לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד הבריאות (להלן – המשרד) בקופות חולים בתחום חיזוק מערך המניעה והטיפול בהפרעות שימוש בחומרים והתמכרות לסוגיה כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 24200320
פרק א' – מבוא
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של משרד הבריאות (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"דו"ח הוועדה לחיזוק מערך הטיפול בהתמכרויות" – סיכום מסקנות הוועדה לקידום מערך הטיפול בהתמכרויות ובחינת העברת האחריות הביטוחית לקופת חולים מאפריל 2022, שפורסם בקישור:
https://www.gov.il/BlobFolder/pmopolicy/dec1415/he/Gov_Dec_committeeaddictions_2022.pdf.
"התמכרות" – התמודדות עם הפרעת שימוש בחומרים ו/או התמכרות התנהגותית לסוגיה;
"זכאות מירבית" – סכום התמיכה הכולל במכפלת חלקה היחסי של קופת החולים במספר המבוטחים המשוקלל, ובתוספת חלקה של הקופה בסכום התמיכה שמחולק באופן שיוויוני בשנים בהן יש סכום שמחולק באופן שכזה;
"זכאות צבורה" – סך כל הזכאויות שצברה קופת חולים בכל תחומי התמיכה;
"מבוטח" – כהגדרתו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ;
"מספר המבוטחים המשוקלל" – כמשמעותו בסעיף 17(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ובהתאם לדרך החישוב הקבוע בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הקצאה לקופות החולים), התשנ"ה-1995[3], ובהתאם לערך המתקיים ביום 1 ביולי, בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה;
"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי;
"תקופת ההיערכות" – השנים 2023-2022;
"תקופת ההפעלה" – השנים 2025-2024;
"תשתיות מחשוב" – ממשקים מחשוביים להעברת מידע מלא ואיכותי באופן שוטף בסטנדרט המבוקש על ידי משרד הבריאות.
3. הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות החולים.
4. מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לפתח ולהפעיל שירותים בקהילה למניעה וטיפול בהתמכרויות לחומרים ולהתנהגויות.
5. תנאי סף למתן התמיכה
קופת חולים שמתקיימים לגביה התנאים המפורטים להלן:
(א) הקופה הגישה תוכנית ארבע-שנתית (לשנים 2025-2022) להקמה ולביסוס מערך לטיפול בהתמכרויות בקופה.
התוכנית תתייחס למבנה מערך השירותים, כפי שהקופה רואה לנכון להפעיל עבור מבוטחיה, לסוגי השירותים שיינתנו ולשלבים המרכזיים להקמתו, בהתייחס להרחבת וגיוס כוח אדם, הכשרות, תשתיות בינוי ומחשוב כולל הקמת מערכת לדווח מידע ומדידה, ופריסה גיאוגרפית מתוכננת של המערך, והכל – בהתאם להמלצות דו"ח הוועדה לחיזוק מערך הטיפול בהתמכרויות.
(ב) בנוסף, תוצג בתוכנית הערכה לגבי היקף המטופלים שיקבלו מענה במסגרת המערך, בחלוקה לסוגי התמכרויות ו/או לרמות חומרה שלה, ולאפיקי הטיפול המוצעים, בפריסה רב-שנתית. התוכנית הוצגה למשרד הבריאות תוך 45 יום מפרסום מבחני התמיכה ברשומות; הסתייגויות המשרד הועברו תוך 30 יום לקופת החולים והוטמעו בתוכנית;
(ג) מלבד זאת, עבור כל שנת תמיכה תגיש הקופה תוכנית שנתית לגבי הפעילות המתוכננת לאותה שנה, בהתאם לפירוט המצויין בכל תחום מתחומי התמיכה.
6. תחומי התמיכה
תחומי התמיכה לפי מבחנים אלה הם כדלהלן:
(1) תחום תמיכה א' – מתן שירותי מניעה, איתור וטיפול בתחום הפרעות שימוש בחומרים והתמכרות לסוגיה;
(2) תחום תמיכה ב' – גיוס, הכשרה והדרכת כח אדם;
(3) תחום תמיכה ג' – פיתוח תשתיות פיזיות;
(4) תחום תמיכה ד' – פיתוח והקמה של מערכות לאיסוף מידע, דיווח ומדידה;
7. אופן חלוקת כספי התמיכה
7.1. תקופת היערכות ותקופת הפעלה:
(א) בתקופת ההיערכות יחולקו 80% מסכום התמיכה המאושר לקופות על פי מספר המבוטחים המשוקלל, והיתרה – 20%, בחלוקה שיוויונית בין הקופות.
(ב) בתקופת ההפעלה יחולק 100% מסכום התמיכה המאושר לקופות על פי מספר המבוטחים המשוקלל.
