טיוטת צו
א. שם הצו המוצע
צו הגנה על בריאות הציבור (מזון)(החלת הוראות האיחוד האירופי וקביעת תנאים והחרגות), התשפ"ג – 2022
ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]
ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) פורסם ברשומות, בספר החוקים התשפ"ב, עמ' 427, תיקון מס' 3 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן, בהתאמה – תיקון מס' 3, וחוק המזון), וזאת במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק התכנית הכלכלית 2021).
במסגרת תיקון מס' 3, נערכו שורה של תיקונים בחוק המזון שעניינם, בין השאר, אימוץ של הוראות מסוימות החלות באיחוד האירופי לגבי ייצור, ייבוא או שיווק של מזון, בתנאים ובהחרגות, והכל כפי שקבוע בתוספת השנייה א' לחוק (להלן – ההוראות המאומצות). את התוספת השנייה א' ניתן לשנות בצו, בכפוף להוראות סעיפים 3א ו-313א לחוק המזון, ללא צורך בתיקון חקיקה ראשית, כמפורט להלן:
סעיף 3א(ו) מקנה לשר הבריאות סמכות להוסיף להוראות המאומצות שבתוספת השנייה א, הוראה מחייבת החלה באיחוד האירופי בתנאים הקבועים ולקבוע תנאים והחרגות להוראות המאומצות הקבועות בטור ב' או ג' לתוספת השנייה א'.
עם חקיקת חוק התכנית הכלכלית 2021 ולאור מורכבות המהלך החקיקתי של אימוץ הוראות הדין האירופי וחדשנותו, התברר כי יש צורך לבצע שינויים בהוראות התוספת השנייה א', ולחדד ולדייק במינוחים של ההוראות המאומצות ובתנאים ובהחרגות להן. נדגיש כי לא מדובר בהוספת תנאים מחמירים או בהרחבת ההחרגות אלא בצמצומן דווקא או במתן הבהרות ודיוק לגביהן כפי שיפורט להלן.
השינויים המוצעים בצו הינם הכרחיים כדי להבהיר ולחדד מחד - מהן בדיוק ההוראות בתקנות האיחוד האירופי שאומצו בחוק התכנית הכלכלית 2021 לפני שנה ופירוטן, ומאידך - מהם התנאים וההחרגות להחלתן. לאור חדשנותו וראשוניותו של מהלך חקיקתי זה של אימוץ דין זר, איפשר המחוקק, במסגרת חוק התכנית הכלכלית, לשר, לתקן את התוספת השנייה א כאמור לעיל בדרך של צו, להוסיף הוראות אימוץ וכן להוסיף תנאים והחרגות להוראות המאומצות, כאשר היה ברור כבר בחקיקת החוק שהתוספת האמורה אינה שלמה ויידרש לתקנה ולחדדה ולהוסיף לה בהתאם. כמו כן, הוראות המעבר המוצעות הכרחיות לצורך היערכות של יצרנים ויבואנים, בפרט אלה שיש בידיהם מלאים של מזון וגם חומרי גלם העומדים בהוראות החקיקה הקיימת ולא בהוראות המאומצות.
ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:
טיוטת צו הגנה על בריאות הציבור (מזון)(החלת הוראות האיחוד האירופי וקביעת תנאים והחרגות), התשפ"ג – 2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 3א(ו) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו -2015, כנוסחו בסעיף 106(3) לחוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב – 2021 (להלן – החוק העיקרי) [1], לאחר קבלת המלצת ועדת החריגים[2] ובאישור הוועדה המשותפת לפי סעיף 313(ג) לחוק העיקרי, אני מצווה לאמור: |
|||
|
|
|
|
|||
|
הוספת הגדרות |
1. |
בתוספת השנייה א' לחוק העיקרי, לאחר כותרת המשנה "הוראות האיחוד האירופי המאומצות בישראל" יבוא - |
|||
|
|
|
|
"בתוספת זו: |
||
|
|
|
|
"מזהם ביולוגי" – אחד מהמפורטים להלן, העלולים להזיק לבריאות האדם: |
||
|
|
|
|
|
(1) מיקרואורגניזם, ובכלל זה חיידק, נגיף, שמר, עובש, אצה, פרוטוזואה טפילי (parasitic protozoa), תולעים מיקרוסקופיות טפיליות microscopic parasitic) helminths), שלא הוסף באופן מכוון למזון; |
|
|
|
|
|
|
(2) רעלן או תוצר של מיקרואורגניזם כאמור בפסקה (1); |
|
|
|
|
|
|
(3) פריון (prion); |
|
|
|
|
|
"מזהם כימי" - חומר שלא הוסף באופן מכוון למזון ועלול להימצא במזון כתוצאה מהשלבים של ייצורו, אריזתו, הובלתו או החזקתו, או כתוצאה מזיהום סביבתי, ועלול להזיק לבריאות האדם"; |
||
|
|
|
|
"בשר גולמי" - בשר כהגדרתו בסעיף 9(א) לחוק שלא עבר עיבוד כהגדרתו באותו סעיף". |
||
|
תנאים והחרגות -תיקון התוספת השנייה א' |
2. |
(א) בטור א' לתוספת השנייה א' לחוק העיקרי - |
|||
|
|
|
|
(1) במקום האמור בפרט (1) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"תקנת האיחוד האירופי מספר 1881/2006 מיום 19 בדצמבר 2006 בעניין קביעת רמות מרביות של מזהמים מסוימים במוצרי מזון (Commission Regulation (EC) No 1881/2006 of 19 December 2006 setting maximum levels of certain contaminants in foodstuffs) (להלן – תקנה 1881/2006)"; |
|
|
|
|
|
|(2) פרט (2) – יימחק. |
||
|
|
|
|
(3) במקום האמור בפרט (3) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"תקנת האיחוד האירופי מספר 2073/2005 מיום 15 בנובמבר 2005 בעניין קריטריונים מיקרוביולוגיים עבור מוצרי מזון (Commission Regulation (EC) No 2073/2005 of 15 November 2005 on microbiological criteria for foodstuffs) (להלן – תקנה 2073/2005) |
|
|
|
|
|
(4) במקום האמור בפרט (4) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"תקנת האיחוד האירופי מספר 396/2005 מיום 23 בפברואר 2005 בעניין רמות מרביות של שאריות חומרי הדברה במזון או במספוא, מן הצומח או מן החי, או עליהם, המתקנת את דירקטיבת המועצה 91/414/EEC; (Regulation (EC) 396/2005 of the European Parliament and of the Council of 23 February 2005 on maximum residue levels of pesticides in or on food and feed of plant and animal origin and amending Council Directive 91/414/EEC) (להלן – תקנה 396/2005) – סעיפים 1, 2, 3, 5, 18, 19 ו-20, וכן תוספת I, תוספת II, תוספת III, תוספת IV ותוספת V"; |
|
|
|
|
(ב) בטור ב' לתוספת השנייה א' לחוק העיקרי - |
|||
|
|
|
|
(1) בפרט (1), במקום המילים "תקנות האיחוד האירופי" יבוא: "תקנה"; |
||
|
|
|
|
(2) פרט (2) – יימחק. |
||
|
|
|
|
(3) בפרט (3), במקום האמור בו, יבוא: |
||
|
|
|
|
|
" תקנה 2073/2005 תחול בתנאים והחרגות כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
|
|
(א) הוראות סעיף 6 לתקנה לא יחולו; |
|
