בתוקף סמכותי לפי סעיפים 70(17) ו- (18) לפקודת התעבורה[1] (להלן-הפקודה) אני מתקינה תקנות אלה:
|
תיקון תקנה 85 |
1. |
בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנת משנה 85(א)(4) המילים "וזאת למעט הובלת גלילי פלדה ברכב מסוג 3N, אותם ניתן יהיה להוביל בתוך עריסה ייעודית המאובטחת לרכב המוביל באמצעות התקני חיבור סובב מהסוג האמור בחלק ג' לתוספת השנייה לתקנות;" – יימחקו. |
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה ביום י' בשבט התשפ"ג (1 בפברואר 2023). |
___________________ התשפ"ג
מרב מיכאלי
(____________________ 2022) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(חמ 3-83-ת1)
דברי הסבר
תקנה 1 –
תקנת משנה 85(א)(4) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעת את החובה על אדם שמוביל מטען ברכב או עליו ועל בעל הרכב או מי שהשליטה עליו לא להניח ולא להרשות להוביל מטען ברכב או עליו אלא אם כן מבנה הרכב, כעל כל חלקיו ואביזריו, מתאים להובלת המטען בבטיחות וכאשר המטען מאובטח לרכב בהתאם לדרישות ת"י 6395 חלק 1 – "אבטחת מטענים ברכב מסחרי: שיטות ודרישות מדצמבר 2015" (להלן: "תקן אבטחת מטענים"), כתוקפו מזמן לזמן, תוך החרגה מהחובה ביחס להובלת גלילי פלדה ברכב מסוג 3N, לגביה נקבעה החמרה ביחס להוראות תקן אבטחת מטענים, ונקבעה דרישה ייחודית של הובלה בתוך עריסה ייעודית המאובטחת לרכב המוביל באמצעות התקני חיבור סובב מהסוג האמור בחלק ג' לתוספת השניה לתקנות העיקריות. תקנת המשנה נכנסה לתוקף ביום 1 ביולי 2022, בעקבות תיקון התקנה שפורסם בק"ת 9258 מיום 10 במרץ 2021.
לאחר שתיקון התקנה נכנס לתוקפו כאמור, ועל אף ההליך הסדור שהתקיים עובר לתיקון התקנות, פנו למשרד התחבורה בעלי עניין בשוק ההובלה והמתכות, בבקשה לבטל את ההחמרה שנקבעה בתיקון התקנות ביחס להובלת גלילי פלדה, ולהחיל על הובלת גלילי פלדה את ההסדר הקבוע בהוראות תקן אבטחת מטענים, תוך שהם מנמקים את הבקשה בכך שההסדר הקיים, המחייב שימוש בעריסות ייעודיות לצורך הובלת גלילי פלדה, אינו מאפשר ביצוע הובלה בשני כיווני הנסיעה (כלומר – הרכבים המובילים את גלילי הפלדה, אינם יכולים להעמיס מטענים אחרים בדרך להעמסתם, עקב דרישת התקנת העריסות הייעודיות) ולכן הוא מחייב נסיעות כפולות של המובילים, דבר אשר מביא להגדלת מספר נסיעות רכבי ההובלה; הגדלת הצפיפות בכבישים; והכפלה של עלויות הובלת גלילי הפלדה לכל יצרני המתכת בישראל, תוך פגיעה משמעותית בענף.
לאחר בחינה מקצועית של טענות בעלי העניין, ופגישות מקצועיות יחד עם נציגי לשכת המסחר ומועצת המובילים, במסגרתן גובשו וסוכמו הפתרונות המקצועיים להובלת גלילי פלדה בהתאם לדרישות תקן אבטחת מטענים, תוך שמירה מלאה על בטיחות ההובלה, מוצע כעת לבטל את הסיפא לתקנת משנה 85(א)(4), באופן שיחולו על הובלת גלגלי פלדה, בדומה לכל יתר סוגי הסחורות המובלות בישראל, הוראות תקן אבטחת מטענים ולא מעבר לכך.
מאחר וכאמור, מדובר בהקלה ביחס לדרישות הקיימות בהסדר החוקי הקיים, שמהווה גם עבירת תעבורה בפני עצמו, לא נדרש אישור וועדת הכלכלה לתיקון המוצע לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התל"ז-1977.
תקנה 2 –
מוצע לקבוע תקופת היערכות של כשלושה חודשים ממועד פרסום התקנות, במטרה לאפשר לשוק ההובלה להיערך לתיקון המוצע (ייצור ורכישת מגבילים לצורך הובלת גלילי פלדה, בהתאם לדרישות תקן אבטחת מטענים, שנכון להיום השוק לא נדרש להם על פי נוסח התקנה הנוכחי), כך שתחילתן תחול ביום 1 בפברואר 2023.