תקנות התעבורה (תיקון מס' ), התשפ"ב-2022
מאות אלפי כלי רכב לתחבורה קלה – אופניים וקורקינטים חשמליים – נעים בדרכים, בעיקר במרחב העירוני הצפוף. מאז 2014 בוצעו מספר תיקונים בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, הקובעים כללים שונים לאסדרת השימוש בהם – תקן לכלי הרכב, גיל רכיבה, חובת קסדות, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כן הורחבו סמכויות האכיפה באופן שגם הפיקוח העירוני יכול לבצע אכיפה של חלק מעבירות אלה ובכפוף לתנאים מסוימים, בהתאם לחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016.
כללים אלה ואכיפתם מסוכלים במידה רבה כיוון שהכלים ברובם אינם נושאים סימן זיהוי גלוי. כך מתאפשר לנוהג בכלי להימלט משוטר או מפקח ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו. כך גם אם עבירה של נוהג כאמור, או תאונה שגרם, תועדה במצלמת אבטחה מקומית או על ידי עובר דרך, אין אפשרות לאתר את הרוכב.
לפיכך מוצע בתקנות אלה, לחייב את בעלי כלי הרכב לתחבורה קלה לבצע הליך רישום של הכלי באופן מקוון ופשוט ביותר ללא צורך ברישוי שנתי , אגרות ועוד.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 18 ו- 70(1), (2), (4), (5) לפקודת התעבורה[1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2] אני מתקינה תקנות אלה: |
||||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי ההגדרה "רכב זעיר" יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
""רכב לתחבורה קלה" – אופניים עם מנוע עזר, גלגינוע או רכב אחר שקבע השר בצו." |
|||||||
|
תיקון תקנה 39טז |
2. |
בתקנה 39טז לתקנות העיקריות, בפסקה (3), בראשה יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
|
"על אף האמור בסעיף 10(א) לפקודה"; |
|
|||||
|
הוספת תקנה 39טז2 |
3. |
אחרי תקנה 39טז1 יבוא: |
|
|||||||
|
|
|
"אחריות למניעת רכיבה |
39טז2. |
בעל אופניים עם מנוע עזר שהוא בעל רכב תחבורה קלה כהגדרתו בתקנה 299א או מי שהרכב האמור בשליטתו, לא ירשה לאדם לנהוג ברכב כאמור שברשותו אלא אם כן התקיימו בנוהג הוראות פסקאות (1) ו-(3), ובלבד שלא יהיה אחראי לנהיגתו על ידי אדם שלא התקיים בו האמור, אם הוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים למניעת נהיגתו." |
|
|||||
|
תיקון תקנה 39יז |
4. |
תקנה 39יז לתקנות העיקריות – בטלה. |
||||||||
|
תיקון תקנה 39יח1 |
5. |
תקנה 39יח1 לתקנות העיקריות - בטלה. |
||||||||
|
תיקון תקנה 97 |
6. |
בתקנה 97 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "רכב מנועי" יבוא "למעט רכב לתחבורה קלה". |
||||||||
|
תיקון תקנה 122א |
7. |
בתקנה 122א לתקנות העיקריות - |
||||||||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ג), בראשה יבוא: |
|
||||||
|
|
|
|
|
"על אף האמור בסעיף 10(א) לפקודה"; |
|
|||||
|
|
|
|
(2) בסופה יבוא: |
|
||||||
|
|
|
|
|
"(ד) בעל גלגינוע שהוא בעל רכב תחבורה קלה כהגדרתו בתקנה 299א או מי שרכב כאמור בשליטתו, לא ירשה לאדם לנהוג ברכב כאמור אלא אם כן התקיימו בנוהג הוראות תקנות משנה (א) ו-(ג) ובלבד שלא יהיה אחראי לנהיגתו על ידי אדם שלא התקיים בו האמור, אם הוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים למניעת נהיגתו." |
|
|||||
|
הוספת סימן ד1' לפרק שני בחלק ד' |
8. |
אחרי תקנה 299 לתקנות העיקריות, יבוא: |
||||||||
|
|
|
"סימן ד1': רכב לתחבורה קלה |
||||||||
|
|
|
הגדרות |
299א. |
