תוכן עניינים
טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022
1. תיקון סעיף 1
טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ב - 2022
תקן 62133 הנוגע למצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת הוכרז כרשמי בנובמבר 2021 ונכנס לתוקף כעבור 180 יום. התקן הוכרז לבקשת גורמי כיבוי והצלה, נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש. במסגרת התקן האמור, אומץ התקן הבינלאומי בתחום זה. על מנת לאפשר את אכיפת דרישת התקן האמור בכניסה לישראל, ובכך למנוע סכנה לציבור, מוצע לתקן את סעיף 85.07 לתוספת השניה לצו.
|
כן מוצע להוסיף לצו הגדרה לרכב היברידי, שכן מונח זה נצרך לצורך פירוט המקרים בהם נדרשים רשיון או עמידה בתקן עבור המצברים האמורים. הגדרת רכב היברידי מתבססת על הגדרת ארגון המכס העולמי לרכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר, לצורך הנעה מכנית של הרכב, ברכב זה הנעת הרכב יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד, או שילוב של שניהם . המערכת ההיברידית יכולה להיות במבנה מקבילי בו שני המנועים משמשים להנעה או במבנה טורי שבו מנוע הבוכנה טוען את המצבר באמצעות גנרטור והרכב מונע ע"י מנוע חשמלי בלבד. בהגדרה זאת לא נכללים רכבים בהם מקור החשמל הוא לדוגמא אלטרנטור הרכב שהוא גם המתנע (mild hybrid) או לדוגמא כלי רכב המוגדרים כבעלי טכנולוגיית "מיקרו היבריד" (micro hybrid). |
טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979[1], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
1. |
בצו יבוא חופשי, התשע"ד – 2014 (להלן – "הצו העיקרי")[2], בסעיף 1, לאחר ההגדרה "קמ"ט סביבה" יבוא: |
||||||||||||||||
|
|
|
""רכב היברידי" – רכב מנועי בעל מנוע בוכנה בשריפה פנימית וגם מנוע חשמלי, כמנועים להנעה;" |
|||||||||||||||
|
2. |
בתוספת השניה לצו, במקום פרט המכס 85.07.100000 יבוא: |
||||||||||||||||
|
|
|
|
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)
(חמ _____-3)
אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה והתעשייה
דברי הסבר
תקן 62133 הנוגע למצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת הוכרז כרשמי בנובמבר 2021 ונכנס לתוקף כעבור 180 יום. התקן חל על מערכות ניקל ומערכות ליתיום, והוא אימוץ רגולציה בינלאומית ללא שינויים ייחודיים. התיקון נועד להחיל תקן זה ביבוא על הטובין הרלוונטיים. התיקון מבחין שני מצבים ליישום התקן החדש – מצברים שאינם נשלפים המיועדים לרכבים יקבלו אישור דרך מעבדה מוסמכת לרכב ומצברים אחרים ידרשו בעמידה בתקן בהתאם להנחיות הממונה על התקינה.
התקן הוכרז לבקשת גורמי כיבוי והצלה, נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש. במסגרת התקן האמור, אומץ התקן הבינלאומי בתחום זה. על מנת לאפשר את אכיפת דרישת התקן האמור בכניסה לישראל, ובכך למנוע סכנה לציבור, מוצע לתקן את סעיף 85.07 לתוספת השניה לצו.
|
כן מוצע להוסיף לצו הגדרה לרכב היברידי, שכן מונח זה נצרך לצורך פירוט המקרים בהם נדרשים רשיון או עמידה בתקן עבור המצברים האמורים. הגדרת רכב היברידי מתבססת על הגדרת ארגון המכס העולמי לרכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר, לצורך הנעה מכנית של הרכב, ברכב זה הנעת הרכב יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד, או שילוב של שניהם . המערכת ההיברידית יכולה להיות במבנה מקבילי בו שני המנועים משמשים להנעה או במבנה טורי שבו מנוע הבוכנה טוען את המצבר באמצעות גנרטור והרכב מונע ע"י מנוע חשמלי בלבד. בהגדרה זאת לא נכללים רכבים בהם מקור החשמל הוא לדוגמא אלטרנטור הרכב שהוא גם המתנע (mild hybrid) או לדוגמא כלי רכב המוגדרים כבעלי טכנולוגיית "מיקרו היבריד" (micro hybrid). |