מדינת ישראל

משרד החקלאות ופיתוח הכפר

 

מבחנים למתן תמיכות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתמיכה במוסדות ציבור המפעילים חוות חקלאיות טיפוליות

לנוער במצבי סיכון ומצוקה

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985[1] (להלן – החוק) ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות  של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – המשרד) לתמיכה במוסדות ציבור הפועלים לקליטת צעירים בעבודה חקלאית, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: XX

מתן התמיכה בפועל כפוף לאישור תקציב המדינה לשנת 2023 , אין ודאות בדבר אישור קיומו או שיעורו של תקציב לנושא התמיכה, ומשכך האחריות על ביצוע הפעילות הנתמכת בטרם אושרה התמיכה היא על מוסד הציבור בלבד.

 

1.  כללי       

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל) ולמבחנים אלה.

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים. 

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו עניינים תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"האגף לגורמי ייצור" – האגף לגורמי ייצור במשרד;

"עבודה חקלאית" – עבודה באתרי גידול חקלאיים צמחיים ובעלי חיים, ועבודה בתי אריזה, למעט עבודה משרדית;

 

"חניכי התוכנית" או "החניכים" – נוער שהופנה לחווה החקלאית מאחד מהגורמים הבאים:

1.גורמי רווחה : עובדת סוציאלית משפחה, עובדת סוציאלית נערים, עובדת סוציאלית לחוק נוער (טיפול והשגחה) או קצינת מבחן.

2. גורמי חינוך : קצין ביקור סדיר מהרשות המקומית, מנהל וצוות בית הספר, השירות הפסיכולוגי החינוכי ברשות המקומית, יחידות קידום נוער לצורך מענה תעסוקתי משלים.

3. מסגרות חוץ ביתיות : הוסטלים וכפרי נוער לצורך מתן מענה של "מסגרת יום" לימודית תעסוקתית.

"חווה חקלאית" - – מסגרת חינוכית, קהילתית או טיפולית, שהיא מסגרת יום או מסגרת כוללנית (כוללת לינה), המשלבת עבודה בחקלאות המסייעת לנוער במצבי סיכון ומצוקה, המפוקחים או המוכרים על ידי משרד הרווחה או קרן הילדים והנוער בסיכון של הביטוח הלאומי.

 

3. מטרות התמיכה

א. שימוש בעבודה חקלאית לשילוב ושיקום חניכי התוכנית במרקם החיים של החברה הישראלית, שוק העבודה, וחיזוק עצמאותם.

ב. טיפוח ערכים חינוכיים, חברתיים ומנהיגותיים באמצעות התנסות בעבודה חקלאית.

ג.  תרומה לחיזוק החקלאות על ידי חיזוק הענף בכוח עזר נוסף שיסייע לחקלאים באזורי עדיפות לאומית.

 

4. הגופים הנתמכים

מוסדות ציבור המוגדרים כחווה חקלאית אשר קולטים את החניכים ומשלבים עבודה חקלאית כחלק מדרכי הטיפול בהם.

5. תחומי הפעילות הנתמכים

תמיכה לפי מבחנים אלה תינתן בגין אחד או יותר מתחומי הפעילות שלהלן:

(1)  הוצאות מגורים - יוכרו הוצאות בעבור שכר דירה, ארנונה, חשמל, מים וביוב לחניכי התוכנית במהלך השתתפותם בתכנית בלבד ובכפוף להצגת חוזה שכירות בתוקף, ובלבד שהוצאות השכירות, כולן או חלקן לא ממומנות על ידי גורם ממשלתי אחר לרבות רשות מקומית במישרין או בעקיפין.