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף 7, תת סעיף 2, לתקנה, במקום "Article 19 of Regulation (EC) No 178/2002" יקראו "סעיף 164 לחוק בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015"; |
|
|
|
|
|
|
(ג) בפרק 1 של נספח I לתקנה, בפרטים 1.2 ו-1.3, בטור "Limits", במקום " cfu/g 100 " יקראו "not detected in 25g" ; |
|
|
|
|
|
|
(ד) הוראות התקנה בעניין תנאי תברואה בתהליך ייצור (process hygiene criteria) ובכלל זה פרק 2 בנספח I לתקנה יחולו לעניין ייצורו בלבד של מזון ואשר טעון קבלת רישיון ייצור או אישור פעילות יצרנית באתר המכירה לצרכן, לפי פרק ג' לחוק; |
|
|
|
|
|
|
(ה) בפרק 1 של נספח I לתקנה, בפרט 1.18, יראו אותו כאילו חל גם לגבי מזונות מסוג טחינה, אגוזים ותבלינים ואולם בטור "Sampling-plan" , בעמודה ""n (מספר מנות הדגימה במדגם), במקום "5" יקראו לגביהם ""30"; |
|
|
|
|
|
|
(ו) אין בהוראות התקנה כדי לגרוע מחובות שנקבעו לפי כל דין בעניין פיסטור ועיקור מזון, ובכלל זה חלב, מוצרי חלב, מיצי פירות או ירקות, ומוצרי ביצים". |
|
|
|
(ג) בטור ג' לתוספת השנייה א' לחוק העיקרי - |
|||
|
|
|
|
(1) בפרט (1), במקום המילה "התקנות", יבוא: "תקנה 1881/2006"; |
||
|
|
|
|
(2) פרט (2) – יימחק. |
||
|
|
|
|
(3) בפרט (3), במקום המילה "התקנות", יבוא: "תקנה 2073/2005"; |
||
|
|
|
|
(4) בפריט (4), במקום המילה "התקנות", יבוא: "תקנה 396/2005"; |
||
|
|
|
(ד) |
לצד טור ג', יוסף טור ד' וכותרתו: "סעיפי חוק זה המקנים סמכות לשר המוגבלת לפי האימוץ" וייכתבו בו: |
||
|
|
|
|
(1) |
לעניין פרט (1): "סעיף 3"; |
|
|
|
|
|
(2) |
לעניין פרט (3): "סעיף 3"; |
|
|
|
|
|
(3) |
לעניין פרט (4): "סעיף 3". |
|
|
תחילה |
3. |
תחילתו של צו זה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) (בסעיף זה – יום התחילה). |
|||
|
הוראות מעבר |
4. |
על אף האמור בסעיף 3 - |
|||
|
|
|
(א) |
לגבי מי שמייצר מזון שייצורו טעון קבלת רישיון ייצור או אישור פעילות יצרנית באתר המכירה לצרכן, לפי פרק ג' לחוק העיקרי, ואין לו אישור ייצור נאות בתוקף – תחילת החלתה של ההוראה המנויה בפרט (3) בתוספת השנייה א' לחוק העיקרי כנוסחה בצו זה, בעניין תנאי תברואה בתהליך ייצור (process hygiene criteria) ובכלל זה פרק 2 בנספח I להוראה המנויה באותו פרט, ולמעט פרטים 2.2.5 ו-2.2.7 בפרק האמור, ביום י"ח באב התשפ"ו (1 באוגוסט 2026), ובתקופה שמיום התחילה עד יום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026) יחולו לגביו, הוראות החוק לעניין תנאי תברואה בתהליך ייצורו, לרבות הוראות תקנים אלה: |
||
|
|
|
|
(1) ת"י 115 – "גבינות לבנות רכות" – סעיף 207 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי חיידקים מקבוצת הקוליפורמים וסעיף 208 בעניין כושר השתמרות; |
||
|
|
|
|
(2) ת"י 237 – "שמנת מתוקה" – סעיף 207 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות וסעיף 209 בעניין כושר השתמרות; |
||
|
|
|
|
(3) ת"י 244 – "שמנת חמוצה" – סעיף 208.1 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי חיידקים מקבוצת הקוליפורמים וסעיף 209 בעניין כושר השתמרות; |
||
|
|
|
|
(4) ת"י 284 – "חלב פרה לשתייה" – סעיף 209 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות; |
||
|
|
|
|
(5) ת"י 285 – "מוצרי חלב מותססים" – סעיף 208 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי ספירה מקסימלית מותרת (ב-1 ג' מוצר) של חיידקים מקבוצת קוליפורמים וסעיף 209 בעניין כושר השתמרות; |
||
|
|
|
|
(6) ת"י 323 - "חמאה" – סעיף 3.6.1 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי חיידקים מקבוצת הקוליפורמים; |
||
|
|
|
|
