חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992 1 |
| 1. בחוק זה - |
| 2. בית דין מינהלי יוקם בחוק. |
| 3. בעניני שפיטה אין מרות על חבר בית דין זולת מרותו של הדין. |
| 7. יושב ראש המותב יהיה שופט או מי שכשיר להתמנות שופט בית משפט שלום. |
| 14. [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א) חבר בית דין יחדל לכהן לפני תום כהונתו אם התפטר בהגשת כתב התפטרות לרשות הממנה; כהונתו תיפסק בתום שלושה חדשים מהגשת כתב ההתפטרות אם לא קבעה הרשות הממנה מועד מוקדם יותר. (ב)2 (1) לפי פניית שר המשפטים רשאית המועצה להעביר חבר בית דין מכהונתו בשל התנהגות שאינה הולמת תפקיד של חבר בית דין או בשל הרשעה בעבירה שיש עמה קלון; היה חבר בית דין שופט, טעונה פניית שר המשפטים הסכמה של נשיא בית המשפט העליון. (2) המועצה לא תחליט כאמור אלא לאחר שנתנה לחבר בית הדין הזדמנות לטעון טענותיו; היה חבר בית הדין שופט, לא תינתן החלטת המועצה אלא בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. |
| 14א. 3 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א) שר המשפטים ימנה, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, שופט של בית משפט מחוזי או שופט של בית המשפט העליון, בדימוס, לאחראי לבירור תלונות על התנהגות של חברי בית דין המנוי בתוספת השנייה, במסגרת מילוי תפקידם, לרבות תלונות לעניין דרך ניהול הליכים על ידם (בחוק זה - אחראי לבירור תלונות). (ב) שר המשפטים, בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע החיקוק שמכוחו מונו חברי בית דין, ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספת השנייה. (ג) הוגשה תלונה על חבר בית דין כאמור בסעיף קטן (א) (בחוק זה - נילון) והחליט האחראי לבירור תלונות לברר את התלונה, יודיע על כך לנילון וכן לראש בית הדין שבו מכהן הנילון וייתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו. (ד) הוגשה תלונה והיה למנהל הכללי של הרשות הממנה (בסעיף זה - המנהל הכללי) יסוד סביר להניח שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה של ההתנהגות שלגביה הוגשה התלונה, הנילון אינו ראוי לכהן כחבר בית דין, רשאי הוא להשעותו מתפקידו כאמור; ואולם לא יעשה כן המנהל הכללי אלא לאחר שקיבל את עמדת ראש בית הדין שבו מכהן הנילון ועמדת האחראי לבירור תלונות, ולאחר שנתן לנילון הזדמנות לטעון את טענותיו בעניין. (ה) הושעה חבר בית דין, תימשך ההשעיה עד שיחליט האחראי לבירור תלונות כי התלונה לא הייתה מוצדקת, ואם מצא שהתלונה הייתה מוצדקת - עד להחלטת הרשות הממנה בהתאם להמלצת האחראי לבירור תלונות כאמור בסעיף 14ב(ב); ואולם, המנהל הכללי רשאי להורות על הפסקת ההשעיה במועד מוקדם יותר, בהחלטה מנומקת בכתב. (ו) האחראי לבירור תלונות רשאי לברר את התלונה בכל דרך שימצא לנכון, והוא אינו כפוף לסדרי דין או לדיני ראיות. |
