טיוטה להערות ציבור
מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה למרכזי מחקר ופיתוח אזורי
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) למרכזי מחקר ופיתוח אזורי (להלן – מרכזי המו"פ או המרכזים), כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19-40-01-02
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד, מקצועי וענייני של מבחנים אלה; הוועדה תנמק החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אזור" – נפה שנקבעה בשנתון הסטטיסטי לישראל המעודכן לשנת ההערכה, שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי שמתעדכן מזמן לזמן (להלן – השנתון הסטטיסטי), המרוחקת 20 קילומטר לפחות, בקו אווירי, מאחד ממרכזי הערים ירושלים, תל-אביב או חיפה, למעט נפה הממוקמת בנגב או בגליל, לגביה המרחק האמור הוא 10 קילומטר ואשר מתגוררים בה 70,000 תושבים לפחות בשנת ההערכה או ששטחה 1,000 קילומטרים רבועים לפחות, והיא אינה חופפת לאזור של מו"פ אחר שנתמך בשנת ההערכה; על אף האמור, בנפה ששטחה גדול מ-10,000 קילומטרים רבועים, יוגדר אזור לפי אזורים טבעיים של הנפה, כפי שנקבעו בשנתון הסטטיסטי; יהודה והשומרון ייחשבו כשני אזורים נפרדים, שגבולם בין המועצה האזורית מטה בנימין והמועצה אזורית גוש עציון, לבין המועצה האזורית בקעת הירדן ומועצה אזורית מגילות;
"גליל" – כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הגליל, התשנ"ג-1993[3];
"חוג" – חוג בעל 7 מפגשים לפחות, ומשכו של כל מפגש הוא 45 דקות לפחות, וכל קבוצת חוג מונה 10 משתתפים לפחות;
"חוקר חדש" –בעל תואר דוקטור מוכר המועסק ב-50% משרה לפחות במרכז במשך פחות משנתיים;
"חוקר פעיל" – בעל תואר דוקטור מוכר המועסק ב-50% משרה לפחות במרכז, שזכה בשנתיים האחרונות במענק מחקר מגורם המקיים שיפוט מדעי תחרותי, בעבור מחקר הנערך מטעם מרכז המו"פ ומתקיים בתחומו או מי שפרסם בשנה האחרונה מאמר בכתב עת מדעי תחרותי, העוסק במחקר בו השתתף מטעם המו"פ ובתחומו, ושאינו חוקר חדש;
"כנס מדעי" – כנס להפצת הידע המיועד לחוקרים או לגורמים באקדמיה או בתעשייה או בחקלאות העוסקים בנושאים הנוגעים למרכז המו"פ; מספר המשתתפים המזערי בכל כנס הוא 40, שאינם עובדי המרכז; משך הכנס הוא 4 שעות לפחות; התכנים שמועברים בכנס הינם בתכני המחקר והשירות הנוגעים למרכז המו"פ;
"המדד החברתי-כלכלי" – אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2015, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2019, כפי שמתעדכן מזמן לזמן;
"מוסד להשכלה גבוהה" – מוסד שהוכר כמוסד להשכלה גבוהה לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[4] (להלן – חוק המל"ג) או שניתנה לו תעודת היתר לפי סעיף 21א לחוק המל"ג;
"מכון מחקר" – מוסד ללא כוונת רווח, חברה ממשלתית או יחידה ממשלתית, אשר חלק ניכר מפעילותו קשור לקידום המחקר בחזית הידע העולמי, וברשותו תשתית ציוד לביצוע מחקרים, והחוקרים אשר מועסקים בו עוסקים בין היתר בפרסום מאמרים מטעמו בעיתונות מדעית בינלאומית ובהצגת עבודות בכנסים בינלאומיים;