(7) ת"י 327 (חלק 1) – "מוצרי גלידה, קרחונים, ותערובות להכנתם: דרישות למוצר" – סעיף 207 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות; |
||
|
|
|
|
(8) ת"י 370 – "מרגרינה וממרחים אחרים של תחליבי מים בשמן" – סעיף 3.3.2 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי חיידקים מקבוצת הקוליפורמים במוצרים המכילים רכיבי חלב; |
||
|
|
|
|
(9) ת"י 877 – "פירות וירקות מוקפאים: כללי, לרבות גיליון תיקון מס' 1 " – סעיף 209 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות; |
||
|
|
|
|
(10) ת"י 1006 – "מרציפן ומוצריו" – סעיף 3.3 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות; |
||
|
|
|
|
(11) ת"י 1361 – "גבינות מלוחות" – סעיף 3.6 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות לגבי חיידקים מקבוצת הקוליפורמים וחיידקים מקבוצת סטאפילוקוקוס אוראוס בעלי פעילות קואגולאוז, וסעיף 3.7 לעניין כושר השתמרות;"; |
||
|
|
|
|
(12) ת"י 431 – "מיונית ותחליבים אחרים של שמן במים המשמשים כממרחים או כרטבים" - סעיף 3.2.3 בעניין ערך מרבי ל-PH ; |
||
|
|
|
|
(13) ת"י 476 – "חרדל וממרח-חרדל" - סעיף 202 טבלה 3, בעניין ערך מרבי ל-PH ; |
||
|
|
|
|
(14) ת"י 52 - "מיצי פירות ונקטרי פירות" (מהדורת 2020) - סעיף 3.2 - QUALITY CRITERIA, מהמילים "מיצי הפירות ונקטרי הפירות בעלי ערך הגבה (pH) הקטן מ-4.5" עד המילים "בדרישות המפורטות בסעיף 7.3 בתקן זה". |
||
|
|
|
|
(15) ת"י 1254 – "סלטים מחומרים צמחיים המשומרים באחסון בקירור, בתוספת חומר משמר או בלעדיו" - סעיף 3.4 בעניין דרישות מיקרוביולוגיות וסעיף 3.3 בעניין ערך PH. |
||
|
|
|
(ב) |
יצרן או יבואן מזון, למעט יבואן במסלול האירופי, רשאי להודיע בטופס מקוון שיגיש דרך אתר האינטרנט עד יום כ"א בכסלו התשפ"ג (15 בדצמבר 2022) או עד 14 ימים לאחר יום פרסום הצו ברשומות, לפי המאוחר (בסעיף קטן זה – ההודעה), על כוונתו להמשיך לפעול, לעניין מוצר מזון מסוים, לפי הדין הקיים ערב יום התחילה, בנושאים שלגביהם הוחלו הוראות טור א' לתוספת השנייה א' כנוסחה בצו זה, והכל כמפורט בטופס המקוון, וזאת מיום התחילה כאמור עד מועד שיפרט בהודעה, ובלבד שלא יהיה מאוחר מתום שנה מיום התחילה; הודעה של יצרן לפי סעיף קטן זה תוגש לנותן רישיון ייצור, והודעה של יבואן לפי סעיף קטן זה תוגש לרשם. |
||
___ ב________ התשפ"ג_______ (___ ב________ ____20)
(חמ ____)
__________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
דברי הסבר
כללי
ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) פורסם ברשומות, בספר החוקים התשפ"ב, עמ' 427, תיקון מס' 3 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן, בהתאמה – תיקון מס' 3, וחוק המזון), וזאת במסגרת חוק התכנית הכלכלית )תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק התכנית הכלכלית 2021).
תיקון מס' 3 נועד להוות נדבך ביישום המלצות צוות בינמשרדי שהוקם בתחילת שנת 2021 להסרת חסמי סחר ביבוא. הצוות האמור הוקם לשם בחינת יישומה של החלטה 2318 מיום י"ט בכסלו התשע"ה (11 בדצמבר 2014) להגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא, אשר אימצה את דוח הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא בראשות המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה מיום י"ח בחשוון התשע"ה (11 בנובמבר 2014).
כך, במסגרת תיקון מס' 3, נערכו שורה של תיקונים בחוק המזון שעניינם, בין השאר, אימוץ של הוראות מסוימות החלות באיחוד האירופי לגבי ייצור, ייבוא או שיווק של מזון, בתנאים ובהחרגות, והכל כפי שקבוע בתיקון מס' 3 (להלן – ההוראות המאומצות).
