במסגרת חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020 נקבעה הוראת שעה המסמיכה את רשמי ההוצאה לפועל לאחד את תיקי החייב בעת מתן צו תשלומים בתיק. תוקפה של הוראת החוק נקבע עד ליום כ"ח באלול התשפ"ב (24 בספטמבר 2022) ונוכח התפזרות הכנסת ה-24 ביום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022), הוארך תוקפה מכוח הוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד יום כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023). מאחר שיישום הוראת השעה העיד על נחיצותה והצלחתה מוצע לקבוע אותה כהוראה קבועה, כפי שמפורט בדברי ההסבר להצעת החוק. מוצע גם לקבוע כי תיק שנכנס לאיחוד תיקים ואשר מתנהל במסלול המקוצר, יישאר במסלול המקוצר.
אין.
אין
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק ההוצאה לפועל (איחוד תיקים יזום בעת מתן צו לתשלומים), התשפ"ג-2023
|
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 20ב |
1. |
בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 20ב- |
|
|
|
|
|
(1) סעיף קטן (ג) בטל; |
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ד) בפסקה (2) אחרי "יעוכב" יבוא "כל עוד החייב עומד בתשלומים לפי צו איחוד התיקים בהתאם לפרק ז'3 או". |
|
תיקון סעיף 74טו1 |
2. |
בסעיף 74טו1 לחוק העיקרי- |
|
|
|
|
|
(א) בכותרת הסעיף המילים "הוראת שעה" יימחקו. |
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (א) במקום המילים "רשאי, בצו," יבוא "יבחן, בעת מתן החלטתו בנוגע לצו" ולפני המילים "לאחד את כל תיקי החייב" יבוא " האם". |
|
|
|
|
(ג) סעיף קטן (ג) יימחק. |
דברי הסבר
כללי במסגרת חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020 נקבעה הוראת שעה המסמיכה את רשמי ההוצאה לפועל לאחד את תיקי החייב בעת מתן צו תשלומים בתיק. תוקפה של הוראת החוק נקבע עד ליום כ"ח באלול התשפ"ב (24 בספטמבר 2022) ונוכח התפזרות הכנסת ה-24 ביום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022), הוארך תוקפה מכוח הוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד יום כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023). מאחר שיישום הוראת השעה מעיד על נחיצותה והצלחתה מוצע לקבוע אותה כהוראת קבע.
לסעיף 1 עם קידומה של הוראת השעה כהוראת קבע, נבחנו יתר ההוראות הקשורות בעניין זה בחוק ונמצא כי במסגרת הוראות פרק א'1 לחוק, שעניינו "הוצאה לפועל במסלול מקוצר" קיימת ההוראה הבאה:
"(ג) הוגשה בקשת ביצוע לפי פרק זה והחייב הוכרז כחייב מוגבל באמצעים בהתאם להוראות סעיף 69ג או שניתן לגביו צו איחוד תיקים בהתאם לפרק ז'3, תימסר הודעה לזוכה שלפיה התיק יועבר לביצוע במסלול רגיל בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, אלא אם כן יודיע כי ברצונו לסגור את התיק; לא הודיע הזוכה כאמור ללשכת ההוצאה לפועל בתוך אותו מועד, יועבר התיק למסלול רגיל; הודיע הזוכה כי ברצונו לסגור את התיק, יפעל מנהל לשכת ההוצאה לפועל בהתאם להודעת הזוכה."
מאחר ועל פי תיקון 47, 57 ו- 58 לחוק ההוצאה לפועל, לא ניתן להכריז על חייב כעל חייב מוגבל באמצעים מיום כניסת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח- 2018 (התיקון נכנס לתוקפו ביום 15.9.2019) ומאחר ועל פי התיקון המוצע, הרשם יכול ביוזמתו להכניס את החייב לאיחוד תיקים, כך שיותר תיקים ייכנסו לאיחוד תיקים ומאחר ועל פניו אין צורך ממשי בהוצאת תיק מהמסלול המקוצר, נכון לבטל הוראה זו. כל עוד החייב עומד בתשלומים באיחוד התיקים, הכספים יועברו לזוכה. אם החייב לא יעמוד בתשלומים, ותיק האיחוד יפוזר, המסלול המקוצר ימשיך בפעולות הגבייה.
