תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג-2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשפ"ג-2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תיקון תקנות 271, 284, 291-299 ו-308 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (רישיון סחר). ראו דברי ההסבר המצ"ב.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד....:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 9, 70(9), 70(10) ו-70(24) לפקודת התעבורה[1], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

הוספת תקנה 271(ב6)

1.  

לאחר תקנה 271(ב5) יבוא "חלפו 12 חודשים ממועד רישום רכב כאמור בתקנת משנה (ב4), בלי שנעשה שינוי רישום בעלות בו, יראו את הרכב כרכב שהפסקת השימוש בו הסתיימה והוא יירשם על שם בעל רישיון הסוחר".

תיקון תקנה 284(א)(2א)

2.

בתקנה 284(א)(2א) לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

במקום המילים "רישיון סחר כמשמעותו בתקנה 291(ב) (להלן – בעל רישיון סחר)" יבוא "רישיון סוחר ברכב כמשמעותו בחוק רישוי שירותים".

 

 

(ב)

במקום המילים "רישיון הסחר" יבוא "רישיון סוחר ברכב".

 

 

(ג)

אחרי המילים "או בעד חידושו" יבוא "לכל שנה או חלק ממנה, החל מיום 01 לינואר ועד ליום 31 לדצמבר של השנה בו הונפק התו".

 

 

(ד)

יימחקו המילים "למעט רישיון שניתן למטרה המנויה בתקנה 293(א)(5א)".

סימן ג' לפרק השני של חלק ד'

3.

בסימן ג' לפרק השני של חלק ד' לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) במקום "רשיון" יבוא "תו".

ביטול תקנה 291(א)

4.

תקנה 291(א) לתקנות העיקריות – בטלה.

תיקון תקנה 291(ב)

5.

בתקנה 291(ב) לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

במקום המילים "התו והרשיון המסחרי כאמור (להלן - רשיון סחר) ישאו שניהם" יבוא "תו שניתן לפי סעיף 9 לפקודה (להלן – תו סחר) ישא".

 

 

(ב)

לאחר המילים "רשות הרישוי" יבוא "וכן ישא את מספר רישיון היצרן או רישיון היבואן או רישיון סוחר ברכב או הסמכת המעבדה לרכב אשר לו יוחד התו.

תיקון תקנה 292

6.

בתקנה 292 לתקנות העיקריות במקום המילים "רישיון סחר" יבוא "תו סחר".

ביטול תקנה 292א

7.

תקנה 292א לתקנות העיקריות – בטלה.

תיקון תקנה 293(א)

8.

בתקנה 293(א) לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

במקום המילים: "רישיון סחר" יבוא "תו סחר".

 

 

(ב)

במקום תקנה 293(א)(1) לתקנות העיקריות יבוא "נהיגה ברכב הנמצא במבחן לאחר ייצורו או לאחר ייבואו".

 

 

(ג)

במקום תקנה 293(א)(2) לתקנות העיקריות יבוא "נהיגה ברכב הנמצא במבחן על ידי אדם המתעתד לקנותו מבעל רישיון סוחר ברכב לפי חוק רישוי שירותים (להלן – רישיון סוחר ברכב) כשהוא ברכב עם בעל רישיון הסוחר ברכב או עובד מטעמו.

 

 

(ד)

בתקנה 293(א)(3) לתקנות העיקריות במקום המילים: "למקום שיעד לו הקונה" יבוא "לתחנת בדיקה לרישוי רכב לפי תקנה 273 לתקנות אלה על ידי בעל רישיון סוחר ברכב".

 

 

(ה)

במקום תקנה 293(א)(4) לתקנות העיקריות יבוא "נהיגה ברכב הנמצא במבחן לאחר תיקונו במוסך המוסמך למקצועות: מכונאות רכב; פחחות רכב; אופנועים; בדיקות קניה ומכירה; תיקון טרקטורים; תיקון טרקטורונים; בדיקה לאחר תאונה; אוטוטיק רכב קל; אוטוטיק רכב כבד; אוטוטיק מרכבי רכב וצביעתם; אוטוטיק טרקטורים ומכונות ניידות".

 

 

(ו)

תקנה 293(א)(5) לתקנות העיקריות – בטלה.

 

 

(ז)

בתקנה 293(5)(5א) לתקנות העיקריות לאחר המילה "עיסוק" יבוא "על ידי בעל רישיון סוחר ברכב".

תיקון תקנה 293(ב)

9.

בתקנה 293(ב) לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

במקום המילים: "ברישיון הסחר" יבוא "בתו הסחר".

 

 

(ב)

במקום המילים "רישיון הסחר" יבוא "תו הסחר".

תיקון תקנה 295

10.

