מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות בעד הקמת שירות מקוון לזימון תורים ואינטגרציה

מבחנים למתן כספי תמיכות של משרד הבריאות לבתי החולים להקמת ממשק דיגיטלי מבוסס FHIR לניהול התחייבויות בין קופות החולים לבין בתי החולים

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ולהוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים,[2] ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לצורך הקמת ממשק דיגיטלי מבוסס FHIR לניהול התחייבויות בין קופות החולים לבין בתי החולים.

תקנות תקציביות מספר: 04570414, 04521521

 

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון במתן תמיכה מתקציב המשרד לפי נוהל תמיכות  מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן - הנוהל).

(ב)   התמיכה עצמה תינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)   כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה .

2.  הגדרות במבחנים אלה –

במבחנים אלה:

"ארגון בריאות" - בית חולים או קופת חולים כהגדרתם במבחן זה

"ביקור" – קבלת שירות אמבולטורי באחת ממחלקות בית החולים

"ביקור חוזר" – ביקור שני ומעלה של מטופל במחלקה מסוימת עבור קבלת המשך טיפול

"בית חולים"- כל אחד מהמפורטים להלן-

 (1)   בית חולים כללי שבבעלות קופת חולים;

 (2)   בית חולים כללי שבבעלות רשות מקומית, לרבות תאגיד בריאות הפועל במסגרתו;

 (3)  בית חולים כללי שהוא תאגיד שהוא מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9 לפקודת מס הכנסה;

 (4) בית חולים כללי שאינו בית חולים כאמור בפסקאות (1) עד (3), שבתעודת רישומו לפי פקודת בריאות העם, כלולות עמדות לרפואה דחופה (מיון);

"קופת חולים" - כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[4];

"ממשק דיגיטלי לניהול התחייבויות" - ממשק המאפשר העברה דיגיטלית של מידע אודות התחייבויות בעבור שירותים אמבולטוריים בין ארגוני בריאות

"תכנית עבודה מפורטת" - תכנית הכוללת את כל מרכיבי הפתרון, התכולות, העלויות, פירוט השלבים השונים ולוח הזמנים להטמעתה ואבני הדרך למימושה.

"FHIR" - תקן בין לאומי להעברה ושיתוף מידע בין מערכות וארגונים בתחום הבריאות המפותח על ידי ארגון HL7 והמפורסם בכתובת: http://hl7.org/fhir/.

 

3.  הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם בתי חולים כהגדרתם במבחן זה

 

4.   מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא תמרוץ פיתוח והטמעה של ממשק דיגיטלי מבוסס FHIR לניהול תהליך מתן התחייבויות בין קופות החולים לבין בתי החולים (להלן – ממשק), לצורך הקלה בירוקרטית על מטופלים והגברת התיאום האדמיניסטרטיבי בין ארגוני הבריאות לעניין התחייבויות.

 

5.  תנאי סף למתן התמיכה

(א) הגורם הנתמך הוא בית חולים כהגדרתו במבחן זה;

(ב)  בית החולים הגיע להסכמה בינו לבין קופה אחת לפחות לפיתוח מוסכם של ממשק לפי מבחן זה, תוך הגדרת השירותים שייתמכו על ידי הממשק בשלב ראשון;

(ג) בית החולים מתחייב לדווח בהתאם לדרישות המשרד אודות התקדמות תכנית העבודה;

(ד)  בית החולים מתחייב לדווח בהתאם לדרישות המשרד אודות המדדים המפורטים להלן בסעיף 6(ב)

 

6.  תנאים לפעילות הנתמכת

(א) בית החולים הגיש למשרד תכנית עבודה מפורטת כהגדרתה במבחן זה, למימוש מטרות התמיכה והתכנית אושרה לפני תחילתה על ידי אגף בריאות דיגיטלית של המשרד (להלן – האגף);

