תזכיר טיוטת כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב)(הוראת שעה), התשפ"ב-2022

03-7608000 או פקס council@water.gov.il להגשת עמדות בכתב בלבד באמצעות דוא"ל

לא יאוחר מ-21.9.2022 בשעה 12:00

כללי המים )השימוש במים באזור קיצוב)(הוראת שעה(, התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותה לפי סעיף 37(א)(1) לחוק המים, התשי"ט-[1]1959 (להלן -

החוק), ולאחר שקוימו הוראות סעיפים 40 ו-124יח(ד) לחוק, קובעת מועצת

הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:

הגדרות                          1. בכללים אלה -

"אתר האינטרנט" - אתר האינטרנט של הרשות הממשלתית למים ולביוב שכתובתו www.water.gov.il;

"מנהל הרשות הממשלתית" - מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב שמונה לפי סעיף 124יט לחוק;

"מפיק" - בעל רישיון הפקה הרשאי לפי תנאי הרישיון להפיק מים למטרת חקלאות;

"ספק" - בעל רישיון הספקה הרשאי לפי תנאי הרישיון לספק מים למטרת חקלאות;

"ספק קולחים" - בעל רישיון הספקה הרשאי לפי תנאי הרישיון לספק מי קולחים;

"צריכה חקלאית מורחבת" - הספקה של מים שפירים למטרת חקלאות בכמות של עד 15% מעל כמויות המים השפירים הנקובות למטרה זו ברישיון הספק לכל מקור מים;

"צריכה כוללת של מים שפירים לחקלאות" - כמות הצריכה של מים שפירים שהוקצו למטרת חקלאות לשנת 2022 לפי הוראות כללי המים (הסדר מפורט לאזור קיצוב), התשפ"ב- [2]2022.

הספקה נוספת 2. ראה מנהל הרשות הממשלתית, כי מצב מאגרי המים והיקף הצריכה הכוללת

למטרת חקלאות                       של מים שפירים לחקלאות מאפשרים זאת, רשאי הוא להתיר לספק בתקופה

שעד יום זי בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) לספק כדין, צריכה חקלאית

מורחבת, אם קבועים לגבי המים שהוא מספק תעריפים לכמות שמעל לכמות

המוקצית, השונים מן התעריפים הנקובים לכמות המוקצית.


(א)        ספק שקיבל היתר לספק לצרכן צריכה חקלאית מורחבת, והוא מפיק, ומבקש לשם הספקה כאמור להפיק כמות נוספת על הכמות הנקובה ברישיונו להפקה ממקור מים למטרת חקלאות (להלן בסעיף זה - הפקה נוספת) יגיש למנהל הרשות הממשלתית בקשה להתיר הפקה נוספת.

(ב)        מנהל הרשות הממשלתית רשאי להתיר הפקה נוספת אם מצא כי ההפקה הנוספת דרושה כדי לאפשר צריכה חקלאית מורחבת וכי מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

מנהל הרשות הממשלתית רשאי, לפי בקשה של צרכן, להתיר לספק קולחים לספק לצרכן צריכה חקלאית מורחבת, שהוא זכאי לה לפי סעיף 2, באמצעות מפעל השבת הקולחים, בתנאי שקבועים לגבי המים שיסופקו תעריפים לכמות שמעל לכמות המוקצית, השונים מן התעריפים הנקובים לכמות המוקצית.

(א)        החלטת מנהל הרשות הממשלתית לפי סעיפים 2, 3 או 4 וההנמקות להן יפורסמו באתר האינטרנט.

(ב)         יראו את החלטת מנהל הרשות הממשלתית לעניין סעיפים 2, 3 או 4 כהחלטה בעניין בקשה לשינוי רישיון ויחול עליה סעיף 31 לחוק.

הפקה לצורך צריכה 3. חקלאית מורחבת

צריכה חקלאית 4. מורחבת באמצעות מפעלי קולחים

הודעה לספק 5

מגבלת אספקה

אספקת מים או הפקתם, שנעשית לפי היתר שניתן לפי סעיף 2, 3 או 4 תהיה לפי היכולת ההנדסית להפקת המים, לקליטתם ולאספקתם בתשתיות הקיימות של המפיק, של הספק ושל ספק הקולחים, לפי העניין.


