תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון מס'.. ), התשפ"ג-2023.
רת"א מקדמת תקנות לאימוץ התקנה האירופית בדבר רישוי פקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה – הצעת תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג - 2023 (להלן – "תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות"), וזאת במקום ההסדרים החלים כיום בפרק השני לחלק ה' והפרק השני לחלק ו' לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א - 1981 (להלן – "תקנות הרישיונות").
תיקון תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע – 2009 (להלן – "תקנות האגרות") המוצע בזאת מהווה מהלך משלים להתקנת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות – ומהותו קביעת אגרות המתאימות למשטר הרישוי החדש – קרי במקום אגרות בעד בחינות של פקחי הטיסה (שלא יבוצעו עוד על ידי רת"א) לפי תקנות הרישיונות האמורות (שלא יחולו עוד על רישוי פקחי טיסה) ייקבעו אגרות בעד השירותים הניתנים לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשה.
|
|
|
תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון) [נלווה לתקנות רישוי פקחי טיסה ], התשפ"ג-2023 |
|
|||||||||
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 168(א)(4) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|||||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע-2009[3] (להלן - התקנות העיקריות) - |
|
|||||||||
|
|
|
|
(1) בהגדרה "הגדר", בפסקה (1) בסופה יבוא ", ולעניין תקנה 35א(א) - גם הגדר או הסמכה ברישיון פקח טיסה או רישיון מתלמד לפי תקנות רישוי פקחי טיסה"; |
|
||||||||
|
|
|
|
(2) בהגדרה "עובד טיס" בסופה יבוא ", ולעניין תקנות 18א ו- 35א(א) גם אדם המחזיק ברישיון פקח טיסה או רישיון מתלמד שניתן לו לפי תקנות רישוי פקחי טיסה"; |
|
||||||||
|
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "תקנות נציגי המנהל" יבוא: |
|
||||||||
|
|
|
|
""תקנות רישוי פקחי טיסה" - תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023." |
|
||||||||
|
תיקון תקנה 18א |
2. |
|
||||||||||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ב), בפסקה (5), במקום "רישיון מפקח על תנועה אווירית" יבוא "רישיון פקח טיסה או רישיון מתלמד לפי תקנות רישוי פקחי טיסה"; |
|
||||||||
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ד), במקום "בתקנה 18(א)" יבוא "בתקנות 18(א) ו- 25ד(א)". |
|
||||||||
|
תיקון תקנה 20 |
3. |
בתקנה 20(א) לתקנות העיקריות, בטבלה, השורה מול ספרור (8) - תמחק. |
|
|||||||||
|
תיקון תקנה 21 |
4. |
בתקנה 21(א) לתקנות העיקריות, בטבלה, השורות מול ספרורים (9) ו-(11) - יימחקו. |
|
|||||||||
|
הוספת פרק חמישי א' |
5. |
אחרי תקנה 25א לתקנות העיקריות יבוא: |
|
|||||||||
|
|
|
"פרק חמישי א' - אגרות לפי תקנות רישוי פקחי טיסה |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
"אגרת מבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה |
25ב |
(א) המבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה בסך של 86,400 שקלים חדשים. |
||||||||
|
|
|
|
|
(ב) המבקש לחדש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה בסך של 28,800 שקלים חדשים. |
||||||||
|
|
|
אגרת מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה |
25ג |
מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם, אחת לשנה, עד 31 בינואר של כל שנה, אגרה שנתית בסך של 57,600 ש"ח. |
||||||||
|
|
|
אגרת רישיון פקח טיסה או מתלמד |
25ד |
(א) מבקש רישיון פקח טיסה, ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 670 שקלים חדשים. |
||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מבקש רישיון מתלמד, ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 170 שקלים חדשים. |
||||||||
|
|
