תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פרסום, שיווק וקידום מכירות) (תיקון), התשפ"ב-2022.
לעדכן את ההוראות לעניין שיווק, פרסום וקידום מכירות של קופות החולים, בהמשך ובהתאם להמלצות של צוות שמינה מנכ"ל משרד הבריאות לנושא זה.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 10(ח), 29ב(ב)(2), 35 ו-60 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – החוק), ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פרסום, שיווק וקידום מכירות), התשנ"ח-1998 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1: |
||
|
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "המנהל" יבוא: |
|
|
|
|
|
""מוקדי חזרה למתעניינים" – מוקדים המבצעים פניות חוזרות למבוטחי קופות חולים אחרות שפנו מיוזמתם לצורך מעבר לקופה. "מוקדי שב"ן" – מוקדים שמטרתם גיוס מבוטחי הקופה לתכניות השב"ן; "פרסום" – כל פרסום שהוא של קופת חולים, בין בעל פה, בכתב, בדפוס או באמצעים אלקטרוניים, ובכלל זה באמצעות האינטרנט או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועדת או הזמינה לציבור, כולו או חלקו, בכל צורה שהיא, באופן גלוי או סמוי;"; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "קופת חולים" יבוא: |
|
|
|
|
|
""שב"ן" – תכניות לשירותי בריאות נוספים, כמשמעותן בסעיף 10 לחוק;"; |
|
|
|
|
|
(3) בהגדרה "שיווק עצמי", במקום הסיפה החל במילים "לרבות פרסום," יבוא: |
|
|
|
|
|
"יישוג ממוקד (טירגוט) וקידום מותג במדיה הדיגיטלית לשם גיוס מבוטחים לקופה או לשב"ן, לרבות מוקדי חזרה למתעניינים, והעסקת עובדים שתפקידם, כולו או חלקו, גיוס מבוטחים במגע ישיר; על אף האמור, הפעילויות הבאות לא יחשבו לעניין תקנות אלה כפעילויות שיווק עצמי: |
|
|
|
|
|
|
(1) מוקדי שב"ן; |
|
|
|
|
|
(2) פעילות או מידע המפורסמים והמיועדים למבוטחי הקופה בלבד ושאינם מובאים לידיעתם של מבוטחי קופות אחרות; |
|
|
|
|
|
(3) פעילות אחרת שהמנהל אישר לקופה כי היא אינה בגדר שיווק עצמי.". |
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות: |
||
|
|
|
|
(1) לפני הרישה יבוא "(א)"; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (1), בסופה יבוא "או בשב"ן"; |
|
|
|
|
|
(3) במקום פסקה (2) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(2) רכישת פרטי מידע על מבוטחים פוטנציאליים החברים בקופה אחרת לצורך העברתם לקופה, בין אם על ידי הקופה ובין באמצעות גורם אחר; (3) פניות ישירות יזומות למבוטחי קופות אחרות שלא פנו מיוזמתם לקופה בבקשה לקבלת מידע – בין באמצעות מוקדי הקופה, באמצעות קבלני משנה או בכל דרך אחרת – לרבות פניות חוזרות למתעניינים שהביעו את אי רצונם במעבר לקופה; (4) מימון ומתן חסות לכנסים ולאירועים שאינם בליבת הפעילות הרפואית של הקופה; (5) פעילות, מכל סוג שהוא, בסניף של רשות הדואר או לידו."; |