"מכללה אקדמית" – כהגדרתה בחוק המל"ג;
"מקדם ההשפעה" – ערך מספרי שמטרתו לבטא את מידת ההשפעה של כתב עת מדעי (Impact Factor), כפי שנקבעה על ידי ה-Institute of Scientific Information;
"מקדם מיקום החוקר" – ערך מספרי שמטרתו לבטא את מידת התרומה של חוקר לפרסום מאמר מדעי; בעבור חוקר שנרשם בפרסום כמחבר הראשון או האחרון יהיה מקדם מיקום החוקר 1; בעבור כל חוקר שנרשם בפרסום במיקום אחר יהיה מקדם מיקום החוקר 0.3;
"מקדם התחום" – ערך מספרי שמטרתו לנרמל את מקדם ההשפעה בין תחומי מחקר שונים כגון: מדעי החיים, מדעי הטבע הפיזיקליים, מתמטיקה ומדעי המחשב, רפואה, הנדסה, רוח, מדעי החברה, חינוך, משפטים; מקדם התחום מבוסס על החלטות הות"ת כפי שמתעדכנות מעת לעת;
"נגב" – כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ"ב-1991[5];
"שנת הערכה" – השנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה;
"הכנסות עצמיות" – מחזור הכספים של המרכז בניכוי תמיכה ממשלתית;
"מקורות עצמיים" – מקורות כספיים שאינם תמיכה ציבורית או הלוואות;
"תמיכה ציבורית" – מקורות כספיים שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק או מתקציב רשות מקומית, ושאינם במסגרת של רכישת שירותים;
"תואר דוקטור מוכר" – תואר העונה על אחת מהאפשרויות להלן:
(1) תואר שלישי או תואר M.D. המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה;
(2) תואר שלישי אשר מוסד רשאי להמשיך להעניקו בהתאם לסעיף 3 לחוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון מס' 20), התשע"ח-2018[6];
(3) תואר שלישי או תואר M.D. ממוסד להשכלה גבוהה מחוץ לארץ, אשר ניתן לגביו אישור שקילות על ידי האגף להערכת תארים אקדמיים במשרד החינוך;
"תקציב הבסיס" – תקציב התמיכות שחולק בשנת 2015 בתוספת 15%.
3. מטרות התמיכה
התמיכה לפי מבחנים אלה מיועדת לקידום המטרות שלהלן:
(א) קידום מצוינות במחקר יישומי בפריפריה: קיום מחקר יישומי איכותי במרכזי המו"פ, הממוקד במתן מענה לצרכי האזור ולתחומי העדיפות הלאומית, תוך שיתוף פעולה עם מוסדות ההשכלה הגבוהה באזור.
(ב) קידום פיתוח כלכלי-אזורי בפריפריה: קידום פיתוח כלכלי בפריפריה ותרומה לפיתוח האקו-סיסטם האזורי, באמצעות שיתופי פעולה של מרכזי המו"פ וחיזוק התעשייה, החקלאות, גופי מו"פ עסקיים וציבוריים וחברות הזנק.
(ג) קידום פיתוח חברתי-אזורי בפריפריה: חיזוק המרקם החברתי, החינוכי ואיכות החיים באזור וחיבור בין מדע לקהילה, באמצעות שיתופי פעולה של מרכזי המו"פ עם הרשויות המקומיות, מערכת החינוך וגופים ציבוריים אזוריים.
4. הפעילויות הזכאיות לתמיכה
התמיכה תינתן למרכזי מו"פ אשר בהם מתבצעת פעילות מחקר ופיתוח, שהיא בעלת פוטנציאל יישומי באזור שבו ממוקם המרכז, פעילות למען קידום הפיתוח הכלכלי של האזור, וכן פעילות חינוך וקידום קשרי מדע וקהילה בהתאם למבחנים אלה; התמיכה תינתן עבור הפעילות השוטפת של המרכזים ועבור פרויקטים ייעודיים במיקוד המשרד, בהתאם לסעיף 6.
