תזכיר טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון),התשפ"ג-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון), התשפ"ג-2022. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון), התשפ"ג-2022. 3

1.  תיקון שם התקנות. 3

2.  מחיקת כותרת פרק א'. 3

3.  תיקון תקנה 1. 3

4.  הוספת פרק א' 4

5.  תיקון תקנה 1א. 8

6.  תיקון תקנה 3א. 8

דברי הסבר. 9


 

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין)(תיקון), התשפ"ג-2022

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין) (תיקון), התשפ"ג-2022.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76), התשפ"ב-2022 (להלן – "תיקון מס' 76"), שפורסם בספר החוקים ביום 4 ליולי 2022 עורך שינוי יסודי באופן האסדרה של מתן שירותי בזק בישראל. מרכיב מרכזי בתיקון מס' 76 הוא הסדרה של מרבית שירותי הבזק באמצעות תקנות היתר כללי[1] במקום הסדרתן באמצעות רישיונות.

בהתאם לתיקון מס' 76, ברירת המחדל להסדרת שירותי התקשורת בישראל, החל מיום 2 באוקטובר 2022, תהיה באמצעות רישום במרשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, זאת חלף קבלת רישיון לביצוע פעולת הבזק או שירות הבזק הרלוונטיים. קבלת רישיון פרטני תמשיך להיות תנאי למתן שירותים מסויימים שלהם חשיבות מיוחדת או שקיימת לגביהם הצדקה להסדרה הדוקה יותר. מפעילי תקשורת - הפועלים מכוח רישיון בזק או מכוח רישום במרשם, מכונים בתיקון מס' 76 "ספקים מורשים".

תיקון מס' 76 מגלם שינוי יסודי באסדרה שהייתה נהוגה עד כה לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב – 1982 (להלן – "חוק התקשורת"), והוא מחייב, בין היתר, תיקונים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין), התש"ס-2000 (להלן – "התקנות העיקריות"). הדבר מצריך הן התאמה לתפישה החדשה של הרישוי כמשתקף בתיקון מס' 76, והן התאמה של המינוח ועדכון הסדרים ישנים. 

מטרת התקנות המוצעות לתקן את התקנות העיקריות כדלקמן:

1.  עיגון של החובה לקיים קישור-גומלין בין כל הספקים המורשים, וכן קביעת המתכונת ההנדסית של קישור-הגומלין; זאת חלף ההסדרים שקבועים כיום ברישיונות הכלליים של מפעילי התקשורת;

2.  החלת התקנות העיקריות על כלל הספקים המורשים, ובכלל כך ספקים שיפעלו מכוח ההיתר הכללי, בין אם ספקים מורשים עתידיים חדשים, ובין אם ספקים מורשים שכיום פועלים מכוח רישיון כללי אשר צפוי להתבטל;

3.  עדכון והתאמה של מונחים שונים והסדרים שהתיישנו.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין) (תיקון), התשפ"ג-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 5(ב)(1) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[2], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון שם התקנות

1.  

בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין), התש"ס-2000[3] )להלן - התקנות העיקריות(, בשם התקנות, במקום "תשלומים בעד קישור-גומלין" יבוא "קישור-גומלין".

מחיקת כותרת פרק א'

2.  

כותרת פרק א' לתקנות העיקריות – תימחק.

תיקון תקנה 1

3.  

בתקנה 1 לתקנות העיקריות:

 

 

 

(א)  בהגדרה "הודעת מסר קצר", במקום "לרשת בזק ציבורית אחת, אל ציוד קצה המחובר לרשת בזק ציבורית אחרת" יבוא "לרשת של מפעיל רט"ן, אל ציוד קצה המחובר לרשת של מפעיל רט"ן אחר".

 

 

 

(ב) ההגדרות "המנהל", "התקשרות" ו- "חברת "בזק"" – יימחקו.

 

 

 

(ג)  בהגדרה "מב"ל (מפעיל בין-לאומי)" במקום האמור בה יבוא: "ספק מורשה המספק שירות שיחות בין-לאומיות".

 

 

 

(ד) ההגדרה "מנוי" - תימחק.

 

 

 

(ה)  ההגדרות "מערכת רט"ן (מערכת רדיו טלפון נייד)" ו- "מערכת בזק בין לאומית" – יימחקו.

