תזכיר טיוטת תקנות יסודות התקציב (כללי דיווח כספי של תאגיד), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

1. הגדרות.. 3

2. כללים לעריכת הדוחות.. 3

3. אופן הגשת הדוחות.. 4

4. אימוץ מוקדם של תקן חשבונאי. 4

5. דוחות השוואתיים.. 4

6. מידע נוסף. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות יסודות התקציב (כללי דיווח כספי של תאגיד), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), נועד לקבוע עקרונות לניהול תקציב המדינה. פרק ד' לחוק האמור עוסק, בין השאר בהוראות החלות על תאגידים שהוקמו בחוק או שמתקיימים בהם תנאים אחרים להגדרת "תאגיד" כאמור באותו פרק, ואשר ממלאים תפקידים ציבוריים מגוונים ולעיתים אף מופקדות בידיהם סמכויות שלטוניות לשם מילוי תפקידם הציבורי. התאגידים הם בעלי אישיות משפטית נפרדת מזו של המדינה, אך מהווים חלק מהמגזר הציבורי. במצב הקיים היום, התאגידים אינם כפופים באופן אחיד וגורף למלוא הכללים החלים על גופים אחרים במגזר הציבורי, שנועדו להבטיח התנהלות תקינה של גופים ממשלתיים על פי כללי המשפט הציבורי.

דוחות כספיים של תאגידים הם כלי ראשון במעלה לפיקוח על פעולותיהם, הן עבור גורמי הממשלה הרלוונטיים, הן עבור מועצת התאגיד, והן עבור הציבור. הגם שהתאגידים מהווים, כאמור, חלק מהמגזר הציבורי והוקמו כדי לקדם מטרות ציבוריות, בהעדר הסדרה רוחבית אין כיום אחידות בין התאגידים השונים בתחום השקיפות והדיווחים הכספיים. במצב דברים זה מוצע לפעול להגברת השקיפות ולהבטיח שתאגידים יערכו דוחות כספיים, אשר יהיו ערוכים ומבוקרים באופן הרצוי בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים ויפרסמו אותם בפומבי.

סעיף 28א לחוק יסודות התקציב קובע את עקרונות האסדרה לדוחות כספיים של תאגיד. לצדו, מסמיך סעיף 50(א)(5א) את שר האוצר לקבוע תקנות לגבי "אופן עריכת הדוחות הכספיים בידי התאגיד, לרבות התקינה והמדיניות החשבונאית המתאימות לעריכתם בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים; בקרה פנימית על דוחות כספיים של תאגיד, ובכלל זה הוראות לעניין דרכי מינוי של רואה חשבון מבקר לתאגיד, תנאי כשירותו של רואה חשבון מבקר, משך כהונתו וקביעת שכרו; אופן הגשת הדוחות הכספיים לחשב הכללי". בהתאם לכך, מוצעת טיוטת תקנות זאת.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

תקנות יסודות התקציב (כללי דיווח כספי של תאגיד), תשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 50(א)(5א) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"אימוץ מוקדם" – יישום בידי תאגיד של תקן דיווח ממשלתי שפורסם טרם מועד תחילתו המחייב לפי התקינה החשבונאית הממשלתית;

 

 

"ביאור", "דוח על המצב הכספי", "דוח על הביצוע הכספי", "דוחות מאוחדים", "מועד יישום לראשונה", "שיטת השווי המאזני" ו- "שליטה משותפת" – כמשמעותם בכללי החשבונאות המקובלים;

 

 

"דוחות כספיים" או "דוחות" – דוחות כספיים כמשמעותם בסעיף 28א(א) לחוק, כשהם מבוקרים כאמור בסעיף 28א(ג) לחוק;

 

 

"הוועדה לתקינה" – הוועדה הישראלית לתקינה בחשבונאות ממשלתית במשרדי הממשלה כאמור בהחלטת הממשלה 2375 מיום 5 באוגוסט 2004 לעניין "תקינה חשבונאית ממשלתית ותאגידים סטטוטורים – דו"ח מס. 53ב' של מבקר המדינה";

 

 

"ישות כלולה" – כהגדרתה בכללי החשבונאות הממשלתית, וכן ישות אשר התאגיד מחזיק בה בשליטה משותפת ומטופלת לפי שיטת השווי המאזני ובהתאם לכללי חשבונאות מקובלים;

 

 

"ישות מאוחדת" – ישות שדוחותיה מאוחדים עם דוחות התאגיד;

 

 

"ישות מוחזקת" – ישות מאוחדת או ישות כלולה;

 

 

"התקינה החשבונאית הממשלתית" – תקינה חשבונאית שמפורסמת בידי הוועדה לתקינה וכן הוראות החשב הכללי לעניין תקינה חשבונאית ממשלתית;

 

 

"רואה חשבון מבקר" – רואה חשבון שמונה כאמור בסעיף 28א(ג) לחוק.