5. תנאי סף
(א) לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי רק תאגיד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן – המרכז), שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:
(1) הוא מאוגד כדין ופועל שלא למטרות רווח;
(2) הוא הגיש את בקשתו כדין ולפי הוראות הנוהל, בצירוף כל המסמכים שדרש המשרד;
(3) במרכז המבקש תמיכה לראשונה – הוא פעל כמרכז מו"פ במימון ממקורות עצמיים במשך השנתיים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה;
(4) היקף פעילותו בשנה שקדמה לשנת הגשת הבקשה הראשונה, לא פחת ממחצית היקף הפעילות הנדרש על ידו בשנה הראשונה שבעדה מבוקשת התמיכה;
(5) הוא עומד בדרישות הנוהל, ובכלל זה הוא יעמיד את עצמו לביקורת המשרד, בהתאם לדינים החלים עליו, הוראות הנוהל והחלטות הממשלה, להבטחת עמידתו בתנאים למתן תמיכה, וזאת בלי לפגוע בחופש המחקר והביטוי;
(6) אחת ממטרותיו, המפורטת במסמכי ההתאגדות שלו, היא תפעול מרכז מחקר ופיתוח אזורי;
(7) פעילותו תואמת את מטרות התמיכה, ועומדת לרשותו תשתית מתאימה למחקר, לרבות מבנה וציוד המתאימים לביצוע מחקרים מדעיים ברמה גבוהה;
(8) אם המרכז הוא חלק מתאגיד שיש לו פעילויות נוספות בנוסף להקמת מרכז מו"פ אזורי ותפעולו, תנוהל פעילות המרכז כמשק סגור ותקיים הנהלת חשבונות נפרדת;
(9) המרכז ממוקם ופועל באזור;
(10) המרכז, לרבות כל אחת משלוחותיו, ממוקם במרחק של 20 קילומטרים, בקו אווירי, לפחות מאוניברסיטה; ולגבי מרכז הממוקם בנגב או בגליל, מיקומו יהיה 10 קילומטרים, בקו אווירי, לפחות מאוניברסיטה; ואולם, תנאי זה לא יחול על מרכז שהאוניברסיטה שבקרבתה הוא ממוקם הוקמה לאחר שנתמך לפי מבחנים אלה או לפי המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע והטכנולוגיה למוסדות ציבור בתחום המדע והטכנולוגיה[7] (להלן – המבחנים הקודמים) במשך 5 השנים שקדמו להקמתה לפחות, וזאת לעניין מקום הפעילות של המרכז בטרם הקמת האוניברסיטה; לעניין פסקה זו, "אוניברסיטה" – למעט שלוחותיה;
(11) במרכז מועסקים, לפחות עשרה חוקרים (פעילים או חדשים) , אשר אחד מהם יהיה המנהל המדעי של המרכז;
(12) ההכנסות העצמיות של המרכז בשנת ההערכה לא יפחתו מ-2 מיליון שקלים חדשים לשנה; סכום זה יעודכן ביום 16 בינואר בכל שנה (להלן – יום העדכון), בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד היסודי; מרכז שיש לו חברות בת, מחזור הפעילות יימדד לפי דוחות המו"פ בלבד, ולא לפי הדוחות המאוחדים; בפסקה זו –
"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;
"המדד החדש" – המדד הידוע ביום העדכון;
"המדד היסודי" – המדד הידוע ביום י' בשבט התשע"ט (16 בינואר 2019);
(13) המרכז הוא בעל חסות אקדמית מאחת מאוניברסיטאות המחקר בישראל והביא אישור חסות אקדמית בתוקף לשנת הבקשה, המאשר כי המחקר המתבצע במרכז עומד באמות המידה האקדמיות הראויות; החסות האקדמית תינתן ללא תמורה;
(14) למרכז יש ועד מנהל, שחברים בו, בין היתר, שני נציגים של האוניברסיטה נותנת החסות לפחות, נציג הרשות המקומית או מי מטעמה העוסק בתחום הפיתוח הכלכלי באזור שבו פועל המרכז, שני נציגים מהתעשייה כאשר לפחות אחד מהם יהיה מועסק בתעשייה הפועלת באזור ונציג מתחום החינוך מהאזור; יושב ראש הוועד המנהל יבחר על ידי חברי הוועד;
(15) למרכז נהלים הנוגעים לנהלי ההעסקה, קידום בדרגות ושכר שאושרו על ידי הוועד המנהל של המרכז; שכר החוקרים המועסקים במרכז לא יפחת משכר מרצה ללא שנות ותק כפי שמופיע בלוחות שכר – סגל אקדמי בכיר באוניברסיטאות, המצורפים כנספח להסכם קיבוצי מיוחד בין המוסדות להשכלה גבוהה בישראל לבין ארגוני הסגל האקדמי הבכיר במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כפי שמתעדכנים מעת לעת, והוא לא יעלה על הסכום המרבי בטבלאות אלה;