 

 

 

(ו)  בהגדרה "מפ"א (מפעיל פנים-ארצי)" במקום האמור בה יבוא: "ספק מורשה המספק שירות טלפוניה פנים ארציים נייחים".

 

 

 

(ז) בהגדרה "מפעיל רט"ן" במקום האמור בה יבוא: "ספק מורשה המספק שירות טלפוניה באמצעות מערכת רדיו טלפון נייד".

 

 

 

(ח)  ההגדרה "מפעיל רט"ן ברשת אחרת" תימחק.

 

 

 

(ט)  ההגדרות "נס"ר (נקודת סיום רשת) בין-לאומי" ו- "קו נל"ן"– יימחקו.

 

 

 

(י)  ההגדרה "רשת בזק ציבורית" תימחק.

 

 

 

(יא)  בהגדרה "רשת מפ"א", המילה "ציבורית" – תימחק.

 

 

 

(יב)  בהגדרה "שיחה בין-לאומית" במקום "התקשרות" יבוא "שיחת טלפון".

 

 

 

(יג) בהגדרה "שירות רשת פרטית וירטואלית (Virtual Private Network)" המילה "ציבורית" – תימחק.

 

 

 

(יד)  ההגדרות "שירותי בזק בין-לאומיים", "שירותי בזק פנים-ארציים נייחים" ו-"תקנות התפעול" – יימחקו.

הוספת פרק א'

4.  

אחרי תקנה 1 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"פרק א': חובת קישור-גומלין ומתכונת מימושה

 

 

חובת קישור-גומלין

1א.

(א)  ספק מורשה המספק שירות טלפוניה (בפרק זה – ספק מורשה) יקיים קישור-גומלין של רשת הבזק שלו עם רשתות הבזק של ספקים מורשים אחרים, לצורך מתן שירות טלפוניה.

 

 

 

 

 

 

(ב) קישור-גומלין אפשר שיבוצע באופן ישיר, או באופן עקיף באמצעות רשת בזק של ספק מורשה אחר, ובלבד שיאפשר את האמור בתקנת משנה (א).

 

 

 

 

 

 

(ג)  ספק מורשה יקיים קישור-גומלין באמצעות הקמת נקודות מישק בין רשת הבזק שלו לבין רשת הבזק של ספק מורשה אחר בשני מתגי מעבר לפחות.

 

 

 

 

 

 

(ד) הקמה והפעלה של נקודות המישק, כאמור בתקנת משנה (ג), תיעשה על פי הסכם בין שני הספקים המורשים; הסכם יכלול, בין היתר, את הפרטים הטכניים, התפעוליים והעסקיים של הקישור, מספר החיבורים ומיקומם.

 

 

 

 

 

 

(ה)   

 

 

 מתכונת מימוש קישור-הגומלין

1ב.

(א)  ספק מורשה יוודא כי הסטנדרטים הטכניים והתפעוליים של רשת הבזק שלו תואמים את הדרישות להתחברות אל רשתות בזק של ספקים מורשים אחרים, כי פעילות רשת הבזק שלו תשתלב כראוי עם פעילות רשת הבזק של הספק המורשה האחר, וכי קישור-הגומלין לא יפגע בפעולתן התקינה של רשתות הבזק של הספק המורשה והספק המורשה האחר ובשירות התקין למנוייהם.

 

 

 

 

(ב) ספק מורשה ייתן את שירות קישור-הגומלין בתנאים שוויוניים לכל ספק מורשה אחר ויימנע מכל אפליה בביצוע קישור-הגומלין, ובכלל כך בנוגע להיבטים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) אספקה של מתקני תשתית ושירותי חיבור לרשת;

 

 

 

 

 

 

 

(2) זמינות מתקני החיבור;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שיטת החיבור, איכותו ושרידותו;

 

 

 

 

 

 

 

(4) שינויים והתאמות במיתוג במיתקנים, בפרוטוקולים ובנקודות המישק לרשת;

 

 

 

 

 

 

 

(5) תשלומים בעד קישור-גומלין;

 

 

 

 

 

 

 

(6) הסדרי חיוב וגבייה והעברת מידע על מנויים;

 

 

 

 

 

 

 

(7) תנאים מסחריים לביצוע קישור-הגומלין;

 

 

 

 

 

 

 

(8) מסירת מידע בנוגע לרשת הבזק שלו ולשינויים בה הנוגעים לקישור-גומלין.

