תזכיר טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022. 3

1.  תיקון סעיף 1. 3

2.  תיקון התוספת השניה. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

תקן 62133 הנוגע למצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת הוכרז כרשמי בנובמבר 2021 ונכנס לתוקף כעבור 180 יום. התקן הוכרז לבקשת גורמי כיבוי והצלה, נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש. במסגרת התקן האמור, אומץ התקן הבינלאומי בתחום זה. על מנת לאפשר את אכיפת דרישת התקן האמור בכניסה לישראל, ובכך למנוע סכנה לציבור, מוצע לתקן את סעיף 85.07 לתוספת השניה לצו. 

 

כן מוצע להוסיף לצו הגדרה לרכב היברידי, שכן מונח זה נצרך לצורך פירוט המקרים בהם נדרשים רשיון או עמידה בתקן עבור המצברים האמורים. הגדרת רכב היברידי מתבססת על הגדרת ארגון המכס העולמי לרכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר, לצורך הנעה מכנית של הרכב, ברכב זה הנעת הרכב יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד, או שילוב של שניהם . המערכת ההיברידית יכולה להיות במבנה מקבילי בו שני המנועים משמשים להנעה או במבנה טורי שבו מנוע הבוכנה טוען את המצבר באמצעות גנרטור והרכב מונע ע"י מנוע חשמלי בלבד. בהגדרה זאת לא נכללים רכבים בהם מקור החשמל הוא לדוגמא אלטרנטור הרכב שהוא גם המתנע (mild hybrid) או לדוגמא כלי רכב המוגדרים כבעלי טכנולוגיית "מיקרו היבריד" (micro hybrid).

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:

טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979[1], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בצו יבוא חופשי, התשע"ד – 2014 (להלן – "הצו העיקרי")[2], בסעיף 1, לאחר ההגדרה "קמ"ט סביבה" יבוא:

 

 

""רכב היברידי" – רכב מנועי בעל מנוע בוכנה בשריפה פנימית וגם מנוע חשמלי, כמנועים להנעה;"

תיקון התוספת השניה

2.  

בתוספת השניה לצו, במקום פרט המכס 85.07.100000 יבוא:

 

 

"טור א'

פרק או פרט בתעריף המכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

אישור / תנאי

"85.07

מצברי ליתיום יון ומצברי ניקל-מתכת (NICEL-METAL) , למעט מצברים שאינם נשלפים המשמשים ברכבים מנועיים מהסוגים הבאים:

1.  רכב היברידי המסווג בפרטי המכס 87.01 עד 87.05;

2.   רכב מנועי המונע ע"י מנוע חשמלי בלבד המסווג בפרטי המכס 87.01 עד 87.05;

3.  אופנועים המונעים על ידי מנוע חשמלי שניתן לגביהם רישיון רכב או היתר לנוע בדרכים מאת רשות הרישוי;

אישור ת"ר 62133

85.07.100000

מצברי עופרת חומצה מהסוג המשמש להתנעת מנועי בוכנה בכלי רכב מנועי, למעט הסוג המשמש לטרקטורים וציוד חקלאי שאינם טעונים רשיון רכב או היתר מאת רשות הרישוי כהגדרתה בתקנות התעבורה;

אישור ת"ר 60095

 

85.07.503000

מצברי ניקל – מתכת לרכב המונע באמצעות מנוע חשמלי ולרכב היברידי;

מעבדה מוסמכת לרכב

85.07.603000

מצברי ליתיום יון לרכב המונע באמצעות מנוע חשמלי ולרכב היברידי ;

מעבדה מוסמכת לרכב;".

 

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)

 (חמ _____-3)

 

אורנה ברביבאי

שרת הכלכלה והתעשייה


 

דברי הסבר

תקן 62133 הנוגע למצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת הוכרז כרשמי בנובמבר 2021 ונכנס לתוקף כעבור 180 יום. התקן חל על מערכות ניקל ומערכות ליתיום, והוא אימוץ רגולציה בינלאומית ללא שינויים ייחודיים. התיקון נועד להחיל תקן זה ביבוא על הטובין הרלוונטיים. התיקון מבחין שני מצבים ליישום התקן החדש – מצברים שאינם נשלפים המיועדים לרכבים יקבלו אישור דרך מעבדה מוסמכת לרכב ומצברים אחרים ידרשו בעמידה בתקן בהתאם להנחיות הממונה על התקינה.

התקן הוכרז לבקשת גורמי כיבוי והצלה, נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש. במסגרת התקן האמור, אומץ התקן הבינלאומי בתחום זה. על מנת לאפשר את אכיפת דרישת התקן האמור בכניסה לישראל, ובכך למנוע סכנה לציבור, מוצע לתקן את סעיף 85.07 לתוספת השניה לצו.

כן מוצע להוסיף לצו הגדרה לרכב היברידי, שכן מונח זה נצרך לצורך פירוט המקרים בהם נדרשים רשיון או עמידה בתקן עבור המצברים האמורים. הגדרת רכב היברידי מתבססת על הגדרת ארגון המכס העולמי לרכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר, לצורך הנעה מכנית של הרכב, ברכב זה הנעת הרכב יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד, או שילוב של שניהם . המערכת ההיברידית יכולה להיות במבנה מקבילי בו שני המנועים משמשים להנעה או במבנה טורי שבו מנוע הבוכנה טוען את המצבר באמצעות גנרטור והרכב מונע ע"י מנוע חשמלי בלבד. בהגדרה זאת לא נכללים רכבים בהם מקור החשמל הוא לדוגמא אלטרנטור הרכב שהוא גם המתנע (mild hybrid) או לדוגמא כלי רכב המוגדרים כבעלי טכנולוגיית "מיקרו היבריד" (micro hybrid).

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 32, עמ' 625; ס"ח התשע"ד, עמ' 20.

[2] ק"ת – שיעורי מק"ח, התשע"ד, עמ' 46 ; התשפ"א, עמ' 102.