טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 2), התשפ"ג-2022

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017. על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן- על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, התוספת האמורה תוקנה באמצעות צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 במסגרתו הופחת מס הקנייה החל על בנזין וסולר, וזאת לצורך הפחתת מחירי הדלקים האמורים בתחנות הדלק בחצי שקל לליטר. בהמשך לכך, הוראת השעה תוקנה שלוש פעמים, כך שכיום מס הקנייה על בנזין עומד על 2,421.38 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שעד יום ו' בכסלו התשפ"ג (30 בנובמבר 2022). הפחתה זו מורידה שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה. על מנת למתן את עליית מחיר הדלק לצרכן עם פקיעתה של הוראת השעה, מוצע לתקנה כך שמס הקנייה על דלק יופחת לגובה2,994.03 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים עד ליום  ה- 31 בדצמבר 2022. ההפחתה המוצעת תביא לירידה של 30 אגורות במחיר ליטר בנזין, ביחס למחיר הצפוי במצב החוקי הקיים.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 2), התשפ"ג-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022[4], בסעיף קטן (א)-

 

 

 

(1) אחרי פסקה (4א) יבוא:

 

 

 

 

"(4ג) בתקופה שמיום ז' בכסלו התשפ"ג (1 בדצמבר 2022) עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) יראו כאילו-

 

 

 

 

 

(א)  בסעיף 121200, בטור ד', במקום האמור בא "2,744.96 ש"ח לאלף ליטר";

 

 

 

 

 

(ב) בסעיפים 121900 ו–201000, בטור ד', במקום האמור בא "2,994.03 ₪ לאלף ליטר"";

 

 

 

(2) בפסקה (5), במקום "ז' בכסלו התשפ"ג (1 בדצמבר 2022)" יבוא "ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023)".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

אביגדור ליברמן

שר האוצר

דברי הסבר

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017. על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן- על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, התוספת האמורה תוקנה באמצעות צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 במסגרתו הופחת מס הקנייה החל על בנזין וסולר, וזאת לצורך הפחתת מחירי הדלקים האמורים בתחנות הדלק בחצי שקל לליטר. בהמשך לכך, הוראת השעה תוקנה שלוש פעמים, כך שכיום מס הקנייה על בנזין עומד על 2,421.38 שקלים חדשים לכל אלף ליטרים, וזאת לתקופה שעד יום ו' בכסלו התשפ"ג (30 בנובמבר 2022). הפחתה זו מורידה שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה. על מנת למתן את עליית מחיר הדלק לצרכן עם פקיעתה של הוראת השעה, מוצע לתקנה כך שמס הקנייה על דלק יופחת לגובה של 2,994.03 ₪ לאלף ליטר עד ליום ה-31 בדצמבר 2022

יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם תיקון מקביל לצורך הפחתת הבלו על בנזין מיובא במסגרת תיקון של צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022.

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 100 מיליון  ש"ח.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשפ"ב, עמ' 212, עמ'  261, עמ' 272 ועמ' 286; התשפ"ג, עמ' 8 ועמ' 130.