תזכיר טיוטת צו הרוקחים (סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם) (הוראת שעה), התשפ"ג–2022

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הרוקחים (סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם) (הוראת שעה), התשפ"ג–2022

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הבריאות:

טיוטת צו הרוקחים (סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם) (הוראת שעה), התשפ"ג–2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 55א12ג(טו) לפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981[1], כנוסחו בסעיף 104(16) לחוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב–2021[2], אני מצווה לאמור:

סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם

1.  

על אף האמור בסעיף 55א11(א) לפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981 (להלן – פקודת הרוקחים), לשם שיווקם של התמרוקים המפורטים להלן, יידרש רישיון לפי הוראות צו הפיקוח, כהגדרתו בסעיף 55א לפקודת הרוקחים:

 

 

(1) תמרוק המיועד לטיפוח העור ובכלל זה הבהרת העור;

 

 

(2) תמרוק המיועד לניקוי העור ובכלל זה, תמרוק להסרת איפור;

 

 

(3) תמרוק המיועד להסרת שיער גוף;

 

 

(4) תמרוק המיועד להבהרת שיער, החלקת שיער או סלסולו;

 

 

(5) תמרוק המיועד לשיפור ריח הגוף או מניעת הזעה;

 

 

(6) תמרוק המשמש לאיפור;

 

 

(7) תמרוק המיועד לבישום ושיפור ריח;

 

 

(8) תמרוק שמטרתו העיקרית או המשנית להגנה מפני קרינת השמש או תמרוק המשמש לשיזוף העור;

 

 

(9) תמרוק המיועד לריכוך והרגעת העור;

 

 

(10)  תמרוק המיועד לטיפוח וניקוי השיער והקרקפת, צביעת השיער או עיצובו;

 

 

(11)  תמרוק המיועד לשימוש על הציפורניים, ובכלל זה, ניקיונן, צביעתן, טיפוחן, חיזוקן, בנייתן וכן טיפוח העור הסובב אותן;

 

 

(12)  תמרוק המיועד לשימוש בחלל הפה;

 

 

(13)  תמרוק המיועד לשימוש באיברי המין החיצוניים או פי הטבעת;

 

 

(14)  תמרוק המיועד לשימוש בתינוקות או בילדים;

 

 

(15)  תמרוק המיועד לשימוש בנשים מניקות או הרות.

תוקף הצו

2.

תוקפו של צו זה עד שלושה חודשים מיום פרסומו.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

דברי הסבר

סעיף 55א12ג(טו) מסמיך את שר הבריאות, אם ראה כי ישנו חשש מיידי לפגיעה בבריאות הציבור או כי קיים צורך חיוני אחר, לקבוע בצו סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם.

ביום 18 בנובמבר 2021 פורסם חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן: "החוק המסמיך").

סעיף 104 לחוק המסמיך קובע סדרת תיקונים בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981 (להלן: "הפקודה" או "פקודת הרוקחים") שעניינם רפורמה בענף התמרוקים.

התיקונים האמורים בפקודה יוצרים שלושה מסלולים חלופיים לייבוא, ייצור ושיווק תמרוקים:

1.     המשך המצב הנהוג כיום – ייבוא, ייצור ושיווק תמרוקים ברישיון, בהתאם להוראות צו פיקוח על מצרכים ושירותים (תמרוקים), התשל"ג-1973 (להלן: "צו הפיקוח"), וזאת עד ביטולו של הצו האמור, בהתאם להוראות שנקבעו בסעיף 105 לחוק המסמיך.

2.     ייבוא, ייצור ושיווק תמרוקים, ללא רישיון, בכפוף לעמידה בדרישות הפקודה המנויות בסימן ב' לפרק ז'1 לפקודה ובכלל זה הגשת הודעה בדבר שיווק תמרוק.

3.     ייבוא מקביל של תמרוקים, ללא רישיון וללא עמידה בסימן ב' כאמור, בכפוף לעמידה בהוראות שנקבעו בסימן ג' לפקודה.

מאז אישור החוק המסמיך בכנסת, עמל משרד הבריאות על יצירת כלל ההסדרים הנדרשים לצורך יישומו ובכלל זה תכנן את המערכות המקוונות הנדרשות לצורך יישום החוק, פעל לצורך הכשרת כוח האדם וגיבש טיוטת תקנות הקובעות את ההסדרים המשניים הנחוצים לצורך אכיפת סימן ב' לפרק ז'1 לפקודה.

לצורך אכיפת הוראות סימן ב' לפרק ז'1 לפקודה ("נוטיפיקציה") נדרש לתכנן ולהפעיל שלוש מערכות מקוונות מורכבות, ובהן, מערכת שיכולה לקלוט את ההודעות, לשמור אותן באופן דיגיטלי, לתעד אותן, למיין אותן ולקשר את המידע בהן עם מידע ממערכות שונות אחרות. טרם הושלמה הקמתן של מערכות אלו. בהיעדר מערכות פעילות כאמור, עולה קושי ממשי לפקח על קיום הוראות החוק.

 

שיווק תמרוקים באמצעות הודעה בדבר שיווק ("נוטיפקציה"), בהיעדר פיקוח בפועל ובהיעדר יכולת ליישם את הוראות החוק, מעלה חשש לבריאות הציבור. חשש זה מחייב את השלמת ההיערכות של משרד הבריאות ליישום הוראות החוק ומעלה צורך חיוני, לקבוע כי לעניין סוגי תמרוקים המפורטים בצו, יידרש רישיון לשיווקם, וזאת לשלושה חודשים בלבד.



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש], עמ' 1124.

[2] ס"ח התשפ"ב 2933, עמ' 80