(16) הרשויות המקומיות באזור שבו פועל המרכז סייעו למרכז, בשלוש השנים שקדמו לשנה שבעדה משולמת התמיכה, בסכום שנתי ממוצע של 5% לפחות מהתמיכה השנתית, שקיבל המרכז מהמשרד בשלוש השנים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; במרכז הנתמך לראשונה, תמיכת הרשויות המקומיות לא תפחת מ-100,000 שקלים חדשים בשנת ההערכה; תמיכת הרשויות המקומיות יכולה להיות גם בשווה כסף ובלבד ששווי תמיכת הרשויות המקומיות, לפי הדוחות הכספיים, לא יעלה על שווי השוק של אותם נכסים או שירותים במכירה מקונה מרצון למוכר מרצון, ויופיע בתקציב השנתי של המרכז; תמיכת הרשויות המקומיות תינתן למרכז ללא כל תמורה מצדו לרשות, בין בשירותים, בטובין או בכל דרך אחרת;
בפסקה זו, "רשויות מקומיות" – לרבות מועצה אזורית, תאגיד שחלות עליו הוראות תקנות העיריות (נציגי העיריה בתאגיד עירוני), התשס"ו-2006[8], ועד מקומי ביישוב שנבחר לפי צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958[9] או תאגיד שרוב בעלי המניות או החברים בו הם ועד מקומי;
לעניין זה, "מועצה אזורית" – מועצה מקומית אשר הוקמה לפי סעיף 1 לפקודת המועצות המקומיות[10], וכוננה כמועצה אזורית;
(17) במרכז פועלת ועדת מחקר, בראשות חבר סגל מהאוניברסיטה נותנת החסות, אשר תאשר כל מחקר המבוצע במרכז ותפקח עליו במשך כל תקופת ביצועו;
(18) המרכז מקיים פעמיים בשנה לפחות, כנס מדעי בו מוצגים מחקרים נבחרים הנערכים במרכז.
6. תחומי הפעילות הנתמכת
(א) התמיכה לפי מבחנים אלה תינתן עבור הפעילות השוטפת של המרכזים ותחולק לתחומי הפעילות שלהלן, בהתאם למשקל הקבוע בצדם ובהתאם לסעיפים 7 ו-8 להלן:
(1) מצוינות במחקר יישומי – 52% (להלן – תחום א');
(2) פיתוח כלכלי-אזורי – 40% (להלן – תחום ב');
(3) פיתוח חברתי-אזורי – 8% (להלן – תחום ג');
(ב) בשנה בה עומד לרשות המשרד תקציב לתמיכה במרכזים הגבוה מהתקציב שהוקצה עבור הפעילות השוטפת בשנת הערכה לפי סעיף 6(א) לעיל, המשרד יוכל לבחור לייעד עד 10% מסך התקציב הכולל לתמיכה עבור פרויקטים ייעודיים במיקוד המשרד בהתאם לסעיף 9 להלן. הודעה על החלטת המשרד בדבר ייעוד תקציב לפרויקטים כאמור, תימסר בעת פרסום הזמנה להגשת בקשות לתמיכה לאותה שנה, למעט במקרה בו במועד זה לא נקבע תקציב מדינה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, אז בעת פרסום ההזמנה להגשת בקשות לתמיכה, המשרד יודיע מה יהיו הנושאים הנבחרים לפרויקטים ככל שיוחלט לייעד תקציב לפרויקטים באותה שנה, וההחלטה האם לייעד תקציב לפרויקטים תימסר לאחר מועד אישור התקציב.
7. אופן חישוב התמיכה עבור הפעילות השוטפת של המרכזים
(א) מרכז שעומד בתנאי הסף שבסעיף 5, זכאי לתמיכה בחלק יחסי מתקציב המשרד המוקדש למטרה זאת; בשלב הראשון החישוב ייעשה בהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 8, באופן הזה:
(1) החישוב בכל אמת מידה ייעשה כך שהמרכז שנתוניו באותה אמת מידה הם הטובים ביותר יקבל את הניקוד המרבי הניתן לחלוקה בעד אותה אמת המידה, ויתר המרכזים ידורגו ביחס אליו;
(2) לאחר חישוב הניקוד בכל אמת מידה, יצורפו כל הנקודות שקיבל המרכז בכל אמת מידה, עד לגובה הנקודות המרבי בכל אמת מידה, לקבלת סך כל הניקוד של אותו מרכז;
(3) כל מרכז ייתמך בסכום השווה לחלקו היחסי בסכום שקבע המשרד לגבי כל אחד מהמשתנים שבסעיף 8, בהתאם לחלקו היחסי בניקוד מתוך סך כל הנקודות של כל מרכזי המו"פ.