במסגרת תיקון מס' 3 נקבע כי בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק המזון, ההוראות המאומצות שמוחלות בישראל קבועות בתוספת השנייה א' לחוק, אשר ניתן יהיה לשנותה בצו, בכפוף להוראות סעיפים 3א ו-313א לחוק המזון, ללא צורך בתיקון חקיקה ראשית.
סעיף 3א(ו) מקנה לשר הבריאות סמכות לקבוע בצו, שני עניינים: האחד – להוסיף להוראות המאומצות שבתוספת השניה א, הוראה מחייבת החלה באיחוד האירופי בתנאים הקבועים בסעיף שם, השני – לקבוע תנאים והחרגות להוראות המאומצות הקבועות בטור ב' או ג' לתוספת השניה א'.
סעיף 313(ג) קובע כי שינויים או קביעת תנאים והחרגות לתוספת השניה א' כאמור, טעונים גם אישור הוועדה המשותפת וגם המלצת וועדת החריגים, כמשמעותן שם, לפי הענין.
עם חקיקת חוק התכנית הכלכלית 2021 ולאור מורכבות המהלך החקיקתי של אימוץ הוראות הדין האירופי וחדשנותו, התברר כי יש צורך לבצע שינויים בהוראות התוספת השניה א', ולחדד ולדייק במינוחים של ההוראות המאומצות ובתנאים ובהחרגות להן. נדגיש כי לא מדובר בהוספת תנאים מחמירים או בהרחבת ההחרגות אלא בצמצומן דווקא או במתן הבהרות ודיוק לגביהן כפי שיפורט להלן.
נוכח האמור מוצע להלן לבצע שורה של תיקונים ותוספות בתוספת השניה א'.
סעיף 1, לעניין הוספת הגדרות בתוספת
כפי שעולה מלשון התוספת השניה א, ההוראות המאומצות מהדין האירופי עוסקות בארבעה תחומים ובהם מזהמים כימיים במזון ומזהמים ביולוגיים במזון. ברם, מזהמים אלו לא הוגדרו במסגרת תיקון מס' 3. על-מנת לדייק בתחולת ההוראות המאומצות, ובפרט לענין התנאים וההחרגות להם יש צורך להוסיף הגדרות של "מזהם ביולוגי" ו"מזהם כימי", אליהן מתייחסות ההוראות המאומצות. ההגדרות המוצעות תואמות את החקיקה האירופית המאומצת ונועדו לדייק כאמור ולהבחין בין תחומים אלו לבין הגדרות אחרות בחוק המזון לענין מרכיבים או תוספים אחרים במזון.
כמו כן, למען הסר כל ספק מוצע להוסיף הגדרה ל"בשר גולמי" המצוי בטור ג' לתוספת לענין ההחרגות, המפנה להגדרה בחוק המזון.
סעיף 2, לעניין תנאים והחרגות בתוספת
- לענין סעיף קטן (א) – שינויים בטור א':
טור א' לתוספת שבנוסחה לפי תיקון 3 עוסק בשמות 4 הוראות הדין האירופי המאומצות.
מוצע לבטל את פרט (2) בטור זה העוסק בתקנת האיחוד האירופי מס' 73/2018, (ובהתאמה את כל ההתייחסויות לפרט זה ביתר הטורים שבתוספת). זאת בשל כך שתקנה זו היא למעשה תקנה שמתקנת את תקנת האיחוד האירופי מספר 396/2005 בעניין שאריות חומרי הדברה המוזכרת בפרט (4) לטור א', בכל הנוגע לתרכובות כספית. משכך הרי שההתייחסות המפורשת לתקנה 73/2018 הינה מיותרת. ואולם, נדגיש כי תקנה מס' 396/2005 בפרט (4) כוללת בחובה גם את תקנת האיחוד האירופי האמורה לענין תרכובות כספית, כאילו היו שאריות חומרי הדברה ולכן האמור חל גם לגבי תרכובות הכספית.
