תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת) (תיקון), התשפ"ג-2022
תיקון מס' 76 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) (להלן – "תיקון מס' 76" ו- "חוק התקשורת" בהתאמה), שנכנס לתוקף ביום 1 באוקטובר 2022 ערך שינוי יסודי באופן האסדרה של מתן שירותי בזק בישראל. מרכיב מרכזי בתיקון מס' 76 הוא אסדרה של מרבית שירותי הבזק באמצעות תקנות ההיתר הכללי (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 במקום אסדרה באמצעות רישיונות.
קבלת רישיון פרטני תמשיך להיות תנאי למתן שירותים מסוימים שלהם חשיבות מיוחדת או שקיימת לגביהם הצדקה לאסדרה הדוקה יותר. מפעילי תקשורת - הפועלים מכוח רישיון בזק או מכוח רישום במרשם, מכונים בתיקון מס' 76 "ספקים מורשים".
תיקון מס' 76 מחייב, בין היתר, תיקונים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת), התשע"א-2011 (להלן – "התקנות העיקריות") לשם התאמה של המונחים וההוראות בתקנות למתכונת החדשה של הרישוי.
להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(א) ו-(ב) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת), התשע"א-2011[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 – |
||
|
|
|
(1) |
במקום ההגדרה "בעל רישיון" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""ספק מורשה" – החברה, ספק שירותי בזק נייחים וספק מורשה ברשת מתקדמת;"; |
|
|
|
(2) |
במקום ההגדרה "בעל רישיון ברשת מתקדמת" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""ספק מורשה ברשת מתקדמת" – מי שנקבעה ברישיונו או בהוראת המינהל שניתנה לו, לפי העניין, חובה לפרוס רשת מתקדמת באזור שירות בהתאם לסעיף 14ד(ו) לחוק;"; |
|
|
|
(3) |
במקום ההגדרה "בעל רישיון מפ"א" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""ספק שירותי בזק נייחים" – כהגדרתו בסעיף 14א לחוק, שאינו החברה;"; |
|
|
|
(4) |
ההגדרות "רישיון מפ"א", "תקנות התפעול" ו- "תקנות המפ"א" – יימחקו. |
|
|
החלפת מונחים |
2. |
בתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "בעל רישיון" יבוא "ספק מורשה", במקום "בעל רישיון מפ"א" יבוא "ספק שירותי בזק נייחים" ובמקום "רישיון המפ"א" או "הרישיון הכללי" יבוא "הרישיון", ושינויי הצורה הדקדוקיים המחייבים יעשו לפי זה.". |
||
|
תיקון תקנה 2 |
3. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א) – |
||
|
|
|
(1) |
בפסקה (1), במקום "תקנה 18(ג)(3) לתקנות המפ"א או" יבוא "סעיף 64א(ג) לחוק"; |
|
|
|
|
(2) |
בפסקה (2), במקום "תקנות 26 ו-27 לתקנות התפעול או" יבוא "סעיף 64א(ג) לחוק"; |
|
|
|
|
(3) |
בפסקה (4) – |
|
|
|
|
|
(א) |
אחרי "במסגרת הרישיון שהוענק לו" יבוא "או הוראת המינהל שניתנה לו, לפי העניין,"; |
|
|
|
|
(ב) |
במקום "המחייב" יבוא "המחייבים"; |
|
|
|
|
(ג) |
אחרי "באזור השירות הקבוע ברישיונו " יבוא "או בהוראת המינהל, לפי העניין" |
|
תיקון תקנה 4 |
4. |
|
בפסקה (7), אחרי "והאזור נקבע ברישיונו" יבוא "או בהוראת המינהל שניתנה לו, לפי העניין," |
|
___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ ____2022)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
כללי:
חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – "חוק התקשורת"), חקיקת משנה שהותקנה מכוחו והוראות הרישיונות או הוראות מינהל שניתנו לפיו, מסדירים, בין היתר, את חובות פריסת רשת תקשורת ומתן שירותים באמצעותה אשר חלות על מפעילי תקשורת.
על מפעילי תקשורת בעלי רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים מוטלת החובה להקים, לקיים ולהפעיל רשת בזק ציבורית הפרוסה בכל הארץ, והחובה לספק באמצעותה שירות בזק לכלל הציבור בכל הארץ[3]. חובות אלה חלות כיום על "בזק", החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן – "חברת בזק") ועל הוט טלקום ש.מ. לעניין פרישת רשתות התקשורת המסורתיות - רשת הנחושת ורשת הכבלים בהתאמה.
ביום 1 בינואר 2021 נכנס לתוקף תיקון מס' 74 לחוק התקשורת אשר הוסיף לחוק את פרק ד'1 לחוק שעניינו הוראות לעניין חובת פריסה של רשת מתקדמת ומתן שירותים באמצעותה והשתתפות במימון הפריסה. בהתאם להסדר שנקבע, בכל אזור בארץ יהיה לפחות מפעיל תקשורת אחד המחויב בפריסת רשת מתקדמת ומתן שירותים באותו אזור. לבזק ניתנה אפשרות לבחור את האזורים הסטטיסטיים בהם תפרוס רשת מתקדמת ותיתן שירותים לכלל משקי הבית באזורים אלה. במקביל, הוקמה קופת תמרוץ לעידוד פריסה באזורים שבזק בחרה לא לפרוש בהם רשת מתקדמת, הממומנת על ידי כלל השחקנים הרלוונטיים בשוק. כספי קופת התמרוץ מוקצים בהליך מכרזי והם נועדו לסייע במימון פריסה באזורי התמרוץ במטרה להגיע לפריסה כלל-ארצית של רשת מתקדמת. על הזוכים במכרז מוטלת חובת פריסה של רשת מתקדמת ומתן שירותים לכל משקי הבית באזורי התמרוץ[4]. כמו כן, נקבעה בסעיף 14ב לחוק סמכות לשר התקשורת לקבוע ברישיונו של ספק שירותי בזק נייחים הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת.