(2)  שכר בעלי תפקידים במוסד הציבור – השתתפות בשכר מנהלי החווה ורכזי פרויקטים, וכן תינתן תמיכה בעבור שכרם של עד חמישה מקבלי שכר בקרב בעלי תפקידי הנהלה במוסד הציבור ולא יותר מבעל תפקיד אחד לכל 20 משתתפים. התמיכה תינתן בכפוף להמצאת תלושי משכורת או חשבוניות, ובהתאם להן; בכל מקרה, לא תעלה התמיכה לפי פסקה זו על סך כל המשרות המלאות הנתמכות כפול השכר ברוטו ששולם בפועל או ערכו של השכר הממוצע (ברוטו) במשק, כפי שפורסם בידי הלמ"ס ביום 1 בינואר של השנה שבעדה ניתנת התמיכה, לפי הנמוך מבניהם, לכל משרה; משרה מלאה תיחשב היקף של 180 שעות עבודה בחודש; סך כל התמיכה לפי פסקה זו לא יעלה על 30% מכלל התמיכה שאושרה למוסד הציבור;

(3)  השתתפות בשכר חניכי התוכנית- התמיכה תינתן בגובה של עד 40% מהשכר שניתן לחניך במסגרת התוכנית בהתאם ובכפוף להמצאת תלושי המשכורת שהוצאו לכל חניך.

  א. במידה והחניך מועסק ישירות על ידי מוסד הציבור, התשלום יבוצע ישירות למוסד הציבור אל מול תלושי השכר.

(4)  הסעות החניכים - השתתפות בהוצאות נסיעה מוכחות אל מוקדי העבודה ומהם ובכלל זה הוצאות נסיעה של חניכי התוכנית והסגל בתחבורה ציבורית למעט מוניות, וכן הוצאות היסעים מאורגנים של חניכי התוכנית לצורך מימוש מטרות התוכנית; לעניין פסקה זו, יכיר המשרד גם בהוצאות דלק בתנאי שהתקיימו כל התנאים שלהלן:

א. הוצאות הדלק נעשו באמצעות התקן תדלוק אוטומטי בלבד;

ב.  הרכב המשויך להתקן התדלוק רשום על שם הגוף מגיש הבקשה ואינו משמש את אחד מבעלי התפקידים כרכב צמוד;

  ג.  סכום התמיכה המאושר בגין הוצאות דלק ביחס לכלי רכב בודד לא יעלה על 20,000 שקלים חדשים כולל מע"מ לשנה;

 

 

 

6. תנאי הסף

לתמיכה לפי מבחנים אלה רשאי להגיש בקשה רק תאגיד שהוא מוסד ציבור (להלן – המוסד), כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן:

(1)  הוא רשום כדין ופועל ללא כוונת רווח (מלכ"ר); כל הפעילות, לרבות הפעלת כוח האדם הנדרשת לכך, תהיה מרוכזת במסגרת מוסד הציבור, ותבוא לידי ביטוי עצמאי ונפרד במסמכיו הכספיים;

(2)  לא הוגשה מטעמו בקשה לתמיכה בשנת התקציב הנוכחית ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלו;

(3)  במוסד משתתפים באופן קבוע 15 חניכים לפחות בו זמנית; לצורך כך יגיש למשרד רשימת חניכים;

(4)  פעולת המוסד נפרדת מפעילותו של מוסד חינוך פורמאלי;

(5)  המוסד אינו מופעל על ידי גוף שהוא במהותו אחד מהמוסדות האלה: ישיבה, ישיבת הסדר,כולל, מדרשה לבנות, מסגרת לימוד תורני, גרעין משימתי, תנועת נוער, מוסד אקדמי;

(6)  למוסד ניסיון של שנתיים לפחות בשילוב עבודה חקלאית כדרך שיקומית עבור חניכי התכנית, לפני מועד הגשת בקשת התמיכה;

(7)  המוסד ידאג לקיומו של ביטוח כנדרש לכיסוי הפעילות של החווה החקלאית ;

(8)  המוסד צירף לבקשת התמיכה תכנית עבודה חקלאית כמפורט בסעיף 8 וצירף לה דו"ח מפורט עם צפי החניכים המשתתפים אשר ייקחו חלק בתכנית בשנת התקציב הרלוונטית .