בתקנה 295 לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

ימחקו המילים "ולא ירשה לאחר להשתמש".

 

 

(ב)

במקום המילים "ברישיון סחר" יבוא "בתו סחר".

 

 

(ג)

במקום המילה: "ברישיון" יבוא "בתו".

 

 

(ד)

לאחר המילים "נושא עליו את" יבוא "כל".

 

 

(ה)

יוסף לתקנה סעיף קטן (ב): "תו הסחר הינו אישי ואינו ניתן להעברה לאחר, מלבד לעובד מטעמו של בעל התו אשר קיבל הרשאה לעשות בו שימוש חתום על ידי בעל התו. על עובד כאמור יחולו כל הוראות התקנות לעניין תו הסחר. תו הסחר לא יהיה בתוקף ללא שיוצג בצירוף הרשאה כאמור".

 

 

(ו)

יוסף לתקנה סעיף קטן (ג): "לא יסע אדם ברכב מכוח תו סחר בין השעות 20:00 עד 6:00 ביום למחרת".

 

 

(ז)

יוסף לתקנה סעיף קטן (ד): "לא יסע אדם ברכב מכוח תו סחר ללא שיחזיק בתו הסחר המקורי בצירוף העתק רישיון היצרן או רישיון היבואן או רישיון סוחר ברכב או הסמכת המעבדה לרכב אשר לו יוחד התו".

תיקון תקנה 296

11.

בתקנה 296 לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

במקום המילים "רישיון סחר" יבוא "תו סחר".

 

 

(ב)

המילים "והצהיר כי ברשותו תעודת ביטוח המכסה שימוש ברישיון סחר לשם נסיעה ברכב" יימחקו.

תיקון תקנה 298

12.

בתקנה 298 לתקנות העיקריות במקום המילים "רישיון סחר" יבוא "תו סחר".

תיקון תקנה 299

13.

בתקנה 299 לתקנות העיקריות במקום המילים "ברישיון סחר" יבוא "בתו סחר".

תיקון תקנה 299(1)

14.

בתקנה 299(1) לתקנות העיקריות במקום המילים "לבדיקת כושרו" יבוא "לבדיקה וניסוי".

תיקון תקנה 299(2)(א)

15.

בתקנה 299(2)(א) לתקנות העיקריות במקום המילים "ברישיון סחר" יבוא: "בתו סחר".

תיקון תקנה 308(א)

16.

בתקנה 308(א) לתקנות העיקריות לאחר המילים "שנקבעו לגביו כדין" יבוא "או שהוא נושא תו סחר כללי או לוחיות זיהוי שלא בהתאם להוראות סימן ג' לחלק השני לפרק ד'".

תיקון פרט 13 לחלק ג' לתוספת הראשונה

17.

בפרט 13 לחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות:

 

 

(א)

תימחק המילה "שנתית".

 

 

(ב)

במקום המילים "רישיון סחר" יבוא "תו סחר".

 

 

(ג)

אחרי המילים "או בעד חידושו" יבוא "לכל שנה או חלק ממנה, החל מיום 01 לינואר ועד ליום 31 לדצמבר של השנה בו הונפק התו".

 

 

(ד)

יימחקו המילים "למעט רישיון שניתן למטרה המנויה בתקנה 293(א)(5א)".

תחילה

18.

תחילתן של תקנות אלה ביום 01.01.2023.

 

 

 

 

 

 

 

 

___________________ התשפ"ג                                              מרב מיכאלי

 

(____________________ 2022)                                        שרת התחבורה והבטיחות בדרכים


 

דברי הסבר

 

בשנת 2016 חוקק חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן: "חוק רישוי שירותים"), אשר הסדיר בפרק ו' לחוק את נושא רישיונות סוחר ברכב. בעקבות כך, נדרש תיקון החקיקה המפורט לעיל אשר במסגרתו מבוקש לבטל את הוראות תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "תקנות התעבורה"/ "התקנות העיקריות") הנוגעות לתחום רישיונות סוחר ברכב, ולהסדיר את תחום תו הסוחר הכללי (להלן: "תו שלט במבחן") מכוח 9 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן: "פקודת התעבורה") אשר נותר במסגרת תקנות 291-299 לתקנות התעבורה. בנוסף, התיקון מבקש להסדיר ולדייק את המקרים בהם תאושר בקשה לקבלת תו שלט במבחן למקרים אשר נקבעו לכך בפקודת התעבורה, במטרה כי הדבר יביא לצמצום הנסיעה בכבישי הארץ בכלי רכב שלא עברו מבחן רישוי למקרים המעטים אשר הדבר נדרש בהם בהתאם לפקודת התעבורה, וכן להפחתת הגשת בקשות פיקטיביות לקבלת רישיונות סחר אשר נועדו רק לצורך קבלה באופן עקיף של תו שלט במבחן לשם נסיעה בכביש בכלי רכב שלא עברו מבחן רישוי.