(ב) בשלב השני, הניקוד של כל מרכז הממוקם ברשות מקומית המסווגת באשכול 1 עד 4 במדד החברתי-כלכלי, יוכפל במקדם בהתאם למפורט להלן:
(1) בשנת 2024 -1.55
(2) בשנת 2025 – 1.4
(3) בשנת 2026 – 1.25
(4) בשנת 2027 ואילך ללא מקדם
(ג) למרות האמור בסעיף קטן (ב), היקף התקציב הנוסף כתוצאה מההכפלה במקדם האמור, שיינתן לכל המרכזים שניקודם הוכפל, לא יעלה על 13.3% מהיקף תקציב הבסיס; ככל שיוותרו כספים לחלוקה, יחולקו בין יתר המרכזים לפי הוראות סעיף 8.
(ד) למרות האמור בסעיף זה, אם בשנה מסוימת תקציב התקנה גבוה מהיקף תקציב הבסיס, יבוצע השלב השני המפורט בסעיף קטן (ב) כדלקמן: בשלב הראשון, יוכפל הניקוד במקדם כאמור בסעיף קטן (ב) ותחולק התמיכה לפי הניקוד שיתקבל, מתוך תקציב התקנה בהיקף תקציב הבסיס, בכפוף לאמור בסעיף קטן (ג); בשלב השני, יחולק בין הגופים כל סכום העולה על תקציב הבסיס ועד לגובה תקציב התקנה כולו, בהתאם לניקוד הגופים לפני ההכפלה במקדם האמור.
(ה) אם בשנה מסוימת תקציב התקנה נמוך מתקציב הבסיס, תחושב התמיכה שיקבל כל מרכז לפי סעיף קטן (א) בלבד.
(ו) במקרים שבהם פחת שיעור התמיכה במרכז ביותר מ-20% לעומת שיעור התמיכה היחסי בשנת ההערכה, לא יפחת שיעור התמיכה במרכז מהממוצע בין 80% משיעור התמיכה שהיה זכאי לו בשנת ההערכה, לשיעור התמיכה במרכז, ובלבד שהתקציב הנוכחי בתקנה שווה או גדול מהתקציב שהוקצה בשנת הערכה לתמיכה בכלל הגופים לפי מבחנים אלה; המרכז לא יהיה זכאי להגנה לפי סעיף קטן זה יותר מפעם אחת בתוך ארבע שנים רצופות.
8. אמות המידה לחלוקת התמיכה לפעילות השוטפת של המרכזים
הניקוד לו זכאי כל מוסד בכל תחום פעילות, יינתן בעבור כל אחת מהפעילויות שלהלן, לפי אמות המידה המפורטות בכל אחת מהפעילויות, ובהתאם למשקל הקבוע בצידן:
(א) הניקוד בעד תחום פעילות א' (מצוינות במחקר יישומי) יינתן בהתאם לאמות המידה המפורטות להלן, בעד כל אחת מהפעילויות האלה:
(1) הכנסות ממחקרים תחרותיים (18%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם לסכומים בהם זכה המרכז בשנת ההערכה עבור מחקרים תחרותיים מגורם המקיים שיפוט מדעי כתנאי למימון מחקרים – נקודה בעד כל שקל חדש; לעניין זה לא יובאו בחשבון מחקרים במימון ממשלתי ; במרכזים, אשר בשל מיקומם הגיאוגרפי, הם מנועים מלהגיש הצעות מחקר לקרנות מסוימות, או שהצעותיהם נדחות, תוכפל כל נקודה במקדם 1.2;
(2) הכנסות ממחקרים תחרותיים פר חוקר (11%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם לסכומים שקיבל המרכז עבור מחקרים תחרותיים כפי שהם נמדדים בסעיף קטן (1) לעיל המחולקים לפי מספר החוקרים הפעילים במרכז – נקודה בעד כל שקל חדש; במרכזים, אשר בשל מיקומם הגיאוגרפי, הם מנועים מלהגיש הצעות מחקר לקרנות מסוימות, או שהצעותיהם נדחות, תוכפל כל נקודה במקדם 1.2;
