תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה) (תיקון...) – עדכון מקיף לפרק השנים עשר ותיקונים נלווים.
טיוטת תקנות מטעם משרד....:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א – 2011[1] (להלן – החוק) בעניינים שלגביהם אני מוסמכת להתקין תקנות לפי סעיפים 9, 46, 72 ו- 168 לחוק, ובתוקף סמכותי לפי סעיף 168(א) לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתייעצות עם שר הבטחון לפי סעיף 72 לחוק לעניין תקנות 2 ו-4, ובהתאם לסעיף 197 לחוק, אני מתקינה תקנות אלה, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||
|
|
|
|
|||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב – 1981[2] (להלן – התקנות העיקריות) - |
|||||
|
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "דאון" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""דוח תנאי מסלול" - כהגדרתו בתקנות הטיס (שדות תעופה - מידע תעופתי), התשע"ט – 2018;"; |
|||
|
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "מנוע קריטי" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""מסמך 4444" – נהלים לשירותי טיס – ניהול תעבורה אווירית (PANS-ATM) שהוציא ארגון התעופה הבין-לאומי;"; |
|||
|
|
|
|
|
||||
|
החלפת תקנה 253 והוספת תקנות 253א ו- 253ב |
2. |
במקום תקנה 253 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
"דיווח טייס על תנאים מטאורולוגיים מסוכנים ועל תקלות במתקן עזר לטיסה |
253. |
(א) נתקל טייס בזמן טיסה בתנאים כמפורט להלן, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ערבול מתון או חריף; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) התקרחות מתונה או חמורה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) גלי הרים חמורים (Severe Mountain Waves); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) סופות רעמים, בהעדר ברד או בנוכחותו, מוסתרות (Obscured), מוטמעות בשכבת עננות אחרת (Embedded), נרחבות או מאורגנות בקו תזזית (Squall Line) או חזית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) סופות חול או אבק כבדות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) ענן אפר געשי (Volcanic Ash Cloud); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) התפרצות געשית או פעילות הקודמת להתפרצות געשית (Pre-Eruption Volcanic Activity); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(8) מצב מטאורולוגי אחר, שאינו מנוי בפסקאות (1) עד (7), דוגמת גזירת רוח, אשר נצפה כל ידי הטייס המפקד והעלול לדעתו לסכן את בטיחות הטיסה או לשבש באופן משמעותי את הפעילות האווירית. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(9) פעולת בלימה (Braking action) שונה מהאמור בדוח תנאי המסלול העדכני, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יבוצע במתכונת של דיווח-אוויר מיוחד (Special Air-Report) כמפורט במסמך 4444, באמצעות תקשורת נתונים או, כאשר תקשורת נתונים אינה זמינה – באמצעות תקשורת קולית. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נתקל טייס בעת טיסה באי-תקינות של מיתקן עזר לטיסה, שידיעה עליה חיונית לדעתו לבטיחות טיסות אחרות, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר. |
|
|
|
|
דיווח תצפיות מזג אוויר שגרתיות ממטוס |
253א. |
(א) טייס של מטוס המצויד במערכת תקשורת נתונים, והמופעל במרחב אווירי שלפי הוראות התעבורה האווירית החלות עליו נדרש בו דיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות ותקשורת נתונים עם יחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי זמינה, יעביר דיווח כאמור ליחידת הנת"א האמורה, אם דרשה זאת, באמצעות מערכת תקשורת הנתונים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מחזיק רמ"א המפעיל כלי טיס כאמור בתקנת משנה (א), המצויד גם במערכת עקיבה אוטומטית תלויה נחקרת (ADS-C – Automatic Dependent Surveillance Contract) או בטרנספונדר Mode-S, ושניתנה לו תעודת כושר טיסה ראשונית לאחר ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יבטיח כי דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יוכל להיות מועבר באופן אוטומטי באמצעות מערכות כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הדיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות כנדרש לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) ייעשה במתכונת של דיווח-אוויר שגרתי (Routine Air-Report) כמפורט במסמך 4444. |
