תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ב- 2022.
להטיל מגבלות על כלי שיט חדשים בכנרת, למעט כלי שיט בעל הנעה חשמלית, לצורך הגנה על איכות מי הכנרת בהתאם להחלטת הממשלה מ-1996.
תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ב- 2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 60(1)(יא) ו-(יח) לפקודת הנמלים [נוסח חדש], תשל"א- 1971[1], לאחר התייעצות עם שר הבריאות, לפי הצעת רשות הספנות והנמלים לפי סעיף 32(א) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד- 2004[2], ובהתאם להחלטת הממשלה 782 מיום ו' באייר התשנ"ו (25 באפריל 1996) בדבר הגנת איכות המים בכנרת ובאגן ההיקוות שלה, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
1. |
בתקנה 4 לתקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה), התשע"ג- 2013[3] (להלן- התקנות העיקריות) במקום "יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) יבוא "יום א' בטבת התשפ"ח (31 בדצמבר 2027)". |
|
|
_________התשפ"ב
|
|
מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
|
דברי הסבר
על פי הוראת סעיף 2 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א – 1971 (להלן – פקודת הנמלים), הוכרז בשנת 1943 כל שטח אגם הכנרת כ"נמל טבריה" ובהתאמה חלות על הכנרת הוראות פקודת הנמלים והתקנות שלפיה, לרבות סמכותו של שר התחבורה, עפ"י סעיף 60(1)(יא) לפקודת הנמלים, לקבוע בתקנות כל דבר הנחוץ למניעת זיהום המים.
היעד הלאומי של הגנה על מי הכנרת כמקור למי שתיה לטווח הארוך, אשר קיבל ביטויו בהחלטת ממשלה מס' 782 מיום 25.4.96 בדבר הגנת איכות המים בכנרת ובאגן ההיקוות שלה, חייב את משרד התחבורה לבחון את השפעת פעילות כלי השיט בכנרת על זיהום מי הכנרת (זיהום שמקורו בעיקר בפליטה של שמנים, גזי פליטה ודלקים), ולנקוט אמצעים למניעת זיהום מי הכנרת מכלי שיט, ולו גם במחיר של הגבלת פעילות השיט בכנרת.
בעקבות מחקר שנערך בשנת 1996 בדבר כושר הנשיאה של הכנרת, נמצא כי מתוך כלל כלי השיט הפועלים בכנרת, כלי השיט המהווים את פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר למי הכנרת הם ספינות הנוסעים בשכר, המורשות להוביל מעל 12 נוסעים.
לפיכך, הוחלט עוד בשנת 1996, כי יש צורך למנוע הכנסתן של ספינות נוסעים בשכר חדשות לאגם הכנרת, וזאת במטרה לא להגדיל את פוטנציאל הזיהום הקיים ממילא מכלי שיט אלה.
בהתאמה, הותקנה בשנת 1996 הוראת השעה ולפיה בתקופת תוקפה של הוראת השעה לא יינתן רישיון שיט לראשונה לספינת נוסעים בשכר לתחום נמל טבריה, וזאת כדי לשמור על מספר קבוע של כלי שיט המסיעים נוסעים בשכר בתחומי הכנרת כאמור.
תוקפה של הוראת השעה הוארך מפעם לפעם, כאשר ביום 23.2.01 תוקנה הוראת השעה באופן שהתיר לבעל ספינת נוסעים בשכר הפועלת בנמל טבריה להחליף את ספינתו הישנה בספינה חדשה, וזאת במגבלות בטיחות הקבועות בסעיף 3 להוראת השעה.
בנוסף, נוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות, נמצא צורך לעשות מספר תיקונים ועדכונים בהוראת השעה, וביום 31.12.17 תוקנה הוראת שעה באופן שההגבלה הנ"ל לא תחול על כלי שיט בעל הנעה חשמלית מאחר והוא אינו מזהם ובלבד שהוא עומד בתנאים המנויים בתקנה 3(2) ו-(3) לתקנות העיקריות אשר הינם תנאים הכרחיים בשל היבטים בטיחותיים, תפעוליים ותחזוקתיים.
נכון להיום, תוקף הוראת השעה הינו עד ליום 31.12.2022. במהלך התקופה שחלפה מהתקנת הוראת השעה, נבחנו השינויים בעניין הכנסת כלי שיט בעל הנעה חשמלית וכן נמצא צורך להאריך את תוקפה של הוראת השעה כפי שיפורט להלן.
בתקנה 4 לתקנות העיקריות, תוקף הוראת השעה הינו עד ליום 31.12.2022 ומוצע להאריך את תוקפה עד ליום א' בטבת התשפ"ח (31 בדצמבר 2027). מאחר שתוצאת הוראת השעה הינה הקפאת מצב קיים והגבלת כניסת גורמים חדשים לשוק הובלת הנוסעים בכנרת, נראה לנו נכון לשמר את ההוראה במסגרת הוראת שעה ולא כתקנה קבועה.