תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023. 3

1.  הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן - צו תעריף המכס). על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן, על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה החל על בנזין. הוראת השעה שחלה כיום מורידה כ-3 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה, והיא עתידה לפקוע ביום 16 בפברואר 2023. על מנת להימנע מעליית מחיר הדלק לצרכן עם פקיעתה של הוראת השעה, מוצע לקבוע בהוראת שעה כי מס הקנייה אשר יחול על בנזין עד סוף שנת 2023 יופחת, כך שהוא יעמוד על 3,183.32 ש"ח לאלף ליטר. הפחתה זו צפויה להוריד 13 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.

 

במקביל יופץ להערות צו בעניין הפחתת בלו.

 

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 450 מיליון ש"ח.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

הוראת שעה

1.  

(א)  על אף האמור בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בתקופה שעד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023) יראו כאילו בפרט 27.10, בטור ד'-

 

 

 

(1) בסעיף 121200, במקום האמור בא " 2,932.86 ש"ח לאלף ליטר";

 

 

 

(2) בסעיפים 121900 ו-201000, במקום האמור בא "3,183.32 ש"ח לאלף ליטר";

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 12 לצו העיקרי, יראו לעניין תיאום הסכומים האמורים בצו זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023), כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2022.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר


 

דברי הסבר

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- צו תעריף המכס). על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן, על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה החל על בנזין. הוראת השעה שחלה כיום מורידה כ-3 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה, והיא עתידה לפקוע ביום כ"ה בשבט התשפ"ג (16 בפברואר 2023). על מנת להימנע מעליית מחיר הדלק לצרכן עם פקיעתה של הוראת השעה, מוצע לקבוע בהוראת שעה כי מס הקנייה אשר יחול על בנזין עד סוף שנת 2023 יופחת, כך שהוא יעמוד על 3,183.32 ש"ח לאלף ליטר. הפחתה זו צפויה להוריד 13 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה. יובהר כי הסכומים הנקובים בצו זה יוצמדו למדד בהתאם להוראות צו תעריף המכס.

יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם תיקון מקביל לצורך הפחתת הבלו על בנזין במסגרת תיקון של צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022.

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 450 מיליון ש"ח.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת שיעורי-מק"ח התשע"ז, עמ' 40; התשפ"ב, עמ' 132, עמ' 212, עמ' 272, ועמ' 286; התשפ"ג, עמ' 130 ועמ' 132.