|
|
|
|
העברת דיווח על ידי יחידת נת"א |
253ב. |
(א) יחידת נת"א שקיבלה דיווח על תנאים מטאורולוגיים לפי תקנה 253 או 253א, תעבירו בלא דיחוי לשירות המטאורולוגי; אם הדיווח הוא לעניין תנאים מטאורולוגיים מסוכנים לפי תקנה 253 – תעבירו גם למי שעלול להיתקל בתנאים המטאורולוגיים שעליהם דווח; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) יחידת נת"א שקיבלה דיווח על אי-תקינות מיתקן עזר לטיסה כאמור בתקנה 253, תעבירו לכל המשתמש במיתקן העזר לטיסה שעל אי-תקינותו דווח, ותפעל להעברתו לכל גורם העשוי להשתמש בו.". |
|
|
החלפת תקנה 312 |
3. |
במקום תקנה 312 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
"כט"מ: מינימות המראה, גישה ונחיתה" |
312. |
(א) לא יתחיל טייס בתהליך גישת מכשירים לשדה תעופה, אלא אם כן לפי דיווח מזג האויר האחרון של מיתקן דיווח מזג אויר או יחידת הנת"א לגבי שדה התעופה אליו מתבצעת הגישה, תנאי מזג האויר באותו שדה התעופה הם במינימות נחיתת הכט"מ המאושרות לאותו שדה תעופה או טובים מהן. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יתחיל טייס את קטע הגישה הסופית, ולא ימשיך טייס בתהליכי גישת מכשירים מתחת לגובה של 1,000 רגל (300 מטר) מעל גובה השדה, אלא אם כן, לפי מידע מטאורולוגי עדכני, הראות האופקית לאותו שדה, או טווח הראות על מסלול הקובע, שווה למינימת הנחיתה בשדה יעד באותו שדה לפחות, וכן, לגבי טייס מטוס - לפי דוח תנאי המסלול העדכני, כהגדרתו בתקנות הטיס (שדות תעופה - מידע תעופתי), התשע"ט – 2018[3], ככל שקיים, ובהתחשב בנתוני ביצועי כלי הטיס, ניתן להערכתו להשלים את הנחיתה בבטחה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) החל טייס בביצוע קטע הגישה הסופית או הנמיך מתחת לגובה של 1,000 רגל (300 מטר) מעל גובה השדה, וקיבל דיווח מזג אויר נוסף המצביע על ראות אופקית או על טווח ראות על מסלול קובע, מתחת למינימות הנחיתה לאותו שדה, רשאי הטייס להמשיך בגישה עד לגובה ההחלטה (DA/DH) או לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH). הטייס רשאי להמשיך בגישה ולהנמיך מתחת לגובה ההחלטה או לגובה ההנמכה המזערי ולנחות אם התקיימו תנאי תקנה 115ד, או שהתקיימו התנאים הבאים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בהגיעו לגובה ההחלטה, או בהגיעו לגובה ההנמכה המזערי לפני נקודת ההליכה סביב (MAPt), התמלאו התנאים הקבועים בתקנה 115(ב) להמשך השימוש בתהליכי גישת מכשירים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בנוסף על האמור בפסקה (1), אם כלי הטיס נמצא בגישה ישירה, בתהליך גישה לא מדויקת שנקבעה לגביו נקודת הנמכה חזותית (VDP) - הוא הגיע לנקודת ההנמכה החזותית. הטייס אינו רשאי להמשיך בגישה ולהנמיך מתחת לגובה ההחלטה או לגובה ההנמכה המזערי ולנחות, אם כלי הטיס אינו ממוכשר לזהות את נקודת ההנמכה החזותית או שהטייס אינו מסוגל לזהותה, או אם לא ניתן לבצע את ההנמכה למסלול לפי הנהלים הרגילים ובשיעור ההנמכה הרגיל, אם ההנמכה מתחת לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH), תדחה עד להגעה לנקודת ההנמכה החזותית. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לגבי טייס מפקד של מטוס המונע במנוע טורבינה שהטיס מטוס מדגם זה כטייס מפקד פחות מ-100 שעות, יוגדלו מינימות בסיס הענן והראות לנחיתה שנקבעו בפרק הרביעי או במפרטי ההפעלה של מחזיק הרמ"א ב-100 רגל בסיס ענן וב-800 מטר ראות, אולם לא יעלו על מינימות בסיס הענן והראות שנקבעו לאותו שדה כאשר הוא משמש כשדה משנה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) פרט לאמור בתקנת משנה (ו), לא ימריא טייס כלי טיס לפי כט"מ כאשר תנאי מזג האוויר שדווח עליהם על ידי מיתקן דיווח מזג אויר הם פחות מאלה שנקבעו בפרק הרביעי או במפרטי ההפעלה של מחזיק הרמ"א. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) בשדה תעופה שבו מאושרת גישת מכשירים ישירה, לא ימריא אדם כלי טיס לטיסה לפי כט"מ, כאשר תנאי מזג האויר שדווח עליהם על ידי מיתקן דיווח מזג אויר הם שווים או טובים יותר ממינימות הנחיתה הישירה הנמוכות ביותר באותו שדה , אלא אם כן התקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) כיוון הרוח ועצמתה בעת ההמראה הם כאלה שגישת מכשירים ישירה יכולה להתבצע למסלול שעבורו קיימת גישת המכשירים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מיתקני הקרקע שעליהם מתבססות מינימות הנחיתה והציוד בכלי הטיס הדרוש לביצוע גישת המכשירים מצויים במצב תקין; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מחזיק הרמ"א הורשה לביצוע הפעלות כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
(ז) בתקנה זו – |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) קטע גישה סופית מתחיל מעל קבע הגישה הסופית (FAF) או מעל מיתקן עזר לניווט שנקבע לתהליך גישת המכשירים שבשימוש; כאשר לא נקבע קבע הגישה הסופית (FAF) בתהליך הכולל פניות נוהל, יתחיל קטע הגישה הסופית בנקודה שבה מסתיימת פניית הנוהל וכלי הטיס מיוצב בכיוון לגישה הסופית אל מסלול הנחיתה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) "נקודת הנמכה חזותית" (VDP) - נקודה שהוגדרה בתהליך הנמכה לא מדוייקת, כנקודה ממנה ניתן להנמיך מתחת לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH), ובלבד שהתקיימו תנאי תקנה 115(ב)(3); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) "טווח ראות על מסלול קובע" (controlling RVR) – טווח ראות על מסלול המדווח בנקודת הנגיעה (Touchdown), אלא אם כן נקבע אחרת בפרסומי המידע התעופתי הנוגעים בדבר. |
|
תיקון תקנה 482 |
4. |
בתקנה 482 לתקנות העיקריות - |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ד) - |
|||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "בעת" יבוא "בזמן", והמילה " מטאורולוגיים" - תימחק; |
||||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (8) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(9) נתקל טייס בפעולת בלימה (Breaking action) שונה מהצפוי לפני הנחיתה, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר.". |
|||
|
|
|
(2) תקנת משנה (ח) – בטלה. |
|||||
|
תיקון תקנה 545א |
5. |
בתקנה 545א לתקנות העיקריות - |
|||||
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), אחרי "133," יבוא "253, 253א, 2523ב," אחרי "300א," יבוא "312,"; |
||||
|
|
|
|
(2) בפסקה (2), אחרי "469," יבוא "482". |
||||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה .. ימים מיום פרסומן. |
|||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 1299 - 3 - ת1)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
נוסח משולב
1. בתקנות אלה –
"דוח תנאי מסלול" - כהגדרתו בתקנות הטיס (שדות תעופה - מידע תעופתי), התשע"ט – 2018 ;
"מסמך 4444" – נהלים לשירותי טיס – ניהול תעבורה אווירית (PANS-ATM) שהוציא ארגון התעופה הבין-לאומי;
253. (א) נתקל טייס בזמן עת טיסה בתנאים מטאורולוגיים מסוכנים כמפורט להלן, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר:
(1) ערבול מתון או חריף;
(2) התקרחות מתונה או חמורה;
(3) גלי הרים חמורים (Severe Mountain Waves);
(4) סופות רעמים, בהעדר ברד או בנוכחותו, מוסתרות (Obscured), מוטמעות בשכבת עננות אחרת (Embedded), נרחבות או מאורגנות בקו תזזית (Squall Line) או חזית;
(5) סופות חול או אבק כבדות;
(6) ענן אפר געשי (Volcanic Ash Cloud);
(7) התפרצות געשית או פעילות הקודמת להתפרצות געשית (Pre-Eruption Volcanic Activity);
(8) מצב מטאורולוגי אחר, שאינו מנוי בפסקאות (1) עד (7), דוגמת גזירת רוח, אשר נצפה כל ידי הטייס המפקד והעלול לדעתו לסכן את בטיחות הטיסה או לשבש באופן משמעותי את הפעילות האווירית.