בסימן זה - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"בעל הרכב", לעניין רכב לתחבורה קלה – מי שרכב לתחבורה קלה נרשם על שמו, לפי תקנה299ב; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"הזדהות אלקטרונית" – הזדהות ברמת ודאות גבוהה, תוך שימוש באמצעי אלקטרוני שהוא אחד מאלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אמצעי זיהוי אלקטרוני הכולל אימות רב-גורמים, ובו שני פרטי אימות לפחות; לעניין זה, "פרט אימות" – פרט ייחודי שנועד לאמת זהות; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אמצעי זיהוי אלקטרוני אישי אחר שאישר השר, שההזדהות באמצעותו היא ברמת ודאות שלא תפחת מרמת הוודאות כאמור בפסקה (1); הודעה על אישור אמצעי אלקטרוני כאמור תפורסם בידי השר ברשומות, ורשימת אמצעי הזיהוי האלקטרוניים תפורסם באתר האינטרנט של הרשות. |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
"יצרן לוחית זיהוי" – בעל רישיון לייצור והטבעת לוחית רישוי לפי סעיפים 98 ו-100(ב) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[4]; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"מספר רישום" – מספר, המורכב מאותיות לועזיות וספרות, שהקצתה רשות הרישוי לבעל רכב תחבורה קלה; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"מערכת רישום" – מערכת ממוחשבת של רשות הרישוי המשמשת לביצוע רישום של כלי תחבורה קלה על שם מי שיהיה בעל הרכב וביטול רישום כאמור; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"פרטי קשר" – מספר טלפון וכתובת דואר אלקטרוני. |
||||
|
|
|
רישום ופטור מרישוי ומאגרה |
299ב. |
(א) רכב לתחבורה קלה יירשם לפי סימן זה, בלבד, במקוון, יהיה פטור מרישוי ומתשלום אגרה בעד הרישום, והוראות סימן א' לא יחולו עליו אם כן נאמר אחרת בסימן זה, ואולם לא יראו בפטור מרישוי כאמור בתקנת משנה זו משום פטור מהאחריות לפי הפקודה של בעל הרכב הרשום, לשימוש שנעשה ברכב. |
||||||
|
|
|
|
|
(ב) רכב לתחבורה קלה יירשם על שם אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תאגיד; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יחיד שהתקיימו בו שני אלה: |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הוא בן 16 שנים לפחות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) התקיים בו האמור בתקנה 39טז(3). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא יירשם יותר מבעל רכב אחד על כלי לתחבורה קלה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לא יירשם שעבוד, עיקול או זכות צד שלישי אחרת על רכב לתחבורה קלה. |
||||
|
|
|
אופן ביצוע הרישום |
299ג. |
(א) מי שבבעלותו רכב לתחבורה קלה, ירשום אותו על שמו במערכת הרישום לאחר שהזדהה בהזדהות אלקטרונית, באופן הבא: - |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ימסור פרטי קשר המצויים בשימושו; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יציין את פרטי הרכב לעניין סוגו, יצרנו ומספרו הסידורי כפי שהקצה היצרן; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) יצהיר כי הרכב האמור עומד בדרישות תקנות אלה לעניין מבנהו, מהירותו, הספק מנועו ומשקלו, ככל שנקבעו לעניין אותו סוג רכב; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) אם הוא תאגיד, מורשה מטעמו יצהיר בשם התאגיד כי מתקיים אמור בפסקה (3) ויתחייב בשמו כי התאגיד לא ימסור את הרכב האמור לידי מי שלא מלאו לו 16 שנים ושלא התקיים בו האמור בתקנה 39טז(3). |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השלים אדם את רישום הכלי כאמור בתקנת משנה (א) , רשות הרישוי תשלח לו אישור דיגיטלי על כך לפי פרטי הקשר הדיגיטלי שמסר בעת הרישום , הכולל את פרטי בעל הרכב כפי שנרשמו במערכת הרישום, ומספר רישום. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מספר רישום יהיה אישי ולא יהיה ניתן להעברה. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בעל הרכב שנרשם כאמור, ירכוש לוחית זיהוי מיצרן לוחיות זיהוי מורשה שבו יוטבע מספר הרישום האמור באישור הדיגיטלי האמור בתקנת משנה (ב). |
