תקנות שמאי מקרקעין (בחינות) (תיקון), התשפ"ג- 2022
חוק שמאי מקרקעין, התשס"א- 2001 (להלן: "החוק") מסדיר את העיסוק בשמאות מקרקעין. סעיף 7 לחוק קובע את תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין, ובהם תואר ראשון אקדמי; עמידה בבחינות הנערכות לפני ההתמחות ובמהלכה; השלמת התמחות; ועמידה בבחינה בסיום ההתמחות.
מכוח החוק הותקנו תקנות שמאי מקרקעין (בחינות), התשס"ו- 2006 (להלן: "תקנות הבחינות"), הקובעות בין היתר 11 בחינות מוקדמות ו-3 בחינות סופיות. להשלמת התמונה יצוין כי סטודנטים הלומדים במוסד אקדמי במסגרת תכנית אשר הוכרה על ידי מועצת שמאי המקרקעין (להלן: "המועצה"), זכאים לפטור מ-11 הבחינות המוקדמות (ר' כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016 (להלן: "כללי הפטור")) ונדרשים לעמוד בהצלחה רק בשלוש הבחינות הסופיות. יחד עם זאת, חלק מהמועמדים מתחילים את מסלול ההכשרה לאחר שסיימו לימודי תואר ראשון (שלא במסגרת תכנית שהוכרה על ידי המועצה), ולכן הם נבחנים באופן עצמאי בכל 14 הבחינות הנדרשות, או מקבלים פטור מחלק מהבחינות המוקדמות על סמך התואר שלמדו, בהתאם לכללי הפטור.
הצעה זו נרקמה בהמשך להמלצות הוועדה לבחינת תכנית הלימודים בשמאות מקרקעין, בראשות השמאי הממשלתי הראשי, מר אוהד עיני (להלן: "ועדת הסילבוס"), בכל הנוגע לתכנים המקצועיים הנדרשים בבחינות הסופיות. הוועדה מונתה על ידי המועצה והתבקשה לבחון את תכנית הלימודים הקיימת בתקנות הבחינות ומידת התאמתה לידע הנדרש משמאי מקרקעין בעת הנוכחית, להמליץ למועצה על תכנית לימודים חדשה, ולגבש המלצה ביחס לכלל בחינות ההסמכה.
במקביל לעבודת ועדת הסילבוס, החליטו המועצה ומשרד המשפטים על בחינת תהליך ההסמכה של שמאי המקרקעין באמצעות מתודולוגיה לבחינת רגולציה חכמה והערכת השפעת רגולציה (RIA). ביום 2.3.21 הוגש למועצה דו"ח משרד המשפטים בעניין הפחתת הנטל הרגולטורי בהליך ההסמכה והרישוי של שמאי המקרקעין (להלן: "דו"ח טיוב רגולציה"). דו"ח טיוב רגולציה הציג את הקשיים בהליך ההסמכה ומספר חלופות לפתרון. הממצאים הוצגו בפני המועצה, אשר החליטה על אימוץ אחת החלופות שהוצעה ועל קידום רפורמה בהסמכת שמאי המקרקעין, שעיקרה בהעברת כובד משקל הלימודים וההכשרה למקצוע, אל מוסדות הלימוד האקדמאיים. בסופה של הרפורמה, ישתנו תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין כך שיידרש תואר רלוונטי[1] במסלול שמאות מקרקעין, ביצוע התמחות ומעבר של בחינת הסמכה אחת. עוד נקבע כי בשלב הביניים, עד ליישום הרפורמה במלואה באמצעות תיקוני חקיקה ראשית, יש לאפשר למועמדים שהחלו את הליך ההסמכה לפי ההסדר הנוכחי (כלומר עם תואר אקדמי בכל נושא), להשלים בתוך תקופה קצובה את תנאי הכניסה בשערי המקצוע לפי ההסדר הנוכחי – כלומר באמצעות מעבר עצמאי של 14 בחינות ההסמכה (או קבלת פטורים פרטניים), כאשר במקביל, ובאמצעות תיקון כללי הפטור[2] סטודנטים אשר יבחרו ללמוד תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין, יקבלו פטור מכל בחינות המועצה למעט מבחינת ההסמכה הסופית שתיערך בתום ההתמחות. בתום תקופת הביניים, ובכפוף לתיקון החקיקה הנדרש, לא יוכלו להירשם בפנקס שמאי המקרקעין, מי שאינם בוגרי תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין והמועצה תחדל מקיום בחינות, למעט בחינת הסמכה סופית אחת ויחידה.