| 14ב. 4 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א) מצא האחראי לבירור תלונות שהתלונה הייתה מוצדקת, יודיע על כך בכתב לרשות הממנה, לראש בית הדין שבו מכהן הנילון, למתלונן ולנילון, בצירוף החלטתו; בהודעה כאמור רשאי האחראי לבירור תלונות לפרט את תמצית ממצאיו, כולם או חלקם, ואם העלה הבירור כי קיים ליקוי, רשאי הוא להצביע על הצורך בתיקונו ועל הדרך הראויה לכך. (ב) מצא האחראי לבירור תלונות שהתלונה הייתה מוצדקת, רשאית הרשות הממנה, לפי המלצת האחראי לבירור תלונות, לתת לנילון נזיפה או התראה, להעבירו מכהונתו, להתלות את מינויו עד לקיום תנאים שתורה עליהם או להמליץ שלא להאריך את כהונתו; היה מינוי חבר בית הדין כאמור מותנה בהמלצה או בבחירה של ועדה שהוקמה לפי דין, תובא לפני הרשות הממנה, לצד המלצת האחראי לבירור תלונות, גם עמדת הוועדה לעניין זה. (ג) מצא האחראי לבירור תלונות שהתלונה לא הייתה מוצדקת, יודיע על כך בכתב למנויים בסעיף קטן (א), ורשאי הוא לפרט להם את תמצית ממצאיו. (ד) התקבלה הודעה על צורך בתיקון ליקוי כאמור בסעיף קטן (א), יודיע הנילון או ראש בית הדין שבו מכהן הנילון לאחראי לבירור תלונות ולרשות הממנה על הצעדים שננקטו לתיקון הליקוי; לא התקבלה הודעה בתוך זמן סביר או שההודעה אינה מניחה את דעתו של האחראי לבירור תלונות, רשאי הוא להביא את העניין לפני הרשות הממנה. |
| 14ג. 4 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א) האחראי לבירור תלונות וכל אדם אחר שבעזרתו מבצע האחראי את תפקידיו, חייבים לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליהם עקב עבודתם, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר, אלא לשם ביצוע תפקידיהם לפי חוק זה או לפי צו של בית משפט; האחראי לבירור תלונות וכל אדם אחר כאמור יחתמו על התחייבות לשמירה על סודיות עם תחילת עבודתם. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), שר המשפטים או הרשות הממנה, לפי העניין, וכן ראש בית הדין המפורט בתוספת השנייה, רשאים לקבל לידיהם, לפי דרישתם, עותק מכל חומר או מידע הנמצא אצל האחראי לבירור תלונות שהושג במסגרת פעילותו, אולם חומר או מידע לגבי תלונה מסוימת יימסר לאחר שהטיפול בה הסתיים. (ג) האחראי לבירור תלונות רשאי לפרסם את החלטותיו, בלא ציון שמו של הנילון ופרטים מזהים אחרים, אם מצא שקיים עניין ציבורי המצדיק את הפגיעה בפרטיות הכרוכה בכך, ולאחר שניתנה למי שעלול להיפגע מהפרסום הזדמנות לטעון את טענותיו. |
| 14ד. 5 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] בעניין שלא הוסדר בפרק זה, רשאי האחראי לבירור תלונות לנהוג לפי הוראות חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002, בשינויים המחויבים, אם אין בכך דבר שאינו מתיישב עם הוראות חוק זה או עם מהות התפקיד. |
| 18. הסמכויות המוקנות לבית הדין בסעיפים 26(ב), 28(א), 29, 30. 33, 36 ו-46 מוקנות ליושב ראש המותב, אם הוא שופט, שעה שבית הדין אינו יושב בדין. |
| 19. |
| 20. בכל ענין של סדרי דין שאין לגביו הוראות בחוק זה או בחיקוק אחר, ינהג בית הדין בדרך הנראית לו טובה ביותר לעשיית צדק. |
| 21. בית דין לא יהיה קשור בדיני הראיות, פרט לדינים בדבר ראיות חסויות לפי פרק ג' לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, וזאת בכפוף להוראות בחוק זה או בכל דין. |
| 24. בית דין רשאי למחוק על הסף, ערר, כולו או מקצתו, אם שוכנע שאין לבית הדין סמכות או שהערר אינו מגלה עילה, או שהוא טורדני או קנטרני. |