|
|||
|
|
|
ביטול רישום |
299ד. |
(א) חדל רכב תחבורה קלה להיות בידיו של בעל הרכב דרך קבע, מכל טעם שהוא, לרבות בשל העברתו לאחר, גניבתו או יציאתו מכלל שימוש, יחולו הוראות אלה: |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בעל הרכב האמור יסיר ממנו את לוחית הזיהוי, ככל שהדבר ניתן; |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בעל הרכב האמור יצהיר על כך במערכת הרישום, לאחר שהזדהה בהזדהות אלקטרונית. |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הצהיר בעל רכב תחבורה קלה כאמור בתקנת משנה (א)(2), תבטל רשות הרישוי את רישומו על שמו. |
|
|||
|
|
|
הטבעת והתקנת לוחית זיהוי |
299ה. |
(א) יצרן לוחית זיהוי לא יתקין לוחית זיהוי כאמור בתקנה זו אלא לבקשת בעל הרכב, לרכב תחבורה קלה שנרשם לפי סימן זה, ובהתאם למספר הרישום האמור באישור הדיגיטלי לפי תקנה 299ג(ב) שהוצג לפניו. |
|
|||||
|
|
|
|
|
(ב) יצרן לוחית הזיהוי יזהה את מבקש הנפקת לוחית הזיהוי ויוודא את ההתאמה בין פרטי הזיהוי שלו לפרטי בעל הרכב המפורטים באישור הדיגיטלי; היה בעל הרכב תאגיד, יזהה את נציג התאגיד ויוודא שהרכב נרשם על שם התאגיד ושנציג התאגיד מורשה על ידי התאגיד להנפקה ולהתקנת לוחית זיהוי לרכב תחבורה כולה שבבעלותו." |
|
|||||
|
תיקון תקנה 300 |
9. |
בתקנה 300 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "אופנוע" יבוא "רכב לתחבורה קלה". |
|
|||||||
|
תיקון תקנה 301 |
10. |
בתקנה 301 לתקנות העיקריות, במקום המילים "אחת מלפנים ואחת מאחור" יבוא "מלפנים ומאחור או מאחור בלבד, לפי העניין". |
|
|||||||
|
תיקון תקנה 303 |
11. |
בתקנה 303 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), בסופה יבוא "ולעניין רכב תחבורה קלה – אם ביטל את הרישום על שמו של הכלי האמור לפי תקנה 299ה(א)(2)." |
|
|||||||
|
תיקון תקנה 343 |
12. |
בתקנה 343 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "ברכב מנועי" יבוא "למעט רכב לתחבורה קלה". |
|
|||||||
|
תיקון התוספת השלישית |
13. |
בתוספת השלישית לתקנות העיקריות, בסופה יבוא: |
|
|||||||
|
|
|
"3. לוחית זיהוי לרכב תחבורה קלה תהיה על פי תקן ישראלי ת"י 5327 ויתקיימו בה כל אלה: |
|
|||||||
|
|
|
|
(1) צבע לוחית הזיהוי יהיה צהוב מחזיר אור, וצבע התווים המוטבעים בה יהיה שחור; |
|
||||||
|
|
|
|
(2) מידות לוחית הזיהוי יהיו כלהלן: גובה – 130 מ"מ, אורך - 95 מילימטר; |
|
||||||
|
|
|
|
(3) בלוחית זיהוי כאמור יוטבעו שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, לפי הדוגמא הבאה: |
|
||||||
|
|
|
|||||||||
|
תחילה והוראת מעבר |
14. |
(א) תחילתן של תקנות אלה ________ חודשים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה). |
|
|||||||
|
|
|
(ב) מי שעובר ליום התחילה ברשותו רכב תחבורה קלה, ירשום אותו לפי תקנות אלה עד ליום התחילה. |
|
|||||||
_________, התשפ"ב (___________, 2022)
(חמ -833)
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי בדרכי ישראל נעים מאות אלפי כלי רכב לתחבורה קלה, אופניים עם מנוע עזר וגלגינועים ( שהם אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים תקניים). מאז 2014 הותקנו בהדרגה תקנות רבות שעניינן אסדרת השימוש בכלים האלה באופן שיקדם את הבטיחות לנוהגים בהם ולעוברי הדרך שסביבם, נקבעו קנסות להפרת התקנות, ואף הוסמך הפיקוח העירוני לבצע אכיפה לצד משטרת ישראל, לגבי חלק מן העבירות ובהתקיים תנאים מסוימים.