|
|
|
(ג) על מבקש רישיון פקח טיסה או מבקש רישיון מתלמד לפי תקנות משנה (א) ו-(ב), שצה"ל אישר כי הוא חייל מילואים פעיל, תחול אגרה בשיעור של 75% מן האגרה הנקובה בתקנות המשנה האמורות. |
||||||||
|
|
|
אגרה לבחינת מיומנות שפה לפקח טיסה או מתלמד ועיון חוזר |
25ה |
(א) מבקש רישיון מתלמד, רישיון פקח טיסה, או מחזיק ברישיון כאמור, המבקש להיבחן בשפה האנגלית התעופתית או בשפה העברית התעופתית להוכחת מיומנותו בה לפי תקנות רישוי פקחי טיסה, ישלם בעת הגשת הבקשה להיבחן אגרה של 600 שקלים חדשים. הוראה זו לא תחול אם הבחינה כאמור בוצעה בידי בעל רישיון בית ספר לפיקוח טיסה בהתאם לתקנות רישוי פקחי טיסה. |
||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מבקש רישיון מתלמד, רישיון פקח טיסה, או מחזיק ברישיון כאמור, המבקש עיון חוזר בתוצאות מבחן מיומנות בשפה האנגלית התעופתית או בשפה העברית התעופתית כאמור בתקנה 25ה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה של 220 שקלים חדשים. הוראה זו לא תחול אם הבחינה כאמור בוצעה בידי בעל רישיון בית ספר לפיקוח טיסה בהתאם לתקנות רישוי פקחי טיסה." |
||||||||
|
תיקון תקנה 35א |
6. |
בתקנה 35א(א) לתקנות העיקריות, במקום המלים "לפי תקנות הרישיונות" יבוא "לפי תקנות הרישיונות או תקנות רישוי פקחי טיסה". |
|
|||||||||
|
תחילה |
7. |
תחילתן של תקנות אלה ... |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
דברי הסבר
כללי
רת"א מקדמת תקנות לאימוץ התקנה האירופית בדבר רישוי פקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה – הצעת תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג - 2023 (להלן – "תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות"), וזאת במקום ההסדרים החלים כיום בפרק השני לחלק ה' והפרק השני לחלק ו' לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א - 1981 (להלן – "תקנות הרישיונות").
תיקון תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע – 2009 (להלן – "תקנות האגרות") המוצע בזאת מהווה מהלך משלים להתקנת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות – ומהותו קביעת אגרות המתאימות למשטר הרישוי החדש – קרי במקום אגרות בעד בחינות של פקחי הטיסה (שלא יבוצעו עוד על ידי רת"א) לפי תקנות הרישיונות האמורות (שלא יחולו עוד על רישוי פקחי טיסה) ייקבעו אגרות בעד השירותים הניתנים לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשה.
לעניין מקור הסמכות לקבוע את התקנות:
סעיף 168(א)(4) לחוק הטיס מסמיך את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לקבוע בתקנות הטיס "אגרות בעד שירותים שנותנים הרשות או החוקר הראשי לפי חוק זה, ובכלל זה אגרות בעד הגשת בקשה לרישיון, לתעודה או לאישור לפי חוק זה ואגרות שנתיות לבעלי רישיון, תעודה או אישור כאמור".
לפי אותו סעיף מסמיך, תקנות המטילות אגרות כאמור יותקנו בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. אישור שר האוצר לתקנות המוצעות דרוש גם לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב הקובע כי "הטלת מסים, אגרות ותשלומי חובה אחרים המשתלמים לאוצר המדינה ושינוי שיעוריהם טעונים אישורו של שר האוצר, בנוסף לאישורים הדרושים לפי כל דין אחר".
לתקנה 1 המוצעת - תיקון תקנה 1 לתקנות האגרות (הגדרות)
מבוקש לתקן מספר הגדרות בתקנה (1) לתקנות האגרות, שעניינה "הגדרות".
לפסקה (1) - בהגדרה "הגדר" מוצע להוסיף, לעניין תקנה 35א(א), התייחסות גם להגדר או הסמכה ברישיון פקח טיסה או רישיון מתלמד לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.
באופן זה, מבקש רישיון פקח טיסה / פקח מתלמד או הגדר שבו (לרבות הסמכה, המוגדרת בתקנה 1 לתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות כהגדר), המבקש בקשה לפטור בהקשר זה, לא יהיה חייב בתשלום אגרה עבור בקשה זו (ראו דברי הסבר לתקנה 6 המוצעת – תיקון תקנה 35א לתקנות האגרות).
