תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. תיקון תקנה 1
תקנות הכניסה לישראל (פטור מהיתר למתן אשרה ורישיון ישיבה לסוגי עובדים זרים), (תיקון מס'...), התשפ"ב - 2022
מוצע לאפשר את העסקתם בישראל של בני זוג של סטודנטים לתואר שלישי, בתר דוקטורים, חוקרים ומרצים הלומדים/המועסקים במוסד להשכלה גבוהה, על ידי כל מעסיק, בכל עבודה, ללא צורך בקבלת היתר העסקה לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, וללא תנאים מיוחדים בקשר לגובה שכרם של החוקרים והמרצים, או תחומי המחקר.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(ג) ו-15 לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב - 1952[1], אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
1. |
בתקנות הכניסה לישראל (פטור מהיתר למתן אשרה ורישיון ישיבה לסוגי עובדים זרים), התשע"ג – 2013[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1, בסופה יבוא: |
|
|
|
|
"(6) העובד הזר הוא בן זוג של עובד זר שהממונה התיר את העסקתו לפי סעיף 1יג לחוק עובדים זרים, המועסק כדין בישראל (להלן בפסקה זו – העובד הזר העיקרי), והעובד הזר העיקרי הוא חוקר או מרצה בעל תואר אקדמי שלישי לפחות במוסד להשכלה גבוהה מוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[3] (להלן – מוסד להשכלה גבוהה). |
|
|
|
(7) העובד הזר הוא בן זוג של סטודנט זר השוהה כדין בישראל ולומד לתואר אקדמי שלישי או בתר דוקטורט, במוסד להשכלה גבוהה (להלן – סטודנט מחקר זר), ובלבד שרשות האוכלוסין וההגירה קיבלה אישור ממוסד להשכלה גבוהה לפיו סטודנט המחקר הזר מקבל מימון לשכר לימודיו או מימון לצורך קיומו בתקופת לימודיו, ממוסד להשכלה גבוהה או מגוף שאינו יחיד, המעניק מלגות לימודים, בין בארץ ובין בחוץ לארץ."
|
___ ב________ התש_____ __________________
(___ ב________ 2022) איילת שקד שרת הפנים
(חמ 4543 – 3)
מטרת התקנות המוצעות היא ליישם את האמור בהחלטת ממשלה 1653 מיום 19.6.22 בעניין הסדרת "העסקתם של בני /בנות זוג של חוקרים ומרצים זרים במוסדות להשכלה גבוהה ותיקון החלטת ממשלה", המתקנת את החלטת ממשלה 1759 מיום 31.7.2016 בנושא "הסדרת העסקתם של בני בנות זוג של עובדים זרים מומחים בתחום ההיי טק בישראל", לפיה על שרת הפנים להתקין תקנות המסדירות את תעסוקת בני זוג של סטודנטים, חוקרים ומרצים באקדמיה באופן המפורט להלן:
החלטת הממשלה 1653 נועדה לאפשר העסקתם בישראל של בני זוג של סטודנטים לתואר שלישי, בתר דוקטורים, חוקרים ומרצים הלומדים/המועסקים במוסד להשכלה גבוהה, על ידי כל מעסיק, בכל עבודה , וזאת ללא צורך בקבלת היתר העסקה לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, וללא תנאים מיוחדים בקשר לגובה שכרם של החוקרים והמרצים, או תחומי המחקר.
התקנות המוצעות, שהוכנו בהתייעצות בין רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים לבין משרדי הממשלה הרלוונטים כגון: משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות הלאומית לחדשנות בטכנולוגיה והמל"ג, באות ליישם את החלטות הממשלה הנ"ל, ולאפשר לבני זוג של סטודנטים לתואר שלישי, בתר דוקטורים, חוקרים ומרצים במוסדות להשכלה גבוהה לעבוד בישראל בכל עבודה, מבלי שהמעסיק של בן הזוג יצטרך לבקש היתר העסקה לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, וללא הגבלה של החוקרים והמרצים לתחומי התמחות מסוימים.
בתקנה (6) מוצע לכלול את בני הזוג של עובדים זרים, בעלי רישיון עבודה ומועסק כדין בישראל, כחוקרים או מרצים ואשר בעלי תואר אקדמי שלישי לפחות, כאשר העסקתם היא במוסד להשכלה גבוהה מוכר בישראל, לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958 (להלן – מוסד להשכלה גבוהה).
בתקנה (7) מוצע לכלול את בני הזוג של סטודנטים זרים השוהים כדין בישראל ולומדים לתואר אקדמי שלישי או בתר דוקטורט, במוסד להשכלה גבוהה (להלן – סטודנט מחקר זר), ובלבד שרשות האוכלוסין וההגירה קיבלה אישור ממוסד להשכלה גבוהה לפיו סטודנט המחקר הזר מקבל מימון לשכר לימודיו או מימון לצורך קיומו בתקופת לימודיו, ממוסד להשכלה גבוהה או מגוף שאינו יחיד שמעניק מלגות לסטודנטים, בין בארץ ובין בחוץ לארץ.