7.2. הקצאה בין תחומי תמיכה:
(א) בתקופת ההיערכות כל קופה תוכל להיתמך עבור כל תחום מתחומי התמיכה שמוגדרים לעיל, ללא הגבלות.
(ב) בתקופת ההפעלה שיעור התמיכה שיוקצה לתחום תמיכה א' – פיתוח שירותי מניעה וטיפול, לא יפחת מ- 50% מסך התמיכה שמוקצה לקופה.
7.3. הקצאה בין סוגי התמכרויות – לגבי כל תכנית אופרטיבית של קופה:
(א) 70% מסכום התמיכה של כל קופה יוקצה למענים עבור התמכרות לחומרים.
(ב) 30% מסכום התמיכה של כל קופה יוקצה למענים עבור התמכרויות התנהגותיות.
(ג) ככל שיהיה צורך בכך, ניתן יהיה באישור המשרד מראש להסיט פעילות מסוג התמכרות אחד למשנהו, ובמסגרת תוכנית העבודה של הקופה שתאושר על יד המשרד.
7.4. שלבי החלוקה:
(א) בשלב הראשון, כל קופת חולים תיתמך בסכום זכאותה הצבורה, ובלבד שסכום התמיכה לכל קופת חולים לא יעלה על סכום זכאותה המרבית.
(ב) בשלב השני, ככל שיוותרו כספים לחלוקה בתחומי התמיכה השונים, הם יחולקו בין קופות החולים שלא נתמכו בשלב החלוקה הקודם במלוא סכום הזכאות, בהתאם לחלקן היחסי בסך כל ההפרשים לזכאות; לעניין זה, "ההפרש לזכאות" – ההפרש בין סכום זכאותה הצבורה של קופת החולים לבין סכום התמיכה שקיבלה הקופה בשלבי החלוקה הקודמים, בתוספת 10%.
7.5. אבני דרך לתשלום התמיכה:
(א) הקופה נדרשת להגיש תוכניות לביצוע של תחומי התמיכה שתבחר; הקופה תיתמך בהתאם לאבני הדרך שלהלן:
(ב) לאחר הגשת התוכניות והטמעת הערות המשרד, תיתמך קופת החולים בשווי של 50% מסכום התמיכה שהיא צפויה לקבל, בהתאם לתוכנית; סכום זה יקוזז מזכאותה הצבורה של קופת החולים, כפי שתחושב בסיום כל שנת תמיכה;
(ג) סכום התמיכה הנותר יחולק בסיום שנת התמיכה בהתאם לתנאים המפורטים בפרקים ב' וג'.
(ד) על אף האמור בסעיפים (א) עד (ג) לעיל, ובהתייחס לסעיף 5 (ג) לעיל, עבור תקופת ההיערכות, תגיש הקופה תוכניות עבודה שנתיות בתחומים א'-ד' עבור שנתיים אלו ביחד (2023-2022).לאחר הגשת התוכניות והטמעת הערות המשרד, תיתמך קופת החולים בשווי של 50% מסכום התמיכה שהיא צפויה לקבל, בכלל תקופת ההיערכות, בהתאם לתוכנית; סכום זה יקוזז מזכאותה הצבורה של קופת החולים, כפי שתחושב בסיום תקופת ההיערכות; סכום התמיכה הנותר יחולק בסיום תקופת ההיערכות בהתאם לתנאים המפורטים בפרקים ב' וג'.
פרק ב' – פירוט תחומי התמיכה
8. תחום תמיכה א' – מתן שירותי מניעה, איתור וטיפול בתחום הפרעות שימוש בחומרים והתמכרות לסוגיה;
(א) מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי תחום תמיכה זה היא לתת שירותי מניעה וטיפול למתמודדים עם התמכרות לסוגיה. זאת, הן למתמודדים עם התמכרות בלבד והן עבור המתמודדים עם תחלואה כפולה (התמכרות יחד עם תחלואה נפשית).
