תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשפ"ג-2022
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הוראת שעה
"תוספת ראשונה
תוספת שנייה
2. סייג לתחולה
3. שמירת דינים

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשפ"ג-2022 1

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 35, 36(א) ו-65 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן - החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
הוראת שעה
לעניין נזק עקיף באזור המיוחד שאירע בתקופה שמיום ה' באב התשפ"ב (2 באוגוסט 2022) עד יום י"ב באב התשפ"ב (9 באוגוסט 2022) (להלן - התקופה המזכה), יראו כאילו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973 (להלן - התקנות העיקריות) -
(1) בתקנה 1 -
(א) במקום ההגדרה "שווי של נזק עקיף" נאמר:
""אזור מיוחד" - אזור במרחק של בין 0 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה או ביישוב מהיישובים המפורטים בתוספת הראשונה הכלולים בנספח ה' למדיניות התגוננות לאוכלוסייה של פיקוד העורף מיום ח' באב התשפ"ב (5 באוגוסט 2022) שפורסמה מכוח חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, המופיעה באתר רשות המיסים;
"הוראה על סגירת מוסד חינוך" - הוראה של פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך ברשות מקומית באזור מיוחד, שניתנה בתקופת המזכה;
"יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" - יום שבו לא עבד עובד בעבודתו אצל ניזוק, למעט יום שבו נעדר בשל מחלה, תאונה, חופשה שנתית, מילואים, או בשבת ובחג וביום שישי - למעט מי שעובד באופן רגיל בימים אלה, ובלבד שהתקיים בו אחד מאלה:
(1) העובד מתגורר ביישוב שנאסרה הכניסה אליו והיציאה ממנו במהלך התקופה המזכה או ביישוב שהגישה אליו הוגבלה בשל חסימת דרכים במהלך התקופה המזכה, והכול בהתאם להוראת פיקוד הדרום, והמנוי בתוספת השנייה;
(2) העובד מתגורר באזור שבין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה והוא נעדר מעבודתו בתקופה שמיום ח' באב התשפ"ב (5 באוגוסט 2022) עד יום י"א באב התשפ"ב (9 באוגוסט 2022);
(3) העובד נעדר מעבודתו עקב הוראה על סגירת מוסד החינוך שבו העובד מועסק או בשל איסור על התקהלות;
(4) העובד הוא אדם עם מוגבלות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, או שהוא הורה של אדם כאמור, שנעדר מעבודתו לצורך השגחה עליו (בפסקה זו - ההורה), ובלבד שמתקיימים כל אלה:
(א) מוגבלותו או מוגבלות ילדו שעליו הוא משגיח, לפי העניין, ידועה למעסיק, או שהוא המציא למעסיק אישור או תיעוד רפואי המעיד על מוגבלותו או על מוגבלות ילדו כאמור;
(ב) הוא אינו יכול להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שמוגבלותו, או מוגבלות ילדו שעליו הוא משגיח, לפי העניין, מונעת ממנו לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף בתקופה שלגביה נתבע הפיצוי;
(ג) מתקיימים התנאים הקבועים בפסקה (5)(א) או (ב), בשינויים המחויבים;
(5) הוא נעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו, הנמצא עימו, עקב הוראה על סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו, המצוי באזור המיוחד, אף אם המוסד לא היה פעיל בתקופה המזכה, או עקב הוראה על סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד, ובלבד שמוסד החינוך מצוי באזור המיוחד, אף אם המוסד לא היה פעיל בתקופה המזכה, והכול ובלבד שאין במקום העבודה של העובד או של בן זוגו מסגרת נאותה להשגחה על הילד, ומתקיים אחד מאלה:
(א) הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא הורה עצמאי של הילד;
(ב) בן זוגו של העובד הוא עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי - נבצר ממנו להשגיח על הילד;
הוראות פסקה זו יחולו גם לגבי עובד שהוא אומן, ואולם ההיעדרות של עובד כאמור תיחשב כיום היעדרות רק אם לא ניתן פיצוי לפי פסקה זו בעד אותו יום בשל יום היעדרות של הורהו של הילד, לפי העניין, לצורך השגחה על אותו ילד; לעניין זה -
"אומן" - הורה במשפחה שאושרה בידי מי ששר הרווחה והשירותים החברתיים הסמיכו לכך לשמש כמשפחת אומנה;
"הורה עצמאי", "ילד", "מוסד חינוך" - כהגדרתם בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006;