 

תיקון 1 –

כיום, סוחר רכב יכול לרשום רכב כאמור בתקנה271(ב4) ללא הגבלת זמן. התיקון מבקש להשוות את התנאים לרישום רכב על ידי בעלי רישיון סחר כאמור בתקנה271(ב4) לתקופת הזמן שנקבעה בתקנה 271(ב5) לעניין כלי רכב חדשים, קרי- 12 חודשים מיום ייצורם, כך שייקבע כי הגבלת הזמן של סוחר רכה על רישום רכב כאמור בתקנה271(ב4) תהיה ל-12 חודשים לכל היותר, ולאחריה יירשם הרכב על שמו של סוחר הרכב בעל רישיון הסוחר.

 

תיקון 2 –

לאור האמור לעיל, על התקנות העיקריות להסדיר כיום רק את תו שלט במבחן, ועל כן יש לתקן את התיקונים הנ"ל כך שיתייחסו רק לתו שלט במבחן. בנוסף, לצורך שמירה על בטיחות כלי הרכב הנוסעים בכבישי הארץ על ידי סוחרי רכב והפחתת כלי הרכב הנוסעים ללא שביצעו בדיקת כשירות לפי תקנה 273 לתקנות העיקריות, מוצע במסגרת התיקון לקבוע כי כלי הרכב הרשומים על בעלי רישיון סוחר ברכב כן יידרשו לביצוע מבחן כשירות לפי תקנה 273 הנ"ל. יצוין, כי עדיין תחול עליהם תקנה 290 לתקנות העיקריות הקובעת להם פטור מאגרת רישוי, ועל כן הם יידרשו רק לתשלום עבור מבחן רישוי לפי תקנה 273.

 

תיקונים 3 ו-4 – 

כיום, סימן ג' לפרק השני של חלק ד', מתייחסת לרישיון סוחר ברכב. כך גם, תקנה 291(א) לתקנות העיקריות קושרת בין תו שלט במבחן לבין רישיון סוחר ברכב, כך שהיא קובעת כי כל אדם אשר מקבל תו שלט במבחן יקבל גם רישיון סוחר ברכב. אולם, החל משנת 2016 נושא רישיונות סוחר ברכב הוסדר במסגרת סעיפים 89 ו-92 לחוק רישוי שירותים, בהם נקבעו התנאים לקבלת רישיון סוחר ברכב מכוח החוק, אשר הינם נפרדים ושונים מתו השלט במבחן. קרי, במסגרת החוק נקבעה הפרדה בין רישיון סוחר ברכב אשר מוסדר במסגרת הוראות החוק – לבין תו שלט במבחן אשר ממשיך להיות מוסדר במסגרת תקנות 291-299 לתקנות התעבורה, כאשר להם מהות ומטרות שונות. לאור האמור, נדרש לבטל את תקנה 291(א) לתקנות העיקריות אשר סותרת את הוראות החוק הנ"ל.

 

תיקון  5(א) –

כאמור לעיל, נושא רישיון סוחר ברכב מוסדר כיום במסגרת חוק רישוי שירותים, ובמסגרת תקנות 291-299 לתקנות התעבורה ממשיך להיות מוסדר רק נושא תו שלט במבחן. על כן, נדרש לשנות את תקנה 291(ב) לתקנות העיקריות כך שתתייחס רק לתו שלט במבחן.

 

תיקון 5(ב) –

על פי סעיף 9 לפקודת התעבורה, תו שלט במבחן ייוחד באופן פרטני ואישי לבעל רישיון יצרן או לבעל רישיון יבואן או לבעל רישיון סוחר ברכב או למעבדה מוסמכת לרכב. אולם, נמצא כי כיום בפועל נעשה שימוש לרעה בתווי שלט במבחן על ידי כך שבעל התו לעיתים מעביר את התו לשימושם של אחרים, בין היתר, תמורת תשלום תמורה כספית עבור השימוש בו. בכך, נעשה בתו שימוש שלא על ידי בעל הרישיון לו הוא יוחד, ולא לשם המטרות המפורטות בפקודת התעבורה. על כן, מבוקש לבצע תיקון לתקנה 291(ב) לתקנות העיקריות כך שתו השלט במבחן יישא את מספר הרישיון לו הוא יוחד, ובכך יהיה קל יותר למשטרה ולמי למוסמך לכך לבחון את השימוש שנעשה בתו על ידי מי שנוהג ברכב הנושא לוחית רישוי של בעל תו שלט במבחן.