(ב) תנאי סף למתן התמיכה
(1) קופת החולים הפעילה בשנת התמיכה תוכנית למתן שירותי מניעה וטיפול בתחום ההתמכרויות;
(2) התוכנית מתייחסת לנושאים הבאים לפחות:
(א) אילו שירותים יוקמו ובאילו מודלים של הפעלה, בכלל זה שירותים לתחלואה כפולה ומסגרות לטיפולים אינטנסיביים (דוגמת טיפולי יום; בתים מאזנים; אשפוז בית; טיפול קהילתית אסרטיבי; צוות משבר וכיוצא בזה);
(ב) היכן ימוקמו השירותים גיאוגרפית;
(ג) באילו היקפים השירותים יסופקו – מספר מטפלים, מקצועם, מספר מטופלים ומספר מגעים חזוי;
(ד) באיזה אופן השירותים יורחבו – הרחבת פעילות פנים-קופתית / רכש מספקי חוץ;
(ה) לו"ז מתוכנן לביצוע התוכנית;
(ו) טבלת תמחור מוצע לביצוע השירותים – לפי יחידות התייחסות מתאימות לדוגמא:
|
יחידות התייחסות של השירותים |
תמחור מוצע |
|
מגע טיפולי |
3 ₪ |
|
סדרת טיפולים מסוג א' |
5 ₪ |
|
העברת שאלון על ידי רופא משפחה |
1 ₪ |
|
התערבות קצרה של רופא ראשוני |
2 ₪ |
|
התערבות של צוות מרפאה ראשונית |
3 ₪ |
|
הסברה קבוצתית בנושא התמכרות |
4 ₪ |
|
בדיקות שתן |
8 ₪ |
|
קבוצות 12 הצעדים |
2 ₪ |
(3) התוכנית השנתית הוצגה לאגף בריאות הנפש במשרד; הסתייגויות האגף הועברו לקופת החולים והוטמעו בתוכנית;
(4) בנספח א' מוצגת הצעה לבניית מערך ולמודלים של התערבות בתחום ההתמכרויות, שניתן להיעזר בה בבניית התוכנית.
(ג) הפעילות הנתמכת
(1) שירות מניעה, איתור וטיפול שניתן למבוטח ספציפי, לרבות שירותי זיהוי ואיתור של אנשים על רצף ההתמכרויות.
(2) שירות מניעה שאינו למטופל ספציפי אלא כפרסום והנגשת מידע באפיקים שונים למבוטחי הקופה.
(ד) תנאים לפעילות הנתמכת
(1) השירות יינתן על ידי קופות החולים עצמן או על ידי נותני שירות שבהסדר עימן כגון: בתי חולים, עמותות וארגונים פרטיים;
(ה)אמות המידה לצבירת הזכאות לתמיכה
(1) הזכאות תיצבר בעד ביצוע הפעילות הנתמכת, בהתאם לתכנית שאושרה על ידי המשרד, כולל רכיב התמחור;
(2) כל קופה תצבור זכאות בהתאם לכמויות השירותים שניתנו ובהתאם לטבלת התמחור של יחידות ההתייחסות של השירותים שאושרה על ידי המשרד.
(3) בהתאם להתפתחות המודלים השונים של מתן השירותים בתחום במסגרת מבחן זה, המשרד ישקול בניית תמחורים מתאימים שישמשו את כל הקופות באופן אחיד.
9. תחום תמיכה ב' – גיוס, הכשרה והדרכת כח אדם
(א) מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי תחום תמיכה זה היא לגייס כוח אדם חדש ולהכשיר ולהדריך כוח אדם קיים או חדש, בקופה או אצל ספקים בהסדר מהם היא רוכשת את השירות בתחום ההתמכרויות.
(ב) תנאי סף למתן התמיכה
(1) קופת החולים הפעילה בשנת התמיכה תוכנית להכשרת ולהדרכת כוח אדם בתחום ההתמכרויות;
(2) התוכנית מתייחסת לנושאים הבאים לפחות:
(א) אילו הכשרות והדרכות יתקיימו בקופה ואצל הספקים שלה;
(ב) עבור כל הכשרה יש לציין את תוכן ההכשרה; היקף שעות הלמידה וההדרכה בה; קהל היעד של המטפלים שיוכשרו במסגרתה; הגוף המבצע את ההכשרה (אוניברסיטה, מכללה, עמותה וכדומה); הכלים האבחנתיים והטיפוליים שמצופים לרכוש בה;
(ג) כמה הכשרות מתוכננות מכל סוג, וכמה מטפלים מתוכננים להשתתף בהן; האם מטפלים של הקופה או של ספקים חיצוניים;
(ד) הערכת עלויות מפורטת של התוכנית (במונחי עלות, שעות הוראה, הדרכה וכד');
(ה) לו"ז מתוכנן לביצוע התוכנית;
(3) התוכנית הוצגה לאגף בריאות הנפש במשרד; הסתייגויות האגף הועברו לקופת החולים והוטמעו בתוכנית;
(4) בנספח א' מוצגת הצעה לבניית מערך ולמודלים של התערבות בתחום ההתמכרויות, שניתן להיעזר בה בבניית התוכנית.
(ג) הפעילות הנתמכת
הפעילות הנתמכת יכולה שתכלול קורסים והכשרות במודלים שונים, ובכלל זה הדרכה עיתית לצוותים המטפלים, סדנאות חד פעמיות, לומדות ממוחשבות, קורסי הסמכה מטעם משרד הרווחה/משרד הבריאות ועוד.