(9)  המוסד צירף לבקשת התמיכה פירוט של תקציב ההוצאות לצורך ביצוע התוכנית;

(10) המוסד הוא הגורם המבצע אשר יוזם את הפעילות והאחראי על הפעלתה (ולא קבלני משנה), והצהיר כי הפעילות הנתמכת הינה פעילות אשר אינה מנוגדת להוראות כל דין, או שיש בה כדי לסייע או לאפשר פעילות העומדת בניגוד להוראות כל דין;

(11) המוסד המציא אישור המעיד על זיקתו בקרקע עליה מוקמת החווה החקלאית ; בפסקה זו, "אישור" - חוזה חכירה, הסכם בר רשות, אישור מרעה או כל אישור מתאים אחר של גורם מוסמך, לפי העניין;

לגבי בקשות המתייחסות לשטחי יהודה והשומרון נדרש להגיש אישור של המינהל האזרחי המעיד על הזיקה לקרקע עליה מוקמת החווה החקלאית ועל התאמה לתכנית מאושרת בצירוף תשריט ובו סימון תחום הבקשה על גבי תכנית מאושרת ועל גביו חתימת הגורם המוסמך במנהל האזרחי.

 

 

7.  תכנית עבודה חקלאית – דרישות סף:

(א) על מבקש התמיכה להגיש תכנית עבודה חקלאית (להלן – התכנית), לבדיקת האגף לגורמי ייצור ולאישור הוועדה; תכנית כאמור, תעמוד בתנאים שלהלן:

א. התכנית מותאמת ל- 15 עובדים לפחות;

ב.  התכנית נמשכת  6 חודשים לפחות;

  ג.  כל חניך יעבוד לפחות 100 שעות עבודה מעשית בחודש, במשך 6 חודשים מתוך 8 חודשים רצופים.

בקשה שאינה עומדת בתנאי הסף, תובא לוועדת התמיכות לשם פסילתה.

 

8. אמות המידה למתן התמיכות ושיעורי התמיכה

  א. כלל הבקשות לתמיכה העומדות בתנאי הסף ינוקדו לפי אמות המידה המפורטות להלן:

מס'

 תיאור הקריטריון

משקל

1

מספר חניכי התוכנית

80

2

חווה חקלאית שמיקומה באזורי עדיפות לאומית" - בהתאם להחלטת הממשלה מספר 1371 מיום 10 לאפריל 2022 ט' בניסן התשפ"ב)

10

3

שנות ניסיון פעילות החווה

10

 

ב.    הנחיות לניקוד:

(1)   מספר החניכים הנוטלים חלק בתכנית החניכה:

(2)  תכנית שתכלול את מספר המשתתפים הגבוה ביותר מבין התכניות שהוגשו במסגרת נוהל תמיכה זה, תקבל את מלוא הניקוד (80 נקודות), שאר התכניות ינוקדו באופן יחסי .

(3)  חוות חקלאית הממוקמת באזור שמוגדר כעדיפות לאומית תקבל 10 נקודות.

(4)  חוות בעלת מספר שנות הניסיון  הגבוה ביותר מבין הבקשות שהוגשו במסגרת נוהל תמיכה זה, תקבל את מלוא הניקוד (10 נקודות), שאר הבקשות ינוקדו באופן יחסי.

 

 

9. אופן חישוב התמיכה

א. בשלב הראשון ינוקד כל מוסד בכל אחת מאמות המידה שבסעיף 8.

ב.   בשלב השני יחושב חלקו היחסי של כל מוסד בכל אמת מידה לפי חלקו היחסי בניקוד שניתן לכלל הגופים באותה אמת מידה.

  ג.   בשלב השלישי יחושב חלקו היחסי של כל מוסד בכלל התמיכה, כסכום כל החלקים שקיבל באמות המידה.

ד. סכום התמיכה בכל מוסד ציבור לא יעלה על 50% מסך תקציב התמיכה הכולל בפועל.

