מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד הבריאות בקופות החולים המשתתפות בתוכנית להעברת מידע למשרד הבריאות לשנת התקציב 2022

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985

לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים, מתפרסמים בזה מבחנים של משרד הבריאות לצורך תמיכה בקופות חולים המשתתפות בתוכנית להקמת ממשק העברת מידע ונתונים בין קופות החולים למשרד הבריאות לשנת התקציב 2022 (להלן – שנת התמיכה), כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200320.

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של משרד הבריאות (להלן - הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב משרד הבריאות (להלן- המשרד) לפי הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה ראוי שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו עניינים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"חוזר"- חוזר האגף לפיקוח על קופ"ח בנושא מנגנוני דיווח והעברת נתונים למשרד הבריאות "התוכנית" – תוכנית של קופות החולים  שנועדה להעביר מידע ונתונים מקופות החולים למשרד הבריאות באמצעות ממשק ייעודי.  המידע שיועבר במסגרת התכנית יכלול נתונים תקופתיים כלליים הנוגעים לשירותים שניתנים על ידי הקופה.

"קופת חולים"  – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד- 1994"המשרד"- משרד הבריאות.

 

3.  מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לתמוך בקופות החולים שיעבירו מידע למשרד הבריאות באמצעות תשתיות וממשקים ממוחשבים וייעודיים.

 

4.  תנאי סף למתן התמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה, תהיה זכאית קופת חולים, שמתקיימים לגביה התנאים המפורטים להלן:     

(1)  קופת החולים מינתה נציג מטעמה האחראי על העבודה השוטפת מול המשרד במסגרת מבחנים אלו, והעבירה את פרטיו לידי המשרד עד שבוע מיום פרסום המבחן.

(2)  קופת חולים הגישה תכנית לביצוע מיפוי והעברת מידע למשרד בהתאם למפורט בסעיף 6. 

(3)  התכנית אושרה על ידי המשרד

 

5.  הפעילות הנתמכת וחלוקת התמיכה

התמיכה לפי מבחן זה תחולק באופן שווה בין קופות החולים, ולאחר השלמת אבני הדרך שלהלן:

(א) אבן דרך ראשונה –  גיבוש תכנית עבודה מפורטת

30% מסכום התמיכה יחולק בגין עמידה באבן דרך ראשונה ויישום הוראות סעיף 6 להלן.

(ב) אבן דרך שניה – פיתוח מענה לבקשת מידע מרוכזת

30% מסכום התמיכה יחולק בגין עמידה באבן דרך שניה ויישום הוראות סעיף 7 להלן.

(ג)  אבן דרך שלישית –  דיווח נתונים למשרד באיכות הנדרשת

40% מסכום התמיכה יחולק בגין עמידה באבן דרך שלישית ויישום הוראות סעיף 8 להלן.

 

6.  הפעילות הנתמכת וחלוקת התמיכה-

(א) אבן דרך ראשונה- 30% מסכום התמיכה- גיבוש תכנית עבודה לביצוע מיפוי והעברת נתוני הקופה הנדרשים למשרד בהתאם לדרישות המשרד המופיעים בנספח א', ובכפוף לאישור המשרד.

על התכנית לכלול את המרכיבים הבאים:

(1)  מיפוי והמרה מטרמינולוגיות פנימיות לטרמינולוגיות סטנדרטיות לפי הגדרות המשרד שיתבסס על הגדרות ומאפיינים במחירון מב"ר, כולל התייחסות לתשתית מחשובית, תהליכי עבודה והקמת צוות טרמינולוגיה.

(2)  איסוף וסידור מידע מתוך מערכות הקופה בתדירות הנדרשת לפי הגדרות המשרד בחוזר האגף לפיקוח על קופ"ח בנושא מנגנוני דיווח והעברת נתונים למשרד הבריאות

(3)  פיתוח ובניית ממשקים ממוחשבים להעברת המידע לפי סטנדרט מובנה ולפי הנחיות של המשרד.

(4)  התייחסות לתהליך טיפול בנתונים שגויים לאחר בדיקות איכות במשרד

(5)  לוחות זמנים לביצוע התכנית

(6)  הקמת צוות עבודה שיכלול נציגים מתחום הכספים ומתחום המחשוב שיעבדו יחד עם צוות המשרד להגדרת האפיון הסטנדרטי להעברת הנתונים.

 

7.  אבן דרך שניה- יישום ראשוני של תכנית העבודה – 30% מסכום התמיכה-

התחלת יישום ראשוני של תכניות העבודה שאושרו לצורך בדיקת איכות ויעילות הממשק.

(א) הקופה תעביר למשרד מיפוי טרמינולוגי מלא, בהתאם לתכנית העבודה שאושרה בסעיף 6.

(ב)  הקופה תעביר  למשרד קבצים עם נתונים לדוגמא של רבעון אחד לפחות לטובת בחינת המיפוי הטרמינולוגי ותהליך איסוף המידע בקופה.

(ג) הנתונים יהוו לפחות 50% מסוגי הנתונים הנדרשים ע"י המשרד ולאחר מיפוי טרמינולוגיה כפי שהוגדרה ע"י המשרד.