(9) פעולת בלימה (Braking action) שונה מהאמור בדוח תנאי המסלול העדכני, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר.
(ב) דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יבוצע במתכונת של דיווח-אוויר מיוחד (Special Air-Report) כמפורט במסמך 4444, באמצעות תקשורת נתונים או, כאשר תקשורת נתונים אינה זמינה – באמצעות תקשורת קולית.
(ג) נתקל טייס בעת טיסה באי-תקינות של מיתקן עזר לטיסה, שידיעה עליה חיונית לדעתו לבטיחות טיסות אחרות, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר.
253א. (א) טייס של מטוס המצויד במערכת תקשורת נתונים, והמופעל במרחב אווירי שלפי הוראות התעבורה האווירית החלות עליו נדרש בו דיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות ותקשורת נתונים עם יחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי זמינה, יעביר דיווח כאמור ליחידת הנת"א האמורה, אם דרשה זאת, באמצעות מערכת תקשורת הנתונים.
(ב) מחזיק רמ"א המפעיל כלי טיס כאמור בתקנת משנה (א), המצויד גם במערכת עקיבה אוטומטית תלויה נחקרת (ADS-C – Automatic Dependent Surveillance Contract) או בטרנספונדר Mode-S, ושניתנה לו תעודת כושר טיסה ראשונית לאחר ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יבטיח כי דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יוכל להיות מועבר באופן אוטומטי באמצעות מערכות כאמור.
(ג) הדיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות כנדרש לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) ייעשה במתכונת של דיווח-אוויר שגרתי (Routine Air-Report) כמפורט במסמך 4444.
253ב. (א) יחידת נת"א שקיבלה דיווח על תנאים מטאורולוגיים לפי תקנה 253 או 253א, תעבירו בלא דיחוי לשירות המטאורולוגי; אם הדיווח הוא לעניין תנאים מטאורולוגיים מסוכנים לפי תקנה 253 – תעבירו גם למי שעלול להיתקל בתנאים המטאורולוגיים שעליהם דווח;
(ג) יחידת נת"א שקיבלה דיווח על אי-תקינות מיתקן עזר לטיסה כאמור בתקנה 253, תעבירו לכל המשתמש במיתקן העזר לטיסה שעל אי-תקינותו דווח, ותפעל להעברתו לכל גורם העשוי להשתמש בו.
312. (א) לא יתחיל טייס בתהליך גישת מכשירים לשדה תעופה , אלא אם כן לפי דיווח מזג האויר האחרון של מיתקן דיווח מזג אויר או יחידת הנת"א לגבי שדה התעופה אליו מתבצעת הגישה, תנאי מזג האויר באותו שדה התעופה המיועד לנחיתה הם במינימות נחיתת הכט"מ המאושרות לאותו שדה תעופה או טובים מהן.
(ב) לא יתחיל טייס את קטע הגישה הסופית, ולא ימשיך טייס בתהליכי גישת מכשירים מתחת לגובה של 1,000 רגל (300 מטר) מעל גובה השדה, אלא אם כן נתקיימו שני אלה:
(1) לטייס המטיס מטוס - לפי דוח תנאי המסלול העדכני, כהגדרתו בתקנות הטיס (שדות תעופה - מידע תעופתי), התשע"ט – 2018 , ככל שקיים, ובהתחשב בנתוני ביצועי כלי הטיס, ניתן להערכתו להשלים את הנחיתה בבטחה;
(2) לפי מידע מטאורולוגי עדכני, הראות האופקית לאותו שדה, או טווח הראות על מסלול הקובע, שווה למינימת הנחיתה בשדה יעד באותו שדה לפחות.