כאמור, לצורך יישום מלא של הרפורמה, יידרשו מספר תיקוני חקיקה, בשלבים שונים, כאשר תיקון זה, נועד להסדיר את הליכי הכשרתו המקצועית של דור הביניים, שייכנס בשערי המקצוע באמצעות מספר רב של בחינות חלף הכשרה במסגרת תואר אקדמאי ייעודי בשמאות ובעיקר לקצר במעט את משך הזמן הנדרש לסיים את המסלול האמור. כך, מוצע לאפשר לגשת לבחינה הסופית האחרונה גם אם המועמד טרם סיים בהצלחה (ובלבד שקיבל לפחות 50) את הבחינה הסופית הקודמת, וכך מוצע גם לאפשר לגשת לשתי הבחינות הסופיות באותו המועד (בהפרש של מספר שבועות). בנוסף, מוצע לקבוע כי ניתן לסיים בהצלחה את שתי הבחינות הסופיות בציון ממוצע של 60 (בתנאים המפורטים בתקנה). כמו כן, מוצע לבטל את המגבלה לגשת למועד הבחינה הסמוך במקרה של נכשלים וכן מוצע לבטל את תוקף הבחינות, כך שמי שעבר בהצלחה בחינה במועד בעבר לא יידרש לעבור אותה פעם נוספת.
לבסוף, התיקון המוצע כולל אף שורת תיקונים בנושאים שונים בהם התעורר צורך לעדכון לאור חלוף הזמן, בשל שינויים טכנולוגיים, ובשל שינויים שחלו במועצה ובסדרי עבודתה, כדוגמת עריכת בחינה באמצעות מחשב.
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 9(ג) ו-43(א)(1) לחוק שמאי מקרקעין, התשס"א-2001[3] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות שמאי מקרקעין (בחינות), התשס"ו-2006[4] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 – |
|||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א) – |
||
|
|
|
|
(א) |
במקום "ברשומות (להלן – הפרסום)" יבוא "לפי סעיף 9(ב) לחוק"; |
|
|
|
|
|
(ב) ב |
ההגדרה "אתר האינטרנט של המועצה" - תימחק ; |
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "ברשומות" יבוא "לפי סעיף 9(ב) לחוק". |
||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "או באמצעי טכנולוגי כגון מחשב, בפיקוח המועצה ולפי החלטותיה". |
|||
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
|||
|
|
|
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), בבחינה ביישומים בשומת מקרקעין כמשמעותה בתוספת השניה, שהיא הבחינה לפי סעיף 7(א)(4) לחוק, יכול שחלק מהשאלות יהיו בשפה האנגלית.". |
|||
|
תיקון תקנה 4 |
4. |
אחרי תקנה 4(ב) לתקנות העיקריות, יבוא - |
|||
|
|
|
"(ג) על אף האמור בתקנת משנה (ב), ציון "עובר" בבחינה בגישות ועקרונות בהערכת מקרקעין כמשמעותה בתוספת השניה, יינתן גם בציון שהוא בין 50 ל-59 נקודות ובלבד שהנבחן עומד בכל התנאים האלה: |
|||
|
|
|
(1) ניגש לשתי הבחינות הסופיות כמשמעותן בתוספת השניה; |
|||
|
|
|
(2) קיבל בשתי הבחינות הסופיות יחד ציון ממוצע של 60 נקודות לפחות;" |
|||
|
ביטול תקנה 4א |
5. |
תקנה 4א – בטלה. |
|||
|
תיקון תקנה 6 |
6. |
בתקנה 6 לתקנות העיקריות – |
|||
|
|
|
(1) |
במקום "או כתב אחר" יבוא ", כתב או אמצעי אחר לרבות אמצעי טכנולוגי"; |
||
|
|
|
(2) |
במקום "לא ישתמש הנבחן" יבוא "לא יחזיק הנבחן ולא ישתמש בשעת הבחינה". |
||
|