(3) פרסומים (12%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם למספר הפרסומים בשנת ההערכה בכתבי עת מדעיים, המקיימים שיפוט מדעי כתנאי לפרסום, ואשר פורסמו על ידי חוקר המועסק במרכז המו"פ, ובלבד שבפרסום מצוין כי המחקר נערך במרכז וניתן אזכור לתמיכת המשרד; כל פרסום יקבל נקודה; הניקוד בעבור כל פרסום יוכפל במקדם ההשפעה, במקדם התחום, ובמקדם מיקום החוקר; במרכזים, אשר בשל מיקומם הגיאוגרפי או בשל המקום הגאוגרפי של האובייקט נשוא הפרסום, נדחו פרסומים מטעמם על ידי כתבי עת מדעיים, יילקחו בחשבון פרסומים אלו כאילו פורסמו בפועל לצורך חישוב הניקוד באמת מידה זו
(4) פטנטים (7%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם למספר הפטנטים שנרשמו על שם המרכז, לרבות רישומי PCT, בשנת ההערכה, או פטנטים שנרשמו על שם גורם שלישי מטעם המרכז אשר קיים בינו לבין המרכז הסכם זכאות לקבלת תמלוגים עבור הפטנט שנרשם והגורם השלישי מסר הצהרה לפיה הידע עליו מבוסס הפטנט נוצר במרכז – נקודה בעד כל פטנט רשום; לא יינתן ניקוד עבור פטנט רשום אשר התקבל עבורו תגמול בשלב רישום PCT בשנות תמיכה קודמות.
(5) ליווי סטודנטים להשכלה גבוהה (4%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם למספר הסטודנטים להשכלה גבוהה המקבלים מלגה או שכר מהמרכז עבור עבודה מחקרית בלבד; נקודה בעד כל סטודנט לתואר ראשון או שני ושתי נקודות בעד כל סטודנט לתואר שלישי;
(ב) הניקוד בעד תחום פעילות ב' (פיתוח כלכלי-אזורי), יינתן בהתאם לאמות המידה המפורטות להלן, בעד כל אחת מהפעילויות האלה:
(1) הכנסות משיתופי פעולה עסקיים (19%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם לסכומים שקיבל המרכז מביצוע מחקרים ממומנים על ידי לקוח, ממכירת שירותי ייעוץ או שימוש בתשתיות/ציוד, ועבור קניין רוחני שמוסחר – נקודה עבור כל שקל;
(2) צמיחה בהכנסות משיתופי פעולה עסקיים (5%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם לאחוז הצמיחה בהכנסות למרכז משיתופי פעולה עסקיים כפי שהם נמדדים בסעיף קטן (1) לעיל ביחס לשנה שקדמה לשנת ההערכה – נקודה עבור כל אחוז צמיחה;
(3) כמות שיתופי פעולה עסקיים (16%) – הניקוד באמת מידה זו, יינתן בהתאם למספר ההסכמים שנחתמו עם המרכז בשנת ההערכה לצורך שיתופי פעולה העסקיים, נקודה עבור כל הסכם, כאשר שיתופי הפעולה שיוכרו לצורך אמת מידה זו הם:
1) הסכם מסחור ידע שהמרכז חתם עם חברות הזנק שהוקמו בישראל, ובלבד שהאחזקות של המרכז לא יפחתו מ-2.5% בחברת ההזנק;
2) הסכמי מחקר ממומנים שהמרכז חתם עם גורם מסחרי, באותה שנה. לצורך סעיף זה יוגדר רף מינימלי של תמורה בסך 50 אלף ₪ להסכם. רשימה זו לא תכלול הסכמים המנויים בסעיף 1 לעיל;
3) הסכמי מסחור, לרבות הסכמי רישוי, שהמרכז חתם עם גורם מסחרי, באותה שנה. לצורך סעיף זה יוגדר רף מינימלי של תמורה, בניכוי תמלוגים, בסך 50 אלף ₪ להסכם. רשימה זו לא תכלול הסכמים המנויים בסעיפים 1 ו-2 לעיל;