(ג) החל הטייס בביצוע קטע הגישה הסופית או הנמיך מתחת לגובה של 1,000 רגל (300 מטר) מעל גובה השדה, וקיבל דיווח מזג אויר נוסף המצביע על ראות אופקית או על טווח ראות על מסלול קובע, מתחת למינימות הנחיתה לאותו שדה, רשאי הטייס להמשיך בגישה עד לגובה ההחלטה (DA/DH) או לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH). הטייס רשאי להמשיך בגישה ולהנמיך מתחת לגובה ההחלטה או לגובה ההנמכה המזערי ולנחות אם התקיימו תנאי תקנה 115ד, או שהתקיימו התנאים הבאים:
(1) בהגיעו לגובה ההחלטה, או בהגיעו לגובה ההנמכה המזערי לפני נקודת ההליכה סביב (MAPt), התמלאו התנאים הקבועים בתקנה 115(ב) להמשך השימוש בתהליכי גישת מכשירים;
(2) בנוסף על האמור בפסקה (1), אם כלי הטיס נמצא בגישה ישירה, בתהליך גישה לא מדויקת שנקבעה לגביו נקודת הנמכה חזותית (VDP) - הוא הגיע לנקודת ההנמכה החזותית. הטייס אינו רשאי להמשיך בגישה ולהנמיך מתחת לגובה ההחלטה או לגובה ההנמכה המזערי ולנחות, אם כלי הטיס אינו ממוכשר לזהות את נקודת ההנמכה החזותית או שהטייס אינו מסוגל לזהותה, או אם לא ניתן לבצע את ההנמכה למסלול לפי הנהלים הרגילים ובשיעור ההנמכה הרגיל, אם ההנמכה מתחת לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH), תדחה עד להגעה לנקודת ההנמכה החזותית.
(ד) לגבי טייס מפקד של מטוס המונע במנוע טורבינה שהטיס מטוס מדגם זה כטייס מפקד פחות מ-100 שעות, יוגדלו מינימות בסיס הענן והראות לנחיתה שנקבעו בפרק הרביעי או במפרטי ההפעלה של מחזיק הרמ"א ב-100 רגל בסיס ענן וב-800 מטר ראות, אולם לא יעלו על מינימות בסיס הענן והראות שנקבעו לאותו שדה כאשר הוא משמש כשדה משנה.
(ה) בשדה תעופה שבו מאושרת גישת מכשירים ישירה, לא ימריא אדם כלי טיס לטיסה לפי כט"מ, כאשר תנאי מזג האויר שדווח עליהם על ידי מיתקן דיווח מזג אויר הם שווים או טובים יותר ממינימות הנחיתה הישירה הנמוכות ביותר באותו שדה , אלא אם כן התקיימו כל אלה:
(1) כיוון הרוח ועצמתה בעת ההמראה הם כאלה שגישת מכשירים ישירה יכולה להתבצע למסלול שעבורו קיימת גישת המכשירים;
(2) מיתקני הקרקע שעליהם מתבססות מינימות הנחיתה והציוד בכלי הטיס הדרוש לביצוע גישת המכשירים מצויים במצב תקין;
(3) מחזיק הרמ"א הורשה לביצוע הפעלות כאמור.
(ו) לעניין תקנה זו –
(1) קטע גישה סופית מתחיל מעל קבע הגישה הסופית (FAF) או מעל מיתקן עזר לניווט שנקבע לתהליך גישת המכשירים שבשימוש; כאשר לא נקבע קבע הגישה הסופית (FAF) בתהליך הכולל פניות נוהל, יתחיל קטע הגישה הסופית בנקודה שבה מסתיימת פניית הנוהל וכלי הטיס מיוצב בכיוון לגישה הסופית אל מסלול הנחיתה;
(2) "נקודת הנמכה חזותית" (VDP) - נקודה שהוגדרה בתהליך הנמכה לא מדוייקת, כנקודה ממנה ניתן להנמיך מתחת לגובה ההנמכה המזערי (MDA/MDH), ובלבד שהתקיימו תנאי תקנה 115(ב)(3);
(3) "טווח ראות על מסלול קובע" (controlling RVR) – טווח ראות על מסלול המדווח בנקודת הנגיעה (Touchdown), אלא אם כן נקבע אחרת בפרסומי המידע התעופתי הנוגעים בדבר.
482. (א) טייס של מטוס המצויד במערכת תקשורת נתונים, והמופעל במרחב אווירי שלפי הוראות התעבורה האווירית החלות עליו נדרש בו דיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות ותקשורת נתונים עם יחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי זמינה, יעביר דיווח כאמור ליחידת הנת"א האמורה, אם דרשה זאת, באמצעות מערכת תקשורת הנתונים.