לפסקה (2) – הגדרת "עובד טיס" בתקנות האגרות נכון להיום היא: "אדם המחזיק ברישיון שניתן או אושר לפי תקנות הרישיונות."
עם כניסתן לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, רישוי פקח טיסה / פקח מתלמד לא יוסדר עוד לפי תקנות הרישיונות, ולכן לכאורה לא ייכללו בהגדרת "עובד טיס" שבתקנות האגרות. ככלל, זאת תוצאה נכונה, שכן מרבית האגרות שיחולו עליהן יחולו לפי הפרק החדש (חמישי א') שהוצע להוסיפו ולא לפי הפרק החמישי (הקובע אגרות לפי תקנות הרישיונות ותקנות כלי הרחיפה).
חריג לכך מצוי בתקנה 18א (אגרה עבור תעודה רפואית) - מאחר שההסדר הנוגע למתן תעודה רפואית למבקש / מחזיק רישיון פקח טיסה / פקח מתלמד ימשיך להיות קבוע בתקנות הרישיונות, הרי שהאגרה הקבועה בתקנה 18א (אגרה עבור תעודה רפואית) צריכה להמשיך לחול גם על מבקש / מחזיק רישיון פקח טיסה / פקח מתלמד. לכן מוצע להגדירם לצורך תקנה זו כעובד טיס.
לפסקה (3) - אחרי ההגדרה "תקנות נציגי המנהל" מבוקש להוסיף ההגדרה: ""תקנות רישוי פקחי טיסה" - תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023.".
לתקנה 2 המוצעת - תיקון תקנה 18א לתקנות האגרות (אגרת תעודה רפואית)
לפסקה (1) - בתקנה 18א(ב) לתקנות האגרות קבועה חובתו של בעל רישיון עובד טיס, או המבקש רישיון כאמור, המבקש תעודה רפואית, לשלם אגרה בעת הגשת הבקשה לתעודה רפואית, ובפסקאות המשנה לתקנה זו מנויים בעלי הרישיונות לסוגיהם ולצדם נקובה אגרת הבקשה החלה.
מוצע כי במקום "רישיון מפקח על תנועה אווירית" (שהוא המונח הישן לפי תקנות הרישיונות) ייקבע "רישיון פקח טיסה או רישיון מתלמד לפי תקנות רישוי פקחי טיסה" – המונחים העדכניים בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות. המשמעות היא שמבקשי / מחזיקי רישיון פקח טיסה / רישיון פקח מתלמד ימשיכו לשלם אגרה של 230 ₪ עבור בקשה לתעודה רפואית (אין מוצע לשנות את סכום האגרה).
לפסקה (2) - בתקנה 18א(ד) נקבע כי עובד טיס שטרם חלפה שנה מאז ששילם את אגרה עבור רישיון עובד הטיס שברשותו, אינו נדרש לשלם אגרת תעודה רפואית נוספת באותה שנה (גם אם נדרש לחדש את התעודה הרפואית בתוך שנה, לדוגמה עקב שינויים במצבו הבריאותי במהלך אותה השנה שגרמו לביטולה, ולאחר מכן שיפור במצבו הבריאותי כך שעובד הטיס מצוי במצב בו הוא יכול לבקש תעודה רפואית חדשה מתוך כוונה לשוב ולעשות שימוש בזכויות לפי רישיונו). מוצע להחיל כלל זה גם לגבי בעל רישיון פקח טיסה / פקח מתלמד – ולכן מוצע להפנות גם לתקנה 25ד(א) בה מוצעות אגרות עבור רישיון פקח טיסה / פקח מתלמד.
עוד לעניין כשירות רפואית של עובדי טיס ובכלל זה פקחי טיסה ופקחי טיסה מתלמדים, יש לציין כי לא מוצע לעדכן את תקנה 24א לתקנות העיקריות, שעניינה אגרה לנושא בדיקת כשירות רפואית. התקנה תמשיך לחול על כל אדם אשר נבדק בדיקת כשירות פעולות לשם הוכחת מיומנות מקצועית במידה השקולה כנגד אי-כושרו הבריאותי כמשמעותה בתקנה 68(א)(2) לתקנות הרישיונות – ובכלל זה היא תמשיך לחול גם על בעל רישיון פקח טיסה ובעל רישיון מתלמד לפי תקנות רישוי פקחי טיסה.
