צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (רמת פיקוח על מוצרי קנבוס), התשפ"ג-2023
התעורר חשש שמקטעים משוק מוצרי הקנאביס לשימוש רפואי עלולים להתאפיין בתחרותיות נמוכה. זאת, לאור העובדה שקיימת ריכוזיות במקטע בתי המרקחת המורשים למכירת קנאביס לשימוש רפואי, לאור כך שמספר חברות מחזיקות בחוליה אחת בשרשרת הייצור או יותר, וחברה אחת מחזיקה כ-40% מבתי המרקחת המורשים למכירת קנאביס לשימוש רפואי. נוסף על כך יש מאפיינים של ביקוש קשיח למוצר מצד חלק מהמטופלים וחשיבותו למטופלים. מטעמים אלה, הוחלט להחיל פיקוח מסוג דיווח, לפי פרק ז' לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, השתנ"ו-1996 (להלן – החוק), על מוצרי הקנאביס לשימוש רפואי וזאת בהתאם לעילות הקבועות בסעיף 6(א)3 לחוק. כל זאת, לאור להמלצת ועדת המחירים בהתאם לסעיף 8 לחוק.
טיוטת צו מטעם משרד הבריאות ומשרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 6(א)(3), 7 ו-18 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – החוק), לאחר שהתקבלה המלצת ועדת המחירים לפי סעיף 8 לחוק, אנו מצווים לאמור: |
||
|
הגדרות |
1. |
בצו זה – |
||
|
|
|
"אצווה" – כל אחת מאלה: |
||
|
|
|
(א) |
"אצוות גידול" – כמות מקובצת של תפרחות צמח הקנביס מסוג אחד, שגודלו במתחם גידול אחד, ובעונת גידול אחת או בזמן גידול אחד, בעלות זהות גנטית, שמקורן מקו צמחי גידול אחד. |
|
|
|
|
(ב) |
"אצוות ייצור" – כמות מוגדרת ומקובצת של מוצרי קנביס, שיוצרו מ"אצוות גידול" אחת או יותר, בזמן ייצור ואריזה אחד; כל אצוות ייצור תלווה בתעודת אצווה. |
|
|
|
|
"בית מסחר" – עסק בעל רישיון לעיסוק בקנבוס המשמש לאחסון, למכירה סיטונית או להפצה של מוצרי קנבוס. |
||
|
|
|
"בית מרקחת" – בית מרקחת כהגדרתו בפקודת הרוקחים [נוסח חדש] התשמ"א-1981, בעל רישיון לעיסוק בקנבוס. |
||
|
|
|
"דיווח על כמויות מכר" – דיווח על כמויות מכר בגרמים, מכל מוצר קנבוס לפי המספר הקטלוגי של מוצר קנבוס, או מספר האצווה בחומר גלם עבור מוצר קנבוס, בנוסף לשם המוצר וקטגוריית המוצר; |
||
|
|
|
"דיווח על מבצעי כמות" – דיווח על מבצעי הנחה במחיר ברכש כמות גבוהה של מוצרים, לפי המספר הקטלוגי, בנוסף לשם המוצר וקטגוריית המוצר; הדיווח יהיה של מחיר ממוצע בפועל לאחר הנחה לחודש קלנדרי עבור כל מוצר. |
||
|
|
|
"דיווח על מחיר מכירה" – ממוצע משוקלל של מחיר המכירה בפועל לכל מוצר קנבוס לחודש קלנדרי, לפי המספר הקטלוגי של מוצר קנבוס, או מספר האצווה בחומר גלם עבור לקנבוס, מחיר מינימום ומחיר מקסימום, בנוסף לשם המוצר וקטגוריית המוצר (מחיר ל-10 גרם). |
||
|
|
|
"היחידה לקנביס רפואי" – האגף לפיקוח והסדרת מערך הקנביס הרפואי במשרד הבריאות. |
||
|
|
|
"חווה" – עסק או מתחם מוגדר המשמש לריבוי או לגידול של קנבוס, בעל רישיון לעיסוק בקנבוס. |
||
|
|
|
"חומר גלם למוצר קנבוס" – כל חלק מצמח הקנבוס המשמש בייצור מוצרי הקנביס. |
||
|
|
|
"יבואן מוצר קנבוס" – בעל רישיון לעיסוק בקנבוס המייבא מוצרי קנבוס. |
||
|
|
|
"יבואן חומר גלם למוצר קנבוס" – בעל רישיון לעיסוק בקנבוס המייבא חומר גלם למוצר קנבוס. |
||
|
|
|
"מוצר קנבוס" – מוצר המיועד לשימוש רפואי ומכיל קנבוס, העומד באמות מידה מקצועיות שמפרסם משרד הבריאות לעניין התצורה וריכוז החומרים הפעילים, למעט תכשיר רשום כהגדרתו בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981. |