תיקון תקנה 7 |
7. |
בתקנה 7(ב) לתקנות העיקריות, במקום "לפסול את בחינתו" יבוא "לאסור עליו להמשיך בבחינותיו, בכלל או לזמן מסוים ולפסול כל בחינה שכבר נבחן בה". |
|||
|
ביטול תקנה 8 |
8. |
תקנה 8 לתקנות העיקריות - בטלה. |
|||
|
תיקון תקנה 9 |
9. |
בתקנה 9 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
(1) |
ברישה, המילה "בכתב" - תימחק; |
||
|
תיקון תקנה 10 |
10. |
בתקנה 10 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (ג), בסופה יבוא, "כמשמעותן בתקנה 9(1), אלא אם כן פטרה אותו המועצה מהבחינות האמורות, כולן או חלקן, לפי כללים שקבעה"; |
||
|
|
|
(2) |
במקום תקנת משנה (ד), יבוא – "(ד) לבחינה ביישומים בשומת מקרקעין רשאי לגשת מי שעומד בכל התנאים האלה: (1) קיבל ציון "עובר" בכל הבחינות המוקדמות כמשמעותן בתקנה 9(1), אלא אם כן פטרה אותו המועצה מהבחינות האמורות, כולן או חלקן, לפי כללים שקבעה; (2) קיבל ציון שאינו פוחת מ-50 בבחינה בגישות ועקרונות בהערכת מקרקעין אלא אם כן פטרה אותו המועצה מהבחינה האמורה לפי כללים שקבעה, או שניגש לבחינה זו באותו מועד בו ניגש לבחינה ביישומים בשומת מקרקעין. (3) השלים התמחות לפי סעיף 7(א)(3) לחוק."; |
||
|
תיקון התוספת הראשונה |
11. 1 |
בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, בטופס – |
|||
|
|
(1) |
בחלק שכותרתו "בחינות מוקדמות", בסופו יבוא: "[ ] מבוא לתורת השמאות"; |
|||
|
|
|
(2) |
בחלק שכותרתו "בחינות סופיות" המילים ""[ ] מבוא לתורת השמאות" יימחקו: |
||
|
|
|
(3) |
במקום הקטע החל במילים "כמו כן ידוע לי כי" עד המילים "וכל זאת בכפוף להוראות החוק", יבוא: "כמו כן ידוע לי כי אין בהגשת הבקשה כדי להעיד על זכאות להירשם בפנקס, וכי בקשתי לרישום בפנקס לא תטופל עד לתשלום האגרה. [ ] [יש למלא חלק זה רק אם סומן החלק הקודם] הסכמה למסירת מידע מהמרשם הפלילי ומידע על תיקים תלויים ועומדים לפי סעיפים 11 או 12 לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 – אני הח"מ מס' זהות נותן/ת בזה את הסכמתי לכך שמשטרת ישראל תמסור מידע עליי מהמרשם הפלילי, וכן מידע על תיקים תלויים ועומדים, בהתאם להוראות חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – החוק), למועצת שמאי המקרקעין, לשם בחינת אפשרות רישומי בפנקס שמאי המקרקעין לפי סעיף 7(ב) לחוק שמאי מקרקעין, התשס"א-2001. יובהר כי הסכמתי זו חלה גם על מסירת מידע פלילי לגורם הנ"ל מזמן לזמן לשם מעקב תקופתי אחר שינויים שחלו במידע הפלילי עליי. הובא לידיעתי כי אני זכאי לפי החוק לעיין בתחנת משטרה ברישומים המנוהלים על שמי במרשם הפלילי ובמרשם המשטרתי. הובהר לי בזה כי ככל שיש לחובתי רישום כאמור, אין בכך בהכרח כדי לשלול את רישומי בפנקס שמאי המקרקעין ואני רשאי/ת לצרף מידע על שיקומי או נסיבותיי האישיות כדי שיילקח בחשבון בעת בחינת בקשתי, בהתאם לאמות המידה שנקבעו בחוק. ידוע לי כי בהסכמתי זו אני מוותר/ת על קבלת הודעה על מסירת המידע, וכל זאת בכפוף להוראות החוק." |