(ג) הניקוד בעד תחום פעילות ג' (פיתוח חברתי-אזורי), יינתן בהתאם לאמות המידה המפורטות להלן, בעד כל אחת מהפעילויות האלה:
(1) חוגים (4%) – הניקוד בעבור פעילות זו יינתן לפי מספר החוגים שהתקיימו במרכז או באזור בשנת ההערכה – נקודה בעד כל חוג;
(2) ליווי תלמידי חטיבה ותיכון בעבודות חקר (4%) – הניקוד בעבור פעילות זו יינתן לפי מספר תלמידי חטיבה ותיכון שלוו במסגרת לימודיהם הפורמליים על ידי חוקרי המרכז לצורך כתיבת עבודות חקר, כאשר משך הליווי עבור כל תלמיד יהיה לפחות 10 שעות – נקודה עבור כל תלמיד;
9. אופן חישוב התמיכה עבור פרויקטים ייעודיים במיקוד המשרד
(א) אם יחליט המשרד לאפשר תמיכה בפרויקטים בשנה מסוימת בהתאם למפורט בסעיף 6(ב) לעיל, המשרד יודיע למרכזים במועד המצוין בסעיף 6(ב) לעיל, על נושאי הפרויקטים שייתמכו באותה שנה, מתוך רשימת הנושאים המפורטת להלן:
(1) קליטת חוקרים ופוסט-דוקטורנטים מצטיינים והצטיידותם;
(2) שדרוג תשתיות וציוד מחקרי;
(3) קידום פרויקטים לפיתוח האזור בשיתוף פעולה עם שחקנים אזוריים וחיצוניים;
(4) פיתוח הון אנושי.
(ב) מרכז שנמצא זכאי לתמיכה בפעילות השוטפת לפי מבחנים אלו, יהיה זכאי להגיש בקשה לתמיכה בפרויקטים, ובלבד שמדובר בפעילות חדשה אשר אינה נכללת במסגרת התקציב השוטף והפעילות השוטפת של המרכז.
(ג) כל מרכז רשאי להגיש בקשה לתמיכה בפרויקט אחד בלבד בשנה מסוימת מתוך הנושאים שאושרו לתמיכה באותה שנה; סכום הבקשה לא יעלה על החלק היחסי של המרכז מתוך מספר המרכזים אשר אושרה עבורם תמיכה בשנת ההערכה, מסך התקציב שהוקצה לתמיכה בפרויקטים בכלל המרכזים באותה שנה. תנאי לאישור הבקשה הוא כי המרכז משקיע ממקורותיו העצמיים סכום שלא יפחת מ-10% מעלות הפרויקט.
(ד) תמיכה בפרויקט מסוים לא תינתן מעבר ל-3 שנים.
(ה) הוועדה תדון בבקשות לתמיכה בפרויקטים שהוגשו על ידי המרכזים, לאחר קבלת המלצות היחידה המקצועית בנושא, ובידה יהיה לאשר רק פרויקטים אשר יקבלו ציון של 70 נקודות לפחות באמות המידה שבסעיף קטן ז' להלן. סכום התמיכה המרבי בפרויקט יעמוד על שיעור אחיד בין כל המרכזים אשר זכאים לתמיכה בפעילות שוטפת בשנת התמיכה. במידה שנשאר עודף מהתקציב המיועד לפרויקטים לאחר החלוקה, הוא יוחזר לחלוקה לצורך ביצוע הפעילות השוטפת על פי אמות המידה לחלוקת התמיכה לפעילות השוטפת של המרכזים.
(ו) החלטת הוועדה שלא לתמוך בפרויקט עקב אי עמידה ראויה באמות המידה תתקבל על בסיס נימוקים מפורטים שיירשמו. ההחלטה תועבר למרכז ותתאפשר לו תקופה של 21 יום לשם ביצוע ההתאמות הנדרשות לצורך עמידה בציון המינימאלי על פי אמות המידה. בסיומה של תקופה זו ישוב וייבחן הפרויקט על ידי הוועדה והחלטה עדכנית ומנומקת של הוועדה תועבר למרכז. החלטות הועדה לפי סעיף זה ביחס לכל המרכזים יועברו לעיון מרכז שיבקש זאת, ובלבד שיגיש בקשה על כך תוך 7 ימים מיום קבלת ההודעה. ההחלטות כאמור יועברו תוך 21 יום.
