טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הפחתה של סכומי עיצום כספי – ייצוג הולם), התשפ"ג-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

במסגרת תיקון 23 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נקבעה סמכות הממונה להטיל עיצומים כספיים על מי שהפר חובת ייצוג הולם. מאחר שהסדר זה הסמיך את הממונה להטיל עיצום כספי בסכום קבוע, נקבעה גם סמכותו של הממונה להטיל עיצום כספי בסכום נמוך מזה הקבוע בחוק בהתאם לתקנות שיקבע שר המשפטים. תקנות אלו קובעות את הנסיבות והשיקולים שבהן יוכל הממונה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק והן יאפשרו את הפעלת פרק העיצומים בחוק.


 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הפחתה של סכומי עיצום כספי – ייצוג הולם), התשפ"ג-2022

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 26יב לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן – החוק), באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הפחתה בשל התנהגות המפר

1.  

הממונה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בהתקיים נסיבה מהנסיבות כמפורט בפסקאות שלהלן ובשיעור כמפורט לצדה:  

 

 

(1) בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר עיצום כספי, לא הוטל עליו אמצעי אכיפה מינהלית לפי פרק ט' לחוק, ולא הוצא לגביו צו ייצוג הולם לפי סעיף 15ב בשל הפרת אותה הוראה – 20%, ואם, בחמש השנים שקדמו להפרה, לא ננקטו כלפיו הצעדים האמורים בשל הפרת כל הוראה לפי החוק– 30%;

 

 

(2) המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה – 40%;

 

 

(3) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של הממונה – 30%.

הפחתה בשל כמה נסיבות

2. 4

התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות כאמור בתקנה 1 רשאי הממונה להפחית למפר מסכום העיצום הכספי המוטל עליו את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות, במצטבר, ובלבד ששיעור ההפחתה המצטבר לא יעלה על 70% מסכום העיצום הכספי.

הפחתה בשל התחשבות במחזור עסקאות

3.  

(א)  מצא הממונה שסכום העיצום הכספי המוטל על המפר, בין שהופחת לפי תקנה 1 ובין שלא הופחת כאמור, עולה על 5% מהמחזור של המפר, רשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי ל-5% מהמחזור שלו.

 

 

(ב)  מפר המבקש הפחתה של סכום העיצום הכספי לפי תקנה זו, יגיש לממונה אישור לעניין גובה המחזור שלו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה על כוונת חיוב.

 

 

(ג)  בתקנה זו –

 

 

"אישור לעניין גובה מחזור העסקאות" – כמפורט להלן, לפי העניין:

 

 

 

(1) לעניין מפר החייב לפי דין במינוי רואה חשבון מבקר כהגדרתו בחוק החברות, התשנ"ט-1999[1] – אישור שנתן רואה החשבון המבקר;

 

 

 

(2) לעניין מפר שהוא אגודה שיתופית – אישור של מי שביקר את חשבונותיה של האגודה השיתופית לפי סעיף 20 לפקודת האגודות השיתופיות[2];

 

 

 

(3) לעניין מפר אחר – אישור שנתן רואה חשבון או אישור שנתן יועץ מס מייצג כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005[3], כי גובה המחזור שהציג המפר תואם לאמור במסמך שהוגש לרשות המסים בישראל או למוסד לביטוח לאומי לפי דין;

 

 

" מחזור עסקאות" – מחזור עסקאות של עוסק כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[4], ולעניין מלכ"ר כהגדרתו בחוק האמור – מחזור כהגדרתו בתוספת השנייה לחוק העמותות, התש"ם-1980[5].

תחילה

4. 6

תחילתן של תקנות אלה ביום כ"ד בתמוז התשפ"ג (13 ביולי 2023).

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

גדעון סער

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים

 

דברי הסבר

 

במסגרת תיקון 23 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נקבעה סמכות הממונה להטיל עיצומים כספיים על מי שהפר חובת ייצוג הולם. מאחר שהסדר זה הסמיך את הממונה להטיל עיצום כספי בסכום קבוע, נקבעה גם סמכותו של הממונה להטיל עיצום כספי בסכום נמוך מזה הקבוע בחוק בהתאם לתקנות שיקבע שר המשפטים. תקנות אלו קובעות את הנסיבות והשיקולים שבהתקיימם יוכל הממונה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק.

 



[1] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[2] חא"י, כרך א', עמ' 360.

[3] ס"ח התשס"ח, עמ' 114.

[4] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[5] ס"ח התש"ם, עמ' 210.