תזכיר טיוטת תקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

טיוטת תקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022. 3

דברי הסבר. 4

 


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

לפי הקבוע בתקנה 13(ו) לתקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי), תשס"ה-2005 (להלן- התקנות), על יצרן חשמל פרטי בעל מיתקן קונבנציונלי, המוזן בגז טבעי, שההספק המותקן של מיתקנו עולה על 100 מגוואט להתקין יחידה דו-דלקית. קרי, על תחנת הכוח להיות בעלת אפשרות פעולה בדלק גיבוי(סולר). בנוסף על יצרן חשמל כאמור, להבטיח מלאי של דלק גיבוי למיתקנו למשך 100 שעות הפעלה רציפות בעומס ייצור מלא.

בהחלטת ממשלה ב/116 מיום 5 ביוני 2016  בדבר "רציפות תפקודית במשק האנרגיה" נקבע, בין היתר, כי על כל גורמי הממשלה לפעול לכך שתחנות כוח דו-דלקיות בעלות כושר ייצור והוצאת אנרגיה לרשת העולה על 200 מגוואט, שהן בעלות כושר ייצור חשמל בסולר, יהיו מחוברות לצנרת הולכת הדלק, וזאת עד לסוף שנת 2018.

ההיערכות לפי החלטת הממשלה האמורה כוללת בין היתר הצטיידות במלאי דלק, ודרישה לקיום תשתית פיסית הכוללת מערכת הולכה של מוצרי דלק לחיבור של תחנות הכוח בצנרת לאספקת סולר, כך שניתן יהיה להפעילן בעת משבר אספקה בגז טבעי.

נכון להיום חלק מתחנות הכוח הפרטיות הדו-דלקיות לייצור חשמל בהספקים כאמור אינן מחוברות עדיין למערכת הזרמת הדלק הארצית. מצב זה צפוי ליצור  מגבלה לעניין יכולת ייצור החשמל בתחנות כוח שהינן קריטיות לצורך אספקת חשמל סדירה ורצופה למשק הלאומי שכן, לפי התרחישים, פגיעה במערכת הגז הטבעי, או הפסקת פעילותה, עלולה להיות לתקופה ממושכת ולפגוע באספקת חשמל רציפה וההערכה היא שתעבורה של מכליות דלק לא תיתן מענה לצרכי הדלק של תחנות הכוח הללו ולרציפות התפקודית של משק החשמל. לכן, לא די בהסדר הקיים בתקנות.   

בהתאם למדיניות הממשלה שפורטה לעיל, מוצע לתקן את התקנות ולחייב יצרן פרטי בעל יחידת ייצור דו–דלקית המוזנת בגז טבעי הניתנת להפעלה גם בסולר, ואשר הספקה המותקן עולה על 200 מגוואט, להתחבר לצנרת הולכת הסולר הארצית ולתחזק את המתקן, כך שבקרות אירוע של הפסקת אספקת גז טבעי, יוכל לצרוך סולר מצנרת ההולכה להפעלה מידית ורציפה של מתקן הייצור.

המוצע הוא חלק מתכנית כוללת לפי החלטת הממשלה להבטחת הפעילות התקינה של משק האנרגיה הישראלי למתן מענה לכשל מתמשך באספקת גז טבעי, זאת באמצעות היערכות מתאימה. שרידות מערכת אספקת החשמל היא בעלת משמעות קריטית למדינת ישראל ולחוסן האוכלוסייה, ולה השלכות כלכליות משמעותיות על המשק הלאומי.

יצוין, שכצעד משלים למוצע, בכוונת רשות החשמל ומשרד האנרגיה לקדם תיקון לרשיונות הייצור שניתנו לתחנות הכוח הקיימות שעומדות בקריטריונים אלו.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד האנרגיה:

טיוטת תקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיף 7 ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[1], ובהתייעצות עם רשות החשמל, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 13

1.

בתקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי), התשס"ה-2005[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 13, בסופה יבוא:

 

 

"(ז) יצרן פרטי בעל מיתקן שהספקו המותקן עולה על 200 מגוואט ושמותקנת בו יחידת ייצור דו – דלקית שמוסקת גם בסולר לפי סעיף קטן (ו), חייב להתחבר לצנרת הולכת סולר ארצית (להלן – צנרת ההולכה); יצרן פרטי כאמור, יבטיח יכולת ייצור בסולר באופן מידי ורציף מצנרת ההולכה לשם רציפות תפקודית של מיתקן הייצור בכל עת; בתקנת משנה זו -

"מיתקן ניפוק" – כהגדרתו בצו הפעלת רכב (מנועים ודלק)(ניפוק דלק במכלית), התשס"ח–2007[3];

"צנרת הולכת סולר ארצית" - קווי צנרת המזרימים דלק ממיתקן ניפוק או ממיתקן איחסון דלק, המופעלים בידי חברה הרשומה במירשם המתנהל במינהל הדלק לפי חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2001), התשס"א-2001".[4] 

 

תחילה ותחולה

2.

