חוק הביטוח הלאומי (הכנסה מאבטלה כהכנסה מעבודה)(תיקון מס'..), התשפ"ג – 2023.
על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל והמשבר הכלכלי שהביא לשיעורי אבטלה בהיקפים משמעותיים וגדולים, תוקן חוק הביטוח הלאומי והורחבו במסגרתו עילות הזכאות לדמי אבטלה כך שנפרשה רשת ביטוח האבטלה ביחס למבוטחים נוספים שלא היו זכאים קודם.
במקביל במסגרת תיקונים שונים בהוראות שעה (שהוארכו מעת לעת, שאחרונה מבניהן מסתיימת ביום 15.2.23) נקבע כי יראו את דמי האבטלה כהכנסת עבודה או ממשלח יד לעניין קצבאות נכות כללית, אזרח ותיק, שאירים, הבטחת הכנסה ומזונות, ובהתאם לכך יקוזזו קצבאות אלה בדומה לקיזוז של שכר עבודה ולא ייעשה קיזוז בשל דמי האבטלה שכפי שהיה בעבר (מנגנון של קיזוז מקל).
לאור הצורך הקיים בהמשך המענה הסוציאלי האמור, כך שהמעבר לתקופת אבטלה שבמסגרתו מצבו של המבוטח מורע באופן משמעותי עם איבוד מקום עבודתו, לא יקטין באופן ניכר אף את הגמלאות הניתנות על ידי המוסד לצורך קיומו.
משמעות הדבר כי סך ההכנסה הנותרת בידו של הזכאי לגמלה, בנסיבות בהן הוא איבד את מקור הכנסתו והחל לקבל דמי אבטלה (אשר ממילא אינם זהים בשיעורם לשיעור השתכרותו הקודם), תהיה גדולה יותר.
משכך, לעניין קצבת נכות כללית מוצע לתקן את הגדרת "הכנסה" בסעיף 195 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), כך שלעניין חישוב הזכאות לגמלת נכות כללית יראו בהכנסה מדמי אבטלה כמו הכנסה מעבודה.
כמו כן, לאור מנגנון החישוב השונה לקצבת נכות כללית לעומת חישוב הזכאות לתוספת תלויים (הניתנת לזכאי נכות כללית), מוצע להוסיף הוראה כי לא יהיה בשינוי חישוב דמי האבטלה להקטין את הזכאות הכוללת אם היא כללה תוספת תלויים.
לעניין אזרח ותיק ושאירים, מוצע לתקן את הגדרת "הכנסה" בסעיף 238 לחוק הביטוח הלאומי, כך שהכנסה שמקורה בדמי אבטלה תיחשב כהכנסת עבודה. תיקון האמור ישפיע על זכאותם לגמלת אזרח ותיק בעד התקופה שזכאות זו מותנית בהכנסה, וכן על זכאותם של אלמנים לקצבת שאירים.
כמו כן, מוצע לתקן את סעיף 320(ח) לחוק הביטוח הלאומי הקובע מי שזכאית לקצבת אזרח ותיק ודמי אבטלה בעד חודש מסוים, תקבל את הגמלה הגבוהה מבין השתיים, באופן שהוראות האמורות ימחקו. תיקון זה יאפשר למבוטחת הזכאית לקצבת אזרח ותיק ודמי אבטלה לקבלן ביחד, וזאת בהתאם לשיעורי ההכנסה המזכים.
לעניין גמלת הבטחת הכנסה ודמי מזונות, מוצע לתקן בתיקון עקיף את סעיף 12(ג) לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980, כך שיקבע כי יראו בדמי אבטלה כ"תגמול". כלומר, לצורך חישוב הכנסתו של תובע גמלת הבטחת הכנסה או דמי מזונות, הכנסה שמקורה בדמי אבטלה, תובא בחשבון כהכנסה מעבודה.
עלות שנתית של התיקון המוצע בכלל הגמלאות היא כ- 72 מיליוני ₪;
אין השפעה על התקן המינהלי.
תזכיר חוק מטעם משרד....:
|
|
|
|
|
|
תיקון חוק הביטוח הלאומי |
1. |
בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995[1]: |
|
|
|
|
(א) |
בסעיף 195, בהגדרה "הכנסה מעבודה או ממשלח יד" בסופה יבוא "ולעניין סעיפים 200, 201 ו- 202 – גם הכנסה מדמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158"; |
|
|
|
(ב) |
בסעיף 238, בהגדרה "הכנסה", בסופה יבוא "ויראו הכנסה מדמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 כהכנסה מעבודה או ממשלח יד"; |
|
|
|
(ג) |
בסעיף 320(ח), המילים "לדמי אבטלה או" – ימחקו. |
|
תיקון עקיף לחוק הבטחת הכנסה |
2. |
בחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980,[2] בסעיף 12(ג) בהגדרת "תגמול", אחרי פסקה (5) יבוא: |
|
|
|
|
|
"(6) דמי אבטלה כהגדרתם בסעיף 158 לחוק הביטוח" |
|
תחילה ותחולה |
3. |
(1) תחילתו של חוק זה ביום כ"ה בשבט, התשפ"ג (16 בפברואר, 2023) ואילך. |
|
|
|
|
(2) סעיפים 195, 238 ו- 320 כנוסחם בסעיף 1 לחוק זה, יחולו על גמלת אזרח ותיק, שאירים, קצבת נכות כללית, ואולם לא תופחת זכאותו של מבוטח לגמלה בשל הוראות הסעיפים האמורים כנוסחם בחוק זה. |
|
דברי הסבר
על רקע התפשטות נגיף הקורונה החדש (Novel Coronavirus 2019 – nCoV)(להלן – נגיף הקורונה) בישראל והמשבר הכלכלי שהביא לשיעורי אבטלה בהיקפים משמעותיים וגדולים, תוקן חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 195 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) במסגרת חוק הביטוח הלאומי (נגיף הקורונה החדש - הוראת שעה - תיקון מס' 216)(הוראות מיוחדות לעניין ביטוח אבטלה), התש"ף-2020 (להלן - תיקון מס' 216) ולאחר מכן במסגרת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה), התשפ"א-2021 (להלן – תיקון מס' 225) והורחבו במסגרתו עילות הזכאות לדמי אבטלה כך שנפרשה רשת ביטוח האבטלה ביחס למבוטחים נוספים שלא היו זכאים קודם.