|
|
|
|
(4) אחרי פסקה (5) יבוא: |
|
|
|
|
|
(ב) מבלי לגרוע מהאמור לעיל, פעולות של הקדמת תורים, לרבות על בסיס רפואי, או פעילות של מתאמי קשרי קהילה לא יהיו חלק מדרכי השיווק העצמי של הקופה ולא תהיה חפיפה כלשהי בין פעילות השיווק לבינן.". |
|
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
במקום תקנה 3 לתקנות העיקריות יבוא: |
||
|
|
"הגבלה שנתית על הוצאות לשיווק עצמי |
3. |
(א) סך כל הוצאותיהן של קופות החולים לשיווק עצמי בכל שנת תקציב לא יעלה על 90 מיליון שקלים חדשים (להלן – ההגבלה השנתית) במחירי מדד המחירים לצרכן הממוצע לשנת 2021, שיעודכן בהתאם למדד המחירים לצרכן הממוצע שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתום כל שנה. (ב) שמונים אחוזים מההגבלה השנתית יחולקו בצורה שווה בין קופות החולים, והיתרה תחולק בהתאם לחלקה היחסי של כל קופת חולים מתוך כלל המבוטחים הרשומים בקופות החולים בתחילת שנת התקציב. (ג) לפחות עשרה אחוזים מכלל הוצאותיה של כל קופה לשיווק עצמי יהיו בתחום של קידום בריאות ורפואה מונעת. (ד) ראה המנהל כי פעילות של פרסום, שיווק וקידום מכירות שנעשתה שלא בידי קופה, יש בה, לדעתו, כדי לשווק ולקדם מכירות של הקופה או לפרסמה, יופחת חלקה של הקופה בהגבלה השנתית באותה שנת תקציב בשיעור שהורה המנהל, ועד לסכום חלקה היחסי בהגבלה השנתית; לא נותר בידה סכום מספיק מחלקה היחסי מההגבלה השנתית, תופחת היתרה מחלקה היחסי בשנות התקציב שלאחריה.". |
|
|
תיקון תקנה 4 |
4. |
במקום תקנה 4 לתקנות העיקריות יבוא: |
||
|
|
"דיווח |
4. |
בלי לגרוע מהוראות תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פיקוח ובקרה פיננסיים על קופות החולים), התשנ"ו-1995, תדווח קופה למנהל, עד ליום 28 בפברואר בכל שנה, על סכום ההוצאה לשיווק עצמי שלה ופירוט ההוצאות בשנת התקציב שנסתיימה.". |
|
|
הוספת תקנות 4א ו-4ב |
5. |
אחרי תקנה 4 לתקנות העיקריות יבוא: |
||
|
|
"כתב התחייבות |
4א. |
בכל שנה, ולא יאוחר מיום 31 בדצמבר של השנה שקדמה לשנת התקציב, תגיש קופת חולים למנהל כתב התחייבות לעמידת הקופה באותה שנת תקציב בהוראות תקנות אלו, החתום על ידי המנהל הכללי של הקופה, מנהל הכספים ומנהל השיווק שלה. |
|
|
|
הוראות |
4ב. |
המנהל רשאי לקבוע הוראות לעניין יישומן של תקנות אלו, ובכלל זה לגבי פעולתם של מוקדי חזרה למתעניינים, מוקדי השב"ן, פעילויות שיווק עצמי, פעילויות אסורות, כללי רישום חשבונאי ודיווח ופעילויות קידום בריאות ורפואה מונעת.". |
|
|
תיקון תקנה 5 |
6. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות: |
||
|
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "סכום שנתי" יבוא "החלק היחסי מההגבלה השנתית"; |
|
|
|
|
|
(2) ברישה, במקום "מסכומה השנתי או הפרה הוראות תקנה 2" יבוא "מהוראות תקנות אלה, לרבות הוראות שנקבעו על ידי המנהל מכוח תקנות אלה"; |