| 25. (א) בית דין ידון בפומבי. (ב) בית דין רשאי לדון בענין מסוים, כולו או מקצתו, בדלתיים סגורות, אם ראה צורך בכך מטעמים שיירשמו, באחת מאלה: (1) לשם שמירה על בטחון המדינה או על יחסי החוץ של המדינה; (2) לשם הגנה על המוסר או על ענינו של קטין; (3) הדיון הפומבי עלול להרתיע עד מלהעיד עדות חפשית או מלהעיד בכלל; (4) הדיון הפומבי עלול לפגוע בסוד מסחרי; (5) הדיון הפומבי עלול לפגוע בצנעת הפרט. (ג) החליט בית דין על עריכת דיון בדלתיים סגורות, רשאי הוא להרשות לאדם או לסוג בני אדם להיות נוכחים בעת הדיון, כולו או מקצתו. (ד) נציג מטעם המועצה רשאי להיות נוכח בעת דיון שנערך בבית דין בדלתיים סגורות. (ה) החליט בית הדין על עריכת דיון בדלתיים סגורות, יחולו ההוראות בדבר איסור פרסום המפורטות בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, כאילו היה זה דיון בדלתיים סגורות בבית משפט. |
| 27. בעל דין רשאי להיות מיוצג בפני בית הדין על ידי עורך דין או על ידי אדם אחר, אם אין אותו אדם עושה את הייצוג בפני בית הדין דרך עיסוק או בתמורה אף שלא דרך עיסוק. |
| 30. (א) מי שזכאי להגיש ערר על החלטתה של רשות מינהלית, זכאי לעיין במסמכים שבידי הרשות הנוגעים להחלטה (להלן - התיק), ולהעתיק מסמכים מן התיק. (ב) זכות העיון בתיק לא תחול על מסמכים או חלקי מסמכים, שהתקיים בהם אחת מאלה: (1) אין להם נגיעה להחלטה שעליה עוררים; (2) יש בהם סוד מקצועי או מסחרי או ידיעה סודית כמשמעותה לפי כל דין; (3) בטחון המדינה, יחסי החוץ או ענין ציבורי חשוב מחייבים שלא להרשות עיון בהם; (4) הם ראיות חסויות לפי פרק ג' לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, או לפי כל דין אחר; על ראיות חסויות לפי סעיפים 44 ו-45 לפקודה יחול סעיף 31; (5) הם מכילים חומר פנימי, כגון: רשומות מדיונים פנימיים, דיווח לממונים, הצעות וטיוטות של החלטות; (6) העיון בהם עלול לפגוע, שלא כדין, בזכות או בענין אישי של אדם אחר; (7) הם עוסקים במינוי, בהטלת תפקיד, בהערכות אישיות, בכשירות לתפקיד או בהישגים של אדם, ובכלל זה של העורר; ובלבד שלא יימנע עיון בשל טעם מן הטעמים המוזכרים בסעיף קטן זה אלא במידה הנדרשת על ידי אותו טעם. (ג) בית דין רשאי להחליט, ביוזמתו או לפי בקשת העורר, כי התיק יימסר לבית הדין, למעט מסמכים אשר מסירתם עלולה לפגוע בבטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה, או מסמכים אחרים שלדעת בית הדין אין זה מן הראוי, בנסיבות הענין, שיימסרו לו. (ד) ביקש העורר לעיין במסמכים, שהוגשו לבית הדין, שהעיון בהם נמנע ממנו, למעט במסמכים שהוצאו מן הטעמים שחל עליהם סעיף קטן (ב)(3), רשאי בית הדין לאפשר לעורר לעיין במסמכים, כפי שיקבע, אם לדעתו הצורך בעיון לשם עשיית צדק עדיף מן הטעם למניעת העיון. (ה) ביקש העורר לעיין במסמכים שהעיון בהם נמנע ממנו בשל טעם מן הטעמים המפורטים בסעיף קטן (ב)(3), יחולו הוראות סעיף 31. |
| 32. |
| 34. בית הדין רשאי לתת החלטות ביניים אם לדעתו ראוי לעשות כן בנסיבות הענין. |
| 35. בית הדין רשאי לצוות, עוד לפני מתן החלטתו, על תשלום סכום שאינו שנוי במחלוקת, כולו או מקצתו. |
| 36. בית הדין רשאי לתת תוקף של החלטה לפשרה שבעלי הדין הסכימו לה. |