לצד חובות אלה נקבעה בסעיף 12(א) ו-(ב) לחוק התקשורת סמכות להתקין תקנות בעניינים הנוגעים לביצוע פעולות בזק ולביצוע שירותי בזק בידי ספק שירות, לרבות הפסקה, עיכוב או הגבלה של שירותי בזק.
בהתאם הותקנו תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת), התשע"א-2011 (להלן- התקנות העיקריות"). התקנות מסדירות את מינויה של ועדה מייעצת, אליה ניתן לפנות בבקשות להגבלת חובת הפריסה ומתן השירות או לדחיית מועד קיומה, ובכלל כך בקשות להגבלת חובת פרישת רשת מתקדמת לפי הוראות פרק ד1' לחוק התקשורת. תפקיד הוועדה להביא לפני שר התקשורת את המלצתה בדבר בקשות אלו לצורך קבלת החלטת השר בבקשות.
בהתאם לתיקון מס' 76 לחוק התקשורת שנכנס לתוקף ביום 1 באוקטובר 2022 (להלן – "תיקון מס' 76") האסדרה של מרבית שירותי התקשורת תהיה באמצעות רישום במרשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, וזאת חלף קבלת רישיון. קבלת רישיון פרטני תמשיך להיות תנאי למתן שירותים מסוימים שלהם חשיבות מיוחדת או שקיימת לגביהם הצדקה לאסדרה הדוקה יותר.
תיקון מס' 76 שמגלם שינוי יסודי באסדרה שהיתה נהוגה עד כה לפי חוק התקשורת, מחייב תיקוני בחקיקת משנה שנקבעה מכח חוק התקשורת, לצורך התאמת התפישה החדשה של רישוי שירותי התקשורת, והתאמת המונחים שבתקנות למתכונת העדכנית של הרישוי.
נוכח האמור, מוצע לתקן את התקנות העיקריות כדלקמן:
תקנה 1
מוצע לתקן את ההגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות ולהתאים אותן לחוק התקשורת בנוסחו לאחר כניסתו לתוקף של תיקון מס' 76. בהתאם מוצע לתקן את ההגדרות "בעל רישיון", "בעל רישיון ברשת מתקדמת", ו-"בעל רישיון מפ"א" ולהגדיר מחדש את מפעילי תקשורת שעליהם חלות כיום התקנות העיקריות, בהתאמה לתיקון מס' 76 , כך שההגדרה תכלול גם את הספקים המורשים הרלוונטיים לעניין התקנות העיקריות הפועלים מכוח ההיתר הכללי;
מוצע למחוק את ההגדרות "רישיון מפ"א" מכיוון שמונח זה בוטל במסגרת תיקון מס' 76. וכן מוצע למחוק את "תקנות התפעול" ו-"תקנות המפ"א" הגדרות אלה מתייתרות נוכח התיקון המוצע בתקנות העיקריות לעניין ההפניה לסעיף 64א לחוק התקשורת.
תקנה 2
מוצע לתקן בכל מקום רלוונטי בתקנות העיקריות – בתקנה2(א), 2(ג), 3(ב), 3(ד), 4, 6(4),ו- 9, ולהתאים את המונחים שקבועים בתקנות האמורות, לתיקון מס' 76 ולתיקונים המוצעים בהגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות.
תקנה 3
מוצע לתקן את תקנה 2 לתקנות העיקריות ולהתאים את הוראותיה לתיקון מס' 76 ולתיקונים המוצעים בהגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות.
כמו כן מוצע להפנות לעניין חובת מתן שירות לכל דורש לסעיף 64א(ג) לחוק התקשורת ולבטל את ההפניה לתקנות המפ"א בתקנה 2(א) (1) ואת ההפניה לתקנות התפעול בתקנה 2(א) 2).
תקנה 4
מוצע לתקן את תקנה 4(7) לתקנות העיקריות ולהתאים את הוראותיה לתיקון מס' 76.
[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשס"ח, עמ' 429.
[2] ק"ת התשע"א, עמ' 926; התשפ"ב, עמ' 10227.
[3] בתיקון מס' 76 לחוק התקשורת נמחקה ההגדרה "רישיון כללי" ו- "רישיון מפ"א כללי" אולם סעיף 64א(ג) לחוק התקשורת קובע כי חובת הפריסה ומתן השירות ממשיכה לחול על מי שהיה בעל רישיון כללי ערב התיקון, גם במועד שלאחר התיקון וכל עוד הוא ספק מורשה.
[4] המכרז הראשון לחלוקת כספי קופת התמרוץ הסתיים בחודש מרץ 2022, המכרז השני התפרסם בחודש דצמבר 2022.