בנספח ב' מוצגות שורה של הדרכות והכשרות אפשריות בתחום הטיפול בהתמכרויות, כשהקופה יכולה לבחור מהן או להציע אחרות.
(ד) אמות המידה לצבירת הזכאות לתמיכה
הקופה תיתמך בהתאם למימוש התוכנית שהציגה ובהתאם לסעיף 7 לעיל בדבר אבני הדרך לתשלום. בפרק ג' למבחנים אלו מובהר אופן הדיווח המלא על מימוש התוכנית.
10. תחום תמיכה ג' – פיתוח תשתיות פיזיות
(א) הגדרות
לעניין תחום תמיכה ג' –
"תשתית פיזית לטיפול בהתמכרויות" – מבנה בהחזקת הקופה ובשימוש ישיר של עובדי הקופה המשמש לטיפול בתחום ההתמכרויות (לא יוכרו מבנים של ספקים חיצוניים מהם רוכשת הקופה שירות).
(ב) מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי תחום תמיכה זה היא להקים ולהתאים תשתיות פיזיות בפריסה ארצית – מתקנים וחדרי טיפול עבור מערך הטיפול בהתמכרויות.
(ג) תנאי סף למתן התמיכה
(1) קופת החולים קבעה וביצעה בשנת התמיכה תוכנית לפיתוח תשתיות פיזיות בתחום ההתמכרויות;
(2) התוכנית מתייחסת לנושאים הבאים לפחות:
(א) הפריסה הגיאוגרפית של התשתיות שעתידות להיבנות ו/או להיות משופצות במהלך שנת התמיכה;
(ב) גודל המבנים, היקף המטפלים והמטופלים שצפוי להשתמש בכל אחד מהם, מפרט התשתית המתוכנן;
(ג) לו"ז משוער לביצוע כל פרויקט ואבני דרך לביצועו;
(ד) הערכת עלויות מפורטת של כל פרויקט;
(3) התוכנית הוצגה לאגף בריאות הנפש ולמינהל תכנון ובינוי במשרד; הערות, שינויים והסתייגויות האגף והמינהל הועברו לקופת החולים והוטמעו בתוכנית;
(ד) הפעילות הנתמכת
(1) רכישת מבנים;
(2) שכירת מבנים;
(3) בנייה ו/או שיפוץ ו/או הרחבת מבנים קיימים;
(ה) אמות המידה לצבירת הזכאות לתמיכה
הקופה תיתמך בהתאם למימוש התוכנית שהציגה ובהתאם לסעיף 7 לעיל בדבר אבני הדרך לתשלום. בפרק ג' למבחנים אלו מפורט אופן הדיווח המלא על מימוש התוכנית.
11. תחום תמיכה ד' – פיתוח והקמה של מערכות לאיסוף מידע, דיווח ומדידה
(א) מטרת התמיכה
לאפשר איסוף מידע ודיווח שוטף ואיכותי של המידע הנדרש למשרד הבריאות כמפורט בנספח ג עבור בקרת תפעול השירותים בתחום ההתמכרויות.
(ב) תנאי סף
קופת החולים הפעילה בשנת התמיכה תוכנית לפיתוח תשתיות מחשוב בתחום ההתמכרויות, לצורך איסוף מידע, הצגתו והעברתו למשרד;
(1) התוכנית מתייחסת לנושאים המפורטים בנספח ג';
(2) התוכנית כוללת אבני דרך למימוש ולו"ז משוער לביצוען, וכן הערכת עלויות מפורטת של כל פרויקט;
(3) התוכנית הוצגה לאגף המחשוב במשרד; הסתייגויות האגף הועברו לקופת החולים והוטמעו בתוכנית.
(ג) הפעילות הנתמכת
אבני הדרך שמומשו במהלך שנת התמיכה בהתאם לתוכנית שהוצגה ואושרה על ידי המשרד.
(ד) אמות המידה לצבירת הזכאות לתמיכה
הקופה תיתמך בהתאם למימוש התוכנית שהציגה ובהתאם לסעיף 7 לעיל בדבר אבני הדרך לתשלום.
פרק ג' – הוראות וכללים נוספים
12. נהלים
(א) פעילות של מניעה, איתור וטיפול לפי מבחנים אלה יכול שתיעשה במפגשים טיפוליים פרונטליים או במפגשים טיפוליים מרחוק.
(ב) דיווח
(1) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של קופות החולים על קיום תנאי מבחנים אלה;
(2) ככל שלא יועבר דיווח, לא יוקצו כספי התמיכה עד להעברתו התקינה;
(3) עד לשנת 2024 לכל המאוחר יתקבל דיווח על השירותים שניתנו ועל ההכשרות באמצעות ממשק מחשובי על פי פורמט שיבנה המשרד.
