תזכיר טיוטת תקנות כלי היריה (תוקפם של רישיונות) התשפ"ג- 2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות כלי היריה (תוקפם של רישיונות) - תשפ"ג- 2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

לקבוע הסדר מעודכן לעניין המועדים הכלליים לחידוש רישיונות כלי יריה הניתנים בהתאם לחוק כלי היריה התש"ט-1949, וכן לעניין תוקפם של רישיונות מסוימים כאמור, זאת במטרה לייעל את הליכי חידוש רישיונות הארגוניים ולהקל על מבקשי הרישיונות באמצעות הארכת תוקף הרישיונות הרלוונטיים.

 

לצד זאת, מוצע לקבוע כי תוקפם של כלל הרישיונות החדשים הניתנים לארגונים המקבלים את הרישיון לראשונה - יהא לשנה אחת בלבד, במהלכה תיבחן עמידתם בהוראות ובדרישות הרשות המוסמכת. לאחריה כאמור, יתאפשרו תקופות רישיון ארוכות יותר מהקיים כיום. בנוסף, מוצע להסדיר מפורשות את משך תוקפו של רישיון מדריך ירי ולקבוע הסדרים משלימים נוספים.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון הפנים:

טיוטת תקנות כלי היריה (תוקפם של רישיונות) התשפ"ג- 2022

 

 

בתוקף סמכותי[1] לפי סעיפים 12(ד) ו- 21(ב) לחוק כלי יריה, תש"ט 1949[2] (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם שר הביטחון, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

"מועד כללי לחידוש" – המועד הכללי לחידוש רישיונות לפי החוק כמפורט בתקנה 2;

"פקיד רישוי" – כהגדרתו בחוק.

מועדים כלליים לחידוש

2.  

מועד כללי לחידוש רישיונות יהיה כמפורט להלן:

 

 

א.   

לרישיון לפי סעיף 2(א) או 3 לחוק – 1 בינואר 2023 וה-1 בינואר של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ב.  

לרישיון לפי סעיף 5 לחוק שניתן למנהל מטווח בהתאם לסעיף 7ז לחוק ולרישיון לפי סעיף 7 לחוק - 1 באפריל 2024 וה-1 באפריל של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ג.   

לרישיון לפי סעיף 5ד לחוק - 1 בינואר 2024 וה-1 בינואר של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ד.  

לרישיון לפי סעיף 7ג לחוק – 1 בינואר 2024 וה-1 בינואר של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ה.   

לרישיון לפי סעיף 9 לחוק – 1 באפריל 2023 וה-1 באפריל של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ו.   

לרישיון לפי סעיף 10 לחוק – 1 בדצמבר 2024 וה-1 בדצמבר של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ז.   

לרישיון לפי סעיף 10א לחוק – 1 ביולי 2023 וה-1 ביולי של כל שנה שלישית שלאחריו;

 

 

ח.   

לרישיון לפי סעיף 10ג לחוק – 1 ביולי 2024 וה-1 ביולי של כל שנה שלישית שלאחריו.

תוקפו של רישיון

3.  

תוקפו של רישיון יהיה מהמועד הכללי לחידושו ועד למועד הכללי לחידושו שלאחר מכן, למעט כמפורט להלן:

 

 

א.   

 

 

 

 

(1)  

לרישיון שניתן לראשונה לפי סעיפים 2(א),10,9,7,3 או 10ג לחוק, או רישיון שניתן לראשונה לפי סעיף 5 לחוק שניתן למנהל מטווח בהתאם לסעיף 7ז לחוק, – לשנה אחת ממועד נתינתו.

 

 

 

(2)  

על אף האמור בתקנה 2, פקיד רישוי יהיה רשאי לחדש רישיון שניתן כאמור בתקנת משנה א' לתקופות נוספות שלא יעלו על 3 שנים כל אחת, עד למועד החידוש הכללי.