 

 

 

 

 

 

(ג)  ספק מורשה יעמיד לרשותו של ספק מורשה אחר כל מידע חיוני שהוא זקוק לו לשם מימוש קישור-הגומלין.

 

 

 

 

 

 

(ד) ספק מורשה ימסור לספק מורשה אחר מידע על שינויים מתוכננים ברשת הבזק שלו, אשר יש בהם כדי להשפיע על קישור-גומלין עם רשת הבזק של הספק המורשה האחר, או על קישור-גומלין בין רשתות הבזק של ספקים מורשים אחרים; הספק המורשה יספק את המידע האמור באופן שיאפשר לספק המורשה האחר להיערך באופן סביר לקראת יישום השינויים האמורים.

 

 

 

 

 

 

(ה)  לעניין תקנות משנה (ג) ו-(ד) רשאי הספק המורשה להתנות את מסירת המידע לספק המורשה האחר בחתימה על הסכם לשמירת סודיות, המיועד להגן על זכויותיו של הספק המורשה על פי כל דין, לרבות סודות מסחריים, זכויות קניין רוחני וכיוצא בזה, הנוגעים למידע אודות שינוי רשת הבזק של הספק המורשה המיועד להימסר לספק המורשה האחר.

 

 

 

 

 

 

(ו)  בלי לגרוע מהאמור בתקנה 1א(ד) התנאים לקישור-גומלין בין רשת הבזק של ספק מורשה לבין רשת הבזק של ספק מורשה אחר יוסדרו בהסכם ביניהם.

 

 

 

 

 

 

(ז) ספק מורשה יאפשר למנוייו לקבל את כל השירותים המוצעים להם בידי ספק מורשה אחר וכן רשאי ספק מורשה לאפשר למנויי ספק מורשה אחר לקבל שירותים ממנו, ובלבד שקבלת השירותים כאמור אפשרית על פי כל דין.

 

 

 

 

 

 

(ח)  המנהל רשאי להורות לספק מורשה לספק שירותים למנויי ספק מורשה אחר, ובלבד שקבלת השירותים כאמור אפשרית מבחינה טכנית ועל פי כל דין. על אף האמור המנהל רשאי, על פי בקשה בכתב מאת ספק מורשה, לפטור אותו מחובת מתן אפשרות למנוייו לקבל שירותים מידי ספק מורשה אחר, מטעמים טכניים, כלכליים או מטעמים מוצדקים אחרים.

 

 

 

 

 

 

(ט)  ספק מורשה שקיבל בקשה מספק מורשה אחר לקיים איתו קישור-גומלין במישרין או לשנות את קישור-הגומלין הקיים ביניהם, יפעל להקימו בהקדם, במתכונת ובשיטת החיבור המבוקשות, ובאופן תקין, וזאת תוך 30 ימים מקבלת הבקשה, ובלבד שהספק המבקש העביר לו את כלל המידע הדרוש לביצוע החיבור.

 

 

 

 

 

 

(י)  ספק מורשה יקיים קישור-גומלין מול ספק מורשה אחר באופן מגובה, ייעודי ומוצפן.

 

 

 

 

 

 

(יא)  קישור -גומלין בין ספקים מורשים המבוסס על פרוטוקול SIP-I ייעשה על פי תקן ישראלי 4100."[4]

תיקון תקנה 1א

5.  

בתקנה 1א לתקנות העיקריות:

 

 

 

(א)  תקנה זו תסומן כתקנה 1ג.

 

 

 

(ב) בהגדרה "שיחת מפ"א" במקום "התקשרות" יבוא "שיחת טלפון".

 

 

 

(ג)  בהגדרה "שיחת רט"ן" במקום "התקשרות" יבוא "שיחת טלפון".

תיקון תקנה 3א

6.  

בתקנה 3א לתקנות העיקריות:

 

 

 

(א)  בהגדרה "שיחה פנים-ארצית נכנסת" במקום "התקשרות" יבוא "שיחת טלפון".

 

 

 

(ב) בהגדרה "שיחת רט"ן נכנסת" במקום "התקשרות" יבוא "שיחת טלפון".