8.  אבן דרך שלישית- 40% מסכום התמיכה - דיווח נתונים למשרד באיכות הנדרשת ובאופן שוטף

(א) דיווח נתונים שוטף המבוסס על הממשק שהוקם, לפחות עבור שני רבעונים רצופים בהתאם לדרישות המשרד, כמפורט בחוזר.

(ב)  במידה וקיימים נתונים ומדדים שגויים בדיווחים הרבעוניים השוטפים שאינם עומדים בדרישות המשרד, המשרד יעביר לקופה את הנתונים השגויים לאחר הרצת תהליכי איכות הנתונים במשרד.

(ג) הקופה תתקן את הנתונים השגויים ותעביר את המידע המתוקן למשרד בהתאם לדרישות המשרד.

 

 

9.  נהלים

(א) במסגרת הבקשה לתמיכה בעד תחום הפעילות הנתמכת לפי מבחן זה, לא תבקש קופה תמיכה בעד הוצאות שהוצאו במסגרת תחום פעילות אחר.

(ב)  לא תינתן תמיכה לקופת חולים שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד, לרבות הצגת אסמכתאות על ההוצאות בפועל על פי דרישה.

(ג) בלי לגרוע מן האמור לעיל, קופת חולים שעשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, היינו השתמשה בהם שלא בעד הפעילות הנתמכת במבחן זה, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר, או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, תדרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לה ותישלל אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.

(ד)  קבלת התמיכה מותנית בדיווח של קופת החולים על עמידה בתנאים לפי מבחן זה, כפי שיורה המשרד, לרבות ההוצאה בפועל בגין רכש השירותים; קופות החולים יציגו למשרד אסמכתאות לעמידה באבני דרך בכל אחד מהשלבים המפורטים במבחן; האסמכתאות יוגשו למשרד חתומות ומאושרות בידי קופת החולים בצירוף חתימת מנהל הכספים, בטרם קבלת כספי התמיכה.

(ה) קופת חולים לא תתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת התכנית.

 

1.  תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

_______________התשפ"ג

(_______________2022)

(803-35-2019-000028)

_________________

ניצן הורוביץ

שר הבריאות

 

 

נספח א'- קבוצות מאפיינים לבניית תכנית עבודה

נספח זה מפרט את ההגדרות ומאפייני מידע הנדרשים לצורך בניית תכנית העבודה, כמפורט בפרק א' למבחן זה. נתונים נדרשים בתחומי פעילות שונים של הקופה: רפואה יועצת ורפואה ראשונית, ביקורים אצל מטפלים מקצועיים, בדיקות ובדיקות הדמיה, הנפקת תרופות, ניתוחים, אשפוז וטיפולי בית בקהילה. יש להתייחס לשירותים הניתנים במרפאות ומכונים של הקופה או בהסדר עם הקופה, מרפאות חוץ, מכונים ומכוני הדמיה, בתי מרקחת בבעלות הקופה או בהסדר עם הקופה.

נתונים נוספים כפי שיקבעו בחוזר העברת המידע

 

קבוצת מאפיינים

שם מאפיין

הסבר

מידע תפעולי

תאריכי דווח ועדכון נתונים

תאריך העברת הנתונים

חודש שימוש בשירות

חודש בגינו הועברו הנתונים

מידע דמוגרפי

קופ"ח

קופת חולים לפי הגדרות מב"ר

מגדר

תיאור מגדר לפי הגדרות מב"ר

קבוצת גיל \ תאריכי לידה

קבוצת גיל , תאריכי לידה לפי הגדרות מב"ר

תיאור מקום מגורים של מבוטח

רזולוציה גאוגרפית נדרשת לפי הגדרות מב"ר

מידע ביטוחי

תיאור סוג הכיסוי

תיאור סוג הכיסוי הביטוחי כפי שיקבעו בחוזר העברת מידע

מידע על שירותים וביקורים

תיאור שירותים , תתי שירותים  וביקורים

תיאור השירותים , תתי שירותים וביקורים כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

תיאור נותן השירות

תיאור נותן השירות  כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

תיאור מקצוע

תיאור המקצוע  כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

תיאור מומחיות

תיאור המומחיות  כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

תיאור מקום קבלת השירות

תיאור השירות  כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

תיאור ערוץ קבלת השירות

תיאור ערוץ השירות  כפי שיקבע במסגרת חוזר העברת מידע  

מדדים

מספר מטופלים לפי מאפיינים

מספר מטופלים שקיבלו שירות בחודש שירות המוגדר

כמות שימושים לפי מאפיינים

כמות שימושים בחודש שירות המוגדר

מספר משלמי השתתפות עצמית לפי מאפיינים

מספר המטופלים משלמי השתתפות עצמית בחודש שירות המוגדר

היקף הכנסות מהשתתפות עצמית לפי מאפיינים

סה"כ היקף הכנסות מהשתתפות שירות בחודש שירות המוגדר

מדדים ומאפיינים נוספים לפי דרישות המשרד

מדדים ומאפיינים נוספים  כפי שיקבעו במסגרת חוזר העברת מידע  

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220;  התשע"ו, עמ' 10192.