במסגרת תיקון מס' 225, שהחליף את הוראת השעה שנקבעה במסגרת תיקון מס' 216, נקבע כי תוקפה של הוראת השעה הוא עד יום כ"ח באדר ב' התשפ"ב (31 במרס 2022) והיא תחול על גמלאות המגיעות בעד התקופה שמיום כ"א בתמוז התשפ"א (1 ביולי 2021) עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021). בתיקון נקבע כי במהלך התקופה כאמור יראו את דמי האבטלה כהכנסת עבודה או ממשלח יד לעניין קצבאות נכות כללית, אזרח ותיק, שאירים, הבטחת הכנסה ומזונות, ובהתאם לכך יקוזזו קצבאות אלה בדומה לקיזוז של שכר עבודה ולא ייעשה קיזוז בשל דמי האבטלה שכפי שהיה בעבר (קיזוז מקל).
לנוכח כך שהשלכותיו של נגיף הקורונה המשיכו אף בשנת 2022 הוארכה הוראת השעה עד ליום 31.12.22 (ומכוח הוראת סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת הוארכה עד ליום 15.2.23).
לאור הניסיון שנאסף במהלך תקופת הוראת שעה והשפעה המיטבה של התיקון על מקבלי גמלאות אשר נמצאים בנקודת משבר עת איבדו את מקום עבודתם, מוצע לקבוע מחדש את הוראה כהוראת קבע, בעניין הגדרת דמי האבטלה כהכנסה מעבודה או ממשלח יד.
סעיף 1 לעניין פסקאות (1) ו-(2) סעיפים 195 ו-238 לחוק הביטוח הלאומי קובעים כי הכנסה שמקורה בדמי אבטלה הינה הכנסה שיש להביאה בחשבון במלואה לצורך חישוב הזכאות לגמלאות נכות כללית, אזרח ותיק ושאירים.
מוצע לקבוע בסעיפים אלו כי יראו את דמי האבטלה כהכנסה ממשלח יד או מעבודה בתקופה הקובעת, לצורך קביעת זכאות לקצבת נכות כללית, שיעורה ותוספת תלויים או לצורך קביעת זכאות לקצבת אזרח ותיק ושאירים ושיעורן.
לעניין פסקה (3) סעיף 320 לחוק הביטוח הלאומי קובע איסור על כפל גמלאות. סעיף קטן (ח) שבו קובע כי מבוטחת הזכאית לדמי אבטלה בעד חודש מסוים ובאותו החודש היא זכאית גם לקצבת אזרח ותיק, תשולם לה הגמלה הגבוהה מביניהן.
מוצע לקבוע כי תוכל מבוטחת לקבל הן קצבת אזרח ותיק והן דמי אבטלה, בכפוף למבחן ההכנסות הקבוע בפרק י"א לחוק הביטוח הלאומי.
סעיף 2 סעיפים 12, 12א, ו-12ב לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, החלים גם על חוק דמי מזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–1972, קובעים כי הכנסה מעבודה של זכאי הבטחת הכנסה או דמי מזונות אינה מובאית בחשבון במלואה, וזאת בהתאם לתא המשפחתי וגילו.
הוראות אלו בדבר הסכום שאינו מובא בחשבון ושיעור הניכוי מהכנסה מעבודה אינן חלות על דמי אבטלה.
משכך מוצע לקבוע כי יראו את דמי האבטלה המשתלמים בעד התקופה הקובעת כהכנסה מעבודה או ממשלח יד.
כמו כן מוצע לקבוע כי סעיפים 195, 238 ו- 320 כנוסחם בסעיף 1 לחוק זה, יחולו על גמלת אזרח ותיק, גמלת שאירים, קצבת נכות המגיעים לפי חוק הביטוח הלאומי החל מיום 16.2.23 (מועד סיום הוראת השעה).
עוד מוצע לקבוע כי לא יהיה בהוראות הסעיפים המוצעים כדי להפחית משיעור הגמלה של זכאי, שאילולא התיקון המוצע, שיעור גמלתו היה גבוה יותר.