תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 140), התשפ"ג – 2023

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 140), התשפ"ג – 2023

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק התכנון והבניה התשכ"ה -1965 (להלן - החוק) קובע את הרכבם של מוסדות התכנון ובהם: המועצה הארצית לתכנון ובניה, הוועדה לתשתיות לאומיות, הועדות המחוזיות והועדות המקומיות.

נציגי שר החקלאות ופיתוח הכפר מונו לפי החוק כחברים במוסדות התכנון האמורים: במועצה הארצית מכוח החלטת ממשלה, וביתר הוועדות מכוח הוראות החוק.

בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה- 37, נתקבלה ביום 5 בפברואר, 2023 החלטת ממשלה מס' 109 שעניינה  "שינוי שם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ל"משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי" והעברת שטחי פעולה (להלן - החלטת הממשלה). לפי החלטת הממשלה, כלל הסמכויות הנתונות לשר החקלאות ופיתוח הכפר לפי החוק יועברו לשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. כן נקבע בהחלטת הממשלה כי לשר החקלאות יהיו נציגים בכל גוף כפי שהיו לו מכוח תפקידו עובר להחלטה זו, לרבות במועצת רמ"י ומכוח החלטות מועצת רמ"י. לשם כך יפעל משרד החקלאות לביצוע תיקוני חקיקה המתחייבים, וזאת מבלי לפגוע בסמכויות המועבר לשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

מטרתו של התיקון המוצע ליישם את החלטת הממשלה. תיקוני החקיקה המוצעים משקפים מחד את העברת סמכויותיו של שר החקלאות ופיתוח הכפר להשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ומוסיפים, מאידך, את נציגיו של שר החקלאות ופיתוח הכפר במוסדות התכנון, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. בכך יובטח מעמדו המקצועי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר בפני מוסדות התכנון, כדי להביא לכך שבהליכי התכנון יישקלו גם שיקולי ההגנה על החקלאות, ביסוסה ופיתוחה.

תזכיר החוק מקודם על ידי משרד החקלאות בהתאם לקבוע בהחלטת הממשלה.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי

 


 

 

להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 140), התשפ"ג–2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תיקון סעיף 2

1.  

בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה–1968[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2(ב), בפסקה (2), בסופה יבוא "ושר החקלאות או נציגו".

 

תיקון סעיף 6א

2.  

בסעיף 6א(א) לחוק העיקרי, במקום פסקה (9) יבוא:

 

 

 

"(9) נציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי;

 

 

 

(9א) נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר;".

 

תיקון סעיף 7

3.  

בסעיף 7(א) לחוק העיקרי, במקום פסקה (6) יבוא:

 

 

 

"(6) נציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי;

 

 

 

(6א) נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר;".

 

תיקון סעיף 13

4.  

בסעיף 13(ב) לחוק העיקרי, במקום "עם שר החקלאות" יבוא "עם השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ועם שר החקלאות ופיתוח הכפר".

 

תיקון סעיף 18

5.  

בסעיף 18(ב) לחוק העיקרי, במקום פסקה (4) יבוא:

 

 

 

"(4) נציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי – בוועדה מקומית, שבמרחבה מצויה מועצה אזורית;

 

 

 

(4א) נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר - בוועדה מקומית, שבמרחבה מצויה מועצה אזורית;".

 

תיקון התוספת הראשונה

6.  

בתוספת הראשונה לחוק העיקרי -

 

 

 

(1) בסעיף 2, במקום פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

"(2) שני נציגים של השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי;

 

 

 

(2א) שני נציגים של שר החקלאות ופיתוח הכפר;".

 

 

(2) בסעיף 9(ב), במקום "חמישה חברים" יבוא "שישה חברים" ובמקום "נציג שר החקלאות" יבוא "נציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר".

תיקון התוספת השנייה

7.  

בתוספת השנייה לחוק העיקרי, בסעיף 3(א) -

 

 

(1) במקום פסקה (8) יבוא:

 

 

 

"(8) נציג שימנה השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי;";

 

 

(2) לפני פסקה (9) יבוא:

 

 

 

"(8ב) נציג שימנה שר החקלאות ופיתוח הכפר;".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי      

חוק התכנון והבניה התשכ"ה -1965 (להלן - החוק) קובע את הרכבם של מוסדות התכנון ובהם: המועצה הארצית לתכנון ובניה, הוועדה לתשתיות לאומיות, הועדות המחוזיות והועדות המקומיות.

נציגי שר החקלאות ופיתוח הכפר מונו לפי החוק כחברים במוסדות התכנון האמורים: במועצה הארצית מכוח החלטת ממשלה, וביתר הוועדות מכוח הוראות החוק.

בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה- 37, נתקבלה ביום 5 בפברואר, 2023 החלטת ממשלה מס' 109 שעניינה  "שינוי שם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ל"משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי" והעברת שטחי פעולה (להלן - החלטת הממשלה). לפי החלטת הממשלה, כלל הסמכויות הנתונות לשר החקלאות ופיתוח הכפר לפי החוק יועברו להשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. כן נקבע בהחלטת הממשלה כי לשר החקלאות יהיו נציגים בכל גוף כפי שהיו לו מכוח תפקידו עובר להחלטה זו, לרבות במועצת רמ"י ומכוח החלטות מועצת רמ"י. לשם כך יפעל משרד החקלאות לביצוע תיקוני חקיקה המתחייבים, וזאת מבלי לפגוע בסמכויות המועבר לשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

מטרתו של התיקון המוצע ליישם את החלטת הממשלה. תיקוני החקיקה המוצעים משקפים מחד את העברת סמכויותיו של שר החקלאות ופיתוח הכפר לשר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ומוסיפים, מאידך, את נציגיו של שר החקלאות ופיתוח הכפר במוסדות התכנון, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. בכך יובטח מעמדו המקצועי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר בפני מוסדות התכנון, כדי להביא לכך שבהליכי התכנון יישקלו גם שיקולי ההגנה על החקלאות, ביסוסה ופיתוחה.

 

לסעיף 1

מוצע לתקן את סעיף 2 לחוק שעניינו הקמת המועצה הארצית לתכנון ובניה (להלן – המועצה הארצית). תפקידיה של המועצה הארצית כוללים ייעוץ לממשלה ולשר האוצר בכל הנוגע ליישום החוק והתקנות שהותקנו מכוחו, ייזום ועריכת תכניות מתאר ארציות (תמ"אות) וקידומן עד לאישורן ע"י הממשלה, קידום ואישור תכניות מתאר מחוזיות (תמ"מים), דיון  בעררים המוגשים על תכניות בסמכות מחוזית ועל ועדות אחרות, דיון והכרעה בתכניות, בקשות לשינוי שלביות ובתכניות עבודה לרשתות חלוקת גז- שלא הוכרעו במוסד התכנון שהנושא בסמכותו בזמן שקצב לכך החוק, אם ביקש זאת היזם, המלצה לשר האוצר בשינוי מרחבי תכנון מקומיים ועדכון מפות ההכרזה על קרקע חקלאית.

 סעיף 2 (ב)(2) לחוק קובע שהרכבה של המועצה הארצית יכלול "אחד עשר חברי הממשלה, שתחליט עליהם הממשלה מזמן לזמן, או נציגיהם". החלטת הממשלה מס' 481 מיום 25.2.1979, על תיקוניה, קבעה כי נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר יימנה בהרכב המועצה הארצית.   

מוצע להחליף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר במועצה הארצית בנציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי וכן להוסיף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר להרכבה הקבוע של המועצה הארצית, בהתאם להחלטת הממשלה. 

 

 

לסעיף 2

מוצע לתקן את  סעיף 6א(א) לחוק שעניינו הקמת ועדה ארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (להלן – ות"ל). הות"ל הוקמה במטרה למסד גוף תכנון ייחודי, אשר יתמחה בקידום סטטוטורי ותכנון של תכניות מפורטות לפני ביצוע, בלוח זמנים קצר, עבור תכניות תשתית בעלות חשיבות לאומית. הות"ל פועלת ליד המועצה הארצית ולה סמכויות שיש למועצה הארצית בענייני תכנון ובנייה, ובנוסף הסמכות לתת היתרי בניה על פי תכניות לתשתית לאומית.

כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, מוצע להחליף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר בות"ל בנציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ובהמשך לכך להוסיף להרכב הות"ל את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר.

 

לסעיף 3

מוצע לתקן את סעיף  7(א) לחוק שעניינו הקמת ועדה מחוזית לתכנון ובניה בהתאם להחלטת הממשלה. תפקידן של הוועדות המחוזיות לתכנון ובניה לדון בתכניות מתאר מקומיות, בתכניות מפורטות ובנושאים תכנוניים עקרוניים וכן להעביר חוות דעתה למועצה הארצית ביחס לתכניות מתאר ארציות, מחוזיות ומחוזיות חלקיות. הועדות המחוזיות מהווה ועדות משנה  להתנגדויות ולעררים הפועלת מכוח סעיף 11 לחוק, והן מוסמכות  לשמוע התנגדויות לתכניות שבסמכות הועדה המחוזית וכן לאשר תכניות למתן תוקף.

כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, מוצע להחליף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר בועדה מחוזית בנציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ובהמשך לכך להוסיף להרכב הועדה המחוזית את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר.

 

לסעיף 4

מוצע לתקן את סעיף 13 לחוק שעניינו התייעצות שר הפנים עם המועצה הארצית, הועדה המחוזית והרשות המקומית הנוגעת בדבר, כאשר הוא בא להכריז בצו על שטח כעל מרחב תכנון מקומי. סעיף 13(ב) קובע כי צו תכנון לגבי מרחב תכנון מקומי, כאמור, הכולל את השטח של מועצה אזורית לא יכלול גם שטחים של מועצה מקומית שאיננה מועצה אזורית או של עירייה ללא התייעצות של שר הפנים עם שר החקלאות.