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה), והן יחולו לגבי יצרן חשמל פרטי שניתן לו רישיון ייצור ביום התחילה או לאחריו .

 


 

דברי הסבר

 

כללי

לפי הקבוע בתקנה 13(ו) לתקנות משק החשמל (יצרן חשמל פרטי קונבנציונלי), תשס"ה-2005 (להלן- התקנות) על יצרן חשמל פרטי בעל מיתקן קונבנציונלי, המוזן בגז טבעי, שההספק המותקן של מיתקנו עולה על 100 מגוואט להתקין יחידה דו-דלקית. קרי, על תחנת הכוח להיות בעלת אפשרות פעולה בדלק גיבוי (סולר). בנוסף על יצרן חשמל כאמור, להבטיח מלאי של דלק גיבוי למיתקנו למשך 100 שעות הפעלה רציפות בעומס ייצור מלא.

בהחלטת ממשלה ב/116 מיום 5 ביוני 2016  בדבר "רציפות תפקודית במשק האנרגיה" נקבע, בין היתר, כי על כל גורמי הממשלה לפעול לכך שתחנות כוח דו-דלקיות בעלות כושר ייצור והוצאת אנרגיה לרשת העולה על 200 מגוואט, שהן בעלות כושר ייצור חשמל בסולר, יהיו מחוברות לצנרת הולכת הדלק וזאת עד לסוף שנת 2018.

ההיערכות לפי החלטת הממשלה האמורה כוללת בין היתר הצטיידות במלאי דלק, ודרישה לקיום תשתית פיסית הכוללת מערכת הולכה של מוצרי דלק לחיבור של תחנות הכוח בצנרת לאספקת סולר, כך שניתן יהיה להפעילן בעת משבר אספקה בגז טבעי.

נכון להיום חלק מתחנות הכוח הפרטיות הדו-דלקיות לייצור חשמל עדיין אינן מחוברות למערכת הזרמת הדלק הארצית. מצב זה צפוי ליצור  מגבלה לעניין יכולת ייצור החשמל בתחנות כוח שהינן קריטיות לצורך אספקת חשמל סדירה ורצופה למשק הלאומי שכן, לפי התרחישים, פגיעה במערכת הגז הטבעי, או הפסקת פעילותה, עלולה להיות לתקופה ממושכת וההערכה היא שתעבורה של מכליות דלק לא תיתן מענה לצרכי הדלק של תחנות הכוח אלו ולרציפות התפקודית של משק החשמל. לכן, לא די בהסדר הקיים בתקנות.   

בהתאם למדיניות הממשלה שפורטה לעיל, מוצע לתקן את התקנות ולחייב במסגרת עמידה בדרישות טכניות ומסחריות שיבחנו כתנאי לקבלת רשיון ייצור, כל יצרן פרטי בעל יחידת ייצור דו–דלקית המוזנת בגז טבעי הניתנת להפעלה גם בסולר, ואשר הספקה המותקן עולה על 200 מגוואט, להתחבר לצנרת הדלקים הארצית המוקמת בימים אלו להולכת הסולר ולתחזק את המתקן, כך שבקרות אירוע של הפסקת אספקת גז טבעי, יוכל לצרוך סולר מצנרת ההולכה להפעלה מידית ורציפה של מתקן הייצור.

המוצע הוא חלק מתכנית כוללת לפי החלטת הממשלה להבטחת הפעילות התקינה של משק האנרגיה הישראלי למתן מענה לכשל מתמשך באספקת גז טבעי, זאת באמצעות היערכות מתאימה. שרידות מערכת אספקת החשמל היא בעלת משמעות קריטית למדינת ישראל ולחוסן האוכלוסייה, ולה השלכות כלכליות משמעותיות על המשק הלאומי.

יצוין, שכצעד משלים למוצע, רשות החשמל ומשרד האנרגיה קידמו תיקון לרשיונות הייצור שניתנו לתחנות כוח קיימות.

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 208; התשע"ו, עמ' 83.

[2] ק"ת התשס"ה, עמ' 407; התשע"ט, עמ' 3504.

[3] ק"ת התשס"ח, עמ' 118.

[4] ס"ח התשס"א, עמ' 227.