ה. סכום התמיכה שיוכר לכל מוסד ציבור יהיה הנמוך מבין שלושת הקריטריונים הבאים:

1.  סך התמיכה שביקש המוסד.

2.  90% מסך העלות הכוללת של הפעילות שהציג המוסד.

3.  200% מסך התמיכה במוסד בשנה שקדמה לשנת התמיכה.

 

 במידה ולאחר חלוקת התקציב לפי הרשום לעייל תיוותר יתרה תקציבית, יתרה זו תחולק באופן שווה בין מוסדות הציבור הנתמכים, שלא הגיעו לכלל זכאותם על פי סעיף ה', החלוקה תתבצע על פי חלקה היחסי של כל עמותה בניקוד לפי סעיפים א – ג, וללא המגבלות בסעיף (ד). מכל מקום, לא תעלה התמיכה הניתנת למוסד על 90% מסך העלות הכוללת של הפעילות הנתמכת. 

 

 

10. נהלים

א. לבקשת התמיכה יצורפו מסמכים וטפסים להגשת בקשת תמיכה על פי אוגדן הטפסים המופיעים  באתר המשרד בכתובת www.moag.gov.il.

ב.  מבלי לגרוע מן האמור במבחנים אלה, בנוהל ובהוראות החשב הכללי, תשלום תמיכה בעד פעילותו של מוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין, יועבר לפי דוחות ביצוע שהמוסד יגיש, לפי הוראות האגף לגורמי ייצור, למשך תקופת התשלום וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה וכן בהתאם לנוהל, לרבות המצאת חשבוניות והתאמתן לתוכנית המאושרת;

ג. המוסד יגיש, דוחות ביצוע שוטפים המעידים על עמידתו בתכנית העבודה ודוחות שנתיים; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים שייקבע האגף לגורמי ייצור.

ד.  ביצוע חלקי של תכנית  הפעילות הנתמכת אשר בהתבסס עליה אושר מתן התמיכה, יקטין את השתתפות המשרד, בהתאם, ובלבד שפעילות המוסד תעמוד בתנאי הסף ובדרישות הסף שבסעיפים 7-6.

 

ה. מקום בו נמצא כי הפעילות המדווחת בידי המוסד אינה מתקיימת במלואה – יחולו הוראות הנוהל.

 

  ו.  המוסד יגיש פירוט בדבר יתרת האמצעים הכספיים, טובות ההנאה בכסף או בשווה כסף, העומדים לרשותו, להוציא התמיכה המבוקשת, לשם מימוש הפעילות. בהתאם לסעיף 4(ו) לנוהל שר אוצר שווי שעות מתנדבים בחווה ייחשב שווה כסף   לעניין חישוב עלות הפעילות הנתמכת ושיעור המקורות העצמיים ובלבד שאין מדובר במתנדבים הנתמכים במסגרת ומבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתמיכה בקבוצות מתנדבים הפועלים ביישובים כפריים המקיימים פעילות חקלאית נרחבת של משרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

  ז.  לא תיתמך פעילות הממומנת בדרך אחרת מתקציב המדינה; כל מבקש רשאי להגיש בקשה לתמיכה בתוכנית אחת בלבד.

ח. לעניין מבחנים אלה, לא יהיה זכאי לתמיכה חניך אשר  דווח עליו במסגרת מבחנים למתן תמיכות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתמיכה במוסדות ציבור הפועלים לקליטת צעירים לחינוך ועבודה חקלאית באזורי עדיפות לאומית במהלך אותה תקופה[3].המשרד רשאי בכל עת לנהל מעקב ובקרה אחר ביצוע התוכנית ובכלל זאת ביקור של נציג מטעמו במתקני המבקש.

 

11. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה מ-1 לינואר 2023.

 

______________ תשפ"ב

(_____________2022)

                                                                                         

__________עודד פורר_________

        

                                                                                                שר החקלאות ופיתוח הכפר

(803-35-2022-000069)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2]י"פ התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[3] י"פ התשע"ח, עמ' 10550