 

___ ב________ התשפ"ג

___ ב________ 2022

(חמ _____-3)

 

__________________

שר התקשורת

דברי הסבר

 

כללי

מפעילי תקשורת מסוגים שונים, שהם בעלי רישיון כללי לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב- 1982 (להלן – "חוק התקשורת", ו-"מפעילי תקשורת" או "בעלי רישיון", בהתאמה), חייבים בקישור-גומלין כהגדרתו בסעיף 5 לחוק התקשורת, דהיינו חלה עליהם חובה לחבר את רשתות התקשורת שלהם זה לזה באופן שיאפשר העברת מסרי בזק בין המנויים של בעלי הרישיון, או מתן שירותים בידי בעל רישיון אחד למנוייו של בעל רישיון אחר, כגון השלמת שיחה או מסרון. מדובר במפעילי תקשורת מסוג מפ"א (מפעיל פנים ארצי), מפעיל רט"ן (רדיו טלפון נייד), ומב"ל (מפעיל בין-לאומי) - המספקים בהתאמה שירותי טלפוניה קווית, שירותי טלפוניה סלולרית, ושיחות בין-לאומיות.

החובה לקיים קישור-גומלין קבועה כיום ברישיונות הכלליים של מפעילי התקשורת השונים.

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין), התש"ס-2000 (להלן – "התקנות העיקריות") מסדירות כיום את התשלומים המרביים שעל מפעילי תקשורת לשלם זה לזה בעד שירות קישור-גומלין של השלמת שיחה או השלמת מסרון ברשת הבזק של מפעיל אחר. התקנות העיקריות קובעות בין היתר תשלומים מרביים לשירות השלמת קישור-גומלין לשיחות מסוגים שונים, לפי סוג השיחה ולפי סוג הרשת שבה מתחילה או מסתיימת השיחה. תשלומים אלו יופחתו בהדרגה בהתאם לקבוע בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור-גומלין) (תיקון מס' 2), התשפ"ב-2022, והחל ביום 16 ביוני 2025 יוחלפו התשלומים במשטר רגולטורי לפיו כל מפעיל נושא בעלויותיו העצמיות ולא תהיה עוד התחשבנות הדדית בגין תשלומים בעד קישור-גומלין (משטר Bill And Keep [BAK]).

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76), התשפ"ב-2022 (להלן – "תיקון מס' 76"), שפורסם בספר החוקים ביום 4 ליולי 2022 עורך שינוי יסודי באופן ההסדרה של מתן שירותי בזק בישראל. מרכיב מרכזי בתיקון מס' 76 הוא הסדרה של מרבית שירותי הבזק באמצעות תקנות היתר כללי[5] במקום הסדרתן באמצעות רישיונות.

בהתאם לתיקון מס' 76, ברירת המחדל להסדרת שירותי התקשורת בישראל, החל מיום 2 באוקטובר 2022, תהיה באמצעות רישום במרשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, זאת חלף קבלת רישיון לביצוע פעולת הבזק הרלוונטית. קבלת רישיון פרטני תמשיך להיות תנאי למתן שירותים מסויימים שלהם חשיבות מיוחדת או שקיימת לגביהם הצדקה לאסדרה הדוקה יותר.

תיקון מס' 76 מגלם שינוי יסודי באסדרה שהייתה נהוגה עד כה לפי חוק התקשורת, והוא מחייב תיקונים בחקיקת המשנה, קרי תקנות וצווים שנקבעו ברבות השנים מכוח חוק התקשורת. הדבר מצריך הן התאמה לתפישה החדשה של הרישוי, והן התאמה של המינוח ועדכון הסדרים ישנים.  

נוכח האמור, מוצע לתקן את התקנות העיקריות כדלקמן:

1.  עיגון של החובה לקיים קישור-גומלין בין כל הספקים המורשים, וכן קביעת המתכונת ההנדסית של קישור-הגומלין; זאת חלף ההסדרים שקבועים כיום ברישיונות הכלליים של מפעילי התקשורת.

2.  החלת התקנות העיקריות על כלל הספקים המורשים, ובכלל כך ספקים שיפעלו מכוח ההיתר הכללי, בין אם ספקים מורשים עתידיים חדשים, ובין אם ספקים מורשים שכיום פועלים מכוח רישיון כללי אשר צפוי להתבטל; כך, התיקון המוצע לתקנות העיקריות, יחיל את משטר התשלומים שקבוע בהן גם על ספקים מורשים שיפעלו מכוח ההיתר הכללי בלבד, כלומר גם ספקים מורשים אלה יידרשו להעביר תשלומים בעד קישור-גומלין לפי התקנות העיקריות, ויוכלו לדרוש תשלומים בהתאם.

3.  עדכון והתאמה של מונחים שונים והסדרים שהתיישנו.