(4) החל מהפעלת השירותים בקופה ולא יאוחר משנת 2025 כלל השירותים שניתנו ידווחו, וכלל הדיווחים על ביצוע פעילות במסגרת מבחנים אלו יהיה על בסיס תשתיות מחשוב שיפותחו והנתונים שיועברו באמצעותן למשרד.
(5) מלבד הדיווחים הנ"ל, המחלקה להתמכרויות באגף בריאות הנפש תערוך בקרה שוטפת על השירותים והטיפולים שמפעילה כל קופה.
(ג) המשרד רשאי לקבוע תקציב נפרד לכל אחד מהפרקים, וכן שינויים לתקציב זה.
(ד) המשרד רשאי להקצות מחדש תקציב שלא נוצל בכל אחד מהפרקים ולהקצותו בין נתמכים שעמדו בתנאי המבחן באותו תחום או בכל תחום אחר.
13. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום ז' בחשוון התשפ"ג (1 בנובמבר 2022).
_____________ התשפ"ג
(________________2022)
_______________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
נספח א' – מודל מוצע לבניית מערך טיפול בהתמכרויות
אוכלוסיית יעד:
· אנשים שמתמודדים עם הפרעת שימוש בחומרים /התמכרות לחומרים ו/או להתנהגויות (הימורים, מין ופורנוגרפיה, התמכרויות רשמיות על פי סיווגי אבחנות פסיכיאטריות -DSM5 ו- ICD - 11 .
· חלוקת המענים למבוגרים ולילדים/נוער.
פריסת המענה הטיפולי:
בדומה לכלל ההפרעות הרפואיות, המתחלקות למקרים קלים, בינוניים וחמורים, גם בתחום ההתמכרויות על הטיפול להתחלק ברבדים שונים (המרכזים לטיפול תרופתי ממושך והאשפוזיות נותרים באחריות משרד הבריאות):
1. איתור ועזרה עצמית – פיתוח מערך מהסברה וכלים ראשוניים לאיתור ועזרה עצמית באמצעות כלים אינטרנטיים ואפליקציות, לצד כלים מבוססים לעזרה עצמית. ניתן לאמץ מודלים מקובלים ומבוססים של ה- WHO לצורך כך (https://apps.who.int/iris/handle/10665/44322) .
2. רפואה ראשונית – סקירה, איתור והתערבות ממוקדת. בכלל זה התמכרות לאלכוהול, תרופות מרשם, סמים, התנהגויות. הרופאים הראשונים יוכשרו גם לטיפול בבופרנורפין (בין היתר למול העובדה שמרבית מקרי ההתמכרות לתרופות מרשם נמצאים בגזרתם).
במספר מודלים, מלבד איתור, התערבות קצרה של הרופא הראשוני – יכולה לתת מענה טוב להתמכרות ברמות הקלה והבינונית:
· מודל ה-WHO המקובל – Screening and Brief Intervention – (https://apps.who.int/iris/handle/10665/67210) כשבמקרים מתאימים (רמת חומרה בינונית-חמורה ומעלה, ועם הסכמה של המטופל) – יתווסף Referral to Treatment.
יש לחשוב על שילוב של מטפלים נוספים ברפואה הראשונית שאולי יתאימו להשתלבות ברובד זה של המענים, ואף על יצירת צוותים מקומיים במרפאות ראשוניות במקרה שמתאים.
נדרשת התאמה תרבותית בייחוד לשתי אוכלוסיות גדולות – המגזר הערבי ויוצאי ברית המועצות. התאמה כזו נכון שתלך ותתרחב עם התרחבות המערך הטיפולי והיקף המטפלים המוכשרים.
מרפאות ברה"ן – מטפלות גם כיום במגוון אנשים עם התמכרויות. על פי המחקר כ-30% ממטופליהם סובלים מהתמכרות נלווית להפרעה הפסיכיאטרית. במקרים אלו (כיום מוגדרים "תחלואה כפולה"), בהם קיימת הפרעה פסיכיאטרית חמורה או דומיננטיות של ההפרעה הפסיכיאטרית יינתן במרפאות ברה"ן טיפול "מודע-התמכרויות".
בנוסף, מוצע להקים יחידות קטנות ייעודיות בחלק ממרפאות ברה"ן של מומחים בטיפול בהתמכרויות מה שיהווה בפועל "מרפאת מומחים" (ראו מטה) קטנה בתוך מרפאת ברה"ן. יתרון ליחידות אלו בתוך מרפאות ברה"ן הוא ניצול כח אדם קיים, ובייחוד פסיכיאטרים הנמצאים בחסר במערכי ברה"ן.