(ז) אמות מידה לחלוקת התמיכה עבור פרויקטים ייעודיים במיקוד המשרד. החישוב בכל אמת מידה יהיה בניקוד של 1 עד 10 נקודות.
(1) חשיבות הפרויקט לקידום הצמיחה של המרכז ולמיצובו כמנוע צמיחה אזורי (25%).
(2) התועלת הכלכלית למו"פ מהפרויקט (25%).
(3) הפוטנציאל של מימוש הפרויקט ליצירת אימפקט אזורי, לרבות: מתן מענה מחקרי יישומי לאתגר משמעותי של האזור; קידום צמיחת התעשייה המקומית; שיפור איכות החיים של תושבי האזור (25%).
(4) מספר הגופים השותפים לפרויקט מהאזור – במידה ורלוונטי (12.5%).
(5) רמת ההון האנושי המוקדשת לפרויקט (12.5%).
10. תנאים נוספים לקבלת התמיכה
(א) שיעור התקורה המרבי לא יעלה על 10% עבור התמיכה השוטפת.
(ב) המרכז יציין באופן בולט את עובדת תמיכת המשרד בפעילות הנתמכת בכל פרסום הקשור לפעילויות הנהנות מתמיכת המשרד, ובכלל זה מחקרים, מודעות, פרסומים, כנסים וכיוצא באלה; בציון תמיכת המשרד כאמור יעשה שימוש בשם המשרד בתוספת סמליל (לוגו) המשרד, בגודל סביר; בנוסף, יצוין על גבי שלט אשר יוצב על מבנה המרכז במיקום בולט הנראה לעין, כי "פעילות מרכז המו"פ נתמכת על ידי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה", בצירוף סמליל (לוגו) המשרד.
11. ביטול
המבחנים הקודמים – בטלים.
12. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).
13. הוראות מעבר
(א) בשנת 2023 יחולו הוראות מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה למרכזי מחקר ופיתוח אזורי[11], למעט המפורט להלן:
(1) האמור בסעיפים 6(ב), 6(ג) ו-8(ו) למבחנים כאמור ביחס לוועדת הקבע, יבוצע על ידי שלושה עובדי המשרד שלהלן הם בעצמם, לפי העניין:
(א) המדען הראשי של המשרד או מי מטעמו;
(ב) המנהל המדעי המלווה את עבודת מרכזי המו"פ במשרד;
(ג) מנהל תחום מדע וקהילה ומו"פ אזורי במשרד או מנהל תחום מו"פ וטכנולוגיה.
(2) האמור בסעיף 4 למבחנים כאמור ביחס לוועדת הקבע מבוטל.
(3) האמור בסעיפים 7(4) ו-9(4) למבחנים כאמור בנוגע לניקוד בעד תחום פעילות ד' - יחולק באופן שווה בין כלל המרכזים אשר עברו את תנאי הסף.
(ב) על אף האמור בס"ק (א), בשנת 2023 יחול סעיף 10(א) למבחנים אלה בנושא תקורה.
(ג) על אף האמור בסעיף 5(א)(11) למבחנים אלה, בשנת 2024 יידרש המרכז להעסיק לפחות 7 חוקרים, פעילים או חדשים, ובשנת 2025 יידרש המרכז להעסיק לפחות 9 חוקרים, פעילים או חדשים.
(ד) על אף האמור בסעיף 5(א)(12) למבחנים אלה, בשנת 2024 ההכנסות העצמיות של המרכז לא יפחתו מ-1.5 מלש"ח.
_________ התשפ"ג
(_________2022)
(803-35-2022-000119)
___________________
אורית פרקש הכהן
שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] י"פ התש"פ, עמ' 482.
[3] ס"ח התשנ"ג, עמ' 138.
[4] ס"ח התשי"ח, עמ' 191; התשע"ב, עמ' 166.
[5] ס"ח התשנ"ב, עמ' 26.
[6] ס"ח התשע"ח, עמ' 168.
[7] י"פ התשע"ד, עמ' 7111; התשע"ז, עמ' 2344.
[8] ק"ת התשס"ו, ע'מ 478.
[9] ק"ת התשי"ח, עמ' 1259.
[10] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256.
[11] י"פ התש"ף, עמ' 2000; התשפ"א, עמ' 4686; התשפ"ב, עמ' 6064.