חשיבות ההתייעצות עם שר החקלאות נובעת מהצורך לשקול את שיקולי ההגנה על החקלאות בטרם ההכרזה האמורה, מתוך מטרה לשמור על קרקעות חקלאיות הנכללות בתחום מרחב התכנון המוצע. 

בהתאם להחלטת הממשלה, מוצע לקבוע בחוק כי תחול חובת התייעצות כאמור גם עם השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

 

לסעיף 5

מוצע לתקן את סעיף 18(ב)(4) לחוק שעניינו השתתפות נציג שר החקלאות בדיוני ועדה מקומית לתכנון ובניה שבמרחבה מצויה מועצה אזורית. חשיבות ההתייעצות עם שר החקלאות נובעת מהצורך להביא בפני הוועדה את שיקולי ההגנה על החקלאות, את הדרישות המקצועיות לתכנון מבנים חקלאיים וגודלם  במטרה לשמור על אופיין החקלאי והכפרי של המועצות האזוריות.

 בהתאם להחלטת הממשלה, מוצע להחליף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר עימו תתקיים ההתייעצות בנציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ובהמשך לכך להוסיף חובת התייעצות עם נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר.

 

לסעיף 6

מוצע לתקן את סעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק, שעניינו הרכב הועדה שתוקם ליד המועצה הארצית שהינה "הועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים" (להלן – ולקחש"פ). מטרת הוועדה היא שמירת השטחים החקלאיים וכן כלל השטחים הפתוחים. תכניות הנדרשות לדיון בוועדה זו הן ככלל תכניות החלות בקרקע חקלאית מוכרזת ובשטח פתוח בתכנית המתאר המחוזית. הולקחש"פ מקבלת החלטותיה בתכניות בהתייחס לאיזון שבין צרכי הפיתוח לבין שמירת השטחים הפתוחים והחקלאיים, איכותם, רציפותם ועוד. חשיבות השתתפותם של נציגי שר החקלאות בולקחש"פ קשורה באופן ישיר ומובהק למטרת הקמתה והרצון להביא בפניה באופן מיטבי את שיקולי ההגנה על החקלאות והשמירה על השטחים הפתוחים.

כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, מוצע להחליף את שני נציגי שר החקלאות ופיתוח הכפר בולקחש"פ בשני נציגים של השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ובהמשך לכך להוסיף להרכב הולקחש"פ  שני נציגים של שר החקלאות ופיתוח הכפר.

בהתאם לכך מוצע לתקן את סעיף 9 לתוספת הראשונה לחוק, שעניינו הרכב ועדת המשנה של הולקחש"פ. בהתאם להחלטת הממשלה מוצע לתקן את הרכב ועדת המשנה כך ששני נציגי שר החקלאות יוחלפו בשני נציגי השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויתווספו לה שני נציגים של שר החקלאות ופיתוח הכפר. כתוצאה מכך, יש צורך לקבוע כי הרכב ועדת המשנה יוגדל מחמישה לשישה חברים.

 

לסעיף 7

מוצע לתקן את סעיף 3 לתוספת השנייה לחוק, שעניינו הרכב הועדה שתוקם ליד המועצה הארצית שהינה

"הועדה לשמירת הסביבה החופית" ( להלן – הולחו"ף). חוק השמירה על הסביבה החופית, התשס"ד-2004 קבע את הצורך באישורה של הולחו"ף לגבי כל תכנית או בקשה החלה בתחום הסביבה החופית המוגדרת כ-"תחום של 300 מטר שיימדד מקו החוף של הים התיכון מקו החוף של ים סוף או מקו החוף של ים כנרת, לפי העניין, לכיוון היבשה וכן התחום שיימדד מקו החוף של הים התיכון או מקו החוף של ים סוף, לפי העניין, לכיוון הים עד סוף מימי החופין ולעניין ים כנרת – כל תחום ים כנרת, והכל, לרבות, ביבשה – פני הקרקע ותת הקרקע, בים – קרקעית הים ותת הקרקעית, וכן משאבי הטבע והנוף, וערכי הטבע והמורשת, ועתיקות כהגדרתן בחוק העתיקות, שבהם ומעליהם".

סעיף 7 לתוספת לשנייה לחוק קובע אלו שיקולים על הולחו"ף לשקול במסגרת הפעלת סמכויותיה  כגון הצורך בשמירה על הסביבה החופית לתועלת הציבור ולהנאתו ולשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבה, במסגרת מכלול השיקולים התכנוניים, לרבות שיקולי תשתית, צמצום הפגיעה בזכות הציבור למעבר חופשי, כל זאת תוך אבחנה בין שטחים בנויים לשטחים פתוחים ומתוך דגש על שמירת השטחים הפתוחים בתחום הסביבה החופית.

כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, מוצע להחליף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר בולחו"ף בנציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ובהמשך לכך להוסיף להרכב הולחו"ף את נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר.

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307.