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (1), אחרי "פעילות" יבוא "נוספת של", והמילה "נוספת" בסיפה של הפסקה תימחק; |
|
|
|
|
|
(4) בפסקה (2), במקום "באותה שנה" יבוא "לתקופה שיורה"; |
|
|
|
|
|
(5) במקום פסקה (3) יבוא: |
|
|
|
|
|
"(3) להפחית חלק מההגבלה השנתית שלה באותה שנת תקציב או בשנות התקציב שלאחריה, לפי שיקול דעתו ובהתאם לאופי החריגה.". |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
ניצן הורוביץ
שר הבריאות
דברי הסבר
פעילות הפרסום ושיווק אשר מתבצעת על ידי קופות החולים היא, למעשה, ביטוי של התחרות המנוהלת בין קופות החולים שעקרונותיה הוטמעו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – החוק) כבר מתחילתו, ואף שוכללו בשנים שלאחר מכן. ואכן בפועל, קופות החולים מקיימות ביניהן תחרות עזה על ליבם של המבוטחים, כשכל אחת מנסה למשוך אליה מספר גדול ככל הניתן של מבוטחים. תחרות כזו, כאשר היא מנוהלת כהלכה, היא חיובית, מועילה, ובעלת חשיבות רבה לפיתוח וייעול השירותים שנותנות הקופות למבוטחיהן. כתוצאה של תחרות זו, קופות החולים פועלות באופן תדיר לשיפור השירותים וזמינותם למבוטחיהן וזוהי אחת הסיבות העיקריות לאיכותה של מערכת הבריאות הישראלית שתוצריה, אשר מוצגים במספר מדדים עיקריים, הם מהמובילים בעולם.
ניתן להגדיר ארבעה "שדות" עיקריים בהם מתאפשרת קיומה של תחרות שכזו: הרכב סל השירותים; איכות השירות וזמינותו למבוטח; גובה תשלומי ההשתתפות עצמית של מבוטחים בגין שירותים הכלולים בסל הבסיסי; והרכב תוכניות השב"ן. מטבע הדברים, כל אחת מקופות החולים בוחרת באיזה שדה לפעול באופן אקטיבי יותר ובאיזה להסתפק בתגובה אל מול צעדים שנוקטות מתחרותיה. הפלטפורמה באמצעותה יכולות הקופות להבליט את יתרונותיהן בכל אחד מהשדות האמורים היא פעילות הפרסום והשיווק.
במקביל לחשיבות הרבה שיש לתחרות בין קופות החולים, ראה המחוקק צורך להגביל את תקציבי הפרסום והשיווק של קופות החולים וזאת על מנת למנוע הסטה של כספי סל ביטוח בריאות ממלכתי המיועדים לשיפור בריאותם של המבוטחים לצרכים תדמיתיים ושיווקיים אשר אין בהם כדי לתרום מאומה לבריאותם של המבוטחים. לשם כך פורסמו בשנת 1998 תקנות המסדירות, בין השאר, את כללי התחרות בין קופות החולים כך שתהיה שוויונית והוגנת, את גודל התקציב של קופות החולים לצרכי שיווק ופרסום ואופן חלוקתו, וכן כללי דיווח ואכיפה.
נוסף על כך, לקופות החולים קיימת חובה ליידע את מבוטחיהן לגבי השירותים שהן מספקות, וישנה חשיבות רבה להבאת כל המידע הנדרש לידיעת המבוטחים על מנת שהשימוש בשירותים אלה יהיה מיטבי ומנוצל כראוי על ידי כלל שכבות האוכלוסייה והמגזרים השונים. יידוע המבוטחים יכול שייעשה במדיות ישירות הפונות למבוטחים באופן אישי (כגון דיוור ישיר, מסרונים), או במדיות המוניות (פרסום בטלוויזיה, רדיו, עיתונות, שלטי חוצות) אשר יש בהן חשיפה לכלל המבוטחים, לרבות מבוטחי קופות אחרות.
תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פרסום שיווק וקידום מכירות), התשנ"ח-1998 (להלן – התקנות) מסדירות את כללי התחרות בין קופות החולים בתחום הפרסום והשיווק, והן פורסמו, כאמור, לפני למעלה מעשרים שנה (ולא תוקנו מאז 1999). מאז פרסומן, הוציא משרד הבריאות כללים והנחיות משלימים בנושא. במהלך השנים האחרונות, בעיקר בשל כניסת הרשתות החברתיות והמעבר לעולם דיגיטלי, חלו שינויים מהותיים בדרכי השיווק והפרסום והעברת המידע למבוטחים. מכיוון שמחד גיסא עומדת לקופה החובה ליידע את המבוטחים, אך מאידך גיסא, בכל פרסום במדיות המוניות, לרבות פרסום מידע, ישנו אלמנט שיווקי בשל החשיפה לכלל המבוטחים – נוצר מצב שההבדל בין שני הדברים, שיווק ומידע למבוטחים, נעשה ברור פחות ופחות. לפיכך, קיים צורך לעדכן את הכללים הן לגבי השיווק והפרסום והן לגבי העברת המידע למבוטחים – כך שיובהר מה ייכלל במסגרת תקציב השיווק והמידע, אילו פרסומים לא יוגבלו תחת תקציב זה ואילו פעילויות כלל לא ניתן יהיה לכלול במסגרת פעילויות שיווק.
לעניין היקף תקציב הפרסום והשיווק, גובה התקציב מוצמד למדד המחירים הממוצע לצרכן, אך בשנים האחרונות, התרחבו מאוד, כאמור לעיל, ערוצי הפרסום והעברת המידע ואף חל גידול ניכר בעלותם של חלק מהערוצים. ניתן גם לציין לשם השוואה כי בעוד שסל הבריאות גדל פי שלושה מאז שנת 2003, תקציב הפרסום גדל בכ-25% בלבד בתקופה זו.
עוד יצוין כי על פי נתונים שנאספו, הוצאות קופות החולים על שיווק ומידע למבוטחים הכלולים תחת המגבלה בהמלצות הצוות שלהלן, שגדלו מאוד בשנים האחרונות, עומדות כיום על כ- 200-150 מיליון ₪ ויש צורך לבחון אם נכון להשאיר הוצאות אלו בהיקף הנ"ל וללא פיקוח והגבלה מספקים.
לאור כל האמור לעיל, הוקם על ידי מנכ"ל משרד הבריאות צוות להסדרת נושא הפרסום, השיווק והמידע בקופות החולים. הצוות כלל נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר, מקופות החולים ואנשי ציבור נוספים. המטרה שהוגדרה לצוות היא: "לערוך בחינה מחודשת של כל נושא התחרות בין קופות החולים בתחום הפרסום והשיווק והעברת המידע למבוטחים, לרבות דרכי הפרסום המותרות והאסורות, גובה המגבלה השנתית על הוצאות קופות החולים ואופן חלוקתה בין הקופות, סוגי ההוצאות הנכללות תחת המגבלה השנתית, ודרכי אכיפה אפקטיביות לשמירה על התחרות ההוגנת".
ביום 3.8.2022 פורסמו המלצות הצוות. טיוטת תקנות זו באה לעגן את המלצות הצוות במסגרת התקנות הקיימות.
תקנה 1
מוצע לתקן את תקנה 1 כך שיתווספו הגדרות לעניין "מוקדי חזרה למתעניינים", "מוקדי שב"ן" ו"פרסום", וכן תתוקן ההגדרה של פעילויות "שיווק עצמי". הגדרות אלה נדרשות שעה שחודדו גבולות הגזרה בין פעילויות פרסום שונות, המחולקות כעת בתקנות ל-3 קבוצות: פעילויות שעלותן לא תיכנס להגבלה השנתית (שכן הן לא מהוות, בהקשר זה, פעילויות שיווק עצמי), כמו מוקדי שב"ן ופעילויות המפורסמות והמיועדות למבוטחי הקופה בלבד ואינן מובאות לידיעת מבוטחי קופות אחרות, וכן פעילויות נוספות שיאושרו פרטנית; פעילויות המהוות שיווק עצמי לגיטימי, וייכנסו בהגבלה השנתית (כמו מוקדי חזרה למבוטחים של קופות אחרות שפנו בעצמם לקופה לצורך מעבר אליה, או העסקת עובדים העוסקים בגיוס מבוטחים); ופעילויות שלא ניתן לבצע כחלק מדרכי שיווק עצמי (לרבות פעילויות שיווק שלא ניתן לבצע כלל). כמו כן, תיקון הגדרות אלה נועדה להתאים את ההגדרות של הפרסום לשינויים שחלו בשנים האחרונות בטכנולוגיה ובדרכי השיווק והפרסום.