 

תקנה 1

מוצע לתקן את שם התקנות העיקריות כך שבמקום "תשלומים בעד קישור-גומלין" יבוא "קישור-גומלין". זאת, מאחר שכמבואר לעיל מוצע לעגן בתקנות העיקריות גם את חובת קישור-הגומלין, ולא רק את הסדרי התשלומים בין ספקים מורשים בעד שירות קישור-גומלין כפי שקבוע בהן כיום.

 

תקנה 2

מוצע למחוק את הכותרת פרק א' בתקנות העיקריות, ולייחד את פרק א' להסדר המוצע בתקנות המוצעות שעניינו עיגון בתקנות של החובה לקיים קישור-גומלין בין ספקים מורשים שנותנים שירותי טלפוניה, וכן עיגון של המתכונת ההנדסית שבה יבוצע החיבור בין הספקים.

 

תקנה 3

מוצע לתקן את ההגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות ולהתאים אותן לחוק התקשורת בנוסחו לאחר כניסתו לתוקף של תיקון מס' 76. כמו כן מוצע למחוק הגדרות שהתייתרו בעקבות השינויים שחלו בהסדרה לפי חוק התקשורת מאז נקבעו התקנות העיקריות, כך למשל, חלק מההגדרות קבועות כיום בחוק עצמו, ואילו אחרות מגדירות מונחים המופיעים רק בהוראות שמוצע למוחקן, או שכלל אינן נדרשות.

מוצע לתקן את ההגדרה "הודעת מסר קצר" – באופן שמבהיר שהודעת מסר קצר כמשמעותה בתקנות העיקריות היא הודעה שנשלחת בין שני מכשירי טלפון סלולריים בלבד;

בהתאמה לתיקון מס' 76, מוצע לתקן את ההגדרות "מפ"א (מפעיל פנים-ארצי)", "מב"ל (מפעיל בין-לאומי)", ו-"מפעיל רט"ן" ולהגדיר מחדש את הסוגים השונים של מפעילי תקשורת שעליהם חלות כיום התקנות העיקריות, כך שיכללו גם את הספקים המורשים שייתנו שירותי טלפוניה מכוח ההיתר הכללי;

מוצע למחוק את ההגדרות "המנהל" ו-"מנוי" כיוון שמונחים אלו הוגדרו בחוק התקשורת במסגרת התיקון מס' 76; 

מוצע למחוק את ההגדרות "התקשרות" ו-"חברת "בזק"" אשר אינן נדרשות עוד בתקנות העיקריות;

מוצע למחוק את ההגדרות "מערכת רט"ן (מערכת רדיו טלפון נייד)" ו-"מערכת בזק בין לאומית" מאחר שהתיישנו ואין עוד צורך בהגדרת המערכות בתקנות העיקריות;

מוצע למחוק את ההגדרות "נס"ר (נקודת סיום רשת) בין-לאומי", "קו נל"ן", "רשת פרטית", "שירותי רדיו טלפון נייד (שירותי רט"ן)" ו-"רשת בזק ציבורית" - שאינן נדרשות עוד בתקנות העיקריות;

בהגדרה "רשת מפ"א"- מוצע לתקן את ההגדרה בהתאמה לתיקון מס' 76;

מוצע לתקן את ההגדרה "שיחה בין-לאומית" בהתאמה לתיקון מס' 76, ולהשתמש במונח "שיחת טלפון" שהוא מונח שגור יותר מ"התקשרות";

בהגדרה "שירות רשת פרטית וירטואלית" המילה "ציבורית" – תימחק, בהתאמה לתיקון מס' 76;

ההגדרות "שירותי בזק בין-לאומיים" ו"שירותי בזק פנים-ארציים נייחים" – יימחקו, מאחר שאינן נדרשות עוד בתקנות העיקריות;

ההגדרה "תקנות התפעול" – מתייתרת נוכח התיקונים המוצעים בתקנות העיקריות.

 

תקנה 4

מוצע להוסיף לתקנות פרק חדש – פרק א' שעניינו "חובת קישור-גומלין ומתכונת מימושה". בתקנה 1א לתקנות המוצעות, מוצע לעגן את החובה לקיים קישור-הגומלין הקבועה כיום ברישיונות התקשורת של מפעילי התקשורת. נוכח תיקון מס' 76 ומעבר להסדרה באמצעות ההיתר הכללי נדרש לעגן את חובת קישור-הגומלין בתקנות כך שתחול על כל מי שמספק שירותי טלפוניה ובכלל כך ספקים מורשים שיפעלו מכוח תקנות ההיתר הכללי,[6] בין אם ספקים מורשים עתידיים חדשים, ובין אם ספקים מורשים שכיום פועלים מכוח רישיון כללי אשר צפוי להתבטל.

