רשומות תזכיר חוק העונשין (תיקון מס' 133 - הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשפ"ג - 2023

הצעת חוק מס':פ-0000-18

סימוכין: 803-99-2010-000000

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 133 - הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשפ"ג - 2023.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

בחוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח – 2018 (להלן: "הוראת השעה") הוארכה, במסגרת הוראת שעה לתקופה של שנתיים, תקופת המאסר המירבית שאותה ניתן לשאת בעבודות שירות, משישה חודשי מאסר לתשעה חודשי מאסר. על פי הוראת השעה, בית המשפט מוסמך לקבוע כי נאשם שנגזר עליו עונש מאסר בפועל שאינו עולה על תשעה חודשים, יישא את מאסרו בעבודות שירות. במסגרת הוראת השעה נקבעה תכנית ליווי ושיקום על ידי קצין מבחן לכל עובד שירות שנגזרו עליו עבודות שירות לתקופה העולה על שישה חודשים וכן נקבע בסעיף 51י1 מנגנון לקיצור תקופת עבודות השירות לעובד שירות שעמד בחובותיו כנדרש.

הוראת השעה נחקקה בעקבות המלצות הוועדה הציבורית לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) דליה דורנר (להלן: "ועדת דורנר"). במסגרת ההמלצות הוצע, בין היתר, להרחיב את השימוש בענישה בקהילה כתחליף לעונשי מאסר קצרים, תוך שמירה על עקרון ההלימה בין חומרת העבירה לעונש שיוטל על העבריין. בהחלטת הממשלה מס' 1840 מיום 11.8.2016 בעניין "ייעול מדיניות הענישה ושיקום האסירים בישראל" אומצו עיקרי המלצות ועדת דורנר והוחלט, בין היתר, "לקבוע בהוראת שעה סמכות לבתי המשפט לפיה ניתן יהיה להמיר עונשי מאסר לתקופה של עד תשעה חודשים בעבודות שירות...".

במהלך חקיקת הוראת השעה הובהר כי הכוונה היא ללוות את הוראת השעה במחקר אשר יבחן את השפעת הוראת השעה והאם היא משיגה את התכלית של צמצום השימוש במאסרים קצרים על-ידי המרת עונשי מאסר נוספים בעבודות שירות, או שמא התיקון מביא לתוצאות אחרות, כגון הארכת עבודות השירות לתשעה חודשים במקרים שבהם לפני חקיקת הוראת השעה הוטלו עבודות שירות למשך שישה חודשים. בהתאם לתוצאות המחקר המלווה אמורה להתקבל ההחלטה האם להפוך את הוראת השעה להוראה קבועה.  

תיקון החוק נקבע מלכתחילה, כאמור, כהוראת שעה לתקופה של שנתיים, החל מיום 1 באפריל 2019. בסמוך לתום תקופת הוראת השעה נחקק חוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה)(תיקון), התשפ"א – 2021), לפיו הוארכה תקופת הוראת השעה בשנתיים נוספות. זאת, מאחר שבאותו מועד נמצא המחקר המלווה בשלביו הראשוניים, בשל עיכובים שחלו בהליך הוצאתו לפועל של המחקר ומאחר שלמגפת הקורונה היתה השפעה על היבטים שונים של התנהלות ההליכים המשפטיים, גזירת הדין, ואפשרות ריצוי עונשי עבודות שירות בתקופה זו. מצב דברים זה הקשה על גיבוש תמונת מצב ברורה בתקופה זו בנוגע להשפעת הוראת השעה ואופן השימוש בה על ידי בתי המשפט. על-כן, באותה נקודת זמן נמצא כי לא ניתן לעמוד עדיין על השפעתה של חקיקת הוראת השעה ולקבוע האם השיגה את מטרתה ועל כן הוארכה תקופת הוראת השעה בשנתיים נוספות לצורך השלמת המחקר המלווה וקבלת החלטה, על בסיס הממצאים שייאספו, בשאלה אם יש להפוך את הוראת השעה לקבועה, לבטלה או לתקנה.

בתקופה זו, המחקר המלווה, אשר נערך על ידי מחלקת המחקר של משרד המשפטים וענף המחקר של שירות בתי הסוהר הושלם. המחקר העלה, בתמצית, כי בשנתיים שלאחר חקיקת הוראת השעה ניכרה מגמה של החמרת ענישה (קרי: הטלת עונשי עבודות שירות ממושכים יותר על נאשמים שקודם לכן היו מרצים עונש כזה לתקופה של עד 6 חודשים), אך בשנה השלישית להפעלת הוראת השעה נמצא כי חל היפוך מגמה, ונראה כי עונשי עבודות שירות לתקופות שבין 6 עד 9 חודשים אכן מחליפים, במידה מסוימת, עונשי מאסר בפועל בין כתלי הכלא. בנוסף העלה המחקר ממצאים בנוגע לאפיון הנאשמים הנידונים לעבודות שירות לאחר חקיקת הוראת השעה, וכן בנוגע לאופן סיום עבודות השירות, שיעורי הפסקת העונש, וכיו"ב. יחד עם זאת, עורכי המחקר מצאו כי מאחר שהמגמה שנצפתה לאורך כל תקופת הוראת השעה, בכל הנוגע לשאלת אופן השימוש בעונש זה היא מגמה שאינה עקבית, לא ניתן להסיק מסקנות ברורות וחד-משמעיות באשר להשפעתה על השימוש במאסרים קצרים, וכי על מנת לגבש מסקנות ברורות יותר יש צורך בהמשך המעקב אחר המגמות בענישה בהקשר זה.

בשים לב לכך שממצאי המחקר, כפי שהם כיום, אינם מאפשרים לראות תמונת מצב מתמשכת ועקבית, שניתן לבסס עליה החלטה לטווח ארוך לגבי המשך הפעלתו של עונש עבודות שירות לתקופה של עד תשעה חודשים, נראה כי יש צורך בהארכת הוראת השעה ובמיצוי האפשרות ללמוד על השפעת תיקון החקיקה, על מנת שניתן יהיה לקבל החלטה, על בסיס הממצאים שייאספו, בשאלה אם יש להפוך את הוראת השעה לקבועה, לבטלה או לתקנה.

 

 

עיקרי החוק המוצע

עיקר 1: יוארך משך הוראת השעה בשנה.

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

הוראת השעה תתוקן בהתאם למוצע.

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

אין השפעה.

 

ה. נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק מוצע:

 


תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשפ"ג - 2023

 

 

 

 

תיקון חוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח - 2018

1.  

בחוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח – 2018, בסעיף 1, ברישה, במקום "בתקופה של שנתיים מיום תחילתו של חוק זה" יבוא "בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה ועד ליום כ"ב אדר ב' תשפ"ד (1.4.2024)"."