תזכיר טיוטת תקנות הסמים המסוכנים (דרכי הנהלת הקרן לטיפול בנכסים שחולטו) (תיקון), התשפ"ג- 2022

טיוטת תקנות הסמים המסוכנים (דרכי הנהלת הקרן לטיפול בנכסים שחולטו) (תיקון), התשפ"ג- 2022

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 36ח(ב) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג – 1973,[1] ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה:

תיקון תקנה 11

1.  

בתקנה 11 לתקנות הסמים המסוכנים (דרכי הנהלת הקרן לטיפול בנכסים שחולטו), תש"ן-1990[2] בסעיף קטן (א) במקום פסקאות (1) עד (6) יבוא:

 

 

(1)  

מנהל הרשות הלאומית לביטחון קהילתי,  שנתמנה על פי סעיף 4 לחוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז-2017[3] והוא יהיה יושב הראש;

 

 

(2)  

נציג השר לביטחון הפנים, מבין עובדי משרדו;

 

 

(3)  

נציג שר המשפטים, מבין עובדי משרדו;

 

 

(4)  

נציג שר האוצר, מבין עובדי משרדו;

 

 

(5)  

נציג שר החינוך, מבין עובדי משרדו;

 

 

(6)  

נציג שר הרווחה והביטחון החברתי, מבין עובדי משרדו;

 

 

(7)  

נציג ממשטרת ישראל.

מניין חוקי

2.  

המועצה רשאית להתכנס ולקבל החלטות אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת מארבעה חברים, שאחד מהם הוא יושב הראש, ומתוכם שני נציגים שלא מונו לפי פסקאות (1), (2) ו- (7).

                                     

 

____________                                        ______________

      עמר בר-לב                                                   גדעון סער

  השר לביטחון הפנים                                         שר המשפטים     

ולחיזוק ולקידום קהילתי

                                                        

________ התשפ"ג

(________2022)

דברי הסבר

הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, הוקמה מכוח חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, תשע"ז-2017 (להלן – "החוק"). בהתאם לתפקידי הרשות המפורטים בחוק, הרשות תפעל למניעה של אלימות  והתנהגות אנטי חברתית וכן למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול (להלן - תחומי פעילותה) ולביצוע פעולות נוספות אפשריות לשם כך.

עוד קובע החוק כי חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, תשמ"ח-1988 בטל וכי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שהוקמה מכוחו תחדל להיות אישיות משפטית.

הוראת סעיף 36ח(א) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (להלן – "פקודת הסמים המסוכנים") קובעת כי: "החלטת בית משפט על חילוט לפי פקודה זו תהיה אסמכתא בידי האפוטרופוס הכללי לתפוש את הרכוש המחולט; הרכוש שחולט, או תמורתו, יועבר לאפוטרופוס הכללי ויופקד על ידיו בקרן שינהל בכפוף לתקנות שיותקנו לעניין זה".

הוראת סעיף 36ח(ב) לפקודת הסמים המסוכנים קובעת כי שר המשפטים והשר לחיזוק וקידום קהילתי, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, יקבעו בתקנות את דרכי הנהלת הקרן שהוקמה לפי סעיף קטן (א), את השימוש שייעשה בנכסי הקרן ואת דרכי חלוקתם למטרות המפורטות בסעיף, ובהן "ביצוע תפקידי הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, לפי חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז-2017".

מכוח פקודת הסמים המסוכנים הותקנו תקנות הסמים המסוכנים (דרכי הנהלת הקרן לטיפול בנכסים שחולטו), התש"ן-1990 (להלן - "התקנות"), במסגרתן נקבע כי תוקם מועצה להכוונת פעולות הקרן על פי התקנות לעניין נכס שהופקד בקרן (להלן - "המועצה") וכן נקבע הרכבה. במסגרת זו, נקבע כי בראשות המועצה יעמוד "מנהל הרשות למלחמה בסמים שנתמנה על פי סעיף 14(א) לחוק הרשות למלחמה בסמים, תשמ"ח-1998" וכן "שני חברים במועצת הרשות למלחמה בסמים [...] שימונו בידי היושב ראש שלה, אחד מבין נציגי משרד החינוך והתרבות ואחד מבין נציגי משרד העבודה והרווחה באותה מועצה, בא-כוח שר המשפטים, בא-כוח שר האוצר, בא-כוח השר לביטחון הפנים שימונה מתוך משטרת ישראל". עם כניסתו של החוק לתוקף, בוטל כאמור חוק הרשות למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, תשמ"ח-1988 ובוטלה המועצה שהוקמה מכוחו, ומשכך, פקעה חברותם של נציגי משרדי החינוך והרווחה במועצה. בנוסף, לעניין מנהל הרשות המשמש כיו"ר המועצה, בהמשך לחקיקת החוק ולסעיף החוק העוסק במינוי מנהל הרשות, נדרש לבצע התאמות בנוסח התקנות בעניין זה.

לאור האמור, מוצע לתקן את תקנה 11 לתקנות ולשנות את הרכב המועצה, כך שיעלה בקנה אחד עם הוראות החוק ויכלול את הגורמים הרלוונטיים.

 

לפיכך, מוצע לקבוע כי כיושב ראש המועצה יכהן מנהל הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, שנתמנה על פי סעיף 4 לחוק, זאת במקום מנהל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, אשר כאמור חדלה להיות אישיות משפטית; במקום שני חברים במועצת הרשות הלאומית - אחד מבין נציגי משרד החינוך ואחד מבין נציגי משרד העבודה והרווחה באותה מועצה, מוצע לקבוע כי ימונו נציג שר החינוך מבין עובדי משרדו ונציג שר הרווחה והביטחון החברתי מבין עובדי משרדו. כמו כן, מוצע לקבוע כי ימונה בנוסף נציג השר לביטחון הפנים מבין עובדי משרדו, וזאת לאור תפקידי הרשות הלאומית לביטחון קהילתי והממשק ההדוק שלהם לתחומי העיסוק של המשרד לביטחון הפנים, בין השאר בשים לב לכך שתפקידי הרשות כוללים לאחר חקיקת חוק הרשות, גם היבטי מניעת אלימות והתנהגות אנטי חברתית, בנוסף לתחומי מניעת השימוש בסמים והשימוש לרעה באלכוהול. יתר חברי המועצה יישארו ללא שינוי, ואולם במקום "באי כוח" שר המשפטים, שר האוצר והשר לביטחון הפנים שימונה מתוך משטרת ישראל, מוצע לקבוע כי ימונו נציגי שרי המשפטים והאוצר, מבין עובדי משרדיהם ונציג משטרת ישראל.

כמו כן, מוצע להוסיף הוראה לעניין הקוורום, לפיה המועצה רשאית להתכנס ולקבל החלטות אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת מארבעה חברים, שאחד מהם הוא יושב הראש, ומתוכם שני נציגים שלא מונו לפי פסקאות (1), (2) ו- (7).

 

 

 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל מס' 27, עמ' 526.

[2] ק"ת תש"ן, עמ' 812.

[3] ס"ח תשע"ז מס' 2659 מיום 7.8.2017, עמ' 1136.