מרפאות מומחים –מרפאות בהן צוותים שמוכשרים לטפל בכלל ההתמכרויות, ובכלל זה חומרים והתנהגויות, בגישות מבוססות-מחקר לצד טיפול תרופתי ייעודי. מיועדות למטופלים אצלם המוקד המרכזי להתערבות הוא ההתמכרות. עם זאת, על רקע השכיחות הגבוהה של הפרעות פסיכיאטריות נלוות (כ-50%) בקרב אלו המתמודדים עם התמכרות, יינתן במרפאות אלו טיפול בהפרעות פסיכיאטריות נלוות.
במרפאות אלו יוענק טיפול אינטגרטיבי שיכלול טיפול רפואי ופסיכיאטרי, טיפול פרטני, קבוצתי, משפחתי ושירותי שיקום. הצוות יכלול פסיכיאטר/ית, אח/ות, פסיכולוגים/עו"סים/קרימינולוגים קליניים (יש לשקול לכלול גם פסיכותרפיסטים מתחומים אחרים, לדוגמא מטפלים בהבעה ויצירה עם הכשרה פסיכותרפית) שמומחים בטיפול בהתמכרויות ומטפלים משפחתיים. מומלץ שהטיפול במרפאה יהיה מוגבל בזמן, ובייחוד הטיפול הפרטני, ושיושם דגש על טיפולים קבוצתיים הדורשים משאבים מצומצמים יותר באופן משמעותי.
הטיפול במרפאות אלו יכלול התערבויות מבוססות-מחקר בטיפול בהתמכרויות והפרעות נלוות, לדוגמא הגישה המוטיבציונית, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול דיאלקטי-התנהגותי, וזאת בנוסף להתערבויות ייעודיות להפרעות נלוות שכיחות כגון EMDR ו-TF-CBT לטיפול בהפרעה בתר-חבלתית (PTSD).
מכיוון שכיום כבר קיימות מספר מסגרות שונות לטיפול מתמחה בהתמכרויות, אשר חלקן מתמחות בסוג מסויים של התמכרות – כמו למשל טיפול במכורים להימורים או במין – הן יוכלו להשתלב במערך כספקיות של הקופות לנושא, הגם שלא נותנות מענה לכל סוגי ההתמכרויות.
היחס בין מרפאות ברה"ן ובין מרפאות המומחים להתמכרויות
על רקע הקומורבידיות הגבוהה בין התמכרויות והפרעות פסיכיאטריות נלוות, במקרים בהם עיקר התחלואה היא פסיכיאטרית הטיפול יינתן במסגרת מרפאות ברה"ן, ובמקרים בהם עיקר התחלואה היא התמכרותית הטיפול יינתן במסגרת מרפאות המומחים. אין אפשרות בפועל לחלוקה מוחלטת בין השניים, וצפויה חפיפה מסויימת בין פרופילי המטופלים. ההפניה למרפאה זו או אחרת תושפע מהיצע המרפאות באיזור ומזמינות השירות בהן – כשהמטרה המרכזית כמובן היא מתן מענה למטופל בלי תלות קשיחה בהגדרת המסגרת אליה הופנה.
שירותים משלימים – מסגרות לטיפול קהילתי בעצימויות שונות דוגמת טיפולי יום ייעודיים, טיפול קהילתי אסרטיבי, בתים מאזנים ייעודיים לתחום ההתמכרויות וכיוצא בזה.
נספח ב' – מודל מוצע לבניית מערך הכשרות בתחום ההתמכרויות
על מנת לספק שירותי איתור וטיפול כמתואר וליצור שדרה מקצועית בקופות החולים, מוצע להבנות תהליכי הכשרה ייעודיים לשלוש אוכלוסיות יעד:
צוות מרפאה ראשונית (רופא ראשוני, איש סיעוד /עו"ס): שיוכשרו לתשאל, לבצע התערבות קצרה עם הפנייה לטיפול מתמחה מתאים.
תכני ההכשרה: 1.מודל זהירו"ת – זיהוי, התערבות ראשונית ותכנון טיפול -SBIRT: Screening, Brief Intervention & Referral to Treatment ;2. מודל ASSIST Alcohol, Smoking, Substance Identification Screening Tool - . – כלי איתור לאלכוהול, עישון, חומרים הכולל גם תכנית התערבות קצרה המיועד למרפאות הראשוניות.
צוותי מרפאות בריאות נפש למבוגרים ולבני נוער: שיוכשרו לתשאל, לאבחן ולטפל באנשים המתמודדים עם התמכרות כחלק אינטגרטיבי מהטיפול בהפרעה הנפשית המרכזית.
