טיוטת תקנות לאוצר IXBRL 19.08.2022 תזכיר תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני) (תיקון מס' __), התשפ"ב-2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א.                                  שם התקנות המוצעות. 2

ב.                                  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג.                                  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני) (תיקון מס'...), התשפ"ב-2022. 3

1.  החלפת תקנה 11. 3

2.  החלפת תקנה 12. 3

3.  תיקון תקנה 20. 3

דברי הסבר. 4

 

טיוטת תקנות

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני) (תיקון מס' __), התשפ"ב-2022

ב.  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

גופים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך (להלן "הרשות"), ובכלל זה תאגידים מדווחים, מדווחים לרשות באמצעות אתר ההפצה (מגנא). נוכח ההתקדמות הטכנולוגית, החובה הקיימת בתקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני),התשס"ג-2003 (להלן: "תקנות דיווח אלקטרוני"), אשר דורשת לצרף לדיווח האלקטרוני את הדוחות הכספיים באמצעות קובץ PDF אינה מתאימה עוד, שכן ישנן דרכים חדשניות ומתקדמות יותר לצירוף קבצים לדיווח אלקטרוני. לאור האמור, מוצע לתקן את התקנות כך שתהיינה ניטרליות טכנולוגית. בנוסף, מוצע לערוך מספר תיקונים נוספים לתקנות דיווח אלקטרוני הנוגעים לדיווחים באמצעות אתר ההפצה, לאור הניסיון שנצבר ביישומן וההתקדמות הטכנולוגית מאז התקנתן.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני) (תיקון מס'...), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 44ד(א) ו-55א לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק), סעיף 131(א) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[2] (להלן – חוק השקעות משותפות), וסעיף 42 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995[3] (להלן – חוק הסדרת העיסוק) לפי הצעת הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

החלפת תקנה 11

1.  

בתקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003[4] (להלן – התקנות העיקריות), במקום תקנה 11 יבוא:

 

 

" קישוריות

11.

במסמך המדווח באופן אלקטרוני לרשות, לא תהיה קישורית (Hyper Link) למעט לדיווח אחר של התאגיד המדווח באתר ההפצה או אם קבעה הרשות אחרת בכללים לפי סעיף 44ה לחוק.".

החלפת תקנה 12

2.  

במקום תקנה 12 לתקנות העיקריות, יבוא:

 

 

"קבצים

12.

(א) מסמך המצורף כקובץ לטופס דיווח יוכן באמצעות תוכנה מותאמת לשימוש באתר ההפצה בהתאם לכללים שתקבע הרשות לפי סעיף 44ה לחוק.

 

 

 

 

(ב) דיווח אלקטרוני לא יכלול קבצי וידאו, אודיו או אנימציה, למעט אם קבעה הרשות אחרת בכללים לפי סעיף 44ה לחוק.".

תיקון תקנה 20

3.  

בתקנה 20(ב) לתקנות העיקריות, במקום "לארבעה עשר ימים" יבוא "לשלושים ימים".

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ _____-3)

__________________

אביגדור ליברמן,

שר האוצר

דברי הסבר

גופים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך (להלן "הרשות"), ובכלל זה תאגידים מדווחים, מדווחים לרשות באמצעות אתר ההפצה (מגנא). תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני),התשס"ג-2003 (להלן: "תקנות דיווח אלקטרוני") קובעות כי על תאגידים מדווחים לצרף לדיווח האלקטרוני את הדוחות הכספיים באמצעות קובץ PDF. נוכח ההתקדמות הטכנולוגית קביעה זו אינה מתאימה עוד, שכן ישנן דרכים חדשניות ומתקדמות יותר לצירוף קבצים לדיווח אלקטרוני. מוצע אם כן, לתקן את התקנות כך שתהיינה ניטרליות טכנולוגית על מנת לאפשר מעבר לדיווח בשיטה מתקדמת יותר וכן לאפשר יישום התפתחויות טכנולוגיות בעתיד.

יצוין כי בכוונת הרשות לקבוע בכללים לפי סעיף 44ה לחוק ניירות ערך, התשכ"ח -1968 (להלן: "החוק") את אופן ושיטת הדיווח. כיום, צירוף הדוחות הכספיים בקובץ PDF מציב בפני המשתמשים בדוחות מספר קשיים: קושי לשלוף במהירות נתונים כספיים לביצוע ניתוחים והשוואות; העובדה שהדוחות מפורסמים בשפה העברית מקשה על משקיעים זרים לקרוא ולנתח אותם ולקבל החלטה האם להיחשף לשוק בישראל. יתרה מכך, במצב הנוכחי עולה לעיתים שאלה בנוגע למהימנות הנתונים בהם שחקני השוק עושים שימוש בפועל, בשל פערים שקיימים לעיתים בין המידע המופיע בשירותי אספקת מידע כספי נפוצים לבין המידע שבדוחות המחייבים משפטית.