"מוסד ציבורי זכאי" - מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודה, שמתקיימים בו שני אלה:
(1) עיקר הכנסתו בשנת המס 2020, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, לא היה מתמיכה לפי סעיף לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, מתמיכה מאת רשות מקומית או מתרומות ((להלן - תמיכות ותרומות);
(2) עיקר הכנסתו בשנת המס 2020 כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות היה ממכירת שירותים או מוצרים באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה;
"קבלן כוח אדם" - כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996;
"שווי של נזק עקיף" - אם הנזק נגרם כתוצאה מנזק מלחמה, בשל תשלום שכר עבודה -
(1) לגבי ניזוק שאינו ניזוק המפורט בפסקאות (2) עד (4) - 460 שקלים חדשים (להלן - שווי הנזק) לכל יום עבודה ששילם המעסיק בעד יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני, ולגבי יחיד שהכנסתו היא רק מעסק או ממשלח יד כאמור בסעיף 2(1) לפקודה (להלן - עובד עצמאי) - שווי הנזק, בעד כל יום היעדרות של העובד העצמאי בשל המצב הביטחוני;
(2) לגבי ניזוק שהוא קיבוץ - שווי הנזק, מוכפל בסך כל ימי ההיעדרות בשל המצב הביטחוני ששולמו לעובד שאינו חבר קיבוץ, בתוספת שווי הנזק מוכפל בסך כל ימי ההיעדרות בשל המצב הביטחוני של חברי הקיבוץ העובדים בתעשייה, במסחר, בשירותים, בחקלאות או בתיירות בקיבוץ, ולמעט חברי הקיבוץ העוסקים במתן שירותים לחברי הקיבוץ עצמם;
(3) לגבי ניזוק שהוא קבלן כוח אדם - שווי הנזק לכל יום עבודה ששילם בעד יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני;
(4) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי - השיעור המתקבל מחלוקת סכום הכנסתו בשנת המס 2020, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות, בסכום הכנסתו האמורה, כולל תמיכות ותרומות, מוכפל בשווי הנזק ששילם בעד יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני;
(5) לגבי ניזוק שהוא בית אוכל, אולם שמחות, גן אירועים, מוסד תרבות ופנאי, בית מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה או אתר תיירות, אשר פועל באופן רגיל בימי שישי ואשר היה לו נזק כאמור בפסקה (1) עקב יום היעדרות בשל המצב הביטחוני ביום ח' באב התשפ"ב (5 באוגוסט 2022) - נזק כאמור בפסקה (1) וכן תוספת בעד חומרי גלם שהתקלקלו;
לעובד המועסק במשרה חלקית יהיה הנזק החלק היחסי משווי הנזק, שיחסו לכלל שווי הנזק הוא כיחס מספר שעות העבודה הרגילות ביום של אותו עובד, לסך כל שעות העבודה במשרה מלאה;
לא עבד העובד או העובד העצמאי האמור בחלק מיום העבודה, יהיה הנזק החלק היחסי משווי הנזק או משווי הנזק לעובד העצמאי, לפי העניין, שיחסו לכלל שווי הנזק הוא כיחס מספר השעות שבהן לא עבד העובד כאמור לסך כל שעות העבודה הרגילות ביום של אותו עובד, ובלבד שמספר השעות שבהן לא עבד העובד או העובד העצמאי, לפי העניין, גבוה משעה אחת;
"תוספת בעד חומרי גלם שהתקלקלו" - תוספת של 20% על שווי של נזק עקיף בעד ימי היעדרות בשל המצב הביטחוני;";
(ב) בהגדרה "ניזוק", בסופה נאמר "ולעניין ההגדרה "שווי של נזק עקיף", למעט מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד, ולרבות מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד ובלבד שהתקיים בעובדו שנעדר התנאי האמור בפסקה (1), (4) או (5) בהגדרה "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" והעובד מתגורר באזור המיוחד או שהוא מתגורר באזור שבין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה והוא נעדר מעבודתו בתקופה שמיום ח' באב התשפ"ב (5 באוגוסט 2022) עד יום י"ב באב התשפ"ב (9 באוגוסט 2022)";
(2) בתקנה 2, בתקנת משנה (א), במקום "בתוספת" נאמר "בתוספת השלישית";
(3) בתקנה 4, אחרי "החלטה אחרת" נאמר "לעניין זה, "מס" - סכום אשר רואים אותו כחוב מס לפי חוק קיזוז מיסים, התש"ם-1980";
(4) בתקנה 5 -
(א) במקום תקנת משנה (ב) נאמר:
"(ב) תביעה לפיצויים תוגש למנהל באופן מקוון מיום תחילתן של תקנות אלה; המנהל רשאי לדחות את מועד התחילה להגשת תביעה כאמור אם מתקיימות סיבות שבשלהן לא ניתן להגיש את התביעה בטופס מקוון החל מאותו מועד; הודעה בדבר מועד התחילה החדש תפורסם מראש ברשומות ובאתר האינטרנט של רשות המיסים.
