תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (מתן תעודת שחרור למזון רגיש מסוים המיובא על ידי יבואן נאות) (הוראת שעה), התשפ"ג – 2022
לקבוע הסדרים מיוחדים ליבואנים רשומים שנרשמו לפי סעיף 115 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו - 2015 כ"יבואנים נאותים" לשחרור מזון רגיש מסוים, כמפורט בתוספת, מתחנות ההסגר וזאת לשם הקלה בעומס החריג בנמלים (בעיקר, בנמלי חיפה ואשדוד) הגורם לעיכובים משמעותיים בשחרור משלוחי מזון, כאמור. העיכובים המתמשכים בשחרור משלוחי המזון גורמים הן לפגיעה ברציפות הספקת המזון והן לנזק כלכלי עקב ההמתנה הארוכה בנמל.
אי לכך, לאחר הפעלת מערך שיקולים מקצועיים, המתבסס על ניהול סיכונים בדגש על שמירת בטיחות מזון, אחסון הולם, חיי מדף של המוצרים המיובאים ותדירות הדיגום של משלוחי המזון, הוחלט להתקין, באופן דחוף, תקנות הוראת שעה הקובעות הקלות בתנאי השחרור של חלק ממשלוחי מזון רגיש וזאת במהלך התקופה הקובעת שתחול מיום פרסום התקנות עד 31 לדצמבר 2022.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 54(ב) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו - 2015 [1](להלן – החוק) ולאחר התייעצות עם שר הכלכלה, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
|
|
|
|
""יבואן נאות" – יבואן הרשום כיבואן נאות לפי סעיף 115 לחוק; |
|
|
|
|
"מזון רגיש מסוים" – מזון רגיש כמפורט בתוספת;
|
|
|
|
|
" משלוח מזון רגיש מסוים" – משלוח הכולל מזון רגיש מסוים בלבד או משלוח הכולל מזון רגיש מסוים ומזון רגיל בלבד, שהגיע לתחנת הסגר בתקופה הקובעת או שהגיע לתחנת הסגר לפני התקופה הקובעת וערב התקופה הקובעת טרם ניתנה לו תעודת שחרור; |
|
|
|
|
"התקופה הקובעת" – התקופה שמיום פרסומן של תקנות אלה עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 דצמבר 2022 ). |
|
|
הוראת שעה |
2. |
על משלוח מזון רגיש מסוים, המיובא בידי יבואן נאות, יחולו הקלות אלה:
|
|
|
|
|
(1) |
לא יחול האמור בסעיף 86(א)(1) לחוק; |
|
|
|
(2) |
תעודת שחרור לגביו תינתן בדרך מקוונת, לא יאוחר מיום העבודה שלאחר יום קבלת הבקשה, ולגבי משלוח מזון רגיש מסוים שהגיע לתחנת הסגר לפני התקופה הקובעת – לא יאוחר מיום העבודה שלאחר יום פרסומן של תקנות אלה, והכול למעט - |
|
|
|
|
(א) בתקופה שבה המערכת המקוונת אינה פעילה או תקינה, ואז תינתן התעודה בהקדם האפשרי; |
|
|
|
|
(ב) לגבי משלוח מזון הדורש בדיקה לפי סעיפים 86(א)(3) או (4) או 87 לחוק; |
|
|
|
|
(ג) לגבי משלוח מזון שנדרש לגביו דיגום לפי תקנה 8 לתקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(דיגום משלוחי מזון רגיש לבדיקות מעבדה בתחנת הסגר), התש"ף-2020 [2]. |
|
|
|
תוספת (תקנה 1) מזון רגיש מסוים |
|
|
|
|
|
(1) ביצים ומוצריהן; |
|
|
|
|
(2) דבש ומוצריו; |
|
|
|
|
(3) מוצרים המכילים ג'לטין או קולגן או את שניהם; |
|
|