כללים לעריכת הדוחות

2.  

(א)  הדוחות ייערכו לפי כללי החשבונאות המקובלים והתקינה החשבונאית הממשלתית ולפי תקנות אלה.

 

 

(ב) הגילוי הנדרש ייערך לפי כללי החשבונאות המקובלים והתקינה החשבונאית הממשלתית ולפי תקנות אלה; הפירוט הנדרש לפי תקנות אלה יובא בביאורים, זולת אם בנסיבות העניין אינו מהותי.

 

 

(ג)  התאגיד יכלול בדוחות הכספיים הצהרה מפורשת ובלתי מסויגת, בדבר ציות מלא לכללי החשבונאות הממשלתית; רואה החשבון המבקר יתייחס בחוות דעתו לתקינה החשבונאית שיושמה.

 

 

(ד) הדוחות יכללו ביאורים בדבר תקציב מול ביצוע וכן בדבר התייחסות ההנהלה לדוחות הכספיים וביצועי התאגיד.

אופן הגשת הדוחות

3.  

(א)  הדוחות הכספיים יוגשו לחשב הכללי בהעתק אלקטרוני חתום בידי מורשי החתימה וכן באמצעות קובץ נתונים, והכל באמצעות מערכת מידע שיגדיר לשם כך החשב הכללי באתר האינטרנט שלו.

 

 

(ב) תאגיד שמפרסם דוחות במטבע שונה משקל חדש, יגיש את הדוחות הכספיים כאמור בתקנה משנה (א) כשהם מוצגים בשקל חדש.

אימוץ מוקדם של תקן חשבונאי

4.  

(א)  לא יבצע תאגיד אימוץ מוקדם של תקן חשבונאי ממשלתי או של תקינה חשבונאית אחרת מהתקינה החשבונאית הממשלתית, אלא אם כן קיבל את אישורו של החשב הכללי במשרד האוצר, או מי שהוא הסמיכו לכך, בהתאם לסעיף 28א(ה) לחוק.

 

 

(ב) החשב הכללי או מי שהוא הסמיכו לכך יהיה רשאי לתת לתאגיד ארכה למועד יישום לראשונה של תקן חשבונאי לפי התקינה החשבונאית הממשלתית או כל תקינה אחרת וכן להורות לו על יישום של תקינה חשבונאית אחרת, והכל בהתאם לסמכותו לפי סעיף 28א(ה).

דוחות השוואתיים

5.  

(א)  לצד כל סכום בדוח על המצב הכספי ובדוח על הביצוע הכספי יוצג הסכום המקביל לו בדוח על המצב הכספי או בדוח על הביצוע הכספי, לפי העניין, של שנת הדיווח הקודמת, וכן סכום מקביל בדוח על המצב הכספי או הביצוע הכספי, לפי העניין, לכל שנה אחרת, אם הדבר נדרש לפי התקינה החשבונאית הממשלתית.

 

 

(ב) בדוחות יסומן בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים כל סכום מהותי שהוצג או שסווג מחדש.

מידע נוסף

6.  

נוסף על הפרטים הנדרשים לפי כללי החשבונאות המקובלים ולפי תקנות אלה, יפורטו כל פרט, מידע או הבהרה הנדרשים לצורך הבנת הדוחות הכספיים והצגתם הנאותה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

 

כללי   

חוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), נועד לקבוע עקרונות לניהול תקציב המדינה. פרק ד' לחוק האמור עוסק, בין השאר בהוראות החלות על תאגידים שהוקמו בחוק או שמתקיימים בהם תנאים אחרים להגדרת "תאגיד" כאמור באותו פרק, ואשר ממלאים תפקידים ציבוריים מגוונים ולעיתים אף מופקדות בידיהם סמכויות שלטוניות לשם מילוי תפקידם הציבורי. התאגידים הם בעלי אישיות משפטית נפרדת מזו של המדינה, אך מהווים חלק מהמגזר הציבורי. במצב הקיים היום, התאגידים אינם כפופים באופן אחיד וגורף למלוא הכללים החלים על גופים אחרים במגזר הציבורי, שנועדו להבטיח התנהלות תקינה של גופים ממשלתיים על פי כללי המשפט הציבורי.