עוד מוצע לקבוע בתקנה 1א לתקנות המוצעות, כי המתכונת ההנדסית של קישור-הגומלין תתבצע באמצעות נקודת מישק בשני מתגי מעבר לפחות. הוראה זו מהווה הקלה בדרישה ההנדסית הכלולה כיום בחלק מרישיונות התקשורת המחייבת שלושה מתגי מעבר לפחות.

מוצע להוסיף לפרק א' בתקנות המוצעות את תקנה 1ב ולקבוע בה הסדרים שעניינם מתכונת ואופן מימוש קישור הגומלין בין הספקים המורשים, ובתוך כך:

(1)  לקבוע חובה על ספק מורשה לוודא כי הסטנדרטים הטכניים והתפעוליים של רשת הבזק שלו מותאמים להתחברות לרשתות בזק של ספקים מורשים אחרים לצורך מימוש קישור-הגומלין. זאת, בכדי לוודא שפעילות רשתות הבזק של הספקים המורשים המחוברים בקישור-גומלין יוכלו להשתלב כראוי זו עם זו, וכי קישור-הגומלין לא יפגע בפעולתן התקינה של רשתות הבזק של הספקים המורשים (תקנת משנה (א));

(2)  לקבוע הוראות שתכליתן למנוע אפליה בין ספקים מורשים ולהבטיח מתן שירות קישור-גומלין בתנאים שוויוניים, ובכלל כך בנוגע להיבטים אלה: אספקה של מתקני תשתית ושירותי חיבור לרשת; זמינות מתקני החיבור; שיטות החיבור, איכותו ושרידותו; שינויים והתאמות במיתוג במתקנים, בפרוטוקולים ובנקודות המישק לרשת; תשלום בעד קישור-גומלין; הסדרי חיוב וגבייה והעברת מידע על מנויים; תנאים מסחריים לביצוע קישור-הגומלין; מסירת מידע בנוגע לרשת השלו ולשינויים בה הנוגעים לקישור-גומלין. זאת, בדומה להוראות הקיימות כיום בעניין זה ברישיונות של מפעילי התקשורת (תקנת משנה (ב));

(3)  לקבוע הוראות לעניין חובת העברת מידע החיוני למימוש קישור-הגומלין בין ספקים מורשים וחובת העברת מידע בנוגע לשינויים ברשת הבזק של הספק המורשה המבצע את השינויים שיש בהם כדי להשפיע על קישור-הגומלין. בתוך כך מוצע לקבוע הוראות שעניינן אפשרות התניית מסירת מידע כאמור בחתימה של הספק המורשה האחר על הסכם לשמירת סודיות. זאת, בדומה להוראות הקיימות כיום בעניין זה ברישיונות של מפעילי התקשורת (תקנות משנה (ג)-(ה));

(4)  לקבוע כי התנאים למימוש קישור הגומלין בין ספקים מורשים ייקבעו במסגרת הסכם, בדומה להוראה הקיימת כיום ברישיונות של מפעילי התקשורת (תקנת משנה (ו));

(5)  לקבוע הוראות בעניין מתן שירותים על ידי ספק מורשה למנויי ספק מורשה אחר באמצעות קישור-הגומלין המתקיים בין רשתות הבזק של הספקים המורשים, ובלבד שקבלת השירותים אפשרית על פי כל דין. עוד מוצע לקבוע כי המנהל רשאי לפטור ספק מורשה מחובת מתן אפשרות למנוייו לקבל שירותים מידי ספק מורשה אחר, מטעמים כלכליים, טכניים או טעמים מוצדקים אחרים. זאת, בדומה להוראות הקיימות כיום בעניין זה ברישיונות של מפעילי התקשורת. הוראות אלו עניינן שמירה על התחרות ומתן אפשרות לכלל המנויים לקבל שירות דומה (תקנות משנה (ז) ו- (ח));