|
|
(4) שימורי מזון בעלי חמיצות נמוכה (4.5 < PH); |
|
|
|
|
(5) מוצרי מזון שיש לאחסנם, להחזיקם או להובילם בטמפרטורה מבוקרת או בטמפרטורה מוגדרת, כהגדרתן בחוק, ובלבד שהטמפרטורה נמוכה מ-8 מעלות צלזיוס; |
|
|
|
|
(6) פטריות או תערובותיהן כולל מוצרים שבהם פטרייה היא רכיב עיקרי; |
|
|
|
|
(7) מיקרואורגניזמים לשימוש בתעשיית המזון או כמוצר מוגמר; |
|
|
|
|
(8) מי שתייה מבוקבקים, מים מינרליים ומשקאות על בסיס מים מינרליים; |
|
|
|
|
(9) צבעי מאכל המיועדים לשיווק קמעונאי. |
|
|
|
|
(10) חלב ומוצרי חלב ומקביליהם (Analoguse), המכילים רכיבי חלב, למעט מוצרי חלב מחלב לא מפוסטר. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ ____3-6389)
__________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
דברי הסבר
תקנות אלה באות לקבוע בהוראת שעה, הסדרים מיוחדים ליבואנים רשומים שנרשמו כ"יבואנים נאותים" לשחרור מתחנת ההסגר, של מזון רגיש מסוים, כמפורט בתוספת המוצעת, לרבות מזון רגיש מסוים כאמור שיבואן לא נרשם לגביו כיבואן נאות. זאת, לשם הקלה בעומסים ובעיכובים בשחרור משלוחי מזון מהנמלים, בעיקר בנמל אשדוד.
העומס בנמל הצטבר, בעיקרו, עקב קושי מתמשך בגיוס ואיוש של משרות של 3 מפקחי מזון שפרשו לגמלאות מבין צוות של 8 מפקחים, שהיו מופקדים על שחרור מזון מתחנת ההסגר באשדוד. זאת בנוסף לעליה משמעותית בהיקפי היבוא שעומדת על כ20% כל שנה ובפרט במהלך החודשים טרום חגי תשרי. לסיבות אלו יש להוסיף את המורכבות בשרשרת אספקה הגלובלית עקב המלחמה באוקראינה. כל אלה גרמו לצבר משלוחים הממתינים לאישורי שחרור מתחנות הסגר בנמלי מדינת ישראל. המצבור הרב ביותר נמצא בנמל אשדוד ובנמל חיפה.
לנוכח העיכובים הקיימים בתחנת הסגר, משרד הבריאות פועל במס' מישורים על מנת לתת מענה לעומסים ולעיכובים בשחרור משלוחי מזון באשדוד:
בטווח המידי
, משרדנו הפעיל תחנת הסגר וירטואלית המאפשרת לתגבר את מס' מפקחים
העוסקים בשחרור מזון המגיע לאשדוד, גם מתחנות הסגר אחרות וכן הוסטו מפקחים ממטה
שירות המזון ומפיקוח על יצור מקומי לתגבור הפיקוח ביבוא.
בטווח הארוך: במטרה לתת מענה קבע לבעיית העיכובים בשחרור מזון וכדי להוריד חסמי יבוא במזון בכלל, משרד הבריאות קידם במסגרת חקיקת ההסדרים האחרונה, רפורמה נרחבת הכוללת, בין היתר, אימוץ חקיקה אירופית בתחומים מסוימים וכן ביטול תקני מזון. לעניין היבוא, כוללת רפורמה זאת, הוספת מסלול ירוק של יבוא מזון המיוצר או המשווק תחת מדינות האיחוד האירופי. וזאת באמצעות רישום והסדרת יבואן מזון במסלול זה כ"יבואן נאות". יבואן שנרשם כ"יבואן נאות", לגבי סוג מזון רגיל או רגיש מסוים, יהיה זכאי להקלות בשחרור המזון כאמור באופן מקוון בדומה לשחרור מזון רגיל. כאשר, מנגד הוא מחויב ליישם תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית והפיקוח על המזון שייבא ועל והיבואן הנאות בכלל ייעשה בדרכי השיווק.
