תוכן עניינים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
פרק ___': הקצאת מספרי חשבוניות
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הקצאת מספרי חשבוניות
תזכיר זה כולל תיקוני חקיקה שצפויים להיכלל במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, ואשר מפורטים בטיוטת הצעת החלטה לממשלה, אשר הופצה להערות הציבור ביום 15 בפברואר 2023 ביחד עם יתר הצעות ההחלטה לעניין התכנית הכלכלית האמורה.
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הקצאת מספרי חשבוניות.
בישראל קיימת בשנים האחרונות תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס אשר הוצאו שלא כדין. תופעה זו גורמת נזק של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה. על מנת לצמצם את התופעה ולסכל מראש הוצאה של חשבוניות מס שלא כדין, מוצע לבצע תיקונים בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, אשר יאפשרו הפעלת מערך של בקרה על חשבוניות מס שערכן מעל 5,000 שקלים חדשים באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות מקוונות בשלב הוצאת החשבוניות מעוסקים ללקוחותיהם.
תיקון של חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.
השינויים המוצעים צפויים להביא לעלייה של כ-1 מיליארד ₪ בהכנסות המדינה כל שנה בהבשלה מלאה.
לצורך יישום תזכיר החוק יהיה צורך בהקמת יחידה ייעודית לניהול ותפעול חדר הבקרה שתפקידו לטפל באופן שוטף ומהיר בצרכים תפעוליים.
תזכיר חוק ההתייעלות (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הקצאת מספרי חשבוניות
|
|
|
||||||
|
1. |
בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1] - |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף 38, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יותר ניכוי מס התשומות הכלול בחשבונית מס שסכומה, בלא המס, עולה על 5,000 שקלים חדשים ושאינה כוללת מספר שהקצה לה המנהל כאמור בסעיף 47."; |
||||
|
|
|
(2) בסעיף 47 - |
|||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), הקטע החל במילים "שמספרה הוקצה" עד המילים "סעיף 69(א2)" – יימחק; |
||||
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (א1), במקום "בסעיף קטן (א)" יבוא "בסעיפים קטנים (א) או (א2)"; |
||||
|
|
|
|
(ג) אחרי סעיף קטן (א1) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(א2) |
(1) עוסק מורשה המוציא חשבונית מס כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש מהמנהל להקצות מספר לחשבונית המס (בסעיף קטן זה - המבקש), ובעסקה שסכומה עולה על הסכום האמור בסעיף 38(א1), חייב הוא לעשות כן אם ביקש הקונה; האמור בסעיף קטן זה יחול לעניין חשבונית מס שהוצאה בשל עסקה שהמס שחל לגביה אינו בשיעור אפס; |
||
|
|
|
|
|
|
(2) המבקש יגיש את הבקשה כאמור בפסקה (1) באופן מקוון כפי שיורה המנהל; הקצה המנהל לחשבונית המס מספר, יציין המבקש את המספר על גבי חשבונית המס; |
||
|
|
|
|
|
|
(3) היה למנהל יסוד סביר לחשש שחשבונית המס שלגביה הוגשה הבקשה תוצא שלא כדין, רשאי הוא לקבל החלטה מקדמית שלא להקצות לחשבונית המס מספר; החליט המנהל כאמור, ישלח למבקש באופן מיידי הודעה על כך באופן מקוון (בסעיף קטן זה - ההודעה המקוונת); ההודעה המקוונת תכלול הזמנה של המבקש להביא לפני המנהל את טענותיו תוך שלושה ימי עסקים מיום שליחת ההודעה המקוונת (בסעיף זה – השימוע), וכן הסבר בדבר החלופות המפורטות להלן: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(א) המבקש רשאי לפנות למנהל בבקשה שהמנהל ישלח הודעה מקוונת לקונה, אם הוא עוסק, בה יוצע לקונה לקבל על עצמו את תשלום המס בשל העסקה; קיבל הקונה על עצמו את תשלום המס כאמור, יחולו ההוראות שלהלן: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הקונה יוציא חשבונית מס ערוכה על שמו הוא ויציין בה מספר שיקצה לה המנהל; הקונה ידווח על העסקה בדוח שעליו להגיש בשל עסקאותיו לפי פרק י"א; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המבקש יוציא חשבונית מס שבה תדווח העסקה כאילו היה חל עליה מס בשיעור אפס, יציין בה את המספר שהוקצה לחשבונית המס כאמור בפסקה (1) וכן כי היא הוצאה מכוח סעיף קטן זה; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המבקש רשאי להוציא לקונה חשבונית מס מבלי שהוקצה לה מספר. |
|
|
|
|
|
|
(א3) על שימוע לפי סעיף קטן (א2)(3) יחולו ההוראות המפורטות להלן: |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) עד קיומו של השימוע יבהיר המנהל למבקש את העילה להחלטה שלא להקצות מספר לחשבונית המס והמבקש לא יקבל מספר הקצאה; |
||
|
|