לתקנות 3 ו- 4 המוצעות - תיקון תקנה 20 לתקנות האגרות (אגרת בחינות למתן רישיון עובד טיס) ותיקון תקנה 21 לתקנות האגרות (אגרת בחינה למתן תוספת הגדר, חידושו או חידוש זכויות על פיו)
בתקנה 20 לתקנות האגרות קבועות אגרות בעד בחינות עיוניות ומעשיות למבקשי רישיונות עובד טיס לפי סוגיהן. בשורה מס' 8 בטבלה שבתקנת משנה 20(א) קבועות אגרות לבחינות לרישיון מפקח על תעבורה אווירית.
בתקנה 21 לתקנות האגרות קבועות אגרות בעד בחינות עיוניות ומעשיות למתן תוספת הגדר ברישיון עובד טיס, חידושו או חידוש זכויות על פיו. בשורה מס' 9 בטבלה שבתקנת משנה 21(א) קבועות אגרות לבחינות להגדר נוסף ברישיון מפקח על תעבורה אווירית, ובשורה מס' 11 לטבלה האמורה קבועות אגרות –לבחינות להגדר מאמן מפקח על תעבורה אווירית.
לאחר כניסתם לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, בחינות עיוניות ומעשיות למבקשי רישיונות פקח מתלמד, פקח טיסה וכל הגדר בהם (כולל הסמכות ברישיון, ובתוכן גם ההסמכה המקבילה ל-"הגדר מאמן" בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות) לא יבוצעו עוד ברת"א אלא יבוצעו וינוהלו על ידי בית ספר לפיקוח טיסה שקיבל רישיון מרת"א. משכך אגרות בחינה אלה אינן רלבנטיות עוד ומוצע למחקן.
לתקנה 5 המוצעת – הוספת פרק חמישי א' - אגרות לפי תקנות רישוי פקחי טיסה
ככלל, תקנות האגרות מחולקות לפרקים, כאשר בכל פרק קבועות אגרות לפי סטים שונים של תקנות (פרק שני: אגרות לפי תקנות הרישום; פרק שלישי: אגרות לפי תקנות התיעוד; פרק שלישי א': אגרות לפי תקנות נציגי המנהל; פרק רביעי: אגרות לפי תקנות מכוני הבדק ותקנות מכוני ההסמכה; פרק חמישי: אגרות לפי תקנות הרישיונות ולפי תקנות כלי רחיפה; פרק שישי: אגרות לפי חוק הרישוי ותקנות ההפעלה, וכן הלאה).
כמו כן בתקנה 1(ב) לתקנות האגרות נקבע הכלל הפרשני לפיו: "בתקנות אלה תהא למונחים שלא הוגדרו בתקנת משנה (א) המשמעות שניתנה להם בתקנות או בחוק שאליהם מתייחסים הפרקים השני עד השמיני – א', לפי העניין".
בהתאמה, מוצע להוסיף אגרות עבור שירותי רת"א לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות ולכלול אותן במסגרת פרק חדש שיוסף לצורך כך – פרק חמישי א': אגרות לפי תקנות רישוי פקחי טיסה. מיקום הפרק המוצע – אחרי הפרק העוסק באגרות לפי תקנות הרישיונות – וזאת בשל הקרבה הרעיונית של נושאים אלה (רישוי עובדי טיס).
מוצעות בפרק זה 4 אגרות חדשות:
- אגרת מבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה;
- אגרת מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה;
- אגרת רישיון פקח טיסה או מתלמד;
- אגרה לבחינת מיומנות שפה לפקח טיסה או מתלמד ועיון חוזר.
לתקנה 25ב המוצעת - "אגרת מבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה"
לתקנת משנה (א) - מוצע כי מבקש מבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה בסך של 86,400 שקלים חדשים.