(ב1) ניזוק רשאי להגיש למנהל תביעה לפיצויים בתוך 90 ימים מהמועד האמור בתקנת משנה (ב).";
(ב) בתקנת משנה (ג), במקום "(א) ו-(ב)" נאמר "(א) ו-(ב1)";
(5) בתקנה 8 -
(א) אחרי תקנת משנה (ב) נאמר:
"(ב1) לא הודיע המנהל לניזוק על החלטתו לפי תקנת משנה (א) בתוך 45 ימים מיום הגשת התביעה במלואה וכדין, ישלם לניזוק במועד האמור מקדמה של 50% מסכום הפיצויים המגיע לניזוק להנחת דעתו של המנהל; במניין התקופה לא יובא בחשבון פרק זמן שבו הניזוק לא מסר למנהל פרטים, הבהרות וידיעות שהמנהל דרש למסור לו.
(ב2) דחה המנהל את התביעה או דחה את אופן החישוב של הפיצוי על ידי הניזוק - ינמק המנהל את החלטתו בכתב.";
(ב) במקום תקנת משנה (ד) נאמר:
"(ד) לסכום הפיצויים המשולמים לפי תקנת משנה (ג) ייווספו הפרשי הצמדה וריבית החל מיום הגשת התביעה לפיצויים עד יום התשלום.";
(6) בתקנה 9, אחרי תקנת משנה (ג) נאמר:
"(ג1) על אף האמור בתקנת משנה (ג), שולמה לניזוק מקדמה כאמור בתקנה 8(ב1) ולאחר מכן החליט המנהל בדבר זכותו של הניזוק לפיצויים והמקדמה עולה על הסכום שהחליט עליו המנהל, יוחזר סכום היתר בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לניזוק דרישת המנהל להחזר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על סכום היתר מיום ששולם סכום היתר עד יום ההחזר.";
(7) בתוספת -
(א) במקום הכותרת נאמר "תוספת שלישית";
(ב) בפרט 2, במקום "משווי הנזק" נאמר "משווי של נזק עקיף";
(8) לפני התוספת השלישית נאמר:
"תוספת ראשונה
(תקנה 1 - ההגדרה "אזור מיוחד")
שדרות
אבשלום
אוהד
בארי
בני נצרים
דקל
חולית
יבול
ישע
יתד
כיסופים
כרם שלום
מבטחים
מגן
נווה
ניר יצחק
ניר עוז
נירים
סופה
עין הבשור
עין השלושה
עמיעוז
פרי גן
צוחר
רעים
שדי אברהם
שדה ניצן
קריית גת
קריית מלאכי
אביגדור
אורות
אחווה
אמונים
באר טוביה
ביצרון
בית עזרא
גבעתי
חצב
חצור
יינון
כנות
כפר אחים
כפר ורבורג
נווה מבטח
ניר בנים
עזר
עזריקם
ערוגות
שדה עוזיהו
שתולים
תימורים
תלמי יחיאל
בית אלעזרי
בניה
אבן שמואל
איתן
אלומה
זבדיאל
זרחיה
מרכז שפירא
משואות יצחק
נועם
עוזה
עין צורים
קוממיות
רווחה
שלווה
שפיר
אופקים
נתיבות
אורים
גבולות
צאלים
ברוש
תאשור
תדהר
אשבול
בטחה
גילת
מבועים
מסלול
שלומית
תלמי אליהו
תלמי יוסף
גברעם
זיקים
יד מרדכי
כרמיה
נתיב העשרה
זמרת
כפר מימון
סעד
עלומים
שובה
שוקדה
תושיה
תקומה
אור הנר
איבים
ארז
גבים
יכיני
כפר עזה
מפלסים
נחל עוז
ניר עם
אשקלון
באר גנים
בית שקמה
ברכיה
בת הדר
גיאה
הודיה
חלץ
כוכב מיכאל
כפר סילבר
גבעת ברנר
קדרון
גן הדרום
כפר אביב
כפר מרדכי
מישר
משגב דב
עשרת
שדמה
כפר הנגיד
פלמחים
בית גמליאל
בן זכאי
בני דרום
ניר גלים
צופיה
קבוצת יבנה
בית חלקיה
בני ראם
גני טל
חפץ חיים
יד בנימין
אלעזי
גת
ורדון
כפר הרי"ף
נגבה
נחלה
סגולה
קדמה
רבדים
שדה יואב