|
|
|
|
(2) המנהל רשאי לקיים את השימוע באמצעות היוועדות חזותית; לעניין פסקה זו, "היוועדות חזותית" - תקשורת בין כמה מוקדים המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת; |
||
|
|
|
|
|
|
(3) שימוע לפי סעיף זה יכול שישמש הזדמנות להבאת טענות לפי כל סעיף אחר בחוק זה; |
||
|
|
|
|
|
|
(4) מי שקיבל את ההחלטה כאמור בפסקה (א2)(3) לא יחליט בבקשה להקצאת מספר לאחר קיום השימוע; |
||
|
|
|
|
|
|
(5) החליט המנהל לאחר קיום השימוע כי חשבונית המס תוצא שלא כדין - לא יקצה לה מספר; לא החליט המנהל בבקשה לפי סעיף קטן זה בתוך יום עסקים אחד מתום השימוע, יראו את הבקשה כאילו נתקבלה והמנהל יקצה לחשבונית המס מספר כמבוקש; |
||
|
|
|
|
|
|
(6) על החלטת המנהל שלא להקצות לחשבונית המס מספר רשאי העוסק לערער לפני בית המשפט המחוזי, ולעניין זה יחולו הוראות סעיף 82 ו-83(א) עד (ג) בשינויים המחויבים. |
||
|
|
|
|
(ד) סעיף קטן (ד) - בטל. |
||||
|
|
|
(3) בסעיף 69א, בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), בסופה יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"ואם הוקצו לחשבוניות המס מספרים כאמור בסעיף 47(א2) יצוינו המספרים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), בסופה יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"ואם הוקצו לחשבוניות המס מספרים כאמור בסעיף 47(א2) יצוינו המספרים"; |
|||
|
|
|
|
(ג) בפסקה (5), בסופה יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"ואם הוקצו לחשבוניות המס מספרים כאמור בסעיף 47(א2) יצוינו המספרים". |
|||
|
2. |
(א) תחילתו של פרק זה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (בפרק זה - יום התחילה). |
||||||
|
|
|
(ב) השר רשאי לדחות בצו את יום התחילה. |
|||||
|
3. |
פרק זה יחול לעניין חשבוניות מס שיוציא עוסק מיום התחילה ואילך. |
||||||
סעיף 1 כללי בישראל קיימת בשנים האחרונות תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין. תופעה זו גורמת לנזק של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה. כדי לצמצם את התופעה ולסכל מראש הוצאה של חשבוניות מס שלא כדין, מוצע לבצע תיקונים בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן- החוק) שיאפשרו הפעלת מערך בקרה על חשבוניות מס שערכן מעל 5,000 שקלים חדשים. מוצע לעשות זאת באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות בשלב הוצאת החשבוניות מעוסקים ללקוחותיהם.
לפסקה 1 סעיף 38 לחוק קובע כי עוסק זכאי לנכות מהמס שהוא חייב בו מס תשומות הכלול, בין השאר, בחשבונית מס שהוצאה לו כדין. מוצע לתקן את סעיף 38 לחוק, ולקבוע כי מס התשומות הכלול בחשבונית מס שסכומה, ללא מס, עולה על 5,000 שקלים חדשים והיא אינה כוללת מספר שהקצה לה המנהל כהגדרתו בסעיף 1 לחוק (להלן- המנהל), לא יותר בניכוי. תיקון זה צפוי לעודד עוסקים להימנע מביצוע רכישות במקרים שבהם אין מספר שהוקצה על ידי מנהל לחשבונית המס, ובכך יופחת התמריץ לעוסקים המנפיקים חשבוניות מס שלא כדין לעשות כן.
לפסקה 2 מוצע לתקן את סעיף 47 לחוק, שעניינו זכות עוסק מורשה להוציא חשבונית מס, ולקבוע כי עוסק מורשה רשאי לבקש מהמנהל להקצות לחשבונית מס מספר, וכי הוא יהיה חייב לבקש להקצות מספר כאמור לבקשת הקונה אם סכום החשבונית, ללא מס, עולה על 5,000 שקלים חדשים ויהיה חייב לציין את מספר ההקצאה על גבי חשבונית המס. החובה לבקש הקצאת מספר לפי בקשת הלקוח והחובה לציין מספר שניתן נועדו לסייע לקונים. עוד מוצע כי הקצאת מספר לחשבוניות מס לא תחול בעסקאות לגביהן לא חל מע"מ בשיעור מלא, וזאת על מנת שלא להחיל את המתווה במקרים בהם ממילא מס התשומות הגלום בחשבונית לא ינוכה.
היה למנהל יסוד סביר לחשש שהוצאת חשבונית המס שלגביה הוגשה הבקשה אינה כדין הוא רשאי שלא להקצות מספר לחשבונית המס ולהודיע למבקש כי תינתן לו זכות שימוע וכי ניתן להעביר את החבות במס לקונה, אם הוא עוסק המעוניין בכך או לחילופין המבקש רשאי להוציא ללקוח חשבונית מס בלי שהוקצה לה מספר. על החלטת מנהל כאמור תעמוד למבקש האפשרות להגיש השגה וערעור.
לפסקה 3 סעיף 69א לחוק קובע את הפרטים שיש לציין בדוח תקופתי מפורט. מוצע לקבוע כי במקרים בהם עוסק מדווח במסגרת דוח מפורט על חשבונית מס אשר הוא הוציא או אשר הוא מבקש לנכות על פיה מס תשומות, ולחשבונית המס הוקצה מספר, הוא יציין גם את המספר בדוח.
סעיף 2 מוצע כי תחילתו של פרק זה יהיה מיום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), וכי השר יהיה רשאי בצו לדחות את המועד.
סעיף 3 מוצע לקבוע כי החוק יחול לעניין חשבוניות מס שהוצאו לאחר למועד תחילתו של פרק זה.