לסעיף 2 כאשר רשם ההוצאה לפועל מעניק צו תשלומים לבקשת החייב, צו התשלומים ניתן ביחס לתיק הפרטני שבו הוגשה הבקשה. רק כאשר החייב מגיש בקשה לאיחוד תיקים קובע הרשם לחייב צו תשלומים אחד ביחס לכל התיקים שבאיחוד כאמור בסעיף 74יא לחוק. לעיתים, מזהים הרשמים במהלך דיון בצו תשלומים בתיק פרטני כי יש הצדקה לבצע איחוד של כל תיקי החייב במטרה להסדיר את כלל החובות שיש לחייב בהוצאה לפועל. כשרשם רואה לפניו את מכלול התיקים של החייב, יש באפשרותו לתת החלטה אחידה וקוהרנטית של צו חיוב בתשלומים בכל התיקים של החייב חלף מגוון החלטות שניתנות בתיקי החייב השונים. אומנם יש לחייב אפשרות להגיש בקשה לאיחוד תיקים, אך חייבים רבים אינם מודעים לזכותם או לאופן המימוש שלה או שאינם יכולים לעמוד בתנאי הסף של איחוד התיקים – תשלום חודשי של 3% מסכום החוב. הסמכת הרשם להורות על איחוד תיקים במסגרת החלטתו להעניק צו תשלומים מעניקה לרשם כלי נוסף בניהול התיק וגמישות רחבה יותר למתן הוראות אשר יביאו להסדרת התשלום בתיקי החייב. זאת, בכפוף למגבלות הקבועות בהוראות סעיף 7א1 המאפשרות פריסת חוב של עד 100,000 ₪ לתקופה מירבית של שש שנים ופריסת חוב מעל 100,000 ₪ לתקופה מירבית של שבע שנים.
במקרה שרשם החליט על איחוד תיקים יחולו הוראות סעיפים שונים של פרק ז'3 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז- 1967 (להלן- החוק) שעניינו "איחוד תיקים": 74א, 74ד, 74ה, 74ט, 74יא, 74יב, 74יג ו-74טו, בשינויים המחויבים. שאר סעיפי הפרק, לרבות סעיף 74ו אינם נדרשים בעניין זה, שכן במקרה שבו השתמש הרשם בסמכות המוצעת לאחד תיקים ביוזמתו, הוא מורה כבר בהחלטתו על איחוד התיקים ועל צו התשלומים שהחייב נדרש לשלם, ולכן לא נדרשות לחול בעניין זה ההוראות הנוגעות להגשת בקשת איחוד כמו גם התנאים שעל החייב לעמוד בהם עד להחלטת הרשם.
מהנתונים שהתקבלו מיישום הוראת השעה עולה שהסמכות הקבועה בהוראה זו הגדילה את שיעור תיקי האיחוד שנפתחו בשנת 2021 בכ-50%. כך, בעוד שבשנת 2020 ניתנו 2,746 החלטות לאיחוד תיקים, בשנת 2021 עלה מספר ההחלטות לאיחוד תיקים ל- 4,062. מנתוני רשת האכיפה והגביה עולה כי ב- 1,411 מהמקרים איחוד התיקים היה ביוזמתו של רשם ההוצאה לפועל. נתונים אלו מעידים על החשיבות של הוראת החוק למיצוי זכויות החייבים ועל תרומתה להגדלת שיעור תיקי האיחוד והסדרת התשלום של חובות בשיעורים. הוראה זו אשר כעת מתבקש לקבוע אותה כהוראה קבועה מיטיבה עם החייבים והנושים כאחד. מתן צו תשלומים אחוד, במקרה שבו לחייב מספר תיקים, מגביר את וודאות החייב בדבר הסכום שעליו לשלם ומתמרץ אותו להתמיד בתשלום החוב. נוכח האמור מוצע לקבוע שבמסגרת ההחלטה בבקשה של חייב לקבלת צו תשלומים בתיק יבחן הרשם האם יש הצדקה לאיחוד תיקיו.
נוסח הסעיפים כפי שמוצע לתקנם (נוסח זה הינו נוסח עזר ואיננו נוסח מחייב):