תהליך רישוי בית ספר לפיקוח טיסה כולל קליטה של מסמכי הגשת בקשת רישוי, בדיקת מסמכים לרבות ספר נהלים (ספר עזר מבצעי), אישור קורסים (לרבות סילבוסים, מטרות הדרכה, מבחנים עיוניים, סימולציות, מבחנים מעשיים). הבדיקה והאישור יבוצעו אל מול ההנחיות של EASA ליישום התקנה האירופית. לאחר בדיקת המסמכים נדרש לבצע הדגמה מבצעית שעיקרה הוא הדגמה והמחשה של יכולות מבקש רישיון בית הספר לבצע את כל האמור בנהלים שאושרו, לרבות הדגמה של תהליך הכשרת מדריכים ובוחנים, הדגמת ביצוע שיעורים עיוניים, מבחנים עיוניים, סימולציות, מבחנים מעשיים (הערכות). בהתאמה לכך מוערך על ידי גורמי המקצוע ברת"א כתהליך שיימשך כ- 240 שעות עבודה על ידי מפקחי רת"א. על כן, בחישוב של 360 שקלים חדשים לשעת עבודה מוצע לקבוע את האגרה על סך של 86,400 שקלים חדשים. יש לציין כי הכוונה היא להעניק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה עם תוקף של מספר שנים, ולכן אגרה זו לא צפויה להידרש מבעל רישיון בית הספר כל שנה אלא רק בתהליך הרישוי הראשוני (וכן, אגרת חידוש רישיון כפי שיפורט להלן בדברי ההסבר לתקנה 25ב(ב).
לתקנת משנה (ב) - מוצע כי המבקש לחדש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה בסך של 28,800 שקלים חדשים. בכוונת רת"א כי רישיון לראשונה לבית ספר לפיקוח טיסה יינתן לתקופה קצובה של מספר שנים, שלאחריה יבוצע תהליך של חידוש רישיון, במסגרתו תבוצע הערכה מחודשת של כל המסמכים והתהליכים שבוצעו בשלב רישוי בית הספר שמתואר בתקנת משנה (א). גורמי המקצוע ברת"א מתכננים להעניק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה בהתאם לתקנת משנה (א) לתקופה של כ-6 שנים. לקראת גמר התקופה בית הספר יידרש לבקש לחדש את רישיונו ולשלם אגרה לפי תקנת משנה (ב), דבר שיחייב את רת"א לבחון מחדש את כלל המסמכים וכלל התהליכים, ובכלל זה על סמך הניסיון שהצטבר בשנים הראשונות לפעילותו של בית הספר, וזאת לשם וידוא שבית הספר עדיין עומד בדרישות התקנה. לאחר סיום תהליך חידוש הרישיון האמור, ייתכן שרת"א תעניק רישיון ללא קציבת תוקפו, ובמקרה זה לא יידרש תהליך נוסף של "חידוש רישיון".
הסכום המוצע לחידוש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה מגלם את סכום האגרה החלה על מבקש רישיון בית ספר לפיקוח טיסה שהופחת ממנו סכום האגרה השנתית שמוצע להחיל על מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה – ראו בתקנה 25ג המוצעת. כלומר, בשנה שבה מחזיק רישיון פיקוח טיסה עובר תהליך חידוש רישיון סך האגרות שישלם לפי פרק זה הוא כשל מבקש רישיון חדש.
לתקנה 25ג המוצעת - "אגרת מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה"
מוצע כי מחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה ישלם, אחת לשנה, עד 31 בינואר של כל שנה, אגרה שנתית בסך של 57,600 שקלים חדשים. אגרה זו משקפת תהליכי רישוי ופיקוח שנתיים שמבוצעים על ידי רת"א באופן שגרתי לגבי בעל רישיון בית ספר לפיקוח טיסה, הכוללים פיקוח ונוכחות מפקחים בשיעורים עיוניים, במבחנים עיוניים, בסימולציות פיקוח טיסה ובמבחנים מעשיים ("הערכות"), וכן בחינת שינויים בתוכניות לימוד, קורסים, מבחנים שונים, אישור שינויים במבנה הארגוני, בנהלים ובשיטות העבודה של בית הספר וכיוב'. מוערך על ידי גורמי המקצוע ברת"א כתהליך שיימשך כ- 160 שעות עבודה על ידי מפקחי רת"א, שיהיו פרוסות לאורך שנת העבודה. על כן, בחישוב של 360 שקלים חדשים לשעת עבודה מוצע לקבוע את האגרה על סך של 57,600 שקלים חדשים. מדובר בתהליכים שגרתיים שצפויים להתרחש מידי שנה, ולכן מדובר על אגרה שנתית.