(6)  מוצע לקבוע כי ספק מורשה שקיבל בקשה מספק מורשה אחר לקיים עימו קישור-גומלין יהיה חייב לפעול להקים את קישור-הגומלין תוך 30 ימים מקבלת הבקשה. זאת על מנת לוודא כי חיבור קישור-הגומלין יתבצע תוך זמן סביר ולמנוע עיכובים מכוונים. כיוון שלצורך ביצוע חיבור קישור-הגומלין נדרש שיתוף הפעולה של הספק המורשה המבקש את החיבור, מוצע להוסיף סייג לעניין זה ולקבוע כי מגבלת לוחות הזמנים תחול ובלבד שהספק המבקש שיתף פעולה והעביר את כלל המידע הדרוש לצורך ביצוע החיבור (תקנת משנה (ט));

(7)  מוצע לעגן הסדר חדש לפיו על קישור-הגומלין להתבצע באופן מגובה ייעודי ומוצפן לצורך הבטחת שרידות ואבטחת השירותים. על מנת להבטיח איכות שיחה רציפה למנוי, יידרש מהספק המורשה לקיים גיבוי קישור-גומלין המאפשר המשך אספקת שירות קישור-הגומלין במצבים של תקלות בקישור הראשי.. דרישת ההצפנה נדרשת לצורך אבטחת המידע המועבר באמצעות קישור-הגומלין בין הספקים המורשים, ועל מנת למנוע זליגת מידע פרטי של המנויים, ובכלל כך תוכן השיחות, לגורמים לא מורשים. (תקנת משנה (י));

(8)  מוצע לעגן הסדר חדש שעניינו פרוטוקול האיתות של קישור-הגומלין. בשנים האחרונות התרחשו מספר התפתחויות טכנולוגיות בענף התקשורת בעולם, ובתוכן מעבר לממשק איתותים חדש המבוסס IP לצורך קישור-גומלין – SIP-I. לשיטת האיתות הקיימת המקובלת עד לאחרונה בעולם Signalling System No. 7 (SS#7) ישנם חסרונות לא מעטים ועלויות השימוש, ההתקנה והתחזוקה בה גבוהות. נוכח חסרונות אלו, והיתרונות הקיימים בשיטת האיתות SIP-I, משרד התקשורת מבקש לעודד שימוש בממשק האיתות SIP-I, ואינו רואה מקום לחייב ספקים מורשים חדשים לפעול רק בהתאם לממשק הישן. לצורך כך, משרד התקשורת פעל בשיתוף עם מכון התקנים הישראלי להתקנת תקן ישראלי 4100, הקובע את פרוטוקול האיתות SIP for Interconnection. פרוטוקול זה נותן מענה לצורך של שליטה וניהול שיחות ברשתות IP וישמש כתקן חלופי עבור קישור-הגומלין. נוכח האמור, מוצע לקבוע כי במידה וספק מורשה יבחר להקים קישור-גומלין המבוסס על ממשק האיתות SIP-I או לשדרג קישור קיים בממשק הישן עם ספק מורשה אחר, הספק המורשה האחר יהיה חייב לקיימו בממשק זה, ולעשות זאת על פי תקן ישראלי 4100 (תקנת משנה (יא)).

 

תקנה 5

מוצע לתקן את תקנה 1א לתקנות העיקריות, לסמן אותה כתקנה 1ג ולהתאים את ההגדרות שקבועות בה לתיקון מס' 76 ולתיקונים המוצעים בהגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות.

 

תקנה 6

מוצע לתקן את תקנה 3א לתקנות העיקריות ולהתאים את ההגדרות שקבועות בה לתיקון מס' 76 ולתיקונים המוצעים בהגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות.

 



[1] טיוטת תקנות ההיתר הכללי (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ב-2022, התפרסמה באתר החקיקה הממשלתי ביום 18 ביולי 2022.

 https://www.tazkirim.gov.il/s/law-item/a093Y00001Y48HfQAJ/%D7%98%D7%99%D7%95%D7%98%D7%AA-%D7%AA%D7%A7%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%91%D7%96%D7%A7-%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%99%D7%AA%D7%A8-%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99-%D7%9C%D7%9E%D7%AA%D7%9F-%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA%D7%99-%D7%91%D7%96%D7%A7-%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%912022?language=iw

[2] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשפ"ב, עמ' 934.

[3] ק"ת התש"ס, עמ' 472; התשפ"ב, עמ' 3290.

[4] https://ibr.sii.org.il/ibr/#/standards/7

[5] ראו ה"ש 1

[6] ראו ה"ש 1