כמו כן, מוצע לדייק בשמותיהן של 3 תקנות האיחוד האירופי המאומצות: מס' 1881/2006, מס' 2073/2005 ומס' 396/2005, המצויות בפרטים (1), (3) ו-(4) שבטור א', בהתאמה, הן בעברית והן בלועזית, וכן לדייק בהפניות לסעיפי התחולה ולתוספות לתקנות אלו, וזאת על ידי החלפת נוסח פרטים (1), (3) ו-(4) בטור א' בהתאמה, בנוסח המוצע.
- לענין סעיף קטן (ב) – שינויים בטור ב':
מדובר בתיקוני נוסח וכן ביטול ההתייחסות לפרט (2), בעקבות ביטול פרט זה בטור א'.
כמו כן, לענין התנאים וההחרגות הנוגעים לתקנת האיחוד האירופי מס' 2073/2005 העוסקת בקריטריונים מיקרוביולוגיים עבור מוצרי מזון, מוצע, להוסיף בטור זה מספר תנאים והחרגות, ובכלל זה לעניין רמות מרביות של ליסטריה וסלמונלה במזון, לסוגי מזון ובתנאים והכול כמפורט בנוסח פרט (3) המוצע בטור זה.
אין המדובר בהוספת תנאים מחמירים או הרחבת ההחרגות המופיעות בנוסח התוספת השניה א כפי שהופיעה בחוק התכנית הכלכלית 2021, אלא בדיוק המינוחים וההפניות ובצמצום דווקא של ההחרגות מהדין המאומץ. כך למשל במקום ההחרגה הגורפת לענין סלמונלה, מוצע שההחרגה מהדין האירופי, ביחס לגורם מזהם זה, תהיה רק לגבי מזונות מסוימים (טחינה, אגוזים ותבלינים), וגם זאת רק בהיבט אחד – של מס' מנות הדגימה במדגם. כמו כן, הובהר כי לענין ההוראות המאומצות בנושא תנאי תברואה החלתן היא על תהליך הייצור בלבד של מזון ולא על יבוא ושיווק. זאת, מאחר והקריטריונים לפיהם ניתן לבחון את המזון בשלב של יבוא או שיווק, הם קריטריונים של בטיחות מזון, המנויים בפרק 1 של נספח I לתקנה לתקנה האירופאית מס' 2073/2005 המאומצת ממילא.
- לענין סעיף קטן (ג) – שינויים בטור ג':
מדובר בתיקוני נוסח וכן ביטול ההתייחסות לפרט (2), בעקבות ביטול פרט זה בטור א'.
- לענין סעיף קטן (ד) – הוספת טור ד':
למען הבהירות, מוצע להוסיף טור ד' לתוספת ובו יצויינו הסעיפים בחוק המזון אשר סמכות שר הבריאות לפיהן, מוגבלת עקב האימוץ וזאת בהתאם להוראות סעיף 3(ו) לחוק כנוסחו בתיקון מס' 3.
סעיפים 3-4 לענין התחילה והוראות מעבר
בהתאם לסעיף 109(א) לחוק התכנית הכלכלית 2021, תחילתן של ההוראות המאומצות המפורטות בתוספת השנייה א' לחוק המזון יהיה יום ה- 1 בינואר 2023 (להלן- מועד התחילה העיקרי).
עם זאת, לאור התיקונים המוצעים בתוספת השניה א ועל מנת ליישבם עם מכלול ההוראות שהוספו לחוק המזון במסגרת תיקון מס' 3, יש צורך בהוראות מעבר הכוללות היערכות. נדגיש כי תקופת מעבר הינה חיונית ביותר לצורך היערכות המשק ליישום והטמעת הרפורמה ובכלל זה הבטחת הפעילות השוטפת של התעשייה ומניעת בזבוז מזון, כפי שנפרט להלן.
לענין סעיף 4(א) – תחילת תחולתה של ההוראה המנויה בפרט (3) בתוספת השנייה א' לחוק העיקרי כנוסחה בצו זה -
על פי סעיף 109(ב)(1) לחוק התכנית הכלכלית 2021, תיקון סעיף 41 לחוק המזון בכל הנוגע ליישום תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית, הוחרג, ביחד עם סעיפים נוספים, לענין מועד התחילה העיקרי, ונקבע שיום התחילה לגביו יהיה ביום 1 באוגוסט 2026. זאת, על מנת לאפשר תקופת התארגנות להטמעת השינויים הנדרשים בתהליכי הייצור.