(ב) מחזיק רישיון המפעיל מטוס כאמור בתקנת משנה (א), המצויד גם במערכת עקיבה אוטומטית תלויה נחקרת (ADS-C – Automatic Dependent Surveillance Contract) או בטרנספונדר Mode-S, ושניתנה לו תעודת כושר טיסה ראשונית לאחר יום י"ח באדר התשע"ה (9 במרס 2015), יבטיח כי דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יוכל להיות מועבר באופן אוטומטי באמצעות מערכות כאמור.
(ג) הדיווח על תצפיות מזג אוויר שגרתיות כנדרש לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) ייעשה במתכונת של דיווח-אוויר שגרתי (Routine Air-Report) כמפורט במסמך 4444.
(ד) נתקל טייס בזמן טיסה בתנאים מסוכנים כמפורט להלן, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר:
(1) ערבול מתון או חריף;
(2) התקרחות מתונה או חמורה;
(3) גלי הרים חמורים (Severe Mountain Waves);
(4) סופות רעמים, בהעדר ברד או בנוכחותו, מוסתרות (Obscured), מוטמעות בשכבת עננות אחרת (Embedded), נרחבות או מאורגנות בקו תזזית (Squall Line) או חזית;
(5) סופות חול או אבק כבדות;
(6) ענן אפר געשי (Volcanic Ash Cloud);
(7) התפרצות געשית או פעילות הקודמת להתפרצות געשית (Pre-Eruption Volcanic Activity);
(8) מצב מטאורולוגי אחר, שאינו מנוי בפסקאות (1) עד (7), דוגמת גזירת רוח, אשר נצפה כל ידי הטייס המפקד והעלול לדעתו לסכן את בטיחות הטיסה או לשבש באופן משמעותי את הפעילות האווירית;
(9) נתקל טייס בפעולת בלימה (Breaking action) שונה מהצפוי לפני הנחיתה, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר.
(ה) דיווח כאמור בתקנת משנה (ד) יבוצע במתכונת של דיווח-אוויר מיוחד (Special Air-Report) כמפורט במסמך 4444, באמצעות תקשורת נתונים או, כאשר תקשורת נתונים אינה זמינה – באמצעות תקשורת קולית.
(ו) נתקל טייס בעת טיסה באי-תקינות של מיתקן עזר לטיסה, שידיעה עליה חיונית לדעתו לבטיחות טיסות אחרות, ידווח על כך ליחידת הנת"א המספקת שירותי תעבורה אווירית באותו מרחב אווירי, מוקדם ככל האפשר.
(ז) יחידת נת"א שקיבלה דיווח על –
(1) תנאים מטאורולוגיים לפי תקנה זאת, תעבירו בלא דיחוי לשירות המטאורולוגי; אם הדיווח הוא לעניין תנאים מטאורולוגיים מסוכנים לפי תקנת משנה (ד) – תעבירו גם למי שעלול להיתקל בתנאים המטאורולוגיים שעליהם דווח;
(2) אי-תקינות מיתקן עזר לטיסה כאמור בתקנת משנה (ו), תעבירו לכל המשתמש במיתקן העזר לטיסה שעל אי-תקינותו דווח, ותפעל להעברתו לכל גורם העשוי להשתמש בו.
545א. (1) תקנות 6א, 6ב, 8, 28א, 31א, 33א עד 34ד, 46, 76, 78א, 79א, 84, 115ד, 126, 131, 132, 133, 253, 253א, 253ב, 268א, 299, 300א, 312, 374א, 381א, 385א, 386א, 388, 389א, 393 עד 396א, 397א, 397ג, 408א, 411א עד 411ו, 413, 413א, 414, 416, 418א, 418ב, 419, 423, 437, 452, 455, 462, 463, 466, 471ב, 480א, 481, 484א, 487א, 506, 509, 511, 511א, 511ב, 513, 514, 516, 522, 524א, 526, 528א, 536א, 538, 538א והתוספות השלישית עד השביעית הותקנו לפי סעיף 166 לחוק.
(2) יראו את תקנות 25א, 26, 28, 31, 78, 102, 106, 108, 134, 137, 140, 151, 287, 295, 300, 361, 363, 374, 375, 377, 378, 379, 385, 389, 397, 399, 403, 406, 411, 418, 420, 429, 433, 436, 438, 439, 441, 443, 445, 446, 447, 450, 451, 453, 456, 459, 461, 469, 482, 485, 486, 488, 495, 500, 505, 507, 517, 535, 539 והתוספת הראשונה כאילו הותקנו לפי סעיף 166 לחוק.