| 37. בית הדין מוסמך לאשר את ההחלטה שעליה עוררים, לשנותה, לבטלה ולקבל החלטה אחרת במקומה, או להחזיר את הענין עם הוראות לרשות שהחליטה. |
| 40. (א) החלטת בית דין תהיה מנומקת, תינתן בכתב, ותיחתם בידי חברי בית הדין. (ב) ההחלטה תימסר לבעלי הדין או תומצא להם בדואר רשום או בדרך אחרת שיקבע יושב ראש המותב. |
| 41. בית דין הדן בשלושה או יותר, ונחלקו בו הדעות, תכריע דעת הרוב; אין רוב לדעה אחת, תכריע דעת יושב ראש המותב. |
| 42. היתה החלטה של בית הדין נתונה לערעור, יציין בית הדין בהחלטתו את זכות הערעור, וכן את המועד להגשת הערעור אם נקבע בחיקוק. |
| 44. החלטה של בית דין, דינה בכל הנוגע להוצאה לפועל, כדין פסק דין של בית משפט; החלטת בית דין, שאין בה ביטול החלטה של הרשות המינהלית, אין בה כדי לגרוע מן הסמכות לבצע את החלטת הרשות המינהלית לפי פקודת המסים (גביה) או לפי דין אחר. |
| 46. |
| 47. (א) שר המשפטים ימנה מועצה לבתי דין מינהליים. (ב) המועצה תימנה עד חמישה עשר חברים בעלי כישורים נאותים ובהם מנהל בתי המשפט; לפחות שליש מחבריה יהיו בעלי כשירות משפטית, ולפחות שליש מחבריה לא יהיו עובדי מדינה. (ג) שר המשפטים ימנה את יושב ראש המועצה מבין החברים 6 בעלי הכשירות המשפטית. |
| 48. (א) תקופת הכהונה של חבר המועצה תהיה שלוש שנים. (ב) ניתן לחזור ולמנות את חבר המועצה לתקופות כהונה נוספות. |
| 50. (א) שליש מחברי המועצה ובהם יושב ראש יהוו מנין חוקי. (ב) המועצה רשאית למנות ועדות ולכלול בהן גם מי שאינו חבר המועצה. |
| 51 . המועצה תגיש לשר המשפטים דין וחשבון שנתי. |
| 52. תקציב המועצה ייכלל בתקציב משרד המשפטים. |
| 53. [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] |
| 55. (א) חוק זה לא יחול על ענין שהדיון בו החל לפני תחילתו. (ב) מינויו של ראש בית דין ומינויים של חברי7 בית דין, וקביעת מקום מושבו של בית דין ואזור שיפוט שנעשו לפני תחילתו של חוק זה יוסיפו לעמוד בתקפם עד שיפקעו לפי החיקוק שמכוחו נעשו, אך לא יותר משלוש שנים מיום תחילתו של חוק זה. (ג) תקנות שהותקנו לפני תחילתו של חוק זה לענין בית דין פלוני, יוסיפו לעמוד בתקפם עד שיבוטלו או יוחלפו לפי החוק שמכוחו הותקנו. |
| 56. תחילתו של חוק זה שלושה חדשים מיום פרסומו. |
| 29. 30. 31. [תיקונים: התשנ"ו, התשס"ה, התשס"ט, התש"ע, התשע"א, התשע"א (מס' 2), (מס' 3), (מס' 4), התשע"ב, התשע"ב (מס' 2), התשע"ח, התשע"ט, התשע"ט (מס' 2), התש"ף, התשפ"ב, התשפ"ד, התשפ"ד (מס' 2), התשפ"ה] (סעיף 4) 9. (נמחק). 19. ועדת ערר לפי סעיף 3 לחוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (הליכים לעניין החלטות הנוגעות לחיילים בשירות קבע), התש"ע-2010. 22. בית הדין לעררים לפי סעיף 13כג לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952, בית דין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין לפי סעיף 13יא לחוק האמור, ובית דין לביקורת משמורת של מסתננים לפי סעיף 30ג לחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשי"ד-1954. |
[תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (סעיף 14א) בתי דין מינהליים שחלות בעניינם הוראות לעניין אחראי לבירור תלונות (3) ועדת ערר לפי סעיף 21 לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020.
|