תכני ההכשרה: טיפול אינגרטיבי מודע-התמכרויות המבוסס על עקרונות הגישה המוטיבציונית (Motivational Interviewing) - להגברת מוטיבציה ומסוגלות וגישה קוגניטיבית התנהגותית לקידום השינוי ההתנהגותי, מניעת הישנות ותהליכי שיקום והחלמה.
מומחים בטיפול בהתמכרויות: קבוצת מטפלים נבחרים שיוכשרו, באמצעות לימודים עיוניים וטיפולים קליניים, לתשאל, לאבחן, לטפל ולהטמיע את הידע בארגון באמצעות הוראה והדרכה.
תכני ההכשרה: התמקצעות בהתערבויות מבוססות-מחקר לטיפול בהתמכרויות, ובכלל זה טיפול פרטני המבוסס על גישות מבוססות-מחקר (כגון הגישה המוטיבציונית וגישה קוגניטיבית התנהגותית), טיפול קבוצתי לאוכלוסיות יעד שונות, טיפול זוגי ומשפחתי, ושיקום. כל זאת תוך אינטגרציה גם גורמי טיפול חוץ-מרפאתיים כגון קבוצות עזרה עצמית, מסגרות רווחה ועוד.
נספח ג' – הקמת תשתיות מחשוב בתחום ההתמכרויות
מטרת המערכת לדיווח מידע ומדידה היא ארגון מידע לצורך מתן השירותים על ידי הקופה וכן העברה שוטפת של מידע בתחום ההתמכרויות מקופות החולים למשרד, על מנת לאפשר בקרה ומעקב אחר פיתוח השירותים בתחום ואחר תהליכי הכשרות כוח האדם שתומכים בהם.
1. ישויות המידע המבוקשות לדיווח:
(א) הכשרות וכוח אדם בתחום ההתמכרויות
1. הכשרות – הנתונים המועברים למשרד הבריאות ישקפו בצורה פרטנית (לאדם) את ההכשרות המבוצעות בקופה לטיפול בהתמכרויות כולל בין השאר את סוג ההכשרה, מהות ההכשרה, משך ההכשרה, באיזו נקודה בהכשרה האדם נמצא, מוסד הלימודים, גורם שולח להכשרה.
2. מטפלים (כוח אדם) – מי שעבר\עובר הכשרות ומוסמך לטפל בהתמכרויות. הנתונים ישקפו בכל נקודת זמן את המטפלים המועסקים בקופה, מוכשרים לטיפול בהתמכרויות ומועסקים בכך. כולל פרטים דמוגרפים, אזור גיאוגרפי ומקצוע עיקרי (רופא, אחות,פסיכולוג, עו"ס וכו').
3. הסמכות – הסמכות לטיפול בהתמכרויות שיש לגורמים המטפלים. הן הסמכות שמתקבלות במסגרת הכשרות שמבוצעות בתקופה הנוכחית והן הסמכות (רלוונטיות) שהמטפל קיבל בעבר. כולל סוג ההסמכה, מועד ההסמכה והגורם\מוסד המסמיך.
4. יחידות ארגוניות בקופה שהמטפלים משוייכים אליהם – לאן המטפל משוייך בקופה: סוג (מרפאה ראשונית, מרפאה ייעודית להתמכרויות, וכו), שם היחידה, יישוב וכו.
5. כוח אדם מוכשר חדש שגויס.
(ב) מערך השירותים
1. מטופלים – מידע דמוגרפי, פרטני לא מזוהה, סוג ההתמכרות; תת סוג ההתמכרות (כגון אופיואידים, אלכוהול, קנאביס, קנאביס רפואי, סמים הזיוניים, קטמין, ריטלין, קוקאין, הימורים, מין וכו);הטיפולים שניתנו למטופל – בהקבלה לסעיף 8.ב. (ו) לעיל;
2. אבחנות – כל האבחנות הרלווונטיות של המטופלים הן פיזיות (ICD9) והן פסיכיאטריות (ICD10/11);
3. שירותים – רשימת השירותים הניתנת בקופה להתמכרויות מסוג זה בהתאמה לרשימות השירותים לסוגי התמכרויות אלו במבחן התמיכה (כולל זיהוי ואיתור מוקדם במרפאות ראשוניות), שיוך השירותים למרפאות, שיוך השירותים למטופלים.
4. מרפאות \ מרכזים – כלל המרפאות \ מרכזים בקופה הנותנים שירותים ייעודיים להתמכרויות לחומרים, בסיווג לפי תתי סוגי התמכרויות המטופלים במסגרת המרפאה, שירותים הניתנים במרפאה, יישוב וכו.