 

 

 

(3)  

על אף האמור, הסתיים תוקף הרישיון בתקופה של שלושת החודשים שלפני המועד הכללי לחידוש, רשאי פקיד רישוי לחדשו עד למועד הכללי לחידוש שלאחריו;

 

 

ב.  

לרישיון שניתן לראשונה לפי סעיף 10א לחוק – לשנה ממועד נתינתו ורשאי פקיד רישוי לחדשו לשלוש או חמש שנים או עד למועד הכללי לחידוש;

 

 

ג.   

לרישיון לפי סעיף 2(ב), 2(ג), 6 או 8 לחוק – לשישה חודשים ממועד נתינתו;

 

 

ד.  

לרישיון לפי סעיף 4 או 5 לחוק – ל-3 שנים ממועד נתינתו או חידושו לאחרונה;

 

 

ה.   

אם קבע פקיד רישוי תוקף קצר יותר.

הארכת תוקף של רישיון

4.  

א. על אף האמור בתקנות 2 ו-3, פקיד רישוי יהיה רשאי להאריך את תוקפו של רישיון שניתן לפי החוק, לתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים, על סמך בקשה מנומקת מבעל הרישיון.

 

 

ב.  פקיד רישוי יהיה רשאי להאריך את תוקפו של רישיון כאמור בתקנת משנה (א) לתקופות נוספות שלא יעלו על 30 ימים כל אחת, ובלבד שסך תקופות ההארכה לפי תקנה זו לא יעלה על 45 ימים.

 

 

ג.  פקיד רישוי יהיה רשאי לחדש רישיון שפג תוקפו אם שוכנע כי הדבר מוצדק בנסיבות העניין, ובלבד שבעל הרישיון הגיש בקשה לחידוש הרישיון בתוך 21 ימים מיום שפג תוקף הרישיון.

ביטול

5.  

תקנות כלי היריה (תוקפם של רשיונות) תשס"ג- 2002 – בטלות.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

עמר בר לב

השר לביטחון הפנים

 

דברי הסבר

 

 

חוק כלי היריה, התש"ט-1949 (להלן- החוק) מסדיר את תחום רישוי כלי הירייה, ולפיו האגף לרישוי כלי יריה שבמשרד לביטחון הפנים מוסמך ליתן לארגונים כמו גם למבקשים רישיונות מסוגים שונים כגון: רישיון לשמש כיצרן (סעיף 2 לחוק); רישיון לשמש כסוחר בבית מסחר (סעיף 3 לחוק); רישיון לנהל מטווח (סעיף 7 לחוק); רישיון לשמש כבעל רישיון מיוחד בישוב ראוי (סעיף 9 לחוק); רישיון לשמש כבעל רישיון מיוחד במפעל ראוי (סעיף 10 לחוק); רישיון לשמש כבעל רישיון מיוחד במשרד ממשלתי (סעיף 10א לחוק) ורישיון לשמש כבעל רישיון מיוחד בחברת שמירה (סעיף 10ג לחוק).

 

תקנות כלי היריה (תוקפם של רישיונות), תשס"ג- 2002 (להלן- התקנות), מסדירות מועדי חידוש כללים לסוגים מסוימים של רישיונות וקובעות את משך תוקפם של רישיונות כלי הירייה השונים הניתנים לפי החוק.

 

כיום, משך תוקפם של רישיונות מסוג 'יצרן' (סעיף 2 לחוק) ו'סוחר בבית מסחר' (סעיף 3 לחוק); ניתן לתקופה של שנה אחת בלבד; משך תוקפם של רישיונות מסוג 'מנהל מטווח' (סעיף 7 לחוק), בעל רישיון מיוחד במפעל ראוי (סעיף 10 לחוק) או בעל רישיון מיוחד ביישוב ראוי (סעיף 9 לחוק), חברות שמירה (סעיף 10ג לחוק) ומשרדי ממשלה (סעיף 10א לחוק) ניתן לתקופה של שנתיים.