יצוין כי אגרה שנתית על מחזיקי תעודות ורישיונות מקובלת בתקנות האגרות (ראו לדוגמה בתקנה 7(ג) לגבי מחזיק בתעודת כושר טיסה שתוקפה עולה על שנה; בתקנה 16 – מחזיק רישיון מכון בדק; בתקנה 26(ב) – מחזיק רישיון הפעלה מסחרית / הפעלה אווירית).
לתקנה 25ד המוצעת - "אגרות רישיון פקח טיסה או מתלמד"
לתקנת משנה (א) – מוצע כי מבקש רישיון פקח טיסה, ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 670 שקלים חדשים. יש לציין כי אגרה זו זהה לאגרה שמשלם מבקש רישיון עובד טיס או מבקש רישיון רחפן לפי תקנה 18(א). רת"א תמשיך להנפיק רישיונות לפקחי טיסה ובכל הנפקה כזו דרושה עבודה של מפקחי רת"א וגורמים מינהלתיים אחרים ברשות, לרבות בחינת בקשת הרישיון, תקינותה, תקינות כלל תהליך הרישוי, והנפקה פיזית ("הדפסה") של הרישיון עצמו. עבודה זו מוערכת על ידי גורמי המקצוע ברת"א כזהה בזמן ובכמות המאמץ לעבודה שנדרשת להנפקת כל רישיון עובד טיס אחר (או רישיון רחפן, לעניין זה), ולכן מוצע שהאגרה לגבי פקח טיסה תהיה זהה לזו שלפי תקנה 18(א).
יצוין כי לא מוצעת אגרה עבור תוספת הגדר ברישיון (גם עד היום לא שולמה אגרה עבור תוספת הגדר). מדובר במטלה שהיא אדמיניסטרטיבית בעיקרה (בדיקת הזכאות לתוספת הגדר על בסיס מסמכים) , ועלויות רת"א בהקשר זה מחושבות במסגרת האגרה למחזיק רישיון בית ספר לפיקוח טיסה.
לתקנת משנה (ב) – מוצע כי מבקש רישיון פקח מתלמד, ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 170 שקלים חדשים. יש לציין כי אגרה זו זהה לאגרה שמשלם מבקש רישיון טייס מתלמד לפי תקנה 18(ה)(1). עם כניסתן לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, רת"א תתחיל להנפיק רישיונות גם לפקחי טיסה מתלמדים. בכל הנפקה כזו דרושה עבודה של מפקחי רת"א וגורמים מינהלתיים אחרים ברשות, לרבות בחינת בקשת הרישיון, תקינותה, תקינות כלל תהליך הרישוי, והנפקה פיזית ("הדפסה") של הרישיון עצמו. עבודה זו מוערכת על ידי גורמי המקצוע ברת"א כזהה בזמן ובכמות המאמץ לעבודה שנדרשת להנפקת רישיון טייס מתלמד, ולכן מוצע שהאגרה לגבי פקח טיסה מתלמד תהיה זהה לזו שלפי תקנה 18(ה)(1).
גם בהקשר רישיון מתלמד אין מוצעת אגרה לתוספת הגדר (ויצוין כי לגבי מתלמד הנושא של תוספת הגדר, קרי הכשרה לשני הגדרים ראשוניים במקביל – אינה עניין שבשגרה)
לתקנת משנה (ג) – מוצע לקבוע הנחה של 25% באגרות רישיון פקח טיסה / רישיון פקח מתלמד למבקש רישיון שצה"ל אישר כי הוא חייל מילואים פעיל. זאת בדומה להנחה הניתנת כיום למבקשי רישיונות עובד טיס (ומפקחים על תעבורה אווירית בכלל זה) לפי תקנה 18(ז), שצה"ל אישר לגביהם כי הם חיילי מילואים פעילים. הנחה זו היא בהתאם להחלטת ממשלה מס' 2896 מיום 6/1/2008, בדבר הטבות לחיילי מילואים (סעיף 1, פסקה (א)(1)(ב) להחלטת ועדת השרים לעניין מערך המילואים מס' מיל/2 מיום 30.12.2007 שאושרה בהחלטת הממשלה האמורה).
