המטרה בסך של 2.15 אגורות לליטר.

בהמשך לכך, ביום 20 בפברואר 2023 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת להנחה על שולחן הכנסת לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 5), התשפ"ג- 2023. התיקון לחוק יסמיך את השרים לעגן את השינויים שסוכמו בתקנות. בשל המועד בו קודם התיקון לחוק, לקראת תום הרבעון הראשון של שנת 2023, נקבע בחוק כי ברבעון השני של שנת 2023, יופחת מחיר המטרה ב- 2.90 אגרות (ולא ב- 2.15 אג'). ההפחתה ב-0.75 אגורות נוספות ברבעון השני, מביאה בחשבון חלק מההפחתה שהיתה מתבצעת ברבעון הראשון אילו חישוב העלויות היה נעשה באותו מועד, לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר.

מוצע לבצע את התיקונים הנדרשים בהוראת השעה לצורך יישום הסיכום הבין משרדי בעניין הפחתת מחיר המטרה, וזאת לאחר השלמת הליך החקיקה של הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 5), התשפ"ג–2023.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

טיוטת תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב) (הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 44(ב)(1), (3) ו-(4א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב) (הוראת שעה), התשפ"ב –2021[2], בתקנה 1 –

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום "י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023)" יבוא "ט' בניסן התשפ"ג (31 במרס 2023)";

 

 

(2) אחרי תקנת משנה  (א) יבוא:

 

 

 

"(א1) על אף האמור בתקנות העיקריות, בתקופה שמיום י' בניסן התשפ"ג (1 באפריל 2023) עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), יראו כאילו בתקנה 6(א) לתקנות העיקריות –

 

 

 

 

(1) בפסקה (1), בסופה בא "חישוב עלות כאמור יתבסס על תוצאות הסקר ביחס לרפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר או יותר";

 

 

 

 

(2) בפסקה (2), אחרי "על פי תוצאות הסקר" בא "ביחס לרפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר או יותר".";

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג) על אף האמור בתקנות העיקריות, בכל אחת מהתקופות המפורטות להלן, יראו כאילו בתקנה 7(4) לתקנות העיקריות, התבצע התיקון המפורט לצד התקופה:

 

 

 

 

(1)       ברבעון השני של שנת 2023 – בסופה של התקנה בא "והכל בהפחתה של 2.90 אגורות";

 

 

 

 

(2)       החל ברבעון השלישי של שנת 2023 עד הרבעון הראשון של שנת 2024 – בסופה של התקנה בא "והכל בהפחתה של 2.15 אגורות.".

 

 

___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2023)

 (חמ 4292 – 3)

 

 

 

__________________                                                                       __________________

      בצלאל סמוטריץ'                                                                                         אבי דיכטר

        שר האוצר                                                                                     שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי

בסעיף 44(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק) נקבעה הוראת מעבר לפיה, עד יום ז' בתשרי התש"ף (6 באוקטובר 2019), המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעד חלב בקר במכסה (להלן - מחיר המטרה) יקבעו בתקנות שיתקינו שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולא לפי המנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק, שהוא לפי חוק הפיקוח. המועד האמור נדחה לפי חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 3), התש"ף – 2020, עד ליום ד ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

נוכח התפזרות הכנסת ביום ח' טבת תשפ"א (23 דצמבר, 2020) בשל אי קבלת חוק תקציב, הוארך תוקפן של הוראת המעבר והתקנות מכוח סעיף 44(ב) לחוק מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021).

על רקע סיכום מקצועי בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר, אשר גובש בחודש ינואר 2021 בהדברות עם מועצת החלב ונציגי יצרני החלב והמחלבות, תוקן החוק (תיקון מס' 4) כך שתוקפה של הוראת המעבר הוארך  בשלוש שנים נוספות, עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), תוך מתן אפשרות לשרי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר להאריך את התקופה בפרק זמן נוסף, עד י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

לפי תיקון מספר 4 לחוק, קבעו השרים בהוראת שעה לתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים), התשע"ב-2012 (להלן – התקנות), בתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים)(הוראת שעה), התשפ"ב – 2021 (להלן – הוראת השעה העיקרית), הוראות שונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק, באופן שמאפשר חישוב עלויות של ייצור חלב לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר.

ביום 28.6.2022 נחתם סיכום בין משרדי נוסף בענף החלב (להלן: הסיכום המקצועי), לפיו הומלץ לשרים לתקן את החוק כך שסקר עלויות ייצור חלב יביא בחשבון רפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 800 אלף ליטר או יותר (במקום 700 אלף ליטר). עוד הוסכם להפחית במשך 4 רבעונים את מחיר המטרה בסך של 2.15 אגורות לליטר.

בהמשך לכך, ביום 20 בפברואר 2023 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת להנחה על שולחן הכנסת לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 5), התשפ"ג- 2023. התיקון לחוק יסמיך את השרים לעגן את השינויים שסוכמו בתקנות. בשל המועד בו קודם התיקון לחוק, לקראת תום הרבעון הראשון של שנת 2023, נקבע בחוק כי ברבעון השני של שנת 2023, מחיר המטרה יופחת ב- 2.90 אגרות (ולא ב- 2.15אג'). ההפחתה ב-0.75 אגורות נוספות ברבעון השני, מביאה בחשבון חלק מההפחתה שהיתה מתבצעת ברבעון הראשון אילו חישוב העלויות היה נעשה באותו מועד, לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר.

מוצע לבצע את התיקונים הנדרשים בהוראת השעה לצורך יישום הסיכום הבין משרדי בעניין הפחתת מחיר המטרה, וזאת לאחר השלמת הליך החקיקה של הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 5), התשפ"ג–2023.

לתקנה 1

לפסקאות (1) ו- (2) - אופן חישוב עלויות הייצור מעוגן בתקנה 6 לתקנות. חישוב המחיר הרבעוני לליטר חלב עתיד להתבסס על עלויות הייצור ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר, וזאת עד ליום 31 דצמבר 2023.

על פי התיקון המוצע, החישוב לפי עלויות הייצור ברפתות בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר יתבצע עד ליום 31 במרס, 2023. כן מוצע, בהתאם להסדר שבהצעת חוק תיקון מס' 5, כי החישוב יתבסס על עלות ייצור חלב ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר או יותר,  וזאת החל מיום 1 אפריל 2023 ועד ליום 31 דצמבר, 2025. השינוי המוצע בבסיס החישוב של המחיר הרבעוני לליטר חלב , צפוי להפחית את מחיר המטרה הרבעוני ב- 1.5 אג' לליטר.

פסקה (3) - בהתאם להסדר שבהצעת חוק תיקון מס' 5, מוצע להוסיף את תקנה 6(ג) לתקנות הוראת השעה העיקרית ולקבוע כי ברבעון השני של שנת 2023 יופחתו 2.15 אגורות מהמחיר הרבעוני לליטר חלב. סכום זה כולל את סכום ההפחתה של 2.15 אגורות שנקבע בסיכום הבין משרדי, וכן סכום נוסף של 0.75 אגורות המשקף המשקף חלק מההפרש בין מחיר המטרה  שנקבע בפועל ברבעון הראשון של 2023 לבין המחיר שהיה אמור להיקבע לפי הסיכום הבין משרדי. כמו כן, מוצע לקבוע כי החל מהרבעון השלישי של שנת 2023 ולמשך 3 רבעונים רצופים (קרי בין 1 ביולי 2023 ועד 31 במרס, 2024, תבוצע הפחתה של מחיר המטרה הרבעוני ב-2.15 אגורות לליטר.

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762; יושלם...

[2] ק"ת התשפ"ב, עמ' 46.