2. בבניית אבני הדרך לפיתוח תשתית המחשוב יש להתייחס לשלבים הבאים:
(א) הקמת צוות עבודה שיכלול נציגים עסקיים ומחשוביים להגדרת האפיון להעברת הנתונים.
(ב) אפיון הנתונים המבוקשים להעברה במסגרת הפרויקט ממערכות הקופה.
(ג) מיפוי טרמינולוגי בין הטרמינולוגיות הפנימיות שנמצאות בשימוש הקופה לבין הטרמינולוגיות הסטנדרטיות, כולל התייחסות לתשתית מחשובית, תהליכי עבודה וצוות טרמינולוגיה.
(ד) אפיון הממשקים להעברת המידע, כאשר ההפעלה השוטפת תהיה כדלהלן:
1. דיווח נתונים רבעוני – בתחילת כל רבעון יועברו נתונים עבור שלושת החודשים שלפני הרבעון הקודם. למשל: בתחילת אפריל 2023 יועברו למשרד הבריאות נתוני אוקטובר-דצמבר 2022. זאת מתוך רצון לאפשר סגירה איכותית של המידע על הרבעון המדובר (תוך תיקון נתונים במערכות התפעוליות).
2. הנתונים שהתקבלו יאושרו ע"י המשרד לכך שהנתונים המדווחים התקבלו בפירוט ובאיכות הנדרשת.
3. במידה וקיימים נתונים חסרים או שגויים בדיווחים הרבעוניים השוטפים שאינם עומדים בדרישות המשרד, המשרד יעביר לקופה את הנתונים השגויים\חסרים לאחר הרצת תהליכי איכות הנתונים במשרד.
4. הקופה תמלא נתונים חסרים, תתקן את הנתונים השגויים ותעביר את המידע המתוקן למשרד בהתאם לדרישות המשרד.
5. תכנון תהליך טיפול בנתונים שגויים לאחר בדיקות איכות במשרד הבריאות.
(ה) הצגת לוחות זמנים להקמת הממשקים והעברת נתונים.
(ו) מימוש ארכיטקטורת שיתוף מידע תוך עמידה בכללי אבטחת מידע;
(ז) שליחת נתונים איכותיים למשרד הבריאות באופן שוטף ותיקון וטיוב נתונים שגויים וחסרים.
עבור כל שלב יש להתייחס לאופן מימושו, הלו"ז, והעלות. הקופה תיתמך בכל שנת תמיכה בהתאם לאבני הדרך שמומשו באותה שנה.
3. הנחיות כלליות:
- קודי ערכים ורשימות תומכות – רשימות תומכות במידעים מבוקשים יישלחו עם אפיון מבנה הרשומה המפורט לדיווח. שדות הערכים במידעים שיועברו למב"ר צריכים להיות מקודדים לפי הגדרות של מב"ר המכילים קודים סטנדרטיים ואחידים לכל המוסדות ויישלחו במסגרת האפיון. במידה וחסר אחד הקודים יש לעדכן מחשוב מב"ר.
- חובת דיווח – לכל ישות מידע רשום אם קיימת חובת דיווח במסגרת מבחן התמיכה. כמו כן, חלה חובת דיווח לכל המאפיינים של ישות המידע, אלא אם כן נאמר אחרת.
- העברת הנתונים – במסגרת התיאומים בין המוסד המדווח למשרד הבריאות יפורט התהליך הסטנדרטי של העברת הנתונים (אופן העברת הנתונים).
- הצפנת ת"ז מטופל – הנתונים יישלחו כמידע פרטני לא מזוהה. תעודת הזהות של נתוני המטופל תעבור הצפנה על פי ההגדרות הסטנדרטיות הקיימות של משרד הבריאות. אופן ההצפנה (קובץ DLL) יסופק למוסדות המדווחים.
- המאפיינים שיבוקשו עבור כל יישות מידע הם שדות חובה, אלא אם כן הוגדר אחרת. במידה ויש חוסר בנתון – יש להיות בקשר עם המשרד והנושא ייפתר בצורה נקודתית.
- תדירות העברת הנתונים -– הנתונים צריכים לעבור רבעונית - בתחילת כל רבעון יועברו נתונים עבור שלושת החודשים שלפני הרבעון הקודם. למשל: בתחילת אפריל 2022 נקבל את נתוני אוקטובר-דצמבר 2021. זאת מתוך רצון לאפשר סגירה איכותית של המידע על הרבעון המדובר (תוך תיקון נתונים במערכות התפעוליות).
- אבטחת מידע – הקופה תעמוד בנהלי אבטחת המידע והסייבר של משרד הבריאות, נוהל פיתוח מערכות מאובטחות ונוהל אבטחת תשתיות.