לתקנה 25ה המוצעת - אגרה לבחינת מיומנות שפה לפקח טיסה או מתלמד ועיון חוזר
לתקנת משנה (א) - עד לכניסתן של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות לתוקף, חובת הוכחת מיומנות בשפה האנגלית התעופתית למבקש רישיון מפקח על תעבורה אווירית חלה מכוח תקנה 21ד לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), ובהתאם לתקנה 21א לתקנות האגרות, על המבקש להבחן בשפה האנגלית התעופתית לבחינת מיומנותו בה חלה חובת תשלום אגרה בסך 600 ש"ח.
החל מכניסתן לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, חובת הוכחת מיומנות בשפה האנגלית התעופתית ובשפה העברית התעופתית של מבקש רישיון פקח טיסה / רישיון פקח מתלמד תחול מכוח תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות ולא מכוח תקנות הרישיונות.
מוצע להסדיר תשלום אגרה עבור בחינות אלה בפרק הייעודי לאגרות לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות. האגרה המוצעת זהה לאגרה שמשלם מחזיק / מבקש רישיון עובד טיס אחר (כגון טייס) המבקש להיבחן בשפה האנגלית לפי תקנה 21א לתקנות האגרות. כמו כן מוצע כי חובת תשלום האגרה לא תחול לגבי בחינות שמבוצעות במסגרת בית ספר לפיקוח טיסה, משום שאז ניהול נושא הבחינות יבוצע על ידי בית הספר, ואין לרת"א נגיעה ישירה לכך ממילא לא נגרמות עלויות המצדיקות גביית אגרה.
לתקנת משנה (ב) – ככל שמבחן מיומנות בשפה האנגלית התעופתית או בשפה העברית התעופתית ייערך על ידי גורם מטעם רת"א (כפי שמבוצע לגבי הטייסים למשל) הרי שרת"א מאפשרת שירות של עיון חוזר בתוצאות הבחינה. לפיכך, מוצע כי עבור שירות של עיון חוזר תשולם אגרה של 220 שקלים חדשים. יש לציין כי אגרה זו זהה לאגרה שמשלם עובד טיס, מבקש רישיון עובד טיס, בעל רישיון רחפן או מבקש רישיון רחפן המבקש עיון חוזר בתוצאות מבחן מיומנות בשפה האנגלית לפי תקנה 22 לתקנות האגרות. גם לעניין אגרת עיון חוזר, מוצע כי היא לא תחול לגבי בחינות שמבוצעות במסגרת בית ספר לפיקוח טיסה, משום שאז ניהול נושא בחינות האמורות, כולל עיון חוזר בתוצאותיהן, יבוצע על ידי בית הספר, ללא צורך במעורבות רת"א.
לתקנה 6 המוצעת - תיקון תקנה 35א לתקנות האגרות (אגרה בעד בקשת פטור)
בתקנה 35א(א) לתקנות האגרות נקבעה חובת תשלום אגרה עבור השירות של טיפול בבקשה לפטור מדיני הטיס. חובת תשלום האגרה כאמור אינה חלה על בקשה לפטור של מבקש רישיון עובד טיס או הגדר שבו.
מבוקש לשמור על משטר זה גם אחרי כניסתן לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, קרי שלא תידרש אגרה עבור בקשה לפטור מתקנות הנוגעות לרישוי אישי של פקחי טיסה (כפי המצב דהיום).
לתקנה המוצעת 7 - תחילה
התיקון המוצע לתקנות האגרות הוא נגזרת של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.
לפיכך מבוקש לקבוע את תחילת התיקון המוצע לתקנות האגרות במקביל לתחילת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, וזאת לצורך שלמות התמונה ומניעת מצב דברים של יתר/חסר באסדרה.