דוחות כספיים של תאגידים הם כלי ראשון במעלה לפיקוח על פעולותיהם, הן עבור גורמי הממשלה הרלוונטיים, הן עבור מועצת התאגיד, והן עבור הציבור. הגם שהתאגידים מהווים, כאמור, חלק מהמגזר הציבורי והוקמו כדי לקדם מטרות ציבוריות, בהעדר הסדרה רוחבית אין כיום אחידות בין התאגידים השונים בתחום השקיפות והדיווחים הכספיים. במצב דברים זה מוצע לפעול להגברת השקיפות ולהבטיח שתאגידים יערכו דוחות כספיים, אשר יהיו ערוכים ומבוקרים באופן הרצוי בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים ויפרסמו אותם בפומבי.

סעיף 28א לחוק יסודות התקציב קובע את עקרונות האסדרה לדוחות כספיים של תאגיד. לצדו, מסמיך סעיף 50(א)(5א) את שר האוצר לקבוע תקנות לגבי "אופן עריכת הדוחות הכספיים בידי התאגיד, לרבות התקינה והמדיניות החשבונאית המתאימות לעריכתם בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים; בקרה פנימית על דוחות כספיים של תאגיד, ובכלל זה הוראות לעניין דרכי מינוי של רואה חשבון מבקר לתאגיד, תנאי כשירותו של רואה חשבון מבקר, משך כהונתו וקביעת שכרו; אופן הגשת הדוחות הכספיים לחשב הכללי". בהתאם לכך, מוצעת טיוטת תקנות זאת.

סעיף 28א(א) לחוק יסודות התקציב קובע את החובה לעריכת דוחות כספיים בידי תאגיד וכן את החובה לבקר את הדוחות לאחר עריכתם באמצעות רואה חשבון מבקר. כמו כן הוא מסמיך את החשב הכללי, במקרים מסוימים להחריג תאגיד מסוים מתקינה ממשלתית ולהורות לו על אימוץ תקינה חשבונאית אחרת.

כמו כן קובע הסעיף את מועד הגשת הדוחות לחשב הכללי: ביום 31 למארס, עבור דוחות השנה העוקבת. על החשב הכללי מוטלת חובת פרסום הדוחות של התאגידים, בנוסף על חובתו של כל תאגיד לפרסם את דוחותיו בעצמו בתוך 60 ימים לאחר מועד הגשתם.

עוד נקבע בסעיף כי אם חלק החשב הכללי על דרך הצגת הפרטים בדוחות הכספיים או סבר כי נפל פגם בהליך עריכתם או בהליך הבקרה הפנימית עליהם, רשאי החשב הכללי להורות לתאגיד לקיים דיון במועצת התאגיד. יצוין כי בהתאם לסעיף 28א(ז)(2) לחוק, אם החליטה מועצת התאגיד לאחר שקיימה דיון כאמור שלא לקבל את עמדת החשב הכללי, על התאגיד לתת גילוי את דבר קיומה של המחלוקת בדוחותיו הכספיים והחשב הכללי רשאי לפרסם הודעה על פרטי המחלוקת באתר האינטרנט שלו.

 