(ב)  במסגרת מבחן התמיכה על בית החולים לספק נתונים למשרד על השירותים הנתמכים בממשק בהתאם למדדים המפורטים להלן. הדיווח יועבר בהתאם לאבני הדרך המפורטות בסעיף 9. ייתכנו שינויים במדדים הנדרשים לדיווח במהלך תקופת המבחן:

(1)  מספר הביקורים בכל אחד מהשירותים במרפאות האמבולטוריות של בית החולים במהלך השנה הקודמת להגשת תכנית העבודה, בחלוקה לביקור ראשון וביקור חוזר בכל אחד מן השירותים. ידווח פעם אחת במועד הגשת תכנית העבודה.

(2)  רשימת השירותים הנתמכים בממשק. ידווח אחת לשישה חודשים, ככל וישנם שינויים.

(3)  אחוז המטופלים מתוך כלל המטופלים שהגיעו לביקור עבור שירות אשר נתמך בממשק אשר השלימו תהליך באמצעות הממשק. ידווח אחת לחצי שנה.  

(ג) משך התכנית שתוגש במסגרת מבחנים אלה, יהיה שנה לכל היותר החל ממועד אישור קבלת התמיכה.

(ד)  על אף האמור בסעיף קטן (ג), בית החולים יהיה זכאי לתמיכה בהתאם לעמידתו באבני הדרך המפורטות בסעיף 8, גם אם עמידתו באבני הדרך לא בוצעה בהתאם למועדים שנקבעו לצורך זה בתכנית העבודה, ואולם לא תינתן תמיכה בחלוף שלוש שנים ממועד אישור התכנית.

(ה) התכנית תוגש לאגף בצירוף הבקשה לתמיכה כשהיא חתומה בידי המנהל/ת הכללי/ת של בית החולים, מנהל/ת הכספים ומוביל/ת התכנית אשר יאשרו את הפרטים המופיעים בה.

(ו) התכנית תאושר על ידי האגף לאחר שנוכח כי התכנית האמורה עומדת במטרות התמיכה; בעת אישור התכנית, האגף רשאי לקבוע כי עלות התכנית שתוכר לצורך תמיכת המשרד לפי מבחנים אלה תהיה נמוכה מהעלות שעליה הצהיר בית החולים, ככל שמצא כי העלות המוצהרת של התכנית האמורה אינה תואמת את עלותה בפועל.

(ז) בית החולים חייב להעמיד סכום כסף ממקורותיו העצמיים למימון התכנית, בהתאם להיקפים המפורטים בסעיף 7 (להלן – כספים למימון עצמי); בית החולים יציין בתכנית לאיזה מרכיבים מיועדים כספי המימון העצמי; ניצול הכספים למימון העצמי ייבחן במסגרת אבני הדרך המפורטות בסעיף 8.

(ח) לעניין זה, כספי המימון העצמי שבית החולים יידרש להעמיד לטובת התכנית יכולים להיות מורכבים גם מכוח אדם שפועל באופן ייעודי לפיתוח והטמעת התכנית, ובלבד שיועבר דיווח בגין פעילות ייעודית זו, וכן שמדובר בפעילות הכלולה בדוחות הכספיים של בית החולים

 

7.  סכום התמיכה

(א) סכום התמיכה המרבי שיוקצה לבית חולים העומד בתנאי הסף יהיה 300 אלף ₪ עבור כל התכנית.

(ב)  על אף האמור בסעיף קטן (א), ככל שהסכום הכולל שיעמוד לחלוקה לפי מבחן זה יהיה נמוך מהסכום המחושב לתמיכה, יופחת הסכום שיוענק לכל אחד מהארגונים עבור התכנית באופן יחסי.

(ג) בעבור סכום התמיכה, על בית החולים להעמיד כספים למימון עצמי בשווי שלא יפחת מ-30% מהסכום המאושר לתמיכה.