 

בנוסף, נכון להיום, משך תוקפו של רישיון מסוג: 'מדריך ירי' (סעיף 5ד לחוק), לא הוסדר במפורש בתקנות הקיימות (ובפועל הוא ניתן לתקופה של שלוש שנים - בהלימה לתוקפו של רישיון מסוג 'מפקח מטווח' (סעיף 7ג לחוק) ורישיון פרטי (סעיף 4 ו-5 לחוק)). 

 

במסגרת בדיקות שביצע המשרד לביטחון הפנים, עלה כי חלק לא מבוטל מפעילותן של לשכות רישוי כלי היריה אשר אמונות בין היתר על חידושי הרישיונות, מוקדש לנושא חידוש הרישיונות הארגוניים.

 

במטרה לייעל את השירות הממשלתי מבוקש לקדם הצעה להארכת תוקפם של הרישיונות לארגונים החמושים שתביא לכדי הקלה רגולטורית ולחסכון במשאבי הארגונים החמושים ולשכות כלי היריה.

 

בהתאם, התיקון המוצע בא להאריך את משך תוקפם של הרישיונות הארגוניים (לטווח הארוך) אך באופן מדורג, ובדרך זו להביא לפישוט ולייעול הליכי הרישוי ולהקלה על העומס בעת חידושי הרישיונות - הן לבעלי הרישיונות והן ללשכות רישוי כלי היריה.

 

במסגרת התיקון, מוצע לקבוע כי תוקפם של כלל הרישיונות החדשים הניתנים לארגונים המקבלים את הרישיון לראשונה - יהא לשנה אחת בלבד, במהלכה תיבחן עמידתם בהוראות ובדרישות הרשות המוסמכת.

 

ככל שבמשך שנה זו תוכח עמידת בעל הרישיון בהוראות ובדרישות הרשות המוסמכת, תהא רשאית הרשות בהתאם לסמכותה ולשיקול הדעת הנתון לה, לחידוש הרישיון לתקופה של שלוש שנים בכל פעם (בהתאמה למשך תוקפו של רישיון פרטי (לפי סעיף 4-5 לחוק) ולרישיון מאבטח (לפי סעיף 10ג.(ג) לחוק).

 

כמו- כן, מוצע לקבוע, כי ביחס לרישיון הניתן לבעל רישיון מיוחד במשרד ממשלתי (סעיף 10א לחוק),  לאחר שחלפה שנה ממתן הרישיון לראשונה ללא הפרות או ליקויים, נוכח מאפייני פעילות המשרדים הממשלתיים וסיכוי ההפרות הנמוכים, הרשות המוסמכת תהא רשאית, בהתאם לסמכותה ולשיקול הדעת הנתון לה, לחדש את הרישיון לתקופה של שלוש או חמש שנים, או עד למועד החידוש הכללי הבא (בכדי להתאים את מועד חידוש הרישיון למועד החידוש הכללי). 

 

זאת ועוד. מוצע כאמור להסדיר במפורש את תוקפו של רישיון מסוג "מדריך ירי" (סעיף 5ד לחוק) לתקופה של שלוש שנים (כפי שמתבצע בפועל, באמצעות רישיון ל'מפקח מטווח'), שכן כיום תנאי לקבלה או לחידוש רישיון של "מדריך ירי" הוא כשירותו לאחוז ברישיון של "מפקח מטווח",  כאשר הן רישיון "מדריך ירי" והן רישיון "מפקח מטווח" - מתחדשים אחת לשלוש שנים.

 

כמו כן, כיום בהתאם לתקנות הקיימות, רשאי פקיד רישוי להאריך את תוקפו של רישיון בתוך תקופת תוקפו.

מוצע להותיר הסדר זה, ובנוסף להסדיר את סמכותו של פקיד רישוי לחדש רישיון שפג תוקפו אם שוכנע כי הדבר מוצדק בנסיבות העניין, ובלבד שבעל הרישיון הגיש בקשה לחידוש הרישיון בתוך 21 ימים מיום שפג תוקף הרישיון.

 



[1] י"פ התשע"א, עמ' 6214

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 143