תקנה 2

סעיף 28א(א) לחוק יסודות התקציב, קובע מהם דוחות כספיים של תאגיד. מוצע לקבוע כי הכללים לעריכת הדוחות הכספיים של תאגידים, יהיו כללי חשבונאות מקובלים. התקינה החשבונאית לעריכת הדוחות הכספיים של תאגיד היא התקינה החשבונאית הממשלתית. כמו כן מוצע לקבוע כי הגילוי הנדרש במסגרת הדוחות יהיה בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים והתקינה החשבונאית הממשלתית, כאשר הפירוט הנדרש יפורט באמצעות ביאורים, למעט אם מדובר במידע שאינו מהותי. בנוסף מוצע לקבוע כי התאגיד יידרש לחתום על הצהרה בלתי מסויגת לעניין אימוץ התקינה החשבונאית הממשלתית וכן רואה החשבון המבקר של התאגיד, יציין זאת בחוות דעתו, כי הדוחות ערוכים בהתאם לתקינה החשבונאית הממשלתית.  בתקנת משנה (ד) מוצע לקבוע כי הדוחות הכספיים יכללו ביאורים בדבר תקציב מול ביצוע וכן בדבר התייחסות ההנהלה לדוחות הכספיים וביצועי התאגיד וזאת בהתאם לתקן חשבונאות ממשלתית 24 התאגיד נדרש להציג ביאור המציג את ביצועי התאגיד לתקופת הדיווח בראייה תקציבית, אל מול הצעת התקציב שאושרה לו, על ידי מי שהוסמך לכך, לתקופת הדיווח. במסגרת זו יציג התאגיד את ההתאמה בין העודף/ גרעון החשבונאי אל מול העודף הגרעון בביצוע התקציבי נשוא ביאור זה. יצוין כי הדרישה המוצעת להתייחסות ההנהלה לתוצאות הדוחות הכספיים וביצועי התאגיד לתקופת הדיווח, מבוססת על Recommended Practice Guideline 2  וכן Recommended Practice Guideline 3 שפרסם ארגון ה IPSASB הבינלאומי.

 

תקנה 3

מוצע כי אופן הגשת הדוחות יהיה באמצעות שליחה של דוח סרוק, חתום על ידי מורשה החתימה, אשר יכלול את חוות דעת רואה החשבון המבקר, כאשר היא חתומה על ידו. בנוסף גיליון נתונים מקודד, הכולל את כל הנתונים הכספיים, שיוגש באמצעות מערכת מידע שיגדיר לשם כך החשב הכללי באתר האינטרנט שלו, וזאת במטרה להמיר את הנתונים למערכת איחוד הדוחות, לשם איחוד המידע בדוח הכספי המאוחד של מדינת ישראל. כמו כן מוצע לקבוע כי התאגיד ישלח את הדוחות הכספיים, במטבע שקל חדש, גם אם הוא מציג את דוחותיו במטבע אחר, וכי באחריותו יהיה להמיר, את הסכומים למטבע שקל חדש.

 

תקנה 4

מוצע כי תאגיד לא יבצע אימוץ מוקדם לתקן חשבונאי טרם אישורו על ידי הועדה לתקינה חשבונאית, מבלי שקיבל על כך אישור מפורש מהחשב הכללי או מי שהוא הסמיכו לכך, וזאת על מנת שלא ליצור הגבלה כלשהי על המדיניות החשבונאית של שר האוצר או החשב הכללי, או קשיים במסגרת הדיווח המאוחד של מדינת ישראל. כמו כן מוצע לקבוע כי החשב הכללי יהיה רשאי לתת לתאגיד ארכה למועד יישום לראשונה של תקן חשבונאי לפי התקינה החשבונאית הממשלתית או כל תקינה אחרת וכן להורות לו על יישום של תקינה חשבונאית אחרת, והכל בהתאם לסמכותו לפי סעיף 28א(ה). בעניינים אלו קובע סעיף 28א(ה) לחוק יסודות התקציב כי "החשב הכללי במשרד האוצר, או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להורות לתאגיד מסוים על התקינה החשבונאית המתאימה שלפיה הוא נדרש לערוך את דוחותיו הכספיים".

 

תקנה 5

מוצע כי הדוחות הכספיים יכללו מספרי השוואה של תקופה קודמת או תקופות קודמות, בהתאם לנדרש בתקינה חשבונאית ממשלתית וכן כנדרש בדיווח המאוחד של מדינת ישראל. עוד מוצע כי בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים יסומן כל סכום מהותי שסווג מחדש או שמוין מחדש.

 

תקנה 6

מוצע לקבוע כי נוסף על הפרטים הנדרשים לפי כללי החשבונאות המקובלים ולפי תקנות אלה, יפורטו כל פרט, מידע או הבהרה הנדרשים לצורך הבנת הדוחות הכספיים והצגתם הנאותה.

 



[1] ס"ח התשמ"ח, עמ' 60; ס"ח התשפ"ב, עמ' 17