 


 


התשפ"ב

(________ 2022)

(חמ 3-1179-ת1)

יחזקאל ליפשיץ יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב


דברי הסבר

בדומה להסדרים שנהגו בשנים קודמות, מוצע גם השנה לפתוח את האפשרות לתת היתר לספקים ולספקי קולחין לספק לצרכנים חקלאים כמות נוספת של מים למטרת חקלאות, מעבר לכמות ההקצאה הנקובה לכל צרכן ברישיון. בהתאמה מוצע לאפשר למפיקים להפיק כמות נוספת, ככל שההפקה הנוספת נדרשת לצורך ביצוע האספקה האמורה ומצב מקור המים שממנו מתבצעת ההפקה מאפשר זאת.

מדובר באפשרות שמוצעת למפיקים ולספקים, כדי לאפשר לצרכני מים למטרת חקלאות צריכה נוספת שהוויסות לה אינו באמצעות מגבלת ההקצאה ברישיון אלא באמצעות התעריף הגבוה יותר החל על אספקה זו. מוצע לפתוח אפשרות זו, מכיוון שעל פי הנתונים שבידי רשות המים, ניתן גם השנה להעריך, כי האישור האמור לא יביא לפריצת המסגרת הכוללת שקבעה מועצת רשות המים בכללי המים (הסדר מפורט לאזור קיצוב), התשפ"ב - 2021[3].

בהתאמה, על פי המוצע בטיוטת הכללים, האפשרות של מנהל הרשות הממשלתית לאפשר הספקה נוספת של מים שפירים למטרת חקלאות והפקה של מים נוספים לצורך כך, היא בתנאי שמתקיימים שני תנאי מצטברים -

א.    קיימים לגבי ההספקה האמורה תעריפים גבוהים מעל לתעריפים הקבועים להספקה שאינה בחריגה מן ההקצאה.

ב.    על פי ההערכה המקצועית ברשות המים לא יהיה במתן ההיתר האמור כדי להביא לפריצת המסגרת הכוללת שקבעה מועצת הרשות בכללי ההסדר המפורט.

ולעניין הפקה נוספת, מתקיים גם התנאי, כי מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

להלן התייחסות לסעיפים השונים בכללים המוצעים -

לסעיף 1 - מוצע לקבוע את ההגדרות הנדרשות לכללים ובכלל זה הגדרת ספק, מפיק וצרכן וכן ספק קולחים.

לסעיף 2 - מוצע לקבוע את האפשרות של מנהל הרשות להתיר לספק לספק לצרכן כמות של 15% נוספים של מים שפירים מעל לכמות הנקובה למטרת חקלאות ברישיון הספק. זאת, אם קבועים לאספקה האמורה תעריפי חריגה.

לסעיף 3 - על מנת לאפשר למפיק שהוא גם ספק מים לספק את הכמות האמורה בסעיף 2, מוצע להתיר למפיק להפיק את הכמות הנוספת הדרושה לשם האספקה האמורה אם מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

לסעיף 4 - מוצע לקבוע את האפשרות של מנהל הרשות הממשלתית להתיר את הספקת הצריכה

החקלאית המורחבת גם באמצעות תשתיות להספקת מי קולחים. זאת, בתנאי שגם במקרה זה נשמר הריסון באמצעות תעריף חריגה.

לסעיף 5 - מוצע לקבוע, כי החלטות מנהל הרשות הממשלתית לפי כללים אלה דינן כדין החלטות לעניין תנאים ברישיון, שלגביהן קיימת האפשרות להגיש ערר לבית הדין למים. כמו כן מוצע לקבוע כי ההחלטות יפורסמו באתר האינטרנט, על מנת לאפשר פרסום מהיר של ההחלטה. לסעיף 6 - מוצע להבהיר, כי האספקה לפי הוראות כללים אלו מותנית בכך שמערכות התשתית הקיימות מאפשרות אותה. זאת, כדי שלא ליצור חובה לספק את הכמות המותרת על בסיס הוראת שעה, כאשר אין בידי הספק או המפיק את התשתית הנדרשת כדי לספק אותה.



[1] ס"ח התשי"ט, עמי 169 ; התשס"ו, עמי 331

[2] ק"ת התשפ"ב, עמי 1398.

[3] ק"ת התשפ"ב, עמי 1398.