עם זאת, אכיפת ההוראות האמורות כמו גם היכולת לאתר את הנוהגים שפגעו בהולכי רגל בעת נסיעה אסורה על המדרכה, מסוכלת במידה רבה עקב יכולתם של הנוהגים להימלט בקלות, והעדר סימן זיהוי על הכלים המייחס אותם לבעליהם, מונע ברובם של המקרים את איתורם.
מוצע אפוא לקבוע חובות רישום של הכלים הללו והתקנת לוחית זיהוי, בהליך פשוט שיבוצע באופן עצמאי על ידי בעלי הכלים.
אין בתקנות אלה כדי לשנות את המצב הקיים לעניין תחולת חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 על השימוש בכלי הרכב האמורים.
תקנה 1 מוצע להוסיף בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א, 1961 (להלן – התקנות) הגדרה של "רכב לתחבורה קלה", שבשלב ראשון יכלול אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע, ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים תוסמך להוסיף להגדרה זו כלים נוספים, בצו, בהתאם להתפתחויות בשוק, שהוא דינמי מאוד.
תקנות 2 עד 5 ו-7 מוצע לבטל את הפטור הגורף הקיים מרישוי ורישום של כלי רכב לתחבורה קלה, שכן, כאמור, תוצאותיו של פטור גורף זה הן בעייתיות ומאפשרות התנהגות פורעת חוק של הנוהגים בהם ביודעם שקשה עד בלתי אפשרי לזהותם ולאתרם בדיעבד. הסדר חליפי מוצע בתקנה 8 להלן.
עוד מוצע לבטל את ההוראה הגורפת הקובעת פטור מחובת רישיון נהיגה לכלי רכב אלה, שכן היא איננה מדויקת: ב-2019 נקבע בתקנה 39טז(3) לתקנות לעניין אופניים עם מנוע עזר ובתקנה 122א(ג) לתקנות לעניין גלגינוע, חובה על הנוהג להיות בעל רישיון נהיגה מדרגה כלשהי למעט מכונה ניידת (לרבות רישיון שאיננו בתוקף), לעבור מבחן עיוני ("תיאוריה"), או לעמוד בהכשרה עיונית. לפיכך מוצע לדייק את הנוסח באופן שלא ניתן פטוֹר מחובת רישיון הנהיגה אלא מצומצמת החובה האמורה בהתאמה לדרישות שפורטו.
תקנה 6 מוצע לקבוע שחובת הפעלת פנסי הרכב הקבועה בתקנה 97 לתקנות לא תחול על כלי תחבורה קלה. לעניין אופניים עם מנוע עזר ישנה חובה מותאמת בתקנה 132 לתקנות, ותקנה 122ב(ד) לתקנות מאמצת חובה זו גם לעניין גלגינוע.
תקנה 8 מוצע להוסיף לפרק השני בחלק ד' של התקנות את סימן ד'1, המסדיר את הרישום של כלי תחבורה קלה, כפי שיפורט להלן.
תקנה 299ב
מוצע לקבוע כי רכב לתחבורה קלה יהיה חייב ברישום ופטור מרישוי, אם כי הפטור מרישוי איננו כולל שחרור מאחריות בעל הרכב הרשום לשימוש הנעשה בכלי ולתקינותו של הכלי, לפי הפקודה, וכן לקבוע כי על רישום זה לא תחול אגרה.
הרישום יתאפשר רק על שם יחיד שזכאי לנהוג בכלי – דהיינו גילו מעל 16 והוא בעל רישיון או הכשרה עיונית כנדרש לצורך הנהיגה בו, או על שם תאגיד.
מטרת הרישום היא אפשרות אכיפה בלבד ואין בו היבט קנייני כלשהו, לפיכך מוצע לאפשר רישום כלי רכב לתחבורה קלה על שם בעל רכב אחד בלבד, ולא ינוהל במרשם רישום שעבודים או עיקולים. כל ההיבטים הקנייניים לגבי כלים אלו יתנהלו בין הגורמים הנוגעים בדבר כנהוג לגבי מיטלטלין לסוגיהם.