לנוכח השינויים המוצעים במסגרת צו זה, ביחס לפרט (3) בטור ב' לתוספת, לענין החלת תקנת האיחוד האירופי מס' 2073/2005 העוסקת בקריטריונים מיקרוביולוגיים עבור מוצרי מזון, יש הכרח להתאים ולסנכרן בין תחילת השינויים כאמור - תנאים והחרגות בכל הנוגע לדרישות ההגיינה (תנאי תברואה) בתהליכי הייצור, לבין תחילת החובה ליישום תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית לפי סעיף 41 כאמור.
תחילה מיידית של ההוראות האמורות בטור ב' בתוספת, על היצרנים שאין להם כיום מערכת HACCP (במסגרת אישור ייצור נאות), שכן טרם חלה עליהם חובת יישום תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית לפי סע' 41 כאמור, סותרת למעשה את כוונת המחוקק לדחות התחולה של סעיף 41 ליום 1 באוגוסט 2026, שכן מחייבת אותם לפעול לפיה באופן מיידי כדי לעמוד בדרישות ההוראות המאומצות כנוסחן בתיקון מס' 3.
לפיכך, מוצע לקבוע כי מועד התחילה של ההוראה האמורה לענין פרט 3 בטור ב' בתוספת, בכל הנוגע לתנאי תברואה בתהליכי ייצור יהיה גם הוא ביום 1 באוגוסט, כאשר עד לתקופה הנקובה בסעיף המוצע, מחוייב היצרן שאין בידו אישור יצור נאות כאמור, לפעול בכל הנוגע לתחום זה לפי התקינה הישראלית המחייבת והנוגעת למוצרי המזון, המפורטת בפסקאות (1) עד (15) שם.
לענין סעיפים 4(ב) – תקופת מעבר להחלת הוראות התוספת
כאמור, השינויים המוצעים בתוספת הינם הכרחיים כדי להבהיר ולחדד מחד - מהן בדיוק ההוראות בתקנות האיחוד האירופי שאומצו ופירוטן, ומאידך - מהם התנאים וההחרגות להחלתן. לאור חדשנותו וראשוניותו של מהלך חקיקתי זה של אימוץ דין זר, איפשר המחוקק, במסגרת חוק התכנית הכלכלית, לשר, לתקן את התוספת השניה א – בדרך של צו, להוסיף הוראות אימוץ וכן להוסיף תנאים והחרגות להוראות המאומצות, כאשר היה ברור כבר בחקיקת החוק שהתוספת האמורה אינה שלמה ויידרש לתקנה ולחדדה ולהוסיף לה בהתאם, הוראות מעבר.
התיקונים המוצעים בצו זה הם ביטוי לצורך זה בדרך של תיקון והבהרה בתוספת, הן של המונחים והן של התנאים וההחרגות. לנוכח שינויים אלה יש צורך בהיערכות של יצרנים ויבואנים, בפרט אלה שיש בידיהם מלאים של מזון וגם חומרי הגלם לפי החקיקה הקיימת, משום שאין ביכולתם לעמוד בדרישות הרגולטוריות של הדין האירופי, בפרט כפי שבוטאו והתחדדו בתוספת. לכן יש צורך אמיתי במתן אופציה לאותם יצרנים/יבואנים לפעול לפי החקיקה הקיימת בתקופת המעבר כמוצע. מהלך זה ימנע, בין היתר, אובדן מזון.
האופציה פתוחה למי שיבקש זאת, מקרב היצרנים או היבואנים (להוציא יבואן ב"מסלול האירופי" הפועל ממילא לפי הדין האירופי), בכפוף לכך שיפעל בהתאם לטופס הבקשה המקוון. לגבי מי שלא ביקש כן – התחולה במועד המקורי.
המשמעות הינה שלגבי יבואנים או יצרנים שבחרו באופציה זו, הדין שיחול על המזון מושא בקשתם, במשך כל תקופת המעבר, יהיה הדין הקיים.