 

8.  אבני דרך להעברת התמיכה

(א) כספי התמיכה יחולקו לבית החולים בהתאם לאבני הדרך המפורטות להלן:

(1)   אבן דרך ראשונה – הגעה להסכמה בין בית החולים לבין קופה אחת לפחות לפיתוח ממשק לניהול התחייבויות בין הארגונים, תוך הגדרת השירותים שייתמכו בממשק, בהתאם לדרישות המשרד. לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו עד 15% מכספי התמיכה

(2)  אבן דרך שניה - אישור תכנית העבודה המפורטת שהגיש בית החולים בידי האגף, ודיווח המדדים המפורטים בסעיף 6(ב) למבחן זה (להלן – מדדים). לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו עד 15% מכספי התמיכה

(3)  אבן דרך שלישית – אישור מסמך אפיון מפורט למימוש הממשק, המוסכם על ידי הקופה ובהתאם לתקן FHIR, על ידי האגף; פרסום האפיון המאושר באתר קהילת FHIRIL. לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו עד 30% מכספי התמיכה

(4)  אבן דרך רביעית: השלמת תכנית העבודה והשקת השירות למטופלים בהתאם לתכנית ובשיתוף קופת חולים אחת לפחות. התמיכה באבן דרך זו תועבר לאחר שיאושר הממשק על ידי האגף. לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו עד 40% מכספי התמיכה

(5)  יובהר כי בעבור אבן דרך הרביעית יש להציג את כלל הוצאות התכנית, לרבות ההוצאה היחסית בשווי הכספים למימון עצמי שבית החולים נדרש להעמיד לפי סעיף 7.

 

9.  נהלים

(א) בעבור בקשות שיוגשו במסגרת מבחנים אלה ולא יזכו לתמיכה, המשרד יעביר תשובה מנומקת המפרטת את הסיבות לאי מתן התמיכה.

(ב)  במסגרת אישור התכנית, יבחן האגף את מידת התאמת התכנית האמורה למצב הקיים בבית החולים; יובהר, כי האגף רשאי לאשר את התכנית באופן מלא או חלקי, ובהתאם לכך לקבוע את עלות התכנית המאושרת.

(ג) לאחר אישור התכנית, האגף רשאי להנחות את בית החולים, כתנאי לקבלת התמיכה, לשנות את המדדים שהציג בתכנית האמורה באופן שיאפשר את בחינת עמידתו במטרות התכנית, כמפורט בסעיף 6(ב).

(ד)  בית החולים לא ייתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת תכנית העבודה המאושרת.

(ה) לא תינתן תמיכה לבית חולים שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

(ו) לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת או ממומנת בידי גורם ממשלתי אחר ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בתמיכה בה בדרך אחרת.

(ז) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של בית החולים על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה לו המשרד, לרבות ההוצאה בפועל בגין רכש השירותים.

(ח) לצורך בחינת עמידתו של בית החולים בתנאי מבחנים אלה, המשרד רשאי לדרוש מבית החולים להציג את הסכמי שיתוף הפעולה שנכרתו כחלק ממבחנים אלה, בין בית החולים לבין ספקי שירות אחרים.

(ט) בית חולים שעשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמש בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, יידרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לו, תישלל אפשרותו לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן, ויידרש להציג תחקיר אודות השימוש האמור לצד הצגת ראיות מתאימות המעידות על תיקון הליקויים שנגרמו בשל השימוש האמור, ככל שאלו נגרמו.

(י) בית החולים מתחייב, כי ביצוע התכנית שהוגשה, יהיה בכפוף לכל דרישות החוק, לרבות תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017[5], ובכפוף לכל דין.

10. תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם

_______________התשפ"ג

(_______________2022)

(803-35-2019-000028)

_________________

ניצן הורוביץ

שר הבריאות



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] הוראת תכ"ם מס' 6.2 https://mof.gov.il/Takam.

[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; ; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[4] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156; התשע"ט, עמ' 50.

[5] ק"ת התשע"ז, עמ' 1022.