 

תיקונים 7-6 – 

תקנה 292 לתקנות העיקריות מתייחסת לתנאים לקבלת רישיון סוחר ברכב, אשר כאמור הוסדרו החל משנת 2016 בחוק רישוי שירותים, ועל כן נדרש לבטל תקנות אלו.

 

תיקון 8(א) –

לאור האמור, יש לתקן את תקנה 293(א) כך שתתייחס רק לתו שלט במבחן.

 

תיקון 8(ב)-8(ז) –

סעיף 9 לפקודת התעבורה קובע כדלהלן: "על אף האמור בסעיף 7(א) רשאית רשות הרישוי, לאחר ששולמה האגרה שנקבעה, לייחד ליצרן או ליבואן של רכב, לבעל מוסך שיש לו רשיון כדין, לסוחר של רכב או למעבדה לבדיקת רכב שאישרה רשות הרישוי, תו-סוחר כללי שמותר להשתמש בו, בדרך שנקבעה, לכל רכב הנמצא במבחן לאחר ייצורו או לאחר ייבואו או במבחן על ידי המתעתד לקנותו או אחרי תיקונו". על אף האמור, נמצא כי בעלי תו שלט במבחן מבצעים בו שימוש בניגוד למטרותיו, וכן שימוש שלא על ידי בעל השלט או מי שמוסמך לעשות שימוש בתו מטעמו. על כן, מבוקש להבהיר ולדייק במסגרת התיקון דנן את המטרות לשמן ניתן יהיה לקבל ולעשות שימוש בתו שלט במבחן, כמו גם לעניין הגורמים אשר יכולים יהיו לבצע בו שימוש, בהתאם להוראות סעיף 9 לפקודת התעבורה.

 

תיקונים 9-10(א-ד) –

לאור האמור לעיל, על התקנות העיקריות להסדיר כיום רק את תו שלט במבחן, ועל כן יש לתקן את תקנות 293(ב) ו-295 לתקנות העיקריות כך שיתייחסו רק לתו שלט במבחן.

 

תיקונים 10(ה)-10(ז) –

בהמשך לאמור לעיל, לצורך הבטחת שימוש כדין בתו על ידי בעל התו ולצורך המטרות להן נועד התו, נדרשים התיקונים הנ"ל לצורך עיגון השימוש בתו שלט במבחן לשימושים המפורטים בתקנה 293(א) בלבד, בכך שהוא מגביל את השימוש בתו לשעות העבודה המקובלות בלבד ועל ידי בעל התו או מי מטעמו לצרכי העבודה בלבד; וכן בכך שהוא קובע שימוש בתו בכפוף להחזקת התו המקורי בצירוף העתק רישיון היצרן או רישיון היבואן או רישיון סוחר ברכב או הסמכת המעבדה לרכב אשר לו יוחד התו. זאת, במטרה לוודא שהשימוש בתו נעשה על ידי בעל התו בלבד, וכדי להקשות על ביצוע שימוש לרעה בתו על ידי אחר.

 

תיקונים 11-15 –

לאור האמור לעיל, על התקנות העיקריות להסדיר כיום רק את תו שלט במבחן, ועל כן יש לתקן את התיקונים הנ"ל כך שיתייחסו רק לתו שלט במבחן ולדרישות הרלוונטיות לו.

 

תיקון 16 –

מוצע במסגרת התיקון לכלול בתקנה 308(א), המקנה סמכויות הורדת רכב מהכביש לבוחן או שוטר, מצב בו נמצא כי אדם נוהג ברכב עם תו שלט במבחן או לוחיות "שלט במבחן" שלא בהתאם לתקנות 291-299 לתקנות העיקריות.

 

תיקון 17 –

כאמור לעיל, נושא רישיון סוחר ברכב, כמו גם האגרה אשר נדרש לשלם בגינו, מוסדרים החל משנת 2016 במסגרת חוק רישוי שירותים. על כן, מבוקש להסדיר במסגרת התיקון רק את האגרה עבור תו שלט במבחן, כך שפרט 13 לחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות יתייחס רק לאגרה בגין תו שלט במבחן.

בנוסף, התיקון מבהיר כי האגרה עבור התו היא לשנה לועזית, החל מיום 01.01 ועד ליום 31.12 של השנה בה הונפק התו, או חלק ממנה.

 

תיקון 18 –

תחילתן של תקנות אלה יהיה בתאריך 01.01.2023 וזאת לצורך מתן זמן התארגנות לבעלי תווי שלט במבחן לקראת חידוש התווים לשנת 2023 למי שעומד בתנאים שנקבעו, לרבות לצורך הגשת בקשה לחידוש התו בהתאם לנוהל משרד התחבורה בעניין זה.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש, עמ' 173.

[2] ק"ת התשכ"א עמ' 1425; ק"ת התש"ף עמ' ....