||
|
תיקון התוספת השניה |
12. |
בתוספת השניה לתקנות העיקריות, פרט 1 ב"חלק ב' –בחינות סופיות" יסומן פרט 10 ב"חלק א' – בחינות מוקדמות". – |
|||
|
תחילה |
13. |
|
תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן. |
||
|
|
|
|
|
||
___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2022)
__________________
גדעון סער
שר המשפטים וסגן ראש הממשלה
(חמ 3-320-ת1)
דברי הסבר
חוק שמאי מקרקעין, תשס"א- 2001 (להלן: "החוק") מסדיר את העיסוק בשמאות מקרקעין. סעיף 7 לחוק קובע את תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין, ובהם עמידה בבחינות הנערכות לפני ההתמחות ובמהלכה, וכן עמידה בבחינה בסיום ההתמחות (סעיף 7(א)(2) ו- (4) לחוק).
מכוח החוק הותקנו תקנות שמאי מקרקעין (בחינות), תשס"ו-2006 (להלן: "תקנות הבחינות"), הקובעות הוראות שונות בדבר אופן עריכת הבחינות ותוכני הבחינות, ובשנת 2016 קבעה מועצת שמאי המקרקעין (להלן: "המועצה") את כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016.
בהתאם לחוק ולתקנות הבחינות, תהליך ההסמכה של שמאי מקרקעין מורכב משלושה שלבים כדלקמן:
השלב הראשון כולל את הבחינות המוקדמות, וכן את הבחינה הסופית הראשונה ("מבוא לתורת השמאות").
השלב השני הוא ההתמחות, אליה ניתן להירשם רק לאחר קבלת ציון "עובר" בכל הבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מאחת או יותר מהן) ולאחר קבלת ציון "עובר" בבחינה הסופית במבוא לתורת השמאות (וראו תקנה 6(א) לתקנות שמאי מקרקעין (רישום מתמחים, אימונם ופיקוח על ההתמחות), התשס"ד-2004). במהלך ההתמחות או אחריה ניתן לגשת לבחינה הסופית השנייה ("גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ג) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(2) לחוק).
השלב השלישי, לאחר קבלת ציון "עובר" בבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מהן) ובשתי הבחינות הסופיות האמורות ולאחר השלמת ההתמחות, ניתן לגשת לבחינה הסופית והאחרונה ("יישומים בשומת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ד) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(4) לחוק).
התיקון המוצע הוא חלק מתהליך יישום הדרגתי של הרפורמה בהסמכת שמאי המקרקעין והוא נוגע בעיקר להליכי הכשרתו המקצועית של דור הביניים, שייכנס בשערי המקצוע באמצעות מספר רב של בחינות חלף הכשרה במסגרת תואר אקדמאי ייעודי בשמאות ונועד בעיקרו לקיצור משך הזמן הנדרש לסיים את המסלול האמור , כמפורט להלן.
תקנה 1
ס' 9(ב) לחוק שמאי מקרקעין, תשס"א-2001 קובע כי "הודעה על עריכת הבחינות ומועדן תפורסם ברשומות". לפיכך, על מנת לשנות את אופן הפרסום המתואר בתקנה 1 לתקנות, מפרסום ברשומות לפרסום באתר האינטרנט של מועצת שמאי המקרקעין, נדרש לשנות את הוראת החוק האמורה. בשלב זה, מוצע כי התקנות יקבעו את דרך הפרסום בהתאם להוראות החוק, כך שכאשר ישתנו הוראות החוק בעניין זה, ישתנה אופן הפרסום גם לפי התקנות המוצעות.
