ראו את דברי ההסבר
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
צו רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (הארכת תוקף), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 247(ב) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1] ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|
|
1. |
בסעיף 247 לחוק רישוי שירותי ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, ברישה, במקום התאריך הנקוב בה יבוא "כ"ח באב התשפ"ג (15 באוגוסט 2023)." |
___ ב________ התשפ"ג
(___ ב________ 2023)
(חמ _____-3)
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן - החוק) מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים ובכלל זה: ייצור רכב; ייבוא רכב; סחר ברכב; ייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה; מתן שירותי תחזוקה לרכב; ושמאות רכב. מטרת החוק היא הסדרת השירותים בענף הרכב, תוך הבטחת רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו, מתן שירות סדיר וזמין למקבלי השירות, קיומם של תנאים הולמים במקומות מתן השירותים וקידומה של התחרות בענף הרכב והגנת הצרכן.
סעיף 1 טרם חקיקת החוק הוסדר ענף הרכב באמצעות חמישה צווי פיקוח שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן - צווי הפיקוח).
סעיף 247 לחוק שעניינו שמירת תוקף, נועד לשמור את תוקפם של צווי הפיקוח ושל הוראות נוהל שנקבעו מכוחם ופורסמו באתר האינטרנט של המשרד (להלן - הנהלים), עד להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק. בתחילה קבע נוסחו של סעיף 247 לחוק כי תוקפם של צווי הפיקוח והנהלים יישמר כל עוד לא שונו או בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי חוק זה בעניינים המוסדרים בהם או עד תום שנתיים מיום התחילה, לפי המוקדם מביניהם.
החוק נכנס לתוקפו, ביום ט"ז בתשרי התשע"ז (18 באוקטובר 2016). מאז שנכנס החוק לתוקף פעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - המשרד) באופן מאומץ להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, במטרה להבטיח את יישומו של החוק בצורה מלאה ככל הניתן, וכן לעמוד במועד להשלמת מטלה זו כפי שנקבע בסעיף 247 לחוק כאמור.
על אף האמור, עקב היקפו הרחב של החוק הכולל 253 סעיפים, וריבוי הוראות ההסמכה לחקיקת משנה שנקבעו בו, לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום מלוא חקיקת המשנה לפי החוק עד לתום שנתיים מיום התחילה, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 4), התשע"ח-2018 באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד יום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019).
עם זאת, בשל הבחירות לכנסת ה-21, ובעקבותיהן הבחירות החוזרות לכנסת ה-22, לא עלה בידי המשרד להשלים את שאר הליכי חקיקת המשנה הנדרשים מכוחו של החוק, גם בתקופת ההארכה שאושרה בתיקון מס' 4 האמור ולכן תוקן סעיף 247 לחוק בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 6), התש"ף-2020 באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).
בהמשך, וכתוצאה ממערכת הבחירות הנוספת לכנסת ה-23 שהביאה לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת המשנה, תוקן סעיף 247 לחוק פעם נוספת (תיקון מס' 7) באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021).
גם במסגרת ארכה נוספת זו לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, הפעם כתוצאה ממערכת הבחירות לכנסת ה-24, אשר הביאה לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת משנה.
בכנסת ה-24, אושר תיקון מס' 8 לחוק, אשר האריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד ליום ג' באב התשפ"ב (31 ביולי 2022), תוך הוספת סעיף קטן 247(ב) לחוק, אשר הסמיך את שר התחבורה להאריך בצו את תוקפם של צווי הפיקוח, באישור ועדת הכלכלה, בתקופות נוספות שלא יעלו במצטבר על שישה חודשים. עוד במהלך הכנסת ה-24, עלה בידי המשרד להשלים את התקנתם של שני קבצי תקנות בתחום המוסכים, ולהניח על שולחן ועדת הכלכלה לאישורה קובץ תקנות נוסף בתחום שמאי הרכב.
כתוצאה מפיזורה של הכנסת ה-24 בסוף חודש יוני 2022, הוארך מועד תוקפם של צווי הפיקוח מכוחו של סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת עד ליום כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023).
כדי למנוע מצב של ריק סטטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, בהם טרם עלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק (שמאי רכב, ייצור רכב ושיווקו וייצור, סחר ושיווק מוצרי תעבורה), מוצע להאריך את תקופת תוקפם של צווי הפיקוח בתחומים אלה, כל עוד הם לא ישונו או יבוטלו, או כל עוד לא ייכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם, בתקופה של שישה חודשים נוספים, קרי עד יום כ"ח באב התשפ"ג (15 באוגוסט 2023). במהלך תקופה זו יפעל המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה הנדרשת לפי החוק.
עד כה הותקנו תשעה קבצי תקנות לפי החוק אך עדיין ישנן תקנות שטרם הושלמה חקיקתן. כאמור, שני קבצי התקנות בתחום המוסכים אושרו בתקופת הכנסת ה-24 וטיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"ב-2021, הונחה לאישור וועדת הכלכלה, אך טרם עלתה לדיון. בנוסף, נדרשת השלמת ההיוועצויות ביחס לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"ב-2022; תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור רכב ושיווקו), התשפ"ב–2021; ותקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור מוצרי תעבורה, ייבואם והסחר בהם)(תיקון), התשפ"א–2021.
תקנות אלה צפויות להחליף את צווי הפיקוח האלה: (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם-1980; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו), התשכ"ז-1967; (3) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם), התשמ"ג-1982.
עם השלמת הליכי ההיוועצות כאמור, יונחו גם קבצים אלה לאישור וועדת הכלכלה, במטרה להביא להשלמת חקיקת המשנה מכוחו של החוק, וביטול צווי הפיקוח כאמור.