תקנה 2
מוצע לתקן את תקנה 2 כך שפעילויות פרסום מסוימות לא יותרו כלל, כמו רכישת מידע על מבוטחים פוטנציאליים, או פניות יזומות למבוטחי קופות אחרות. כמו כן מוצע כי פעילויות מסוימות, שהן לגיטימיות בהקשרים אחרים ומוסדרות בנפרד, כמו פעילות של מתאמי קשרי קהילה או הקדמת תורים על בסיס רפואי, לא יוכלו לשמש בידי הקופה כדרכי שיווק עצמי, וגם לא תהיה חפיפה כלשהי בין פעילויות אלה לפעילויות שיווק עצמי של הקופה.
תקנה 3
מוצע לתקן את תקנה 3 כך שיעודכן הסכום המקסימלי שיותר להוצאות של הקופות על שיווק עצמי, ותיקבע הגבלה שנתית על כלל פעילויות הקופות לשיווק עצמי, שתעודכן בהתאם למדד המחירים לצרכן. כמו כן, מוצע לתקן את אופן חלוקת ההגבלה בין קופות החולים, כך ש-80% מההגבלה תחולק שווה בשווה בין הקופות, והיתרה – בהתאם למספר המבוטחים של כל קופה מתוך סך המבוטחים בישראל. זאת, מכיוון שמרביתן המוחלט של ההוצאות שבמגבלה הינן הוצאות של פרסום על גבי מדיה המונית, דיגיטל ומוקדים העונים למבוטחי קופות אחרות – הוצאות שאינן תלויות במספר המבוטחים בכל קופה, ועל מנת לקיים תחרות שוויונית בין הקופות. מוצע גם לקבוע כי לפחות 10% מכלל ההוצאות של הקופה על שיווק עצמי יהיו בתחום של קידום בריאות ורפואה מונעת, לאור חשיבות העלאת המודעות של מבוטחים להן ויעילותן במניעת עלויות עתידיות.
תקנה 4
מוצע לקבוע דיווח שנתי (במקום חצי שנתי) של הקופות לעניין סכום ההוצאות לשיווק עצמי שלהן, וכן לקבוע חובה לקופות להגיש במסגרתו גם פירוט של ההוצאות על שיווק עצמי.
תקנה 5
מוצע להוסיף את תקנה 4א לתקנות, כך שכל קופה תגיש מדי שנה כתב התחייבות לעמידת הקופה בהוראות התקנות, החתום על ידי מנכ"ל הקופה, מנהל הכספים ומנהל השיווק שלה.
כמו כן, מוצע להוסיף את תקנה 4ב לתקנות, כך שתינתן סמכות למנהל לקבוע הוראות לצורך יישום התקנות.
תקנה 6
מוצע לתקן את תקנה 5 לתקנות כך שהמנהל יוכל להורות על הפסקת שיווק עצמי או הפחתת חלקה היחסי של קופה בהגבלה השנתית, לקופה שהפרה את הוראות תקנה מהתקנות, לרבות הוראות שנקבעו על ידי המנהל מכוח תקנות אלה. כמו כן, מוצע להרחיב את סמכות המנהל להפסיק את השיווק העצמי של הקופה – לתקופה שיורה במקום באותה שנת כספים בלבד, וכן את סמכותו להפחית מחלקה היחסי של הקופה בהגבלה השנתית, שתיעשה לפי שיקול דעתו ובהתאם לאופי החריגה.