תקנה 2
כחלק ממהלך דיגיטציה ומחשוב, שנעשה בשנים האחרונות באגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, מוצע לקבוע באופן מפורש כי הבחינות יכולות להתבצע גם באמצעים דיגיטליים כגון על גבי מחשב.
תקנה 3
בשל כך שדו"ח ועדת הסילבוס עמד על כך שב"ארגז הכלים" של שמאי מקרקעין נדרשים כלים רבים שיסייעו לו בעבודתו המקצועית, לרבות היכולת לקריאה בשפה האנגלית של טקסטים מקצועיים, אזי שמוצע להסדיר את האפשרות להכנסת שאלות שידרשו שליטה בשפה האנגלית.
תקנה 4
מוצע לקבוע כי ניתן יהיה לעבור את הבחינה הסופית "גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" גם בציון שהוא פחות מ-60, ובלבד שהתקיימו כל התנאים המצטברים המנויים בתקנה, ובתוך כך: הציון לא פחת מ-50 וכן התקבל ציון ממוצע של שתי הבחינות הסופיות "גישות" ו"יישומים" יחד העומד על 60 לפחות. יודגש כי חריג זה הינו רק בדבר הציון הנדרש לבחינה ב"גישות" וכי החובה לקבל ציון 60 לפחות בבחינה ביישומים עומדת בעינה.
תקנות 5 ו-8
תקנה 4א לתקנות העיקריות קובעת כך: "ציון "עובר" בבחינה סופית כמשמעותה בתקנה 9(2), אחת או יותר, המהווה תנאי סף לאחד מן העניינים המפורטים להלן, יהיה תקף למשך עשר שנים מתום השנה שנערכה בה הבחינה: (1) רישום להתמחות לפי תקנה 6(א) לתקנות שמאי מקרקעין (רישום מתמחים, אימונם ופיקוח על ההתמחות), התשס"ד-2004; (2) רשות לגשת לבחינה בנושא "גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" לפי תקנה 10(ג); (3) רשות לגשת לבחינה בנושא "יישומים בשומת מקרקעין" לפי תקנה 10(ד); (4) רישום בפנקס שמאי המקרקעין לפי סעיף 7(א) לחוק."
תקנה 8 לתקנות העיקריות קובעת כך: "נכשל נבחן בבחינה בנושא מנושאי הבחינות, רשאי הוא לשוב ולהיבחן בו, אולם אם קיבל באותה בחינה פחות מ-40 נקודות בשתי פעמים רצופות, לא יורשה לשוב ולהיבחן בה אלא בבחינה השניה שלאחר הבחינה האחרונה שלא עמד בה."
מוצע לבצע תיקונים בהליך ההסמכה לטובת דור הביניים אשר ייכנס בשערי המקצוע לפי ההסדר הנוכחי ולפני השלמת הרפורמה באמצעות תיקוני חקיקה (מעבר עצמאי של מספר רב של בחינות וללא תואר בעל זיקה לתחום שמאות מקרקעין במסלול שמאות מקרקעין) על מנת שיוכלו לסיים את ההליך בזמן קצר יותר. בתוך כך, מוצע לבטל את המגבלות המחייבות המתנה בין בחינות או מעבר של בחינה פעם נוספת, שכן הדבר מוביל להארכת התקופה הנדרשת לסיום מסלול ההסמכה (ממצאים עליהם עמדו גם בדו"ח טיוב רגולציה).
תקנה 6
מוצע להבהיר כי המועצה רשאית להתיר לנבחנים שימוש במגוון כלי עזר בשעת הבחינה, לרבות מכשירים טכנולוגיים, וכי חומרי העזר המותרים יפורסמו באתר האינטרנט של המועצה לפני כל בחינה. כמו כן, מוצע להבהיר את ההסדר הנוהג היום ולפיו העזרים האסורים לשימוש בבחינה, אסורים אף להחזקה בשעת הבחינה.
