היחידה למערכות מידע תזכיר טיוטת התוכנית הכלכלית - תקציב המדינה

מניעת הונאות בתחום הדלק

מחליטים

להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 (להלן - תקנות מס הכנסה), תקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, וצו הבלו על הדלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005, על מנת לקבוע כי החל ביום 1 בינואר 2024 לא יותרו ניכוי הוצאות ששולמו בשל רכישת דלק המשמש להנעת כלי רכב, ניכוי מס תשומות שמתחייב בו עוסק בשל רכישת דלק המשמש להנעת כלי רכב והישבון בלו ששולם על דלק המשמש להנעת כלי רכב, לפי העניין, אם לא הותקן ברכב שלגביו נתבע הניכוי או ההישבון מכשיר למדידת תצרוכת הדלק ומספר הקילומטרים, כאמור בתקנה 5 לתקנות מס הכנסה.

דברי הסבר

רקע כללי, נתונים כלכליים והשפעה על משק המדינה

ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות פיקטיביות ומעשי פשיעה חמורה, הפכו גם התחמקויות פחות מתוחכמות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף והישבון בלו, לעניין שבשגרה, המביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים. אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק.

תקנה 5 לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995, קובעת כי הוצאות החזקת רכב יותרו בניכוי רק אם הותקן ברכב שלגביו נתבעו ההוצאות מכשיר למדידת מספר הקילומטרים שנסע הרכב, למדידת תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך ומשך הזמן שהרכב היה בנסיעה, או למדידת חלק מנתונים אלה כפי שיורה הנציב. עם זאת, בתקנה 8(ב) לתקנות אלו נקבע כי תחילתה של תקנה 5 ביום שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.

עד לאחרונה מכשירים מסוג זה היו משויכים לחברות דלק ספציפיות, כלומר התקן של חברה אחת היה מאפשר ללקוח לרכוש באמצעותו דלק ממנה בלבד.

נושא זה הוסדר על ידי משרד האנרגיה בתקנות משק הדלק (קידום התחרות) (כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים כללים), התשע"ב-2011. בהתאם להסכמות בעניין זה שקיבלו תוקף של פסק דין בבג"ץ 1951/16 איגוד חברות הנפט בישראל נ׳ שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים (פורסם בנבו), החל מיום 1 בינואר 2019 לא ניתן למכור דלק לשימוש בכלי רכב באמצעות התקני תדלוק משויכים, אלא באמצעות התקני תדלוק אוטומטיים כללים בלבד, קרי התקנים המאפשרים לרכוש דלק מכל חברת דלק המספקת דלק באמצעות התקן, בין אם ההתקן שייך לאותה חברת דלק או הותקן על ידיה ובין אם לאו. לאור האמור, מוצע לקבוע כי תקנה 5 לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995, תיכנס לתוקף החל מיום 1 בינואר 2024. במקביל, על מנת להיאבק בהונאות המס גם במישורי מס נוספים, מוצע לתקן את תקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 ולקבוע כי ניתן יהיה לנכות מס תשומות על רכישת דלק להנעת כלי רכב רק אם הותקן ברכב שלגביו נדרש ניכוי מס התשומות מכשיר כאמור. מוצע גם לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005, ולקבוע כי התקנת התקן תידלוק אוניברסלי מהווה תנאי לדרישת הישבון בלו על סולר לכלי רכב.

תקציב

פעולה זו צפויה להוביל לתוספת הכנסות בסך של כ- 70 מיליון ש"ח בשנת 2024 וסך של כ-400 מיליון ש"ח בשנה, החל משנת 2025.

השפעת ההצעה על מצבת כוח האדם

אין.

החלטות קודמות של הממשלה בנושא

אין


עמדת היועץ המשפטי של המשרד יוזם ההצעה

עמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר תצורף במסגרת חוות הדעת לממשלה לתכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024.