לאור האמור, מוצע לתקן את תקנות דיווח אלקטרוני כך שלא תהיה חובה לצרף את הדוחות הכספיים בקובץ PDF. הסרת חובה זו תאפשר מעבר לדיווח באמצעות טכנולוגיית iXBRL – מתכונת הדיווח המקובלת בשווקים מתקדמים בעולם. מעבר כאמור יקדם את פיתוח שוק ההון הישראלי והפיכתו לשוק הון משוכלל, נגיש ומתקדם.

שיטת דיווח iXBRL מאפשרת לתייג את הנתונים בדוחות הכספיים תחת הגדרות חשבונאיות בין לאומיות שמפרסם ה-IFRS. התיוגים בהתאם להגדרות אלו, הם למעשה, שפה משותפת שמשתמשים בה התאגידים והמשקיעים, שאפשר גם לתרגמה למרבית השפות המוכרות בעולם. כך כל אנליסט וכל משקיע ברחבי העולם, דוברי כל שפה, יוכלו להכיר ולנתח את תוצאות הפעילות העסקית של התאגידים. נוסף לכך, שיטת דיווח זו, מאפשרת למשתמשים לאסוף מידע ולנתח אותו באמצעות כלי אוטומציה המחליפים איסוף ידני, עתיר משאבים ומועד לטעויות. הכללים בדבר מתכונת דיווח בשיטת iXBRL ייקבעו על-ידי הרשות לפי סעיף 44ה לחוק המסמיך בין היתר לקבוע כללים לעניין אופן הדיווח האלקטרוני, התוכנה שבאמצעותה ייעשה הדיווח האלקטרוני, ומבנה ומתכונת טפסי הדיווח.

 בנוסף, מוצע לערוך מספר תיקונים נוספים לתקנות דיווח אלקטרוני הנוגעים לדיווחים באמצעות אתר ההפצה, לאור הניסיון שנצבר ביישומן וההתקדמות הטכנולוגית מאז התקנתן.

תקנה 1 תקנה 11 לתקנות דיווח אלקטרוני קובעת איסור גורף לכלול קישוריות בדיווחים באתר ההפצה מתוך חשש לאבטחת מידע או לאמינות וזמינות המידע בקישור. מוצע לצמצם את האיסור האמור, כך שיותר לכלול קישוריות לדיווחים קודמים של אותו תאגיד שדווחו באתר ההפצה וכן לכלול קישוריות למיקום אחר במסמך המדווח, שכן החששות האמורים אינם מתקיימים בקישורים מסוג זה.

תקנה 2 תקנה 12 לתקנות דיווח אלקטרוני קובעת כי על תאגיד מדווח לצרף את הדוחות הכספיים בקובץ PDF. לאור ההתקדמות הטכנולוגית, מוצע למחוק את החובה לצרף קובץ PDF, ולהפנות לכללים שתקבע הרשות לפי סעיף 44ה לחוק, מתוך העדפה לשמור על ניטרליות טכנולוגית כך שתישמר גמישות לשינויים טכנולוגיים כך שיתאפשר מעבר לדיווח iXBRL או לטכנולוגיות אחרות שיתפתחו בעתיד.

בנוסף, תקנת משנה (ג) בנוסח התקנות כיום קובעת איסור לכלול תמונות בדיווחים, זאת בשל מגבלת נפח התעבורה באתר ההפצה והחשש כי צירוף תמונות יעלה את הנפח או את משקל הדיווח ויקשה על שליחתו ופתיחתו באתר הפצה. אולם, עם התפתחות המערכות ותשתיות האינטרנט, ניתן כיום לאפשר צירוף תמונות כאמור ולפיכך מוצע להסיר איסור זה. יצוין כי אם תידרש מגבלת גודל מסוימת הרשות תקבע אותה במסגרת הכללים לפי סעיף 44ה לחוק.

תקנה 3 תקנה 20(ב) לתקנות דיווח אלקטרוני קובעת את התקופה בה רשאי מורשה חתימה אלקטרונית לפנות למשרדי מאשר החתימה לצורך הנפקת תעודה אלקטרונית. מהניסיון שנצבר, וכן בעקבות פניות שהתקבלו בתקופת הקורונה, מוצע להאריך את התקופה האמורה ל-30 ימים במקום 14 ימים הקבועים כיום בתקנות כדי לתת למורשה החתימה האלקטרונית זמן מספק להנפקת תעודה אלקטרונית.

 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234; התשפ"ב, עמ' 328;

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 308; התשע"ט, עמ' 251;

[3] ס"ח התשנ"ה, עמ' 416; התשע"ט, עמ' 251;

[4] ק"ת התשס"ג, בעמ' 665; התשפ"ב, בעמ' 1518.