תקנה 7
מוצע להבהיר את מגוון הכלים העומדים בפני המועצה ביחס למועמד שיימצא כי ביצע תרמית בבחינה, בדומה למגוון הכלים הקיימים לגופים רגולטוריים דומים.
תקנה 9
בשל התיקון המוצע בתקנה 2, מוצע למחוק את המילה ב"כתב".
תקנה 10
תקנת משנה 10(ד) לתקנות העיקריות קובעת כך: "לבחינה ביישומים בשומת מקרקעין רשאי לגשת רק מי שקיבל ציון "עובר" בכל הבחינות המוקדמות, בבחינה במבוא לתורת השמאות ובבחינה בגישות ועקרונות בהערכת מקרקעין.".
מוצע לתקן את הסדר הנוכחי, כך שיתאפשר לגשת לשתי הבחינות הסופיות – "גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" ו"יישומים בשומת מקרקעין" באותו מועד. באופן האמור, נחסכת המתנה של מספר חודשים אשר נדרשה עד עתה בין שתי הבחינות, ובנוסף – ניתן יהיה להשקיע ולתחום את זמן הלימוד לשתי הבחינות בפרק זמן קצר יותר. כמו כן, מוצע לאפשר גם למי שלא עבר בהצלחה את הבחינה ב"גישות", לגשת לבחינה ב"יישומים" ובלבד שקיבל בבחינה ב"גישות" לא פחות מ-50 נקודות. באופן זה, ובשל התיקון המוצע לתקנה 4 לתקנות העיקריות, אם יקבל ציון ממוצע של 60 בשתי הבחינות, יוכל לעבור את שתיהן בהצלחה. כמו כן, מובהר, שלבחינה ב"יישומים" – שהיא הבחינה בהתאם לס' 7(א)(4) ניתן לגשת רק לאחר השלמת ההתמחות.
תקנה 11
מוצעים תיקונים בטופס "בקשה להיבחן ובקשה מותנית לרישום בפנקס":
השינוי הראשון המוצע הינו תוצאה של העברת הבחינה ב"מבוא לתורת השמאות" לבחינות המוקדמות, כמוסבר בהמשך.
השינוי השני הוא לאור כניסתו לתוקף של חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019. בעניין זה, מוצע לשנות את טופס ההסכמה לקבלת המידע הפלילי בהתאם לתוספת השלישית לחוק.
תקנה 12
מוצע להעביר את הבחינה ב"מבוא לתורת השמאות" לחלק של הבחינות המוקדמות, כיוון שלבחינה זו ניתן לגשת בכל עת ובכל שלב בדומה ליתר הבחינות המצויות בפרק ה"בחינות המוקדמות".
תקנה 13
מכיוון שיישום חלק מהתיקונים המוצעים דורש שינויים והתאמות במערכות המידע והדיגיטציה שמפעילה המועצה לניהול מערך הבחינות והמידע האישי של הנבחנים, נדרש פרק הזמן האמור לצורכי היערכות.
[1] לפי דו"ח טיוב רגולציה "נתון חשוב ומשמעותי שעלה במהלך הניתוח הסטטיסטי שנערך לצורך דו"ח זה מעלה כי כ-80% מהמועמדים שהתחילו בהליך ההכשרה על ידי פתיחת תיק במזכירות המועצה מאז שנת 2010, ועברו בהצלחה את המסלול, החזיקו בתואר בעל זיקה לתחום: כלכלה, משפטים, ניהול, גיאוגרפיה עם דגש על תכנון עירוני, לימודי הנדסה וארכיטקטורה. לעומת זאת, רק כ-25% ממי שהחלו את הליך הרישוי כשהתואר הראשון איננו "בעל זיקה", סיימו את מסלול ההכשרה בהצלחה."
[2] תיקון המקודם במקביל לתיקון זה.
[3] ס"ח התשס"א, עמ' 436; התשס"ח, עמ' 383.
[4] ק"ת התשס"ו, עמ' 424; התשפ"א, עמ' 2378.