בהתאם לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו-2015 (להלן: "החוק"), החל מיום 1.6.2022 יבואן יכול להירשם כ"יבואן נאות" כאשר ההסדרה עליו, הן לענין ההקלות והן לענין החובות והפיקוח, אמורה לחול, החל יום 1 בינואר 2023.
עם זאת, על אף הפעולות הרבות שבוצעו ובכללן התקנת תקנות באפריל 2022, במסגרת הוראת שעה להקלה על שחרור יבוא מזון רגיש, על פי נתוני מערכת שירות המזון הארצי בנמל אשדוד ישנם כיום כ-350 בקשות לשחרור משלוחי מזון מעוכבים (כ-100 בטיפול ו כ- 250 ממתינים לטיפול).
על מנת להימנע מפגיעה ברציפות אספקת המזון ולקלקולו עקב ההמתנה הארוכה בנמל ולאחר הפעלת מערך שיקולים המתבסס על ניהול סיכונים במזון, בדגש על שמירה על בטיחות מזון, אחסון הולם וחיי מדף של המוצרים המיובאים כולל תדירות דיגום קודם של משלוחי מזון, הוחלט להתקין בשנית, תקנות בהוראת שעה לתקופה מיום פרסומן ועד יום 31 בדצמבר 2022. כאמור, התקנת הוראת השעה בנסיבות הקיימות הינה בבחינת "צו השעה" בראש ובראשונה משיקולי בריאות של בטיחות המזון, וכן של רציפות אספקת המזון והעדר פגיעה כלכלית.
ההצעה בהוראת השעה, היא לשחרר חלק ממשלוחי המזון הרגיש המסוים בדומה להוראת השעה כאמור מאפריל 2022, ואולם הפעם מוצע לגדר את מתן ההקלות רק ליבואנים שנרשמו כ"יבואנים נאותים", במסלול מקוון לפי סעיף 115 לחוק, וזאת לגבי כלל המזון הרגיש המסוים המנוי בתוספת המוצעת, אף אם לא נרשמו לגביו כיבואנים נאותים. ההצעה בהוראת השעה דנן, לצמצם תחולתה לענין המזון הרגיש שבתוספת כאמור רק על מי שנרשם כיבואן נאות כאמור, היא על בסיס נקודת המוצא שעצם הרישום של יבואן כיבואן נאות, כולל בתוכו את האישור המוקדם ליבוא מזון רגיש שנדרש לפי סעיף 64 לחוק וכן הוא מעיד שליבואן הנאות יש את הכלים והנכונות לעמוד בהתחייבות ליישם מערכת בקרת איכות ובטיחות עצמית עבור מזון זה. יצוין כי אין במתן ההקלות לפי הנוסח המוצע כדי לגרוע מחובת היבואן הנאות לעמוד במכלול ההוראות החלות עליו כיבואן של מזון, לרבות ההוראות המפורטות בסימן ו' לפרק ד' לחוק, לעניין שמירת מסמכים ובדיקות מעבדה.
נכון לעת זו, נרשמו כ-40 יבואנים במרשם היבואנים הנאותים ולגביהם הוחלט לאשר מתן הקלות בשחרור משלוחים של מזון רגיש מסוים וזאת עוד טרם כניסת הרפורמה לענין יבואן נאות לתוקף.
מהלך זה נועד בן היתר להקל על בעיית העיכובים בנמלים ובשל הסכנה הקיימת לפגיעה בהספקת המזון ולמען שמירה על בריאות הצרכנים.
לאור מכלול האמור, יש צורך דחוף וחיוני ביותר לקדם התקנתה של הוראת השעה המוצעת, באופן מיידי.