אחוזם
זוהר
יד נתן
ניר משה
ניר עקיבא
פדויים
פטיש
פעמי תש"ז
קלחים
רנן
שבי דרום
שדה צבי
תלמי ביל"ו
תפרח
בית הגדי
גבעולים
זרועה
יושיביה
מעגלים
מלילות
שיבולים
שרשרת
ברור חיל
דורות
רוחמה
באר שבע
חורה
להבים
לקיה
מיתר
נאות חובב
עומר
רהט
שגב שלום
תל שבע
אום בטין
אל-סייד
תראבין א-צאנע
מבקיעים
משען
ניצן א'
ניצן ב'
ניצנים
ניר ישראל
תלמי יפה
אשדוד
בני עי"ש
גדרה
גן יבנה
לכיש
מנוחה
נהורה
נוגה
ניר ח"ן
עוצם
שדה דוד
שדה משה
שחר
תלמים
סנסנה
בית קמה
גבעות בר
דביר
חצרים
להב
כרמים
משמר הנגב
נבטים
שובל
אשכולות
תוספת שנייה
(תקנה 1 - פסקה (1) להגדרה "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני")
נחל עוז
ארז
ניר עם
מפלסים
כפר עזה
גבים
אור הנר
איבים
נתיב העשרה
זיקים
יד מרדכי
כרמיה
כרם שלום
כיסופים
חולית
סופה
נירים
ניר עוז
עין השלושה
ניר יצחק
בארי
מגן
רעים
סעד
עלומים
מערב העיר שדרות."
2.   
סייג לתחולה
(א) תקנות אלה לא יחולו על ניזוק שהוא אחד מאלה:
(1) המדינה;
(2) גוף מתוקצב או תאגיד בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;
(3) חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975;
(4) קופת חולים;
(5) מוסד ציבורי, כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודה, למעט אם הוא מוסד ציבורי זכאי;
(6) הוא דיווח לרשות המיסים בישראל על סגירת עסקו, לפני תחילת התקופה המזכה;
(7) עסקו לא היה פעיל לפני תחילת התקופה המזכה; לעניין זה, יראו ניזוק כמי שעסקו לא היה פעיל אם הוא לא הגיש לרשות המסים בישראל שניים מתוך שלושת הדוחות האחרונים שהיה חייב בהגשתם לפי חוק מס ערך מוסף, בשל התקופה שלפני תחילת התקופה המזכה, אלא אם כן הוכיח הניזוק, להנחת דעתו של המנהל, שעסקו היה פעיל;
(8) הוא לא שילם את שכר העבודה היומי לעובדו בעד יום היעדרות בשל המצב הביטחוני; לעניין זה -
"יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" - כהגדרתו בתקנה 1 לתקנות העיקריות, כנוסחה של ההגדרה האמורה בתקנה 1(1)(א) לתקנות אלה;
"שכר העבודה היומי" - כהגדרתו בתקנות העיקריות כנוסחן ערב התקנת תקנות אלה.
(ב) ההגדרה "שווי של נזק עקיף", כנוסחה בתקנה 1(1)(א) לתקנות אלה, לא תחול על ניזוק שלא הגיש לפקיד השומה דין וחשבון בטופס 102 בשל החודשים שלגביהם נתבע הפיצוי, הכול לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג-1993.
3.   
שמירת דינים
אין באמור בתקנות אלה כדי לפגוע בזכאותו של ניזוק ביישוב או באזור שהוכרז יישוב ספר ערב תחילתן של תקנות אלה, והוא רשאי לבחור בין פיצוי לפי תקנות אלה לבין פיצוי לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב התקנת תקנות אלה.

ד' בתשרי התשפ"ג (29 בספטמבר 2022)
אביגדור ליברמן
שר האוצר
[1.] ק"ת 10343, התשפ"ג (2.10.2022), עמ' 12.