תקנה 299ג
מוצע לקבוע כי הרישום ייעשה על ידי בעלי הכלים, באמצעים דיגיטליים, אחרי זיהוי דיגיטלי ברמת ודאות גבוהה, תוך מסירת פרטי קשר לתקשורת דיגיטלית – מספר טלפון נייד וכתובת דואר אלקטרוני המצויים בשימושו; ההזדהות הדיגיטלית מוגדרת בתקה 299א, בדומה להגדרות שאומצו בדברי חקיקה אחרים בזמן האחרון.
לצורך הרישום יימסרו פרטים על הרכב לתחבורה קלה העומד לרישום, ומבצע הרישום יצהיר כי הכלי עומד בדרישות הדין לעניין מבנהו, מהירותו, משקלו והספקו.
אם הרישום הוא על שם תאגיד, יתחייב מבצע הרושם בשם התאגיד כי הרכב לא יימסר לשימושו של מי שאיננו כשיר לנהוג בו, כפי שפורט לעיל.
רשות הרישוי תקצה מספר רישום לכלי שנרשם כאמור, הוא יישלח דיגיטלית לבעל הרכב הרשום לפי פרטי הקשר שמסר, מספר שיהיה אישי, דהיינו בעת החלפת כלי תחבורה קלה, המספר האמור יעבור המספר האמור לכלי הבא. לאחר הרישום יפנה ליצרן לוחיות זיהוי על מנת שייצור בשבילו לוחית זיהוי מתאימה שבה יוטבע המספר האמור, לפי הוראות תקנה 299ו והתוספת השלישית לתקנות.
תקנה 299ד
מוצע לקבוע כי בכל מקרה שרכב תחבורה קלה יוצא מרשות בעליו דרך קבע, בכל הנסיבות (לרבות מכירה, גניבה או יציאה מכלל שימוש), בעל הרכב יצהיר על כך במערכת הרישום ורשות הרישוי תבטל את רישומו על שמו. ככל שהדבר אפשרי, יסיר מהרכב את לוחית הזיהוי.
תקנה 299וה
בעל רכב תחבורה קלה שהשלים את הרישום כאמור לעיל, יפנה ליצרן לוחיות זיהוי ויציג לו את האישור הדיגיטלי על הרישום ועל מספר הרישום. יצרן לוחיות הזיהוי יזהה אותו ויוודא שהמבקש הוא מי שפרטיו מצוינים באישור הדיגיטלי. בכפוף לכך, ייצר ויתקין לוחית זיהוי עם המספר המופיע באישור הדיגיטלי, בהתאם להוראות התוספת השלישית לתקנות, כמפורט בתקנה 13 להלן.
תקנות 9 ו-10 מוצעות התאמות נוסח בתקנות 300 ו-303 לאור הוראות סימן ד'1 המוצע.
תקנה 12 מוצע שלא לחייב רכב תחבורה קלה בתאורה ייעודית ללוחית הזיהוי, לאור מגבלות גודל הכלים והתאורה הרלוונטית להם.
תקנה 13 מוצע לקבוע כי ככלל, לוחית הזיהוי של יהיו לפי תקן ישראלי ת"י 5327 המסדיר לוחיות רישוי של כלי רכב אחרים; עם זאת, מוצע לקבוע גודל ותבנית מספר ייחודית, שתתאים למאפיינים של הכלים. שילוב האותיות והספרות נועד לאפשר כמות מרבית של מספרים ייחודיים באמצעות ששה תווים בלבד, מגבלה הנובעת מהצורך בספרות גדולות די הצורך לזיהוי באופן דיגיטלי או לעין אדם על לוחית קטנה. יוער כי גודל הלוחית עדיין בבחינה.
תקנה 14 מוצע לקבוע כי תחילתן של התקנות המוצעות תידחה בפרק הזמן הנדרש על מנת לאפשר לציבור בעלי הכלים לבצע את הליך הרישום שלהן ולהצמיד להן לוחיות זיהוי. פרק זמן זה ייקבע בהמשך.