||
|
|
|
"מפעל" – עסק בעל רישיון לעיסוק בקנבוס לייצור ולאריזה של מוצרי קנבוס רפואי. |
||
|
|
|
"מספר קטלוגי" – מספר חד ערכי המאפיין מוצר קנביס מסוג אחד בלבד לרבות ברקוד . |
||
|
|
|
"רישיון לעיסוק בקנבוס", "עיסוק בקנבוס", "קנבוס" – כהגדרתם בסעיף 25א בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973. |
||
|
החלת החוק |
2. |
החוק יחול על מוצרי קנבוס וחומרי גלם למוצרי קנבוס. |
||
|
רמת הפיקוח על קנבוס |
3. |
רמת הפיקוח על מחירי קנבוס, תהיה דיווח על רווחיות ומחירים לפי פרק ז' לחוק. |
||
|
פירוט הדיווח |
4. |
בעל רישיון לעיסוק בקנבוס ידווח על רווחיות גולמית, וכן ידווח על מחירים לפי הפירוט הבא: |
||
|
|
|
(א) |
בית מרקחת: |
|
|
|
|
|
(1) ( |
דיווח על כמויות מכר; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מחירי מכירה; |
|
|
|
|
(3) |
דיווח על מבצעי כמות. |
|
|
|
(ב) |
בית מסחר: |
|
|
|
|
|
(1) |
דיווח על כמויות מכר לכל בית מרקחת; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מבצעי כמות; |
|
|
|
|
(3) |
דיווח על מחירי מכירה; |
|
|
|
|
(4) |
בית מסחר שפועל גם או רק כנותן שירות ואינו רוכש את מוצרי הקנבוס, לא ידווח את מחירי המוצרים בהם הוא נותן את השירות, אלא את העלות הממוצעת המשולמת על ידי מזמין השירות בעד השירות לכל מוצר ואת הכמות בגרמים שמכר מכל מוצר, לפי המספר הקטלוגי, בנוסף לשם המוצר וקטגוריית המוצר. |
|
|
|
(ג) |
מפעל: |
|
|
|
|
|
(1) |
דיווח על כמויות מכר לכל בית מסחר; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מחירי מכירה; |
|
|
|
|
(3) |
מפעל שפועל גם או רק כנותן שירות עבור מוצרים ואינו רוכש את חומרי הגלם, לא ידווח את מחירי המוצרים בהם הוא נותן את השירות, אלא את העלות הממוצעת המשולמת על ידי מזמין השירות בעד השירות לכל מוצר ואת הכמות מכל מוצר, לפי המספר הקטלוגי של המוצר, בנוסף לשם המוצר וקטגוריית המוצר. |
|
|
|
(ד) |
חווה: |
|
|
|
|
|
(1) |
דיווח על כמויות מכר לכל מפעל וכן כמויות שנופקו על ידי החווה ללא מכירה; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מחירי מכירה לכל מפעל; |
|
|
|
|
(3) |
חווה שפועלת גם או רק כנותנת שירות ואינה הבעלים של חומרי הגלם המיוצרים על ידה, לא תדווח את מחירי חומרי הגלם אלא את העלות הממוצעת המשולמת על ידי מזמין השירות בעד השירות לכל גרם ואת הכמות בגרמים מכל חומר גלם, לפי המספר הקטלוגי של חומר הגלם, בנוסף לשם חומר הגלם וקטגוריית חומר הגלם. |
|
|
|
(ה) |
יבואן מוצר קנבוס: |
|
|
|
|
|
(1) |
דיווח על כמות מכר לכל בית מסחר או בית מרקחת; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מבצעי כמות; |
|
|
|
|
(3) |
דיווח על מחירי מכירה. |
|
|
|
(ו) |
יבואן חומר גלם לייצור קנבוס: |
|
|
|
|
|
(1) |
דיווח על כמות מכר לכל מגדל, מפעל וכן כמויות שנופקו על ידי היבואן ללא מכירה; |
|
|
|
|
(2) |
דיווח על מחירי מכירה. |
|
תדירות הדיווח |
5. |
בעל רישיון לעיסוק בקנבוס ידווח על רווחיות ועל מחירי מוצר קנבוס ומחירי חומר הגלם למוצר קנבוס לפי הפירוט הבא: |
||
|
|
|
(א) דיווח בכל יום 5 בחודש על מחירי מוצרי הקנבוס ומחירי חומרי הגלם למוצרי הקנבוס של החודש הקודם; |
||
|
|
|
(ב) דיווח עד ליום 31 ביולי של כל שנה לגבי הרווחיות של השנה הקודמת; |
||
|
דיווח בדיעבד |
6. |
בעל רישיון לעיסוק בקנבוס ידווח בדיעבד על רווחיות ומחירים לפי הפירוט הבא: |
||
|
|
|
(א) דיווח בדיעבד על מחירי מוצר קנבוס וחומרי הגלם למוצרי הקנבוס לחודשים נובמבר ודצמבר 2020, מרץ 2021, אפריל 2021, וכן דיווח חודשי בתקופה שבין יולי 2021 לבין דצמבר 2022, יינתן עד ליום 1 במרץ 2023. |
||
|
|
|
(ב) דיווח בדיעבד על הרווחיות בתקופה שמיום 1 בינואר 2021 עד יום 31 בדצמבר 2021, יינתן עד ליום 1 במרץ 2023. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
התעורר חשש שמקטעים משוק מוצרי הקנאביס לשימוש רפואי עלולים להתאפיין בתחרותיות נמוכה. זאת, לאור העובדה שקיימת ריכוזיות במקטע בתי המרקחת המורשים למכירת קנאביס לשימוש רפואי, לאור כך שמספר חברות מחזיקות בחוליה אחת בשרשרת הייצור או יותר, וחברה אחת מחזיקה כ-40% מבתי המרקחת המורשים למכירת קנאביס לשימוש רפואי. נוסף על כך יש מאפיינים של ביקוש קשיח למוצר מצד חלק מהמטופלים וחשיבותו למטופלים.
מטעמים אלה פרסמה ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד הבריאות (להלן – ועדת המחירים או הוועדה) את המלצתה להחיל את חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – החוק) בהתאם לעילות הקבועות בסעיף 6(א)3 לחוק, בהתאם לפרק ז' לחוק – דיווח על מחירים ורווחיות.
עם פרסום המלצתה יצאה הוועדה לשימוע ציבורי. במסגרת השימוע נתבקשו בעלי העניין מהציבור להגיב בכתב להחלטת הוועדה. ביום 8.1.23 פורסמה ההחלטה בשימוע, לפיה הוועדה עומדת על המלצתה לשר האוצר ושר הבריאות להחיל פיקוח מסוג דיווח, לפי פרק ז' לחוק וזאת בהתאם לעילות הקבועות בסעיף 6(א)3.
בעקבות המלצת ועדת מחירים והגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובמשרד האוצר, מוצע להתקין את צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (רמת פיקוח על מוצרי קנבוס), התשפ"ב-2022 (להלן – הצו), כמפורט להלן.
סעיף 1
מוצע לקבוע כי ההגדרות ל"בעל רישיון לעיסוק בקנבוס", "עיסוק בקנבוס" ו"קנבוס", יהיו כהגדרתם בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (להלן "הפקודה").
כן מוצע לקבוע את ההגדרה של מוצרי קנבוס וחומרי גלם למוצר קנבוס. מוצע כי ההגדרה תכלול כל מוצר המיועד לשימוש רפואי ומכיל קנבוס, למעט תכשיר רשום.
סעיף 2
מוצע לקבוע כי החוק יחול על מוצרים קנבוס וחומרי גלם למוצרי קנבוס.
סעיף 3
בהתאם להמלצת ועדת המחירים, מוצע כי רמת הפיקוח שתיקבע בהתאם לחוק תהיה דיווח על רווחיות ועל מחירים לפי פרק ז' לחוק.
סעיף 4
מוצע לקבוע את סוגי בעלי הרישיון לעיסוק בקנבוס עליהם יחולו חובות הדיווח מכוח צו זה, וכן את פרטי המידע עליהם לדווח. זאת, בהתאם להמלצת ועדת המחירים ועל מנת לקיים את תכלית הצורך בדיווח מחירים אפקטיבי.
סעיף 5
מוצע לקבוע את תדירות הדיווח של המחירים כך שדיווח על מחירים יהיה בכל יום 5 בחודש לגבי החודש הקודם, ודיווח על רווחיות יהיה עד ליום 31 ביולי לגבי השנה הקודמת.
סעיף 6
מוצע לקבוע חובת דיווח בדיעבד לבעלי רישיון לעיסוק בקנבוס, וזאת בהתאם להחלטת ועדת המחירים, על מנת לקבל תמונה מלאה ומפורטת ככל האפשר בנוגע למחירי מוצרי הקנבוס השונים.,בכדי לבחון את השפעות פתיחת השוק לייצוא, את מגמת השינוי במחירי המכירה לאור ההסדרה החדשה, וכן כדי לראות האם יש